't Komt er dus kort gezegd op neer dat ik wil weten hoe we kunnen vermijden dat we elkaars boetes gaan moeten betalen als we geflitst worden
.
Rozeke (of moet ik beleefdheidshalve "dokter" zeggen), dat hangt er niet van af wie de titularis van de kentekenplaat is.
Wordt de bestuurder staande gehouden en geïdentificeerd, dan staat al meteen vast wie de overtreding begaan heeft en er desgevallend zal moeten voor opdraaien.
Wordt de auto bijvoorbeeld geflitst wegens sneller dan toegestaan rijden, dan spreekt men de titularis van de kentekenplaat aan.
Voor het vervolg van deze uitleg beperk ik me tot het geval waarbij die titularis geen rechtspersoon is, doch een natuurlijk persoon (een mens dus). Er zijn dan drie mogelijkheden.
1ste mogelijkheidDe titularis van de kentekenplaat geeft niet aan dat iemand anders het voertuig zou bestuurd hebben op het tijdstip en de plaats van de vaststelling van de overtreding.
Hij kan dit doen omdat het de waarheid is, of omdat hij de werkelijke bestuurder, voor wie de gevolgen zwaarder zouden kunnen zijn (rijbewijs nog geen 2 jaar, eerdere veroordelingen, illegaal in het land, enz.) wil beschermen.
Hij draait dan zelf op voor de gevolgen.
Was in dit geval de titularis niet de werkelijke bestuurder, dan belet niets deze laatste uiteraard om de onmiddellijke inning (politie), het voorstel tot verval van strafvordering mits betaling van een geldsom (parket, in de volksmond "minnelijke schikking" genoemd), of de boete (rechter) terug te betalen aan de titularis, doch dit berust dan louter op zijn goodwill, aangezien een overeenkomst dienaangaande niet bindend zou zijn, omdat strafrechterlijk niemand anders dan de vermeende overtreder aansprakelijk is.
2de mogelijkheidDe auto werd daadwerkelijk door iemand anders bestuurd op het tijdstip en op de plaats van de vaststelling, en de titularis geeft dit aan op het antwoordformulier.
Die andere persoon zal dan aangesproken worden en moeten opdraaien voor de gevolgen, uiteraard mits het bewezen geacht wordt (bijvoorbeeld omdat deze persoon het niet ontkent) dat hij het voertuig bestuurde.
3de mogelijkheidDe titularis kan bewijzen dat hij de wagen niet kan bestuurd hebben op het tijdstip en op de plaats van de vaststelling, doordat hij kan bewijzen dat hij zich elders bevond.
In dit geval kan de titularis aangeven wie het voertuig dan wél bestuurde.
Hij kan evenwel (in het geval van een natuurlijk persoon) niet verplicht worden om mede te delen wie het voertuig dan wél bestuurde, en dan kan er niemand vervolgd worden (m.a.w.: ze kunnen kiezen of ze het op hunnen buik schrijven of aan hun klak spelden).
Hopelijk is het zo duidelijk, anders laat je het maar weten en proberen we het nog eens anders uit te leggen.