Hij heeft hetzelfde onderzoek gelezen als wij, en daarom leggen ze het fietspad buiten de rotonde en dan zou het probleem opgelost zijn.
Het fundamentele probleem met rotondes en fietsers is dat een rotonde de fietsers bijna altijd in de dode-hoek-zone brengt.
De fietsers buiten de rotonde laten rondrijden, zal enkel helpen als dat op ruim voldoende afstand van de eigenlijke rotonde gebeurt, zodat het afslaand voertuig van richting veranderd IS, ipv van richting aan het veranderen is.
Maar daarvoor ontbreekt doorgaans de ruimte in Vlaanderen.
En er is geen enkele garantie dat fietsers zich aan een eventuele vooorrangsplicht gaan houden buiten die rotondes.
maar een spiegel plaatsen we niet want dat geeft gezichtsbedrog". Betreft een parking bij een dagbladhandel in een bocht waar je niets ziet als je daar vertrekt,
Een (bolle) spiegel is inderdaad alles behalve duidelijk.
Maar alles is beter dan blind moeten oprijden ...
- De bushaltes: volgens hem verplicht De Lijn om de haltes in een zone 70 langs de rijbaan te leggen, in een zone 50 / 30 op de rijbaan. Daar al iemand van gehoord?
Niet De Lijn, maar de richtlijnen van de Vlaamse overheid.
Achterliggende reden: de bus heeft dan geen problemen met invoegen.. Wat is er mis met het feit dat we een bus in een bbk voorrang moeten geven? Wacht, ze krijgen dat niet afgedwongen /
Invoegen is inderdaad geen probleem meer.
Vraag is of het dat nu dan wel is, want de lijnbussen vertrekken gewoon ...
Dat elke bus aan de haltes voortaan de ganse verkeersstroom keer op keer zal doen stokken, is blijkbaar geen punt ...
In de zone 30 is het de bedoeling dat iedereen overal kan oversteken, dat zou veiliger zijn. Zwakke weggebruiker verkeerde informatie geven 
Kunnen oversteken waar men wil, kan positief uitdraaien voor de verkeersdoorstroming.
Buiten KP-en maakt het voor een voetganger vaak niet veel uit waar / wanneer hij oversteekt.
Dat kan dan gebeuren wanneer er een gat in het verkeer valt.
Oversteekplaatsen moeten gebruiken resulteert ook in een stokkende verkeersstroom, die door elke aparte voetganger opnieuw kan stilgelegd worden.
Vraag blijft wat er van die mogelijkheid nog gaat overblijven indien de bus voor een eindeloze trage file zorgt ...
- De zone 30 is ook voor de leefkwaliteit en omdat er oversteekplaatsen zijn, de snelheid MOET omlaag

Als je iedereen overal wil laten oversteken, kan je geen oversteekplaatsen aanleggen, want die verplichten de weggebruikers op die plaatsen over te steken ...
- *zucht*, bij deze zin kreeg ik het even ambetant, maar ik plaats hem toch: "Snelheid is uiteraard het makkelijkst te controleren, maar onaangepaste snelheid is wel de grootste oorzaak van verkeersonveiligheid" Wééral zonder referentie! Ik denk dat dat gebaseert is op het onderzoek door "Ik ben een mob. ambtenaar, ik weet het!"
Als je de verkeersindoctrinatie volgt, klopt dat altijd : men had maar moeten vertragen (wat men er niet bij zegt : voor al onze gevaarlijke fantasietjes en bewust onduidelijke wegenaanleg, ...)
Elke weg die tegenwoordig in Vlaanderen aangelegd wordt, wordt opzettelijk onveiliger gemaakt dan hij zou kunnen zijn bij het opgelegde snelheidsregime : unsafe @ any speed.
Het resultaat is er dan ook naar : een massa ongevallen.
En in die massa ongevallen is het
a numbers game: een deel van de ongevallen is dodelijk, een deel levert zwaargewonden, een ander percentage lichtgewonden, sommigen hebben enkel stoffelijke gevolgen.
Deze is echt niet te geloven: "Kopstaart botsingen zijn inderdaad te wijten aan onvoldoende afstand, maar als we trager rijden is er minder afstand nodig!"
In de huidige openbare verkeersideologie rijgt men dergelijke uitspraken aan elkaar.
Technisch kloppen ze meestal wel - bij lagere snelheid is inderdaad minder tussenruimte nodig als alle andere factoren gelijk blijven - en zijn daardoor vaak lastig te counteren, maar het ganse verhaal rammelt uiteindelijk aan alle kanten.
Kop-staart aanrijdingen gebeuren door onvoldoende afstand, maar ook door onvoldoende aandacht, en worden in de hand gewerkt door veelvuldig vertragend , stop&go verkeer.
Met de snelheid daalt vaak ook de aandacht ...
AXA wist net nog te vertellen dat meer dan de helft van alle ongevallen net in die "trage" snelheidsregimes vallen.
Ondanks het trage - en almaar tragere - karakter van die wegen.
Je hebt er echter veel interacties tussen weggebruikers, en in België / Vlaanderen maakt men daar door de heersende verkeersideologie nog veel te veel conflictzones van.
Nog leuker! Er zouden geen zebrapaden meer gepland zijn in de zone 30, omdat ze willen dat de zwakke weggebruikers overal kan oversteken zonder probleem en voorrang heeft...
Overal oversteken wel, maar dat is dan wel zonder voorrang ...[/list]