Auteur Topic: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen  (gelezen 9864 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 16:35:01 »
http://www.rtl.nl/components/automotor/rtltransportwereld/miMedia/2008/week01/vr_19_windtunnels.avi_plain.xml
Mooie videolink;
zeker bij transport is de aerodynamica niet onbelangrijk, al is het maar voor testen rond de 100 kmh.

Het andere einde van (wind)tunnelsnelheid is + 40.000 kmh (mach 30) ook eigenlijk een beetje voor transport naar de ruimte...
http://io9.com/5074997/worlds-fastest-wind-tunnel-goes-hypersonic

En als men nog sneller wil moet men bij de NASA zijn, Mach 50 en ...:
http://history.nasa.gov/SP-440/ch6-15.htm

De grens heeft men ook uitgetest 220.000 feet/sec of  241401 kmh ...  :D ;)
Citaat
The Suicidal Wind Tunnel

Where can one go after arc-jet and counterflow tunnels? The escape velocity for Jupiter (and therefore the velocity of an impacting space probe) is approximately 200 000 feet per second-far above the reach of the counterflow tunnel. One does not need to resort to electrostatic or electromagnetic acceleration to achieve this velocity-a lowly chemical explosive can do it, providing it is properly shaped to focus its energy. In 1965 a Russian scientist proposed that the shaped charge originally developed for piercing thick steel armor be adapted to the task of accelerating shock waves. The resulting device, looking little like a wind tunnel, is called a Voitenko compressor.

The Voitenko compressor initially separates a test gas from a shaped charge with a malleable steel plate. When the shaped charge detonates, most of its energy is focused on the steel plate, driving it forward and pushing the test gas ahead of it. Ames translated this idea into a self-destroying shock tube. A 66-pound shaped charge accelerated the gas in a 3-cm glass-walled tube 2 meters in length. The velocity of the resulting shock wave was a phenomenal 220 000 feet per second. The apparatus exposed to the detonation was, of course, completely destroyed, but not before useful data were extracted.
Links via http://en.wikipedia.org/wiki/Voitenko_compressor
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #16 Gepost op: zondag 18 juli 2010 - 00:33:02 »
Waarom wijk je uit met een tegenvraag ?
Omdat je de randvoorwaarden aanpast ...
Er zijn wel degelijk wind tunnels waarin ze hun aerodynamische aanpassingen zouden kunnen verifiëren aan 400 km/u.

Of die ook ter beschikking gesteld worden van VW is weer een heel ander paar mouwen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #17 Gepost op: zondag 18 juli 2010 - 00:55:40 »
Awel zo een boat tail, zag net nog deze http://nl.kapaza.be/belgie/citroen-c15-e-pick-up-50394143.htm te koop staan en ik dacht ; gooi die bak en achterklep eraf, dak laten zakken tot op Visa hoogte, polyester boat tail erop, enkel de achterlichten steken nog hoger, LPG tank, dan rij je voor max 0.03€/km rond, LV taks,......
Goed mogelijk  ;-)
In plaats van een boattail zoals de Rumpler die de zijkanten stroomlijnde, moet je vooral de daklijn gladjes naar beneden brengen naar achter toe.
Stevig "cleanen", dichte wielkappen er op, banden met lage rolweerstand, en je enige probleem is dan nog de antieke motortechnologie  ;-)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #18 Gepost op: zondag 18 juli 2010 - 09:33:12 »
Awel zo een boat tail, zag net nog deze http://nl.kapaza.be/belgie/citroen-c15-e-pick-up-50394143.htm te koop staan en ik dacht ; gooi die bak en achterklep eraf, dak laten zakken tot op Visa hoogte, polyester boat tail erop, enkel de achterlichten steken nog hoger, LPG tank, dan rij je voor max 0.03€/km rond, LV taks,......
Goed mogelijk  ;-)
In plaats van een boattail zoals de Rumpler die de zijkanten stroomlijnde, moet je vooral de daklijn gladjes naar beneden brengen naar achter toe.
Stevig "cleanen", dichte wielkappen er op, banden met lage rolweerstand, en je enige probleem is dan nog de antieke motortechnologie  ;-)

Antiek niet echt, dat is ook al een injectie. Motoren nog steeds in gebruik bij PSA http://nl.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_motor
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #19 Gepost op: zondag 18 juli 2010 - 11:23:12 »
Waarom wijk je uit met een tegenvraag ?
Omdat je de randvoorwaarden aanpast ...
Hoezo ? Als jij het uit de context trekt van de Bugatti SS...

Ik wacht nog altijd op jouw windtunnellink waar men snelheden tot + 400 kmh haalt én technisch geschikt voor auto´s.
Het mag ook op kleinere schaal getest zijn, zoals de formule 1 (60%-model) (die gaan ook maar tot 300 kmh), ik ben gewoon nieuwsgierig en wil gewoon weten of die (techniek) bestaan(t).

Kijk Ina, ik geloof "de technici" van VW/-Bugatti als ze zeggen dat er geen enkele windtunnel is die snelheden (~ 400 kmh) kan simuleren vóór het verbeteren van het "aerodynamicapaket" van hun Bugatti. Moest dat wel zo zijn zouden ze toch niet zo dom zijn hun Bugatti daar aerodynamisch direct te laten optimaliseren - een kleiner schaalmodel is "rap" gemaakt -  voor hogere snelheden als 300 kmh, ipv langdurige/tijdrovende testen. In autowindtunnels tot 300 kmh zullen ze de Bugatti wel op punt gesteld hebben. Vergeet niet dat de  Bugatti .. ondanks zijn zéér hoge prijs geen directe winst zal opleveren voor VW. Tot de eerste seriewagen hadden ze quasi 6 jaar nodig.

Ik ga speciaal voor jou de engelstalige link van Bugatti citeren:

Citaat
The Veyron 16.4 is the fastest production vehicle of all times.

The car documents state a maximum velocity of 407 km/h, but that’s an understatement. On April 19, 2005, inspection officials recorded a top speed average of 408.47 km/h. For years, the Bugatti engineers had worked diligently in order to push the 400 km/h boundary. No wind tunnel can simulate this velocity, which is why after each of a long series of improvements, the different ground clearance levels and the modifications of the rear fenders, spoiler and underbody were tested separately on high-speed test ranges. This ambition and diligence paid off, as the official speed measurement proves.

The Veyron’s high velocity is due to the perfect combination of engine technology, consistent lightweight construction, specially developed tires, and the complex balance of propulsion and downforce. For not only the aerodynamic drag is a crucial factor at very high speeds, but also the precise adjustment of the downforce that holds the car to the road surface. And in addition to all this, the Veyron production vehicle meets the highest safety, reliability and maneuverability standards of even the most discerning drivers.

To create the optimum aerodynamics, the Bugatti engineers developed three configuration modes. In standard mode, used for speeds up to 220 km/h, the rear spoiler system is completely retracted. In handling mode, used at higher velocities, the vehicles nose is pulled down and the monumental rear spoiler deployed. This produces an additional 350 kg of downforce without compromising the Veyron’s exceptional turn dynamics. And then there is the top speed mode for velocities beyond 375 km/h, which is activated before the engine is started. At top speed mode the front diffuser flaps are shut to make the underbody absolutely level, and the spoiler is completely aligned with the chassis, forming a tearing edge – thus, the Veyron is perfectly adapted for top velocities. The downforce is reduced to minimize the strain on the tires, which is already considerable. The car is held down on the road by its own weight and the downforce. The Veyron starts immediately at top speed mode, allowing only for a limited turn of the steering wheel. As soon as the driver brakes, the Veyron automatically switches to handling mode. But those who dare to accelerate consistently on a long, straight road will experience the power of the fastest production vehicle of all times.
 
http://www.bugatti.com/en/veyron-16.4/technology/speed.html
In het D en F is de link ook te vinden.

Citaat
Er zijn wel degelijk wind tunnels waarin ze hun aerodynamische aanpassingen zouden kunnen verifiëren aan 400 km/u.

Met die "hun aanpassingen" bedoel je de Bugatti-auto (eventueel schaalmodel) die daar dan op een vlakke vloer* kan staan (* = wegoppervlakte), en waar alle meetapparatuur en -techniek ook voor die dan auto-wegdek-simulatie efficiënt werkt ?
(aparte auto-onderdelen testen aan 400 kmh heeft weinig zin voor de efficiëntie op de hele wagen)

Dan geef me eens een link waar dat ik dat kan zien of lezen, overtuig me nu eens.

Citaat
Of die ook ter beschikking gesteld worden van VW is weer een heel ander paar mouwen.
Waarom niet ? Wat zou de struikelblok zijn ? Geld ofzo ?  ???

Om je een idee te geven...:
Citaat
Aerodynamik cw-Wert  
Standard 0,393
Handling 0,417
Topspeed 0,355
Airbrake 0,682


Flügel-/Spoilerneigung  

- Standard Eingefahren/2° Cool-down-Position
- Handling 6°/27°
- Topspeed 2°
- Bremsstellung 55°/27°

Besonderheiten Zentralhydraulik

3 Fahrwerkshöhen  

- Standard
Im Stadtverkehr und bei Geschwindigkeiten bis 220 km/h. Ab 220 km/h automatischer Konfigurationswechsel von Standard zu Handling (Klappen der Frontdiffusoren offen)

- Handling
Für schnelle Landstraßen- und Autobahnfahrten oder für Rennstrecken manuell anwählbar (Klappen der Frontdiffusoren offen)

- Topspeed
Für Vmax-Fahrten (über 375 km/h) durch separaten Schlüssel manuell anwählbar (Klappen der Frontdiffusoren geschlossen)
http://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_16.4#Technische_Daten

De windtunnels voor vliegtuigen zijn alleszins ongeschikt...
http://www.etw.de/cms/index.php?site=overview

Bepaalde belangrijke technische dingen ontbreken daar volledig, vooral de "weegtechniek" in de vloer, men moet tenslotte de neerwaartse druk (op de gesimuleerde weg) kunnen meten...
Citaat
Autowindkanaal Audi, van VW AG (100 % van Bugatti)

300 km/h Spitze: Selbst die Höchstgeschwindigkeit des Audi R8 lässt sich hier simulieren. ...]


Die Messstrecke: flexibel und realitätsnah
Die 9,5 Meter lange Messstrecke erfüllt sämtliche Anforderungen aus Aerodynamik und Akustik. Ihr zentrales Element ist die Waage. Sie misst die auf das Fahrzeug wirkenden Kräfte. ...]

En het wereldgrootste en snelste windkanaal voor treinen gaat ook maar tot 300 kmh.
http://www.rta.co.at/
« Laatst bewerkt op: zondag 18 juli 2010 - 15:20:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #20 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 01:05:26 »
...
En het wereldgrootste en snelste windkanaal voor treinen gaat ook maar tot 300 kmh.
http://www.rta.co.at/


Er zijn nochtans meerdere treinen op de wereld die hogere snelheden halen. ???

TGV = 574,8 km/u
Magneetzweeftrein = 581 km/h
...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #21 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 12:58:40 »
In plaats van een boattail zoals de Rumpler die de zijkanten stroomlijnde, moet je vooral de daklijn gladjes naar beneden brengen naar achter toe.

Juist. Zodat achteraan alleen nog personen met een gestalte van maximum 165 cm kunnen plaatsnemen. Vooruitgang noemt men dat dan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #22 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 13:51:42 »
In plaats van een boattail zoals de Rumpler die de zijkanten stroomlijnde, moet je vooral de daklijn gladjes naar beneden brengen naar achter toe.

Juist. Zodat achteraan alleen nog personen met een gestalte van maximum 165 cm kunnen plaatsnemen. Vooruitgang noemt men dat dan.
Of de personen omdraaien, de zetels bedoel ik.
Welk nut heeft een Honda Prelude waar een 10 jarige nog net in kan wegens beperkte beenruimte?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #23 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 13:54:15 »
...
En het wereldgrootste en snelste windkanaal voor treinen gaat ook maar tot 300 kmh.
http://www.rta.co.at/
Er zijn nochtans meerdere treinen op de wereld die hogere snelheden halen. ???

TGV = 574,8 km/u
Magneetzweeftrein = 581 km/h
...
Idd, dat zijn abolute max met een speciale topspeedconfiguratie toch voor de TGV.
In de reguliere passagiersconfiguratie is de economische max tot 330 kmh heb ik net uitgepluisd (wie weet met wind vanachter  ;)).
Uiteraard is 250 kmh zuiniger...
Klassieke auto´s worden ook op die 250 kmh begrensd om verbruiks-comfortredenen enz.. (banden/geluid/ ... enz..)

Voor magneetzweeftreinen (bvb Maglev) - zonder enige rolweerstand, enkel arodynamische weerstand - zou die nog economische max snelheid tot 550 kmh kunnen gaan.

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein

Voordelen
 
Werking van de magnetische aandrijving.Een voordeel is de afwezige rolweerstand: doordat er geen wielen meer zijn die voor wrijving zorgen, valt het remmende effect van wielen weg. De zweeftrein zou aan 550 km/h kunnen voortbewegen in de commerciële exploitatie. Conventionele hogesnelheidstreinen rijden momenteel nergens sneller dan 330 km/h in de reguliere dienst.

Een ander voordeel is, dat de voertuigdelen lichter kunnen worden uitgevoerd, omdat die over de hele oppervlakte van de onderkant wordt ondersteund (lijnvormige i.p.v. puntvormige belasting). Bij conventionele treinen moet het rijtuig worden ondersteund met een zware constructie, vanwege de grote overspanning tussen de draaistellen en er is een zwaar veermechanisme nodig om trillingen op te vangen. Een ander voordeel is dat de magneetzweeftrein geen fijn stof veroorzaakt door sleet aan remvoeringen of sleet van de stroomafnemer of de stroomgeleider.

Magneetzweeftreinen kunnen aanmerkelijk sneller optrekken en afremmen dan gewone treinen. Daardoor kunnen meer tussenstations worden aangedaan hetgeen grote exploitatievoordelen heeft. Ook zijn de voertuigen breder, wat meer mensen een zitplaats biedt bij de toch beperkte stationslengte in de steden. Ook is het snelheidsbereik groter. Daardoor kunnen lichte Maglev's op korte afstanden als een metro functioneren en op langere als een sneldienst.

Een maglev van 200 ton trekt in 182 seconden op van 0 naar 365 km/h. Op 17 november 2003 haalde een Japanse zweeftrein tijdens een onbemande testrit een recordsnelheid van 560 km/h. Op 2 december van dat jaar werd het record verbeterd tot 581 km/h. Ter vergelijking, de hogesnelheidstrein TGV vestigde in 2007 een snelheidsrecord van 574,8 km per uur.[1]

Nadelen
Een zweeftrein produceert pas duidelijk waarneembaar geluid boven 300 km/h. Het rolgeluid, veroorzaakt door het contact tussen het wiel en de rails, zoals dat bij conventionele treinen optreedt, ontbreekt natuurlijk. Een probleem is het fluiten, dat ontstaat door de smalle spleet tussen baan en voertuig.

Bij lagere snelheden, beneden 250 km/h, zijn de stroomkosten beduidend lager dan van een gewone trein. Van 250 tot 350 km/h is het energieverbruik van de Maglev nog steeds gunstiger maar bij snelheden vanaf 550 km/h neemt het stroomverbruik aanzienlijk toe door de luchtweerstand. Hoewel vliegtuigen nog veel sneller bewegen, doen ze dit op grote hoogte waar de luchtdichtheid lager is. Hierdoor verbruiken ze uiteindelijk minder energie dan zweeftreinen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #24 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 14:07:24 »
Of de personen omdraaien, de zetels bedoel ik.

Zoals de Loremo...

