Auteur Topic: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham  (gelezen 12697 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Heraanleg N141 Kwaadmechelen - Oostham
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 12:18:25 »
Kan wel nuttig zijn om achteraf te vergelijken.
Ik heb die baan destijds veel gedaan.

Maar wat ik niet snap is hoe ze die regels altijd aan de situatie aanpassen.
Destijds in de tuinwijk van Borgerhout vroegen de bewoners een zone 30 vermits er totaal geen doorgaand verkeer was, toen heeft men een meting gedaan, iedereen natuurlijk 3 keer over die teller rijden als je daar voorbij kwam (stop even achteruit en dan weer vooruit weg).
Resultaat, teveel verkeer voor een zone 30.
Als ik dat filmpje bekijk denk ik toch ook teveel verkeer voor een zone 30.

Zo het niet mogelijk zijn om de klacht over te maken aan de commisie die verspilling wil tegen gaan?
Dit(N141) lijkt me toch echt dat men geld gaat verspillen, een verbetering gaat het in elk geval niet zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 12:37:45 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 17:34:35 »
Voor de liefhebbers weer een filmpje van de voor situatie. Google StreetView kennen ze hier nog niet, dus speel ik er wel voor. ;D
Ik kan 'm niet zien  :(
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 17:50:29 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 18:07:55 »
Ik kan 'm niet zien  :(

Das vreemd.. Heb de video toegankelijk staan voor iedereen, behalve "unlisted" zoals al mijn andere video's. Geeft Youtube je een error?
Heb je iets veranderd ?
Nu kom ik op een gewone YouTube pagina terecht en doet die het wel.
Voordien zat ik op iets dat op een uploadpagina trok ???

Ik zie nog altijd niet waarom ze hun N141 absoluut moeten gaan heraanleggen.
Grootste probleem is de pest van de lintbebouwing naast de weg, niet de weg op zich ...

In het UK - mee van de veiligste dichterbevolkte landen in de EU - is men veel van dergelijke dorpsdoorgangen langs drukkere wegen gaan vervangen door bypasses rond de dorpen.
Rustiger in het dorp, en veel vlotter verkeer er rond.

Hier denkt men dat "het probleem" zal weggaan als het genoeg gehinderd wordt ...
De duidelijk nog niet geleerde les van Mortsel wijst echter op wat anders :
Het verkeer gaat niet weg, het geraakt na een hinder-heraanleg pas helemaal hopeloos vast EN de verkeersdruk verhoogt in de omliggende gemeenten.

Blijkbaar heeft er hier ook nog niemand de dwaze in/uitvoegplaatsen op de fietspaden voor bromfietsen klasse B weggehaald na de aanpassing van de wegcode ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 18:13:18 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 10 juli 2010 - 19:53:54 »
om het dorp een mooiere uitstraling te geven en aantrekkelijker te maken want die lelijke weg snijdt het dorp doormidden.
Ook na de heraanleg gaat die weg het dorp nog doormidden snijden ... met vrij waarschijnlijk in tijd en langte langere files.

Als je dat niet wil moet je een weg rond het dorp leggen ...
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: zondag 11 juli 2010 - 01:31:39 »
om het dorp een mooiere uitstraling te geven en aantrekkelijker te maken want die lelijke weg snijdt het dorp doormidden.

Zonder die weg was het lelijke dorp er waarschijnlijk nooit gekomen dus laten we die zin anders formuleren.
Dat dorp belemmert namelijk het uitzicht en de doorstroming op die weg. ;)

Die pest van lintbebouwing was ook het eerste die mij opviel. Toch wel erg he met die Vlaming, ze willen een woning naast of op een drukke verkeersader om "snel" ergens naartoe te kunnen en dan klagen dat die weg daar ligt. ::)

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: maandag 12 juli 2010 - 10:43:44 »
« Laatst bewerkt op: maandag 12 juli 2010 - 14:31:37 door Rafael »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: maandag 12 juli 2010 - 16:10:23 »
Nog leuker! Er zouden geen zebrapaden meer gepland zijn in de zone 30, omdat ze willen dat de zwakke weggebruikers overal kan oversteken zonder probleem en voorrang heeft...

Het is inderdaad zo dat, als je als automobilist in een zone 30 een voetganger of fietser aanrijdt, je het enorm moeilijk zult hebben om niet aansprakelijk gesteld te worden.

Maar dat dit nu omgekeerd gebruikt wordt om zwakke weggebruikers ertoe aan te zetten om in een zone 30 niet meer uit te kijken en om het even wat uit te halen, vind ik echt wel hemeltergend.

Beseft men dan niet dat er daardoor, ongeacht de aansprakelijkheid, meer slachtoffers onder de zwakke weggebruikers zullen vallen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: maandag 12 juli 2010 - 17:32:55 »
Nog leuker! Er zouden geen zebrapaden meer gepland zijn in de zone 30, omdat ze willen dat de zwakke weggebruikers overal kan oversteken zonder probleem en voorrang heeft...

Het is inderdaad zo dat, als je als automobilist in een zone 30 een voetganger of fietser aanrijdt, je het enorm moeilijk zult hebben om niet aansprakelijk gesteld te worden.

Maar dat dit nu omgekeerd gebruikt wordt om zwakke weggebruikers ertoe aan te zetten om in een zone 30 niet meer uit te kijken en om het even wat uit te halen, vind ik echt wel hemeltergend.

Beseft men dan niet dat er daardoor, ongeacht de aansprakelijkheid, meer slachtoffers onder de zwakke weggebruikers zullen vallen?
Zelfs in Nederland... , ik vrees dat 30 kmh "afdwingen" op de Belgische manier idd meer slachtoffers gaat geven...

Citaat
http://www.nu.nl/algemeen/1917374/aantal-ongelukken-in-30kmzones-gestegen.html

'Aantal ongelukken in 30kmzones gestegen'

Laatst gewijzigd: 14 februari 2009 12:39

DEN HAAG - Het aantal ernstige ongelukken in 30kilometerzones is de laatste vijf jaar toegenomen.

In 2002 vonden er 979 ongelukken plaats op woonerven, in 2007 stond de teller op 1398.
Ook het aantal doden bij dergelijke ongelukken nam toe: van twintig in 2002 naar 39 in 2007.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft zaterdag een bericht daarover in het Nederlands Dagblad bevestigd.

Verkeersdrempels

De 30-kilometerzones werden in 2002 in het leven geroepen om het verkeer veiliger te maken.
Maar omdat gemeentes veelal hebben nagelaten de zones te voorzien van verkeersdrempels of andere aanpassingen, rijden automobilisten in de gebieden nog steeds te hard en veroorzaken ze daardoor ongelukken.

Bord
''Het neerzetten van alleen een bord is duidelijk niet voldoende'', stelt de stichting. ''Gemeentes zullen de nodige infrastructurele aanpassingen moeten doen om woonerven effectief veiliger te krijgen.''

Stapvoets
Volgens de onderzoekers is de verkeersdrempel nog steeds de meest effectieve manier om automobilisten te dwingen tot stapvoets rijden in een woongebied.

Een drempel leidt tot 40 procent snelheidsreductie; een bord met '30-kilometerzone' erop tot slechts 3 procent.

Onderzoek
De conclusies van de SWOV maken onderdeel uit van een groot onderzoek naar de veiligheid in 30-kilometerzones.
De resultaten daarvan worden in de loop van het jaar verwacht. Deze zullen dan ook worden aangeboden aan de wegbeheerders, waaronder gemeenten.
© ANP

In welke stad in Be zouden het aantal 30 kmh zones en 30-beperkingen enorm zijn toegenomen ?

Ik denk onmiddelijk aan Gent:
Citaat
Evolutie geregistreerde letselongevallen (met doden en gewonden) enkel de stad Gent (niet het arrondissement Gent= 21 gemeenten), naarmate de geleidelijke stijging van het aantal onbemande camera´s in flitspalen én 30 kmh (edit) :

willekeurig vb : http://www.gent.be/gent.htm?id=VRAGENUUR&rec=115019

(2000 : 580)  (geschrapt wegens gegronde twijfel.)
2001 : 1374
2002 : 1562
2003 : 1678
2004 : 1735
2005 : 1729
2006 : 1764
2007 : 1861

Als we 2000 buiten beschouwing laten, een stijging van 35,5 % letselongevallen op 6 jaar...
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1767.msg17060.html#msg17060

vergeleken met Charleroi:
CHARLEROI:  aantal letselongevallen:
(2000 :  1112)  (in een vergelijk met Gent)
2001 :  1008
2002 :  986
2003 :  965
2004 :  891
2005 :  852
2006 :  850
2007 :  892
« Laatst bewerkt op: maandag 12 juli 2010 - 17:55:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: maandag 12 juli 2010 - 17:56:38 »
Deze morgen werd Rita nog bijna aangevallen door een opa met paraplu omdat ze, naar zijn goesting, niet snel genoeg stilstond toen hij zonder iets te laten merken zomaar de straat overstak in het centrum van Aalst.
Weet niet of het zone 30 of 50 was.
En nu staat ze in de file, net bericht gehad, voor een dodelijk ongeval hier een paar kilometer vandaan in Okegem.
Auto die is beginnen slippen in de modder die over de weg is gelopen na de stevige regenbuien vandaag en gisteren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: maandag 12 juli 2010 - 18:41:44 »
Deze morgen werd Rita nog bijna aangevallen door een opa met paraplu omdat ze, naar zijn goesting, niet snel genoeg stilstond toen hij zonder iets te laten merken zomaar de straat overstak in het centrum van Aalst.

Als ik hier vertel dat zulke vormen van agressiviteit in België schering en inslag zijn, staan de mensen me met open mond aan te kijken.

Zo een opa zou hier zoiets eens moeten proberen. Je komt er hier al niet vanaf met minder dan 1.000 Euro als je je middenvinger opsteekt, en de tegenpartij heeft daar één of meer getuigen van.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 15 juli 2010 - 15:14:14 »
Hij heeft hetzelfde onderzoek gelezen als wij, en daarom leggen ze het fietspad buiten de rotonde en dan zou het probleem opgelost zijn.
Het fundamentele probleem met rotondes en fietsers is dat een rotonde de fietsers bijna altijd in de dode-hoek-zone brengt.
De fietsers buiten de rotonde laten rondrijden, zal enkel helpen als dat op ruim voldoende afstand van de eigenlijke rotonde gebeurt, zodat het afslaand voertuig van richting veranderd IS, ipv van richting aan het veranderen is.
Maar daarvoor ontbreekt doorgaans de ruimte in Vlaanderen.

En er is geen enkele garantie dat fietsers zich aan een eventuele vooorrangsplicht gaan houden buiten die rotondes.

Citaat
maar een spiegel plaatsen we niet want dat geeft gezichtsbedrog". Betreft een parking bij een dagbladhandel in een bocht waar je niets ziet als je daar vertrekt,
Een (bolle) spiegel is inderdaad alles behalve duidelijk.
Maar alles is beter dan blind moeten oprijden ...

Citaat
  • De bushaltes: volgens hem verplicht De Lijn om de haltes in een zone 70 langs de rijbaan te leggen, in een zone 50 / 30 op de rijbaan. Daar al iemand van gehoord?
Niet De Lijn, maar de richtlijnen van de Vlaamse overheid.

Citaat
Achterliggende reden: de bus heeft dan geen problemen met invoegen.. Wat is er mis met het feit dat we een bus in een bbk voorrang moeten geven? Wacht, ze krijgen dat niet afgedwongen /
Invoegen is inderdaad geen probleem meer.
Vraag is of het dat nu dan wel is, want de lijnbussen vertrekken gewoon ...
Dat elke bus aan de haltes voortaan de ganse verkeersstroom keer op keer zal doen stokken, is blijkbaar geen punt ...

Citaat
In de zone 30 is het de bedoeling dat iedereen overal kan oversteken, dat zou veiliger zijn.  Zwakke weggebruiker verkeerde informatie geven ???
Kunnen oversteken waar men wil, kan positief uitdraaien voor de verkeersdoorstroming.
Buiten KP-en maakt het voor een voetganger vaak niet veel uit waar / wanneer hij oversteekt.
Dat kan dan gebeuren wanneer er een gat in het verkeer valt.
Oversteekplaatsen moeten gebruiken resulteert ook in een stokkende verkeersstroom, die door elke aparte voetganger opnieuw kan stilgelegd worden.
Vraag blijft wat er van die mogelijkheid nog gaat overblijven indien de bus voor een eindeloze trage file zorgt ...

Citaat
  • De zone 30 is ook voor de leefkwaliteit en omdat er oversteekplaatsen zijn, de snelheid MOET omlaag  ???
Als je iedereen overal wil laten oversteken, kan je geen oversteekplaatsen aanleggen, want die verplichten de weggebruikers op die plaatsen over te steken ...

Citaat
  • *zucht*, bij deze zin kreeg ik het even ambetant, maar ik plaats hem toch: "Snelheid is uiteraard het makkelijkst te controleren, maar onaangepaste snelheid is wel de grootste oorzaak van verkeersonveiligheid" Wééral zonder referentie! Ik denk dat dat gebaseert is op het onderzoek door "Ik ben een mob. ambtenaar, ik weet het!"
Als je de verkeersindoctrinatie volgt, klopt dat altijd : men had maar moeten vertragen (wat men er niet bij zegt : voor al onze gevaarlijke fantasietjes en bewust onduidelijke wegenaanleg, ...)

Elke weg die tegenwoordig in Vlaanderen aangelegd wordt, wordt opzettelijk onveiliger gemaakt dan hij zou kunnen zijn bij het opgelegde snelheidsregime : unsafe @ any speed.
Het resultaat is er dan ook naar : een massa ongevallen.
En in die massa ongevallen is het a numbers game: een deel van de ongevallen is dodelijk, een deel levert zwaargewonden, een ander percentage lichtgewonden, sommigen hebben enkel stoffelijke gevolgen.

Citaat
Deze is echt niet te geloven: "Kopstaart botsingen zijn inderdaad te wijten aan onvoldoende afstand, maar als we trager rijden is er minder afstand nodig!"
In de huidige openbare verkeersideologie rijgt men dergelijke uitspraken aan elkaar.
Technisch kloppen ze meestal wel - bij lagere snelheid is inderdaad minder tussenruimte nodig als alle andere factoren gelijk blijven - en zijn daardoor vaak lastig te counteren, maar het ganse verhaal rammelt uiteindelijk aan alle kanten.
Kop-staart aanrijdingen gebeuren door onvoldoende afstand, maar ook door onvoldoende aandacht, en worden in de hand gewerkt door veelvuldig vertragend , stop&go verkeer.
Met de snelheid daalt vaak ook de aandacht ...

AXA wist net nog te vertellen dat meer dan de helft van alle ongevallen net in die "trage" snelheidsregimes vallen.
Ondanks het trage - en almaar tragere - karakter van die wegen.
Je hebt er echter veel interacties tussen weggebruikers, en in België / Vlaanderen maakt men daar door de heersende verkeersideologie nog veel te veel conflictzones van.

Citaat
Overal oversteken wel, maar dat is dan wel zonder voorrang ...[/list]
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 juli 2010 - 15:31:03 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 15 juli 2010 - 15:43:21 »
De verkeersregels zijn in essentie dezelfde als op wegen waar 90 of 120 mag ...
Een voetganger mag zich maar voorzichtig op de rijbaan begeven met inachtname van de naderende voertuigen ... en zonder voorrang.

Citaat
Hey Jozef, die 500 extra verkeersdoden tegenover NL of NRW moeten wel blijven vallen hé ...
Weg Wanbeheer.be