Auteur Topic: Elektrische auto alleen lost klimaatuitdaging transportsector niet op  (gelezen 4185 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Elektrische auto alleen lost klimaatuitdaging transportsector niet op
« Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 17:57:27 »
Citaat van: autokanaal.be

Enkel de introductie van de elektrische wagen zal de klimaatuitdaging in de transportsector niet oplossen. Dat verklaarde Jan Turf, beleidscoördinator bij Bond Beter Leefmilieu (BBL), dinsdag op de conferentie "Elektrische Mobiliteit 2020".

De elektrische auto zal een positieve invloed hebben op de emissies en de luchtkwaliteit. "De positieve effecten op de luchtkwaliteit mogen evenwel niet overschat worden", luidt het in een rapport van BBL.

De Europese emissienormen zorgen er immers voor dat de uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden drastisch naar beneden zal gaan voor nieuwe auto's. "Dat betekent dat het voordeel van een elektrische wagen tegenover een moderne klassieke wagen vrij klein wordt", stelt auteur Bruno Van Zeebroeck, die eraan toevoegt dat de introductie van elektrische wagens bovendien slechts geleidelijk verloopt.

Marginaal

Wat de luchtkwaliteit betreft, stelt de Vlaamse milieuadministratie dat de kans bestaat dat we de doelstellingen in 2020 halen, aldus het rapport. "Voorwaarde is wel dat de meteorologische omstandigheden blijven wat ze vandaag zijn, wat onwaarschijnlijk is. De elektrische wagen zal daaraan op korte termijn (2020) slechts marginaal iets kunnen veranderen", klinkt het.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Elektrische auto alleen lost klimaatuitdaging transportsector niet op
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 19:01:19 »
Nee het mondiaal transport moet herbekeken worden, en ook in je achtertuin kijken natuurlijk.

Ik zoek mijn werk altijd in de buurt ook al is dat weer eens een job op de baan, job op de baan gaat ook maar zo ver als je wilt, al vaak tegen den bureau gezegd dat je voor een nazicht van 1 poort bvb. niet even naar Eupen bolt, dat je dat samen met andere werken in de buurt combineert, update database van een machien in de supermarkt, daar rij je niet voor naar Arlon, combineer dat.

Al op veel verschillende werken meegemaakt, er is niet veel werk, begin maar in Kortrijk, daarna zien we wel, 's middags zit je dan in Maasmechelen en eindigen doe je in Namur, terwijl je dan dikwijls met 10-20 man op de baan zit.
Zolang het allemaal betaald wordt is er niemand die dat gaat veranderen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 20:03:57 »
Toestanden die ik ook gekend heb, jo.

Een medewerker die aan de kust woonde en naar Verviers gestuurd werd, wijl een collega van hem uit Hasselt naar Brugge gestuurd werd om daar hetzelfde werk te gaan doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 20:15:56 »
Ik heb meegemaakt van Oelegem naar Wetteren en collega van Wetteren naar Oelegem voor inderdaad identiek werk.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 00:17:57 »
Ik heb meegemaakt van Oelegem naar Wetteren en collega van Wetteren naar Oelegem voor inderdaad identiek werk.
Dan heb je daar een dwaze planner gehad, één die zijn baas waarschijnlijk heel veel gekost heeft ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 01:16:16 »
Dan heb je daar een dwaze planner gehad, één die zijn baas waarschijnlijk heel veel gekost heeft ...

Ik heb op het werk ook collega's gehad van wie de verhouding van wat ze kostten tot wat ze opbrachten, als ze dan toch niet ontslagen werden, het gunstigst zou geweest zijn als je ze met wat gezelschapsspelen in een afzonderlijke ruimte hun dag zou laten doorbrengen hebben.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 06:53:52 »
Met de vrachtwagen heb ik ook al heel veel "verloren kilometers" gereden.
Onderweg collega's van hetzelfde bedrijf tegenkomen die leeg onderweg zijn om te gaan herladen in de buurt waar jij net gelost hebt en jij moet herladen in de buurt waar zij net gelost hebben.
En dat in opdracht van de baas zelf. ::)
Of met de repatriëring van voertuigen.
Telkens er ene binnenkwam kreeg ik dat dan doorgestuurd via sms.
Dikwijls eens moeten terugkeren van waar ik net vandaan kwam en dat kon soms meer dan 500 km zijn en meermaals in 1 week. ::)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 07:49:31 »
Zo heb ik bvb twee boeren zitten op de baan Hoogstraten-Loenhout (rit123).  In een zijstraat daarvan, zitten drie leveraars die opgehaald worden door rit 127.
Vervolgens draai ik de baan op richting Meer, waar ik nogmaals vier leveraars heb zitten.
Daarna komt zelfstandige J Van Den Berg daar al die boeren voorbij gereden, om er op de baan naar Meer nog eens 2 andere op te halen.
Vervolgens komt Mangelaars op zijn beurt al die boeren weer voorbijgereden, om er net voorbij de brug over de autosnelweg 1 boer op te halen.  Toppunt is dan, dat Jef Van Den Berg, eenmaal hij die twee geladen heeft, die ene boer waar Mangelaars komt, knal voorbij moet rijden om naar zijn volgende boer te rijden.

Ik heb daar al meermaals vragen over gekregen van die boeren.  Die vragen zich dan af hoe het komt dat ze maar liefst vier camions van onze melkerij voorbij hun deur zien passeren.....
(maar rij zelf verdorie geen twee km omweg, want je krijgt gegarandeerd een vraag waarom)  ;D
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 september 2010 - 14:30:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 14:16:22 »
Nee die verplaatsing kunnen ze dan vol doorrekenen, die klant in Wetteren kent mijn collega goed dus een factuur van 150€ voor verplaatsing wilt die zeker niet betalen als hij weet dat mijn collega op 2 km afstand woont.

Verder zijn er een hoop bazen schijtebang voor personeel dat in het zwart werkt bij goed gekende klanten, dus rommelen ze om de zoveel tijd de klanten dooreen, andere klanten voor de collega's.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 21:23:24 »
Citaat van: autokanaal.be

Enkel de introductie van de elektrische wagen zal de klimaatuitdaging in de transportsector niet oplossen. Dat verklaarde Jan Turf, beleidscoördinator bij Bond Beter Leefmilieu (BBL), dinsdag op de conferentie "Elektrische Mobiliteit 2020".

De elektrische auto zal een positieve invloed hebben op de emissies en de luchtkwaliteit. "De positieve effecten op de luchtkwaliteit mogen evenwel niet overschat worden", luidt het in een rapport van BBL.

De Europese emissienormen zorgen er immers voor dat de uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden drastisch naar beneden zal gaan voor nieuwe auto's. "Dat betekent dat het voordeel van een elektrische wagen tegenover een moderne klassieke wagen vrij klein wordt", stelt auteur Bruno Van Zeebroeck, die eraan toevoegt dat de introductie van elektrische wagens bovendien slechts geleidelijk verloopt.

Marginaal

Wat de luchtkwaliteit betreft, stelt de Vlaamse milieuadministratie dat de kans bestaat dat we de doelstellingen in 2020 halen, aldus het rapport. "Voorwaarde is wel dat de meteorologische omstandigheden blijven wat ze vandaag zijn, wat onwaarschijnlijk is. De elektrische wagen zal daaraan op korte termijn (2020) slechts marginaal iets kunnen veranderen", klinkt het.

Lijkt me zo dat BBL deze "milieuboter" bij de ADAC gehaald heeft, of tenminste gelezen.

Ik ben namelijk bij ADAC en lees net ADAC-motorwelt blz 22...
(ook enkele interessante cijfers)

Citaat
adac_motorwelt

...
Der Verkehrssektor steht heute für rund 30 Prozent des globalen Endenergieverbrauchs. Zudem verursacht der Verkehr bei der Verbrennung fossiler Brennstoffe rund ein Viertel der energiebedingten CO2-Emissionen, davon der Straßenverkehr wiederum fast 75 Prozent. Wenn immer mehr Menschen Auto fahren wollen, können wir nicht so weitermachen wie bisher. Automobilität muss nachhaltiger werden! Das gilt auch und erst recht für Industrieländer. So hat sich Deutschland ja besonders anspruchsvolle Klimaziele gesetzt. Zu diesen wird auch der Verkehrssektor einen wesentlichen Beitrag leisten müssen.

Viele Ideen und zum Teil futuristische Konzepte für nachhaltige Automobilität sind in den vergangenen Jahren geprüft und zum Teil wieder verworfen worden. In den 90er-Jahren war es der Wasserstoff, dann kamen Biokraftstoffe, heute ist es Elektromobilität – und morgen vielleicht Erdgas. Im Automobilbereich zeichnet sich heute noch kein Königsweg ab. Im Gegenteil, die Lage wird eher unübersichtlicher.

--------------------------------------------------------------------------------

Kurzfristige Klimaerfolge werden nur über den Verbrennungsmotor erzielt

--------------------------------------------------------------------------------

Wir werden eine stärkere Diversifizierung von Antrieben und Kraftstoffen bzw. Energiequellen sehen. Dabei werden Automobilkonzepte und die eingesetzten Technologien immer stärker vom Einsatzzweck bestimmt: Stadt- und Kurzstreckenverkehr erfolgen immer stärker hybridisiert oder elektrifiziert; über Land und auf Langstrecken sind moderne Dieselfahrzeuge weiter erste Wahl. Rückgrat des Straßenverkehrs ist und bleibt der klassische Verbrennungsmotor. Das nächste und übernächste Neufahrzeug, das sich ein Autofahrer kauft, wird sich nicht grundsätzlich von heutiger Technologie unterscheiden.

Wenn kurz- bis mittelfristig Klimaerfolge erzielt werden sollen, können diese nur über den Verbrennungsmotor führen. Dieser besitzt noch erhebliches technologisches Entwicklungspotenzial. Und wir können die Kraftstoffe verbessern oder andere flüssige, etwa aus Biomasse, verwenden.
...

Quelle
ADAC Motorwelt, Ausgabe 9/2010, S. 22

http://www-static.shell.com/static/deu/downloads/aboutshell/media/news/voser_gastbeitrag_adac_motorwelt_092010.pdf
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 september 2010 - 21:26:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 02:06:55 »
Ik heb daar al meermaals vragen over gekregen van die boeren.  Die vragen zich dan af hoe het komt dat ze maar liefst vier camions van onze melkerij voorbij hun deur zien passeren.....

... en mogelijk gaan sommige boeren ervan uit dat het onder meer daaraan te wijten is dat ze zo weinig geld voor de melk krijgen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 15:11:00 »
Het is spijtig dat de BBL enkel naar de klimaatsvoordelen kijkt. Er zijn wel meerdere voordelen aan een elektrische wagen en dikwijls zijn dat ook milieuvoordelen. Ik som er enkele op

- lawaai: een elektrische wagen maakt minder lawaai wat zeker in de steden een belangrijk voordeel zal zijn.

- vrijwel onderhoudsvrije motoren: elektrische motoren vergen veel minder onderhoud dat een verbrandingsmotor.  Een elektrische motor vereist bovendien niet de grote hoeveelheid smeerolie van een verbandingsmotor.

- éénvoudige energerecuperatie mogelijk: bij een elektrische wagen is het relatief gemakkelijk om de remenergie te recupereren. Bij een verbrandingsmotor dient hiervoor eigenlijk een extra aandijflijn ingebouwd te worden en moeten deze op elkaar afgestemd worden.

- energiebron: het is eenvoudiger om een centrale bij te plaatsen die een welbepaalde energiebron benut, dan een heel verdelersnet voor dit product uit te bouwen. Zo kan men de energiemix die men gebruikt relatief eenvoudig aanpassen

- optimalisering van de energieproductie: door auto's op een slimme manier te laden kan men ervoor zorgen dat de belasting van het net meer constant blijft. Auto's worden geladen op een moment van energieoverschot, op piekmomenten in het net laden ze vrijwel niet. Eventueel kan dit bv. via variabele prijsstelling aangepakt worden. Op een piekmoment laden is mogelijk maar kost je meer.

- slechts een beperkt aantal productieplaatsen van elektriciteit: hierdoor moet je maar op een beperkt aantal plaatsen een rookgasreiniging plaatsen. Bovendien werkt deze veel beter bij een centrale die constant in productie is dan bij een verbrandingsmotor die zelfden ideaal draait. Bovendien is het zelfs mogelijk om aan een centrale aan CO2-captatie te doen als dit opportuun wordt geacht.

- vervuiling eigen aan het distributienet voor fossiele brandstoffen: bv. gemorste brandstof aan stations, lekkende tanks, benzinedampen die ontsnappen, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 20:56:05 »
... en mogelijk gaan sommige boeren ervan uit dat het onder meer daaraan te wijten is dat ze zo weinig geld voor de melk krijgen.

Goed geraden!
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 01:42:21 »
- lawaai: een elektrische wagen maakt minder lawaai wat zeker in de steden een belangrijk voordeel zal zijn.

Dat zal er natuurlijk van afhangen hoeveel decibel men zal eisen dat een elektrische wagen produceert, vermits een geruisloze auto te gevaarlijk geacht wordt omdat je hem dikwijls niet hoort aankomen. Beter zou natuurlijk zijn dat de mensen (behalve dan de blinden uiteraard) bijgebracht wordt dat ze niet alleen op hun gehoor moeten voortgaan, doch ook uit hun doppen moeten kijken.

Citaat
- éénvoudige energerecuperatie mogelijk: bij een elektrische wagen is het relatief gemakkelijk om de remenergie te recupereren.

Dat lijkt me interessant voor hier in de bergen: in plaats van een nulverbruik bij het remmen op de motor tijdens een afdaling, zouden de batterijen zelfs nog bijgeladen worden.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 09:12:54 »
Voor dit lawaai zal er gewoon een aanpassingsperiode nodig zijn. Ik zou het echter een gemistte kans vinden als men elektrische wagens verplicht lawaai zou laten maken. Vooral in de steden zal het effect van een geruisloze wagen zeer groot zijn en de leefbaarheid sterk verhogen. Bovendien is een elektrische wagen niet geheel stil, er zijn nog altijd rol- en windgeluiden. Momenteel, door het overwicht aan andere wagens, valt de elektrische wagen niet op. Het weinige lawaai dat hij produceert wordt overstemd door het andere geluid. Als éénmaal een groot gedeelte elektrisch rijdt valt deze factor weg.
Aan het station in Mechelen rijden enkele Priussen rond als taxi. Als deze dan tegen lage snelheid in de buurt van de busparking rijden gebeurt dat dikwijls volledig elektrisch. Je hoort ze nog wel, zij het dan net.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519