Auteur Topic: PV voorruit plat  (gelezen 6445 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
PV voorruit plat
« Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 17:48:58 »
Via via vernomen : Ne maat van mij heeft een proces-verbaal gehad doordat hij met zijn voorruit van zijn Willys jeep neergeklapt reed.

Ik heb gevraagd of ze het juist aangehaalde artikel eens kunnen vragen, vind da nogal straf.
Welk artikel zou men hiervoor kunnen gebruiken?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: PV voorruit plat
« Reactie #1 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 19:06:47 »
Een eerste gok: als die voorruit neergeklapt is, heeft hij dan nog een bruikbare binnenachteruitkijkspiegel (bijvoorbeeld op het dashboard)?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 21:23:20 »
Een eerste gok: als die voorruit neergeklapt is, heeft hij dan nog een bruikbare binnenachteruitkijkspiegel (bijvoorbeeld op het dashboard)?

Is dat dan nog van belang als het voertuig een linker- en een rechterbuitenspiegel heeft?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 22:13:12 »
Is dat dan nog van belang als het voertuig een linker- en een rechterbuitenspiegel heeft?

Alvast voor mij is dat een moeilijke vraag.

Het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen bepaalt in zijn artikel 43 §3 2°;

Citaat
De auto's waarvoor de aanvraag om goedkeuring vanaf 1 januari 1977 werd ingediend, moeten uitgerust zijn met achteruitkijkspiegels goedgekeurd volgens de voorschriften van de Richtlijn 71/127/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 1 maart 1971 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de achteruitkijkspiegels van de motorvoertuigen.

De Richtlijn 71/127/EEG bepaalt in haar artikel 3.2.1:

Citaat
Elk voertuig moet zijn uitgerust met een binnenspiegel en een op de linkerzijde van het voertuig aangebrachte buitenspiegel.

Maar: bovenaan de pagina staat No longer in force.

Een typisch Belgische situatie dus: een koninklijk besluit dat verwijst naar een Europese richtlijn die niet meer in voege is.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 22:28:53 »
Geen gek gedacht Jozef.
Wel is een Willys alvast iets ouder dan 1977
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 23:04:43 »
Geen gek gedacht Jozef.
Wel is een Willys alvast iets ouder dan 1977

Sorry, dat wist ik niet.

Dan kan het aan de binnenachteruitkijkspiegel niet liggen, want:

Citaat van: Technisch Reglement
43 §3 1° De auto's waarvoor de aanvraag om goedkeuring voor 1 januari 1977 werd ingediend, mogen uitgerust zijn met ten minste één achteruitkijkspiegel, zo opgesteld dat de bestuurder in staat is van zijn zitplaats, de openbare weg achter en links van het voertuig gade te slaan en een ander voertuig dat begonnen is links in te halen, waar te nemen.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 23:38:52 »
Ze zijn maar tot 1953 gebouwd.
Hieronder een vb, die 2 spiegels zijn niet origineel, normaal maar eentje.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 04:56:23 »
Aan die spiegels twijfelde ik ook al want hoeveel voertuigen rijden er niet rond zonder bruikbare binnenspiegel?
Niet enkel bestelwagens, lichte vracht of vrachtwagens maar deze tijd van het jaar ook veel auto's met sleurhut of een gesloten aanhangwagen, paardentrailer, koelwagen, ...

Zou dit niet eerder iets te maken kunnen hebben met rolbeveiliging?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 14:54:28 »
Zou dit niet eerder iets te maken kunnen hebben met rolbeveiliging?

Als de jeep over kop gaat met de voorruit die op de motorkap ligt, ziet het er inderdaad niet goed uit voor de inzittenden.

Maar hoewel vele cabrio's een rolbeugel hebben die zich op zo een moment opricht, vind ik nergens een verplichting om een rolbeveiliging te hebben.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 17:28:57 »
Via via vernomen : Ne maat van mij heeft een proces-verbaal gehad doordat hij met zijn voorruit van zijn Willys jeep neergeklapt reed.
Ik heb gevraagd of ze het juist aangehaalde artikel eens kunnen vragen, vind da nogal straf.
Was het wel voor die neergeklapte voorruit ? Mss was het wel omdat de klapconstructie niet meer OK was ?
De voorruit moet namelijk degelijk geblokkeerd worden; niet dat die dichtklapt door schokken en/of wind (zie onderste foto)

Ik heb trouwens al met een Willy Jeep (ingebouwde lasbak) gereden (ook 3 versnellingen, 1e versn. naar achter)

Daarbij als auto´s -conform toelating, en constructie- voorzien zijn om met neergeklapte ruit te rijden mogen zij dat zeker.
Ik zou echt niet weten waarom, en voor veiligheidsredenen is zeker te ver gezocht, nog niet zo oude auto´s mogen ook zonder gordels enz... rijden.

bvb ik mag zelfs met open deuren rijden met mijn auto, toch straffer hé, om dezelfde redenen.
Nog geen PV gekregen, ik moet toch veel meer kms door "achterlijk-Be" doen.  ;D :D

Aja, auto´s zonder klassieke of quasi zonder voorruit, google er eens op, er zijn er veel meer als men denkt, zelfs nieuwe modellen:
" zonder voorruit "
" ohne windschutzscheibe "

Ik neem een modaal (betaalbaar) model:
Citaat

Die uneingeschränkt fahrbereite Studie MX-5 Superlight demonstriert wie Ressourcen gespart werden können.

De Renault Spider Sport:

Deze is nog wat duurder...  ;)

Nog eentje met toelating en nummerplaat om twijfel uit te sluiten.
Citaat
http://www.multi-board.com/board/index.php?page=Thread&postID=507962#post507962

Ich habe zwar keinen Wolf, aber am LuAZ-969M ist die Frontscheibe auch klappbar:

« Laatst bewerkt op: maandag 05 juli 2010 - 17:51:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 17:50:34 »
Aja, auto´s zonder klassieke of quasi zonder voorruit, google er eens op, er zijn er veel meer als men denkt, zelfs nieuwe modellen:

Oei, ik had jouw link niet gebruikt, en was op google.de gaan zoeken naar afbeeldingen van "oben ohne"...  :D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 17:53:15 »

Oei, ik had jouw link niet gebruikt, en was op google.de gaan zoeken naar afbeeldingen van "oben ohne"...  :D
" oben ohne und unten nichts "

btw. is hier een leeftijdsbegrenzing op dit forum ?  ;D :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #12 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 17:59:56 »

Deze toevallig ?

Citaat
Ik ben ook zeer benieuwd  :D

Indien wat hulp nodig : mail of PB gerust effie

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 18:03:06 »
btw. is hier een leeftijdsbegrenzing op dit forum ?  ;D :D

Neen, want we wilden Jopie Heesters, die er intussen 106 is, hier niet weghouden...  :D

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #14 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 18:11:13 »
Als de jeep over kop gaat met de voorruit die op de motorkap ligt, ziet het er inderdaad niet goed uit voor de inzittenden.
Met de voorruit omhoog zou trouwens voor de inzittenden van een Willy's bitter weinig verschil uitmaken.
Ging niet zo makkelijk om, maar als hij om ging, zag het er vaak slecht uit voor de inzittenden : er is 0,niks rolbescherming.
Tenzij de mitrailleurpikkel net achter de voorzetels of de draadsnijder op de voorbumper (opties).

In oorlogstijd woog rap er in of uit kunnen meer door dan een rol overleven ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder