Waarom wijk je uit met een tegenvraag ?
Omdat je de randvoorwaarden aanpast ...
Hoezo ? Als jij het uit de context trekt van de Bugatti SS...
Ik wacht nog altijd op jouw windtunnellink waar men snelheden tot + 400 kmh haalt
én technisch geschikt voor auto´s.
Het mag ook op kleinere schaal getest zijn, zoals de formule 1 (60%-model) (die gaan ook maar tot 300 kmh), ik ben gewoon nieuwsgierig en wil gewoon weten of die (techniek) bestaan(t).
Kijk Ina, ik geloof "de technici" van VW/-Bugatti als ze zeggen dat er geen enkele windtunnel is die snelheden (~ 400 kmh) kan simuleren vóór het verbeteren van het "aerodynamicapaket" van hun Bugatti.
Moest dat wel zo zijn zouden ze toch niet zo dom zijn hun Bugatti daar aerodynamisch direct te laten optimaliseren - een kleiner schaalmodel is "rap" gemaakt - voor hogere snelheden als 300 kmh, ipv langdurige/tijdrovende testen. In autowindtunnels tot 300 kmh zullen ze de Bugatti wel op punt gesteld hebben. Vergeet niet dat de Bugatti .. ondanks zijn zéér hoge prijs geen directe winst zal opleveren voor VW. Tot de eerste seriewagen hadden ze quasi 6 jaar nodig.
Ik ga speciaal voor jou de engelstalige link van Bugatti citeren:
The Veyron 16.4 is the fastest production vehicle of all times.
The car documents state a maximum velocity of 407 km/h, but that’s an understatement. On April 19, 2005, inspection officials recorded a top speed average of 408.47 km/h. For years, the Bugatti engineers had worked diligently in order to push the 400 km/h boundary. No wind tunnel can simulate this velocity, which is why after each of a long series of improvements, the different ground clearance levels and the modifications of the rear fenders, spoiler and underbody were tested separately on high-speed test ranges. This ambition and diligence paid off, as the official speed measurement proves.
The Veyron’s high velocity is due to the perfect combination of engine technology, consistent lightweight construction, specially developed tires, and the complex balance of propulsion and downforce. For not only the aerodynamic drag is a crucial factor at very high speeds, but also the precise adjustment of the downforce that holds the car to the road surface. And in addition to all this, the Veyron production vehicle meets the highest safety, reliability and maneuverability standards of even the most discerning drivers.
To create the optimum aerodynamics, the Bugatti engineers developed three configuration modes. In standard mode, used for speeds up to 220 km/h, the rear spoiler system is completely retracted. In handling mode, used at higher velocities, the vehicles nose is pulled down and the monumental rear spoiler deployed. This produces an additional 350 kg of downforce without compromising the Veyron’s exceptional turn dynamics. And then there is the top speed mode for velocities beyond 375 km/h, which is activated before the engine is started. At top speed mode the front diffuser flaps are shut to make the underbody absolutely level, and the spoiler is completely aligned with the chassis, forming a tearing edge – thus, the Veyron is perfectly adapted for top velocities. The downforce is reduced to minimize the strain on the tires, which is already considerable. The car is held down on the road by its own weight and the downforce. The Veyron starts immediately at top speed mode, allowing only for a limited turn of the steering wheel. As soon as the driver brakes, the Veyron automatically switches to handling mode. But those who dare to accelerate consistently on a long, straight road will experience the power of the fastest production vehicle of all times.
http://www.bugatti.com/en/veyron-16.4/technology/speed.html
In het D en F is de link ook te vinden.Er zijn wel degelijk wind tunnels waarin ze hun aerodynamische aanpassingen zouden kunnen verifiëren aan 400 km/u.
Met die "
hun aanpassingen" bedoel je de Bugatti-auto (eventueel schaalmodel) die daar dan op een vlakke vloer* kan staan (* = wegoppervlakte), en waar alle meetapparatuur en -techniek ook voor die dan auto-wegdek-simulatie efficiënt werkt ?
(aparte auto-onderdelen testen aan 400 kmh heeft weinig zin voor de efficiëntie op de hele wagen)
Dan geef me eens een link waar dat ik dat kan zien of lezen, overtuig me nu eens.
Of die ook ter beschikking gesteld worden van VW is weer een heel ander paar mouwen.
Waarom niet ? Wat zou de struikelblok zijn ? Geld ofzo ?
Om je een idee te geven...:Aerodynamik cw-Wert
Standard 0,393
Handling 0,417
Topspeed 0,355
Airbrake 0,682
Flügel-/Spoilerneigung
- Standard Eingefahren/2° Cool-down-Position
- Handling 6°/27°
- Topspeed 2°
- Bremsstellung 55°/27°
Besonderheiten Zentralhydraulik
3 Fahrwerkshöhen
- Standard
Im Stadtverkehr und bei Geschwindigkeiten bis 220 km/h. Ab 220 km/h automatischer Konfigurationswechsel von Standard zu Handling (Klappen der Frontdiffusoren offen)
- Handling
Für schnelle Landstraßen- und Autobahnfahrten oder für Rennstrecken manuell anwählbar (Klappen der Frontdiffusoren offen)
- Topspeed
Für Vmax-Fahrten (über 375 km/h) durch separaten Schlüssel manuell anwählbar (Klappen der Frontdiffusoren geschlossen)
http://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_16.4#Technische_Daten
De windtunnels voor vliegtuigen zijn alleszins ongeschikt...
http://www.etw.de/cms/index.php?site=overviewBepaalde belangrijke technische dingen ontbreken daar volledig, vooral de "
weegtechniek" in de vloer, men moet tenslotte de neerwaartse druk (op de gesimuleerde weg) kunnen meten...
Autowindkanaal Audi, van VW AG (100 % van Bugatti)
300 km/h Spitze: Selbst die Höchstgeschwindigkeit des Audi R8 lässt sich hier simulieren. ...]
Die Messstrecke: flexibel und realitätsnah
Die 9,5 Meter lange Messstrecke erfüllt sämtliche Anforderungen aus Aerodynamik und Akustik. Ihr zentrales Element ist die Waage. Sie misst die auf das Fahrzeug wirkenden Kräfte. ...]
En het wereldgrootste en snelste windkanaal voor treinen gaat ook maar tot 300 kmh.
http://www.rta.co.at/