Auteur Topic: Verbruikscijfers  (gelezen 2545 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Verbruikscijfers
« Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 13:24:59 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Verbruikscijfers
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 13:37:03 »
Nu ik niet meer naar Brussel centrum moet ligt mijn verbruik de laatste tijd op 5,2 l/100 km/u. Als ik meer snelweg doe durft dit zakken naar 5,0 l/100 km. Niet slecht voor een zware auto (bijna 1,7 ton) en een 2 l diesel (138 pk).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verbruikscijfers
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 13:43:50 »
Hoe zit het met jullie verbruik?
5,72 over 120.000 km.
5,43 over de laatste 37.000 km.

Hier te bekijken


Citaat
Aan wat zou dat toch te wijten zijn...
Dat valt nog mee.

Dat de manier van aanleg van wegen en het doelbewuste stremmen van het verkeer hier in België en dan vooral in Vlaanderen echt niet helpt voor het verbruik mag duidelijk zijn.



PS : de eerste tankbeurt geeft je bij Spritmonitor aan met de 1 in een cirkeltje, helemaal rechts op de lijn van de datum, niet met X (=foutmelding).
(zie afbeelding)
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 juli 2010 - 14:04:05 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Verbruikscijfers
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 13:49:51 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verbruikscijfers
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 13:52:54 »
Er was al eens een topic over, maar dat dateert van 2006, dus bij deze een nieuw.

Hoe zit het met jullie verbruik?

Sinds tankbeurt 1 hou ik mijn gegevens bij op Spritmonitor en tank ik enkel bij Esso. Gisteren eens vergeleken met andere eigenaars van dezelfde wagen als mij en daar viel mijn mond toch van open.

Er zijn Duitsers die 3,99 L / 100 km halen globaal over al hun kms (op sommige bakken 3,56 L / 100 km), terwijl ik hier met pluimvoeten amper 4,9 L / 100 km haal op een volledige bak. Eén bak leeggekregen op 4,59 L / 100 km, andere schommelen allemaal rond 4,8 tot 5 L / 100 km. Mijn gemiddelde verbruik na net geen 10.000 km zit op 4,94 L / 100 km. Aan wat zou dat toch te wijten zijn...
Ik vermoed dat die Duitsers vooral de (oude) pure diesel nog tanken zonder bio, daarvoor wat anders.., daar noemen ze het superdiesel, superdiesel 100 of bluediesel 100. Die wat duurder is.
En dat er in Duitsland - ook infrastructureel -  vlotter = minder verbuik, kan gereden worden weet je Rafael...

Omdat ook enkel (bio)diesel fiscaal bevoordeeld is...

De Mazda 323 diesel 90 PK geraakte vroeger dikwijls onder de 5,5 l/100 km, sinds de bioscheisse niet meer onder de 6 liter alhoewel we het rustiger aan doen op de Autobahn...
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 juli 2010 - 13:58:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verbruikscijfers
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 14:05:25 »
Ik vermoed dat die Duitsers vooral de (oude) pure diesel nog tanken zonder bio, daarvoor wat anders.., daar noemen ze het superdiesel, superdiesel 100 of bluediesel 100. Die wat duurder is.
D moet ook voldoen aan de biobrandstoffen norm opgelegd door de EU.
Ze draaien er daar zelfs meer bio in dan hier in B.

Duitsers kunnen trouwens ook al langer echte biodiesel tanken (o.a. RME) wat in B zelfs nu nog niet eens aan de pomp te krijgen is (op bijna letterlijk een paar zeldzame uitzonderingen na).
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 juli 2010 - 14:07:30 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verbruikscijfers
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 16:04:49 »
Ik vermoed dat die Duitsers vooral de (oude) pure diesel nog tanken zonder bio, daarvoor wat anders.., daar noemen ze het superdiesel, superdiesel 100 of bluediesel 100. Die wat duurder is.
D moet ook voldoen aan de biobrandstoffen norm opgelegd door de EU.
En wat schrijven die juist voor ?
x % bio in het totaal van alle verkochte brandstoffen, of minimum x % bio in elke liter van elke soort brandstof ?

Vergeet niet dat er nog veel auto´s rijden die totaal ongeschikt zijn voor biodiesel...

Neem nu aan dat die zeldene bluediesel 100 of ultimate Diesel (D- Wiki: # Premiumdiesel) maar een marktaandeel heeft van 0,000..1 %, begrijp je ?

Ik lees in Wiki:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselkraftstoff

Sorten

Auf dem deutschen Markt werden zurzeit mehrere Sorten auf Mineralöl basierender Dieselkraftstoffe für PKW angeboten. Alle Sorten erfüllen EN 590:

# „Standard“-Diesel

# Premium-Diesel mit GtL-Beimischung, erhöhter Cetanzahl, sowie speziellen Additiven
  Gerade bei den Premium-Kraftstoffen ist zu erkennen, dass Markenfirmen durch spezielle Zusätze bzw. Qualitätsverbesserung versuchen, sich von Mitanbietern abzugrenzen.

- In der neuen 10. BImSchV §7 vom 27. Januar 2009 wurde zur Erfüllung der Biokraftstoffquote nun neben der EN 590, die einen FAME-Anteil von bis zu 5 Vol% zulässt
Er staat bis = tot, dus kan het kan evengoed 0 % zijn of 5 %...

Vergeet niet dat er bepaalde voertuigen zijn die schade kunnen oplopen door langdurig biodiesel te danken, dus die moeten een alternatief hebben zonder bio. Of moeten die auto´s na x-jaren van de markt?  ???
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#Nicht_Biodiesel-taugliche_Fahrzeuge

Nicht Biodiesel-taugliche Fahrzeuge [Bearbeiten]

Wird ein für Biodiesel nicht taugliches Fahrzeug mit Biodiesel betrieben, so kann dieser in kurzer Zeit die treibstoffführenden Schläuche und Dichtungen zersetzen, wobei auch Dichtungen in der Einspritzanlage und Zylinderkopfdichtungen betroffen sein können. Der Grund liegt auch hier im guten Lösungsmittelverhalten des Biodiesels. Er löst die in Dichtungen und Schläuchen enthaltenen Weichmacher, die Teile verspröden und werden undicht. Auch wenn der Motor ab Werk für Biodieselbetrieb freigegeben ist, muss dies für Zusatzaggregate, wie etwa eine Standheizung, nicht gelten. Beim Kauf eines für den Biodieselbetrieb vorgesehenen Fahrzeugs ist also darauf zu achten, dass wirklich alle verbauten Komponenten biodieseltauglich sind.

Neuere Motoren, die nicht für Biodiesel freigegeben sind, können auf Grund der abweichenden Verbrennungseigenschaften des Biokraftstoffs darüber hinaus Probleme mit der Motorelektronik bekommen, die auf normalen Diesel eingestellt ist.

En volgens jouw link:
Citaat
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Mss begrijp ik het verkeerd, maar nergens staat dat elke liter verkochte brandstof -welke soort/type ook- zijn 4 of 5 % bioaandeel moet hebben, het gaat toch duidelijk om het totaal der producenten.

Citaat
Ze draaien er daar zelfs meer bio in dan hier in B.
Mss ook omdat ze meer van die diesel-speciallekes verkopen waar minder bio in zit ?

Citaat
Duitsers kunnen trouwens ook al langer echte biodiesel tanken (o.a. RME) wat in B zelfs nu nog niet eens aan de pomp te krijgen is (op bijna letterlijk een paar zeldzame uitzonderingen na).
Idd, ik heb mijn 7 % bio al ervaren...

Uit de Nederlandse Wiki :
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#Verkrijgbaarheid

*Biodiesel moet vandaag aan de internationaal geldende norm EN 14214* beantwoorden, die door de producenten en de automobielindustrie gemeenschappelijk uitgewerkt werd. Biodiesel wordt in Duitsland op relatief grote schaal toegepast en is daar bij zo'n 1700 tankstations beschikbaar. Ook in Frankrijk is biodiesel, gemengd met gewone diesel, al op veel plaatsen te verkrijgen. In Nederland is biodiesel nog maar zeer beperkt beschikbaar. Half oktober 2006 is in Emmen de eerste biodieselfabriek van Nederland volledig in bedrijf genomen. De tweede fabriek staat in Kampen, hier wordt biodiesel uit gebruikte oliën geproduceerd. M.i.v. 2007 moet er in Nederland verplicht 2% biobrandstoffen (in de praktijk biodiesel) worden bijgemengd bij de standaarddiesel aan de pomp. Jaarlijks neemt het bij te mengen percentage met 1,25% toe tot 5,75% in 2010.

De doelstelling van de Europese Unie is dat in 2010 5,75% van het totale volume gebruikte brandstof van biologische afkomst is (biobrandstof). Voor benzine auto's kan ethanol als brandstof gebruikt worden.
Dus diesel zonder enige bio zal zeker zolang blijven bestaan als er dieselauto´s rijden die ongeschikt daarvoor zijn, of z€€r moeilijk aanpasbaar zijn.

*Edit: er staat een "fout" in de NL-wiki* :
EN 14214 = europese Norm enkel voor het bioaandeel tot x % (FAME), niet voor de totale dieselmengeling met bioaandeel.
EN 590 = europese Norm voor alle dieselsoorten waaronder ook biodiesel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/EN_14214
http://de.wikipedia.org/wiki/Biodiesel#Nomenklatur

Als ik zo´n pomp tegenkom, zal ik toch de "zwartste diesel" nemen.


« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 22:54:40 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verbruikscijfers
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 07 juli 2010 - 18:33:54 »
Honda Jazz 1.4 benzine 6.7-7.5 l/100
Citroën Berlingo 1.4 LPG 9-10 l/100
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien