Auteur Topic: Belg verkiest snelle boven veilige route  (gelezen 3084 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Belg verkiest snelle boven veilige route
« Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 11:49:12 »
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 22:45:46 door jozef »

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Belg verkiest snelle boven veilige route
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 11:51:01 »
Ik kies voor de vlotste route en in praktijk is dat meestal de snelste ja. :)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 05 augustus 2010 - 13:01:41 »
Citaat
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ik kies voor de dynamische route= snelste route dynamisch geregeld; dat wil zeggen dat mijn TMCpro dan automatisch ingeschakeld is.
(TMCPro was inbegrepen in de aankoopprijs van het toestel sinds 2004)
TMCpro is zoiets als TMOBILIS in Be, in andere landen nog anders.  

Rij ik met de BMW dan is bij dynamische route TMC (standaard) ingeschakeld, is minder efficiënt maar meestal ruim voldoende om de meeste files vlot te overbruggen.

Files op de snelwegen worden dus meestal vermeden door van de snelweg(/Autobahn#) af te rijden en naar alternatieve vlotte hoofdwegen (ook /U-cijferborden#) uit te wijken. Natuurlijk doen dat altijd meer mensen en lopen die wegen ook al redelijk vol.

In Be -tov de meeste andere landen- gaat TMC niet veel helpen omdat er veel te weinig vlotte alternatieve hoofdwegen bestaan, meestal is het daar vlotter niet op de TMC-wegverandering in te gaan..., wel best vergewissen hoe lang de file is (al is die Info relatief betrouwbaar bij de standaard TMC...)

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel
TMC in België

In België zijn er vier TMC-diensten in de lucht: "TMOBILIS", TIC-VL, 4FMTMC in Vlaanderen en RTBF in Wallonië. Deze zijn op dit moment (op "TMOBILIS" na) allemaal gratis te ontvangen.

De commerciële TMC-dienst TMOBILIS wordt geleverd door Be-Mobile en is te ontvangen via Studio Brussel en Classic 21. Zowel de inhoud als het ontvangstgebied zijn nationaal. De verkeersinformatie is gebaseerd op de combinatie van Floating Vehicle Data waarbij voertuigen anoniem worden gevolgd op basis van GSM en GPS signalen, informatie verzameld door het call center Touring Mobilis en data van de regionale overheden.

De informatie van de TMC-dienst TIC-VL komt van het Vlaams Verkeerscentrum en is te ontvangen via de frequenties van Radio 2 van de VRT. Zowel de inhoud als het ontvangstgebied zijn beperkt tot het Vlaams Gewest.

De RTBF-dienst heet CLASS.21. De informatie komt van het Waals Verkeerscentrum Perex en wordt gemaakt in samenwerking met TMC4U. Het ontvangstgebied is beperkt tot Wallonië.

De 4FM-dienst 4FMTMC is in samenwerking met Vialis, dat ook in Nederland TMC-diensten heeft. Het uitzendgebied van 4FM is Vlaanderen, maar de inhoud is een combinatie van de informatie van het Vlaams Verkeerscentrum en Perex en bevat dus verkeersinformatie over zo goed als gans België (met uitzondering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest).

Tritel maakt de locatietabellen aan in opdracht van de Vlaamse en Waalse autoriteiten. Sinds december 2004 is er versie 1.4b van de locatietabel, waarin ook N-wegen werden toegevoegd. De laatste versie is op dit moment 2.2 (van 07/2006) en kan gratis verkregen worden mits het tekenen van een contract.

TMC in Nederland
In Nederland zijn er drie RDS-TMC-diensten beschikbaar, één TMC-dienst tegen betaling en twee gratis TMC-diensten.

De betalende TMC-dienst BEMOBILE wordt aangeleverd door Be-Mobile in samenwerking met de Verkeers Informatie Dienst (VID) en uitgezonden op de zenders van Q-Music (voorheen Noordzee 100.7 FM). Deze dienst is light encrypted. De informatie van het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) wordt aangevuld met de ongevallen, incidenten en mobiele snelheidscontroles van de VID en met Floating Vehicle Data van Be-Mobile.
...

TMC in Duitsland

In Duitsland is er zowel een openbare TMC-dienst als een commerciële. De gratis service kan ontvangen worden via de openbare omroepen (de informatie is echter niet hetzelfde via elke zender en derhalve zijn er nogal wat kwaliteitsverschillen).

De commerciële service, genaamd TMCPro, is afkomstig van T-Mobile Traffic, een 100% dochterfirma van T-Mobile. De dienst startte in maart 2004 over geheel Duitsland. De informatie is afkomstig van Gesellschaft für Verkehrsdaten mbh, een 100% dochterfirma van T-Mobile Traffic GmbH. Het is een geëncrypteerde dienst, volgens de encryptiemethode gespecifieerd in het TMC Forum.

De BAST, Bundesanstalt für Straßenwesen is verantwoordelijk voor de locatietabellen. Sinds april 2005 is versie 4.0 in gebruik. Voor het Wereldkampioenschap voetbal 2006, in Duitsland, werd de tabel uitgebreid met de toegangswegen naar de stadions. De laatste versie van de locatietabel is versie 5.01 en wordt op dit moment ook gebruikt.

