Auteur Topic: 27/11 'Snelheidsbeperking omwille van smog in stedelijke gebieden'  (gelezen 12039 keer)

Offline eliomys

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Re: 27/11 'Snelheidsbeperking omwille van smog in stedelijke gebieden'
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:19:56 »
Interessant, er zijn er meer dan ik dacht !
Enne, ... loont zich dat ?
Ik heb met interesse de discussies over LPG gelezen... is aardgas even rendabel ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:42:35 »
Ik heb me blijkbaar vergist, aardgas wordt ook verstookt in vonkmotoren (benzine) en niet in zelfontbranders. De inbouw is nu vrij duur, 2500 à 5000 euro. Op de brandstof betaal je dan weer geen accijns. Als je thuis wil tanken komt daar nog een installatie van een 5000 euro bij om die boel in je auto te pompen. 'Google is your friend', dus gebruik zoekterm CNG (compressed natural gas) en je vindt alles wat je nodig hebt.
Het milieuvoordeel ligt vooral aan de verminderde uitstoot van CO2 en fijn stof. Daar moet wel bij verteld worden dat er meer methaan wordt uitgestoten, wat wel het broeikastvoordeel teniet doet. De katalysator geeft bovendien de geest na een tijdje door het overvloedige methaan.

In Mechelen staat een aardgastankstation, maar ik dacht dat het enkel te gebruiken was door één of andere intercommunale.

Misschien moeten we met aardgas nog even wachten tot we via brandstofcel op aardgas kunnen rijden. In een brandstofcel is het wel prima bruikbaar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 23 januari 2007 - 14:46:45 »
Ik heb me blijkbaar vergist, aardgas wordt ook verstookt in vonkmotoren (benzine) en niet in zelfontbranders.

Grr, dan wordt het dus toch een roetfiltereken...

Ne mens mag tegenwoordig niets meer zonder een caoutchoucken over zijn uitlaat  :-X
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 13 maart 2007 - 23:35:58 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 14 maart 2007 - 14:04:53 »

Geen nood, die cameras leveren voldoende op om er extra te plaatsen, én de mensen te betalen om de bordjes te gaan draaien...

:D :D :D

Beroep: bordjesdraaier.
Vereisten: de voorkant van een bord van de achterkant ervan kunnen onderscheiden, geen hoogtevrees hebben (uit een diep bord durven eten).

Citaat
Edit: Excuses voor het bumpen van dit topic, ik had de datum van de laatste reactie niet in het oog gehouden.

Geen probleem hoor Rafael. Het is niet verboden oudere topics weer op te rakelen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Flits.bnet.be wil af van 90 km/u
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 20 december 2007 - 17:10:10 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 21 december 2007 - 02:00:30 »
Weet iemand waar we de wetenschappelijke bevindingen kunnen lezen over de stijging/daling van de fijnstofconcentratie?
Indien de fijnstofconcentratie niet daalt met de 90 km/uur dan is er sowieso geen goede reden om de snelheid naar 90 te verlagen. De meeste auto's rijden zuiniger met 90 km/uur dan met 120 km/uur, dit is echter niet zinvol wanneer de doorstroming te veel beperkt wordt (uiteraard).

De term smog-90, is dat niet nogal misleidend? Ik heb geleerd dat de term smog een samentrekking is van smoke en fog en dat er dus per definitie geen sprake kan zijn van smog wanneer er geen mist is.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 december 2007 - 02:02:05 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 21 december 2007 - 14:49:26 »
Ik heb die 90-smog klucht vandaag ook mogen beleven.

Minder verbruikt heb ik zeker niet, integendeel, want tegen 90 km/h drraait de motor van onze VW Bora in 5de versnelling nog net geen 2.000 toeren per minuut, en rijdt hij dus niet snel genoeg om op te schakelen naar 6de versnelling.

Van Antwerpen naar Aalter heen en terug ... 160 km bijna uitsluitend autosnelweg tegen 90 km/h ... om onnozel van te worden. Het kost enorm veel moeite om tegen dat slakkengangetje op het verkeer geconcentreerd te blijven. Veilig is het dus ook al niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 21 december 2007 - 15:50:51 »
Het zijn mooie tijden voor de 'schoolmeesterkes'. Ook buiten de zones waar slechts 90 km/u is toegelaten rijden deze verkeerscriminelen tegen 90 op het linkse rijvak. Blijkbaar vervalt het uiterst rechts rijden trouwens tijdens deze smog episode.
Hier komt nog bij dat er weer velen onterecht hun mistlichten voeren. Vooral de wagens met dubbele mistlichten zijn erg gevaarlijk in de file omdat het moeilijker wordt om de remlichten op te merken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 21 december 2007 - 23:57:38 »
 ;D ;D ;D Tof he, 1 dag wat vrachtwagens reeds 10 jaar moeten ondergaan en het hele land staat in rep en roer....en dan zijn ze nog niet eens begrensd.

Gisteren ook telefoon gekregen van m'n vriendin (die normaal een goede bestuurder is) die schrik had op de autoweg aan 90km/u.
Kan ik me perfekt voorstellen, had ik ook de eerste jaren dat ik met begrenzer reed.

Offline vlammerke

• Starter
  • *
« Reactie #25 Gepost op: maandag 24 december 2007 - 12:38:24 »
Ik heb geen één keer 90 gereden  >:( bende zeikerds toch...

Ik zou dit misschien wel gedaan hebben als de regeling een beetje deftig had verlopen...

In de eerste plaats diende ik slechts tussen enkele afritten 90 te rijden, want elders stonden er geen verkeersborden, dus gold ook geen snelheidslimiet van 90!.

Verden vond ik het zwaar hypocriet dat dit een regeling was enkel voor vlaanderen!

De zwaarste vervuilingen werden gemeten rond Luik en Charlerois! En wat zagen we in de walen? GEEN beperking GEEN controles, enkel een "aanbeveling" om 90 te gaan rijden....

Ik dacht dat België 1 was?????

Hetgeen nog het ergst was, vrijdagnacht stonden ze op de E40 te flitsen en konden ze 1 op 3 pakken! Fier dat ze waren! En ja, onder het véél nietsvermoedende buitenlanders, want zeg nu zelf, in het donker en bij een beetje mist zijn de borden niet bepaald opvallen!

Wat een typisch Belgische klucht weeral!

Ook vooral zeer grappig was het feit dat één of andere Nonkel Fons met zijn Mercedes E 220CDI netjes 90 ging rijden op de rechtse strook. En woest dat hij werd als hij ingehaald werd langs rechts!!!  ;D ;D

Verder nog verschillende eikels die pas na even aandringen met de faren opzij gingen en dan fel "terugflitste" uit frustratie.... Vaak ging het om zware wagens (X5 etc) waarvan je eenmaal niet zou vermoeden dat de chauffeur milieubewust is....

Jaja, rebels zijn is vaak hard deze dagen  :D
« Laatst bewerkt op: maandag 24 december 2007 - 12:42:13 door vlammerke »

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #26 Gepost op: maandag 24 december 2007 - 21:07:41 »
Ook vooral zeer grappig was het feit dat één of andere Nonkel Fons met zijn Mercedes E 220CDI netjes 90 ging rijden op de rechtse strook. En woest dat hij werd als hij ingehaald werd langs rechts!!!  ;D ;D

Dat zou ik ook worden. Als ik op de rechter rijstrook rijd, lijkt het me ook tamelijk vervelend als ik opeens rechts wordt ingehaald...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: maandag 24 december 2007 - 22:23:02 »
Als ik op de rechter rijstrook rijd, lijkt het me ook tamelijk vervelend als ik opeens rechts wordt ingehaald...

Wat ik het vervelendste vind, zijn spookrijders die elkaar inhalen ...  ;D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 25 december 2007 - 19:34:24 »
Het kost enorm veel moeite om tegen dat slakkengangetje op het verkeer geconcentreerd te blijven. Veilig is het dus ook al niet.

Totaal geen problemen mee om 90 te rijden, ik vraag enkel aan mijn vrouw mij bij de volgende afrit wakker te maken... ;D ;D ;D ;D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 25 december 2007 - 19:35:19 »
Dat zou ik ook worden. Als ik op de rechter rijstrook rijd, lijkt het me ook tamelijk vervelend als ik opeens rechts wordt ingehaald...

Nogtans al meegemaakt, via de pechstrook