Deze kerel van 178 cm vergelijkt de beenruimte van de Loremo-achterzetels met de 911-noodzitjes achteraan...  :D  ::)

Citaat
http://auto.pege.org/2007-hannover/loremo-hintere-sitze.htm

Loremo hintere Sitze
Ich bin einmal in einem Prosche 911 von Salzburg nach München und zurück auf den hinteren Sitzen mit gefahren. Im Vergleich dazu ist der Loremo hinten sehr bequem.
Man kann 4 Personen oder Gepäck befördern. Beides zusammen ist nur sehr eingeschränkt möglich.

Zum Größenvergleich, ich bin 178cm groß.

Toen ik eens 2 kleine kinderen moest meenemen in de 911 waren ze zeer enthousiast toen ze in de voor hun op maat gemaakte kinderzitjes  mochten zitten. Ze vroegen of die speciaal gemaakt waren voor kinderen.  :D

Eén volwassene ´geraakt er desnoods ook in´ voor max 50 km..., iets schuinliggend en de passagierszetel zo ver mogelijk naar voor.
« Laatst bewerkt op: maandag 19 juli 2010 - 14:09:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #25 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 16:16:17 »
Klassieke auto´s worden ook op die 250 kmh begrensd om verbruiks-comfortredenen enz.. (banden/geluid/ ... enz..)

Een andere reden voor die beperking was in Duitsland om de voorstanders van een algemene snelheidsbeperking op de autosnelwegen wat wind uit de zeilen te nemen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #26 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 16:17:18 »
Eén volwassene ´geraakt er desnoods ook in´ voor max 50 km..., iets schuinliggend en de passagierszetel zo ver mogelijk naar voor.

Schuinliggend... haalt de veiligheidsgordel dan nog veel uit bij een ongeval?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #27 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 16:34:22 »
Ja of de gordel dan nog veel uithaalt weet ik niet maar in veel sport coupés is dat inderdaad de enige manier.
Trouwens ook in een oud fiat 500tje, m'n maat van 185 moest zo achteraan in de wagen van m'n andere maat gaan zitten, dwars op de achterzetel, de enige manier om deftig mee te kunnen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #28 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 17:44:25 »
Werking van de magnetische aandrijving.Een voordeel is de afwezige rolweerstand: doordat er geen wielen meer zijn die voor wrijving zorgen, valt het remmende effect van wielen weg. De zweeftrein zou aan 550 km/h kunnen voortbewegen in de commerciële exploitatie. Conventionele hogesnelheidstreinen rijden momenteel nergens sneller dan 330 km/h in de reguliere dienst.

Er zijn nochtans treinen die nu al sneller rijden dan 330 km/u op commerciële basis. De lijn Wuhan - Guangzhou in China haalt een top van 350 km/u. Op de lijn Beijing - Shanghai wordt er nu getest met rijtuigen die tot 380 km/u zullen rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nóg snellere Bugatti Veyron haalt snelheidsrecord binnen
« Reactie #29 Gepost op: maandag 19 juli 2010 - 18:13:44 »
Er zijn nochtans treinen die nu al sneller rijden dan 330 km/u op commerciële basis. De lijn Wuhan - Guangzhou in China haalt een top van 350 km/u. Op de lijn Beijing - Shanghai wordt er nu getest met rijtuigen die tot 380 km/u zullen rijden.
Niet min -of conventioneel- die Chinezen.  :)

zelfs gemiddeld 350 kmh gehaald volgens Wiki, en een top van 394 kmh...

Citaat
http://fr.wikipedia.org/wiki/Portail:Grande_vitesse_ferroviaire
Chine : La Chine inaugure, le samedi 26 décembre 2009, une nouvelle ligne de transport de passagers à grande vitesse entre les métropoles de Wuhan (centre) et Guangzhou (Canton sud), sur 1.068 km, ligne la plus rapide au monde, selon les autorités, avec une vitesse moyenne de 350 km/h, ont rapporté les médias officiels : LGV Wuhan-Guangzhou.
http://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Wuhan-Guangzhou

En nog eens extra 30 kmh erbij:
http://www.ville-rail-transports.com/content/editorial/bombardier-choisi-pour-des-%C2%AB-tgv-%C2%BB-380-kmh-en-chine
« Laatst bewerkt op: maandag 19 juli 2010 - 18:20:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I