TMC in Frankrijk
In Frankrijk zijn zowel een gratis als een commerciële dienst beschikbaar.

De gratis dienst wordt verleend door de autosnelwegexploitanten en verstrekt informatie over hun tolwegen. De tolwegexploitanten zijn AREA, ASF, ATMB, Cofiroute, Escota, Sanef, SAPN, APRR, SFTRF en SMTPC. De TMC-dienst wordt uitgezonden op 107.7 zodat het slechts langs de autosnelwegen kan worden ontvangen.

De commerciële dienst V-Trafic wordt verleend door Mediamobile. Het is een samenwerking tussen TDF, Renault, Trafficmaster en Cofiroute.
...

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/TMCpro
Sensor an einer Autobahnbrücke

Sensoren

Anders als TMC verzichtet TMCpro FM weitgehend auf Datenzulieferungen der Polizei, Staumeldern, ADAC oder anderen menschlichen Quellen, deren Meldungen - im Gegensatz zu ausschließlich automatisch erfassten Daten - auch Informationen zu den Ursachen von Verkehrsstörungen liefern können. Andererseits werden durch die automatische Datenerfassung bei TMCpro das Auftreten und die Auflösung von Staus präziser gemeldet. Durch die digitale Erfassung und Weiterverarbeitung der Daten können diese außerdem in statistischen Modellberechnungen zur Stauprognose verwendet werden.

TMCpro greift zurück auf [1]:

4.000 automatische Datensensoren an Autobahnbrücken
5.500 in die Fahrbahn integrierte Sensorschleifen
> 50.000 Fahrzeuge mit Floating Car Data (FCD) Technik

Maar omdat ik me de dagen kan uitzoeken dat ik naar een verre reisbestemming rij, neem ik natuurlijk de dagen waar quasi zeer weinig massatoerisme onderweg is.  ;)  Nog altijd *meestal* sneller als de beste TMC.
*files ontstaan ook door ongevallen*

#
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Umleitung#Bedarfsumleitung

...
Der Verwaltungsvorschrift zur StVO ist zu entnehmen:

Für den Autobahnverkehr in nördlicher oder östlicher Richtung sind die Bedarfsumleitungen mit ungeraden Nummern und für den Autobahnverkehr in südlicher oder westlicher Richtung mit geraden Nummern zu bezeichnen. Die Nummern sollen so gewählt werden, dass sie in Fahrtrichtung zunehmen. Jedem Land stehen die Nummern 1 bis 99 zur Verfügung. Für eine sinnvolle Koordinierung sorgen die Länder.

in principe:
oneven getal naar N- en O-richting
even getal naar Z- en W-richting

Citaat

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Onbewust ???  Zo dom zijn de meeste bestuurders nu ook niet dat ze zich laten brainwashen door de politiek correcte "anti-snelheidsmedia"...

Natuurlijk zijn de snelste wegen = snelwegen al altijd de veiligste routes geweest (factor doden), dat is heel logisch, zelfs gemiddeld 3 maal veiliger per voertuigkm als alle wegen.
Zelfs (bijna) in Be  ;D
Citaat
Road user fatalities       per 1 billion Veh·Km
                                        All Roads   Motorways
Belgium         2007               10.8       4.2
Germany         2008                 6.5        2.2
...
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 22:47:30 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2010 - 11:36:51 »
Citaat

En elke krant of media neemt die onzin-titel klakkeloos over.   :-[
http://nl.wikipedia.org/wiki/Indoctrinatie

recentste risicocijfers 2007-2008 tov andere landen:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf

Vlaams onderzoek (literatuurstudie) met risicocijfers 2000-2001, Be tov andere landen:
Citaat
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/press/store/11.pdf

Erik Nuyts. Els Hannes en An Dreesen        Steunpunt Verkeersveiligheid -Provinciale Hogeschool Limburg

De Vlaamse autosnelwegen zijn onveilig in vergelijking met andere landen.
Daarom hebben we een literatuurstudiegedaan om veilige infrastructuurkenmerken te bepalen: ...

Totaal wegennet     Autosnelwegen
Aantal letselongevallen                                                33.023                 3.049
Aantal doden 30 dagen                                                 871                     143
Ernst (doden 30 dagen/1.000 ongevallen)                        26                       47
Verkeersrisico (letselongevallen/miljard voertuig-km)   638                    159
Wegrisico (letselongevallen/100 km weglengte)               48.57                 359.30    
Tabel I: Vergelijking van de verkeersveiligheid in 2000 in Vlaanderen op het totale wegennet en op autosnelwegen
Bron: NIS/BIW 2001 en FOD 2002

...
In vergelijking met vele andere landen is het verkeersrisico, uitgedrukt in aantal doden 30 dagen per miljard afgelegde voertuigkilometer, op Vlaamse autosnelwegen hoog, en het is zelfs dubbel zo hoog als in de ons omringende landen (7,5 in Vlaanderen tegenover 3,2 in Nederland; 3,7 in Duitsland en 4,8 in Frankrijk).

Het *wegrisico op Vlaamse autosnelwegen* uitgedrukt in aantal doden 30 dagen per 100 km weglengte is in deze vergelijking zelfs het hoogst van alle landen ! ( Figuur 1): Vergelijking van het wegrisico in 2001. Bron: IRTAD, 2003
(België en buitenland); NIS/BIVV: 2001 en FOD, 2002 (Vlaanderen) *Grafisch zie link *

Vlaanderen scoort met 16,9 doden per 100 km autosnelweg vier keer slechter als Nederland (4,1) en ongeveer driekeer slechter dan Duitsland (5,5) en Frankrijk (6,6)
.
*Ik neem aan dat Vlaanderen elke verharde veld- en bosweg meegeteld heeft in het totale wegennet (weet ik van de oude NIS-website, Be had daar een "wegennet" van maar liefst 153.000 km...)*

Naar de aanbevelingen in het onderzoek wordt toch niet geluisterd...

De cijfers van Be - en ook de evolutie - in vergelijking met andere landen zijn zeer duidelijk...
Be gaat verder achteruit betreft algemene rijveiligheid op alle wegen tov de andere landen.

Maar de (aangepast) snelste (snel)wegen zijn al altijd de minst risicorijkste verkeerswegen -met grote afstand- tov de trage (en conflictrijkere) alternatieven.

Dus de redenering moet zijn (ik leg er extra wat op):
De meerderheid van de Belgen kiest voor het (uitermate) veiligste traject naar hun reisbestemming, namelijk voornamelijk via de snelwegen.  En hoe minder kms ze in het eigen land rijden hoe veiliger... ;D

of:
De meerderheid van de Belgen kiest niet wel voor de veiligste maar en voor het snelste traject naar hun reisbestemming.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 22:48:06 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2010 - 13:12:35 »
Michel, ik denk dat men bedoelde dat mensen nog altijd meer geneigd zijn om langs een sluipweg of door een dorpscentrum te racen, dan om te rijden langs de snelweg.

Op zich kan ik van thuis ook via de snelweg naar mijn ouders, maar dan ben ik 50 kilometer onderweg in plaats van 10. Het tragische is dat men omwille van de leefbaarheid vrachtwagens die korte route ontzegt, en het semi-lokale vrachtverkeer dus zo laat omrijden.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2010 - 13:45:15 »
Michel, ik denk dat men bedoelde dat mensen nog altijd meer geneigd zijn om langs een sluipweg of door een dorpscentrum te racen, dan om te rijden langs de snelweg.

Op zich kan ik van thuis ook via de snelweg naar mijn ouders, maar dan ben ik 50 kilometer onderweg in plaats van 10. Het tragische is dat men omwille van de leefbaarheid vrachtwagens die korte route ontzegt, en het semi-lokale vrachtverkeer dus zo laat omrijden.

Ik denk dat het om reisbestemming gaat zoals in de link staat. Het artikel verschijnt ook in de vakantietijd waar massatourisme met de auto op de snelweg een normale gebeurtenis is. Ook van tolheffingen is sprake.

Natuurlijk kan je dat ook zo zien als jij schrijft, maar dan spreekt men niet van "reizen".

Citaat

Deze punten kan men vastleggen (mee laten bepalen) met de hulp van een navigatietoestel.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 22:49:19 door jozef »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Recordfile in Frankrijk...
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2010 - 18:03:56 »
Past hier ook bij als het om reisbestemmingen gaat:
Citaat

Natuurlijk nog niets tegen die 950 km file in een land dat 22 keer kleiner is...  ;D ;)

Citaat
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.714280
do 11/02/2010 - 08:47

Recordfile "kostte 20 miljoen euro"

De recordfile van gisteren heeft alles samen zo'n 20 miljoen euro gekost. Dat heeft het analysebureau Transport & Mobility Leuven berekend. Nog een cijfer dat doet duizelen: alle voertuigen verloren samen 200.000 uur door in de file te staan.

Transport & Mobility Leuven (TML) onderzoekt de problemen die mobiliteit en logistiek met zich meebrengen. Gisteren stond op de Belgische snelwegen een recordfile van alles samen bijna 950 kilometer. Ook op vele secundaire wegen was het aanschuiven geblazen. Dat kostte ons alles samen zo'n 20 miljoen euro.
...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 22:49:55 door jozef »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2010 - 21:28:50 »
Het wordt erg met Touring als ze hun zeer onvolledige risico-inschattingen voor het B wegennet nu ook al gaan gebruiken om dergelijke berichten te verspreiden ...

Ik heb eerder al aangehaald dat de cijfers van Touring maar over 3% van het wegennet gaan, en dat het risiko ingeschat wordt volgens EuroRAP gebruik (gevaar / verkeersintensiteit) waardoor de drukke B wegen plots "mee van de veiligste van Europa" worden.

Yeah right !

Link 1
Link 2
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder