Auteur Topic: Speekseltest om drugs op te sporen goedgekeurd  (gelezen 9124 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Speekseltest om drugs op te sporen goedgekeurd
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 21:52:22 »
Het IS inderdaad ook een ernstig probleem, waar men momenteel geen afdoende controle-middel tegen heeft.  En de risico's van iemand die compleet stoned rondtoert, zijn zeker niet gering.  Laten we daar geen misverstanden over hebben. ;) 

Alleen denk ik dat er, behalve Australië en België, maar zéér weinig landen te vinden zullen zijn met een speekseltest.  Rarara hoe dat zou komen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 23:41:18 »
De drugs waarnaar gecontroleerd wordt zijn verboden substanties in België, dus als je deze in je speeksel hebt zitten dan maakt het eigenlijk niet uit of je dan achter het stuur zit of niet. Deze dingen mogen gewoon niet. De speekseltest die door de politie zal gebruikt worden is bovendien maar een indicatie, een soort eerste filter. Eigenlijk al een tweede filter, want men zal die enkel inzetten bij een vermoeden van gebruik. Indien positief zal men speeksel afnemen om dit in het lab (met een andere test) te controleren. Men kijkt dus alleen naar de nauwkeurigheid van die eerste speekseltest om het kind met het badwater weg te gooien.
Hoe men echter een rijverbod gaat opleggen aan iemand o.b.v. een onnauwkeurige test om dan later te zeggen, het was niet erg, vergissing, dat is me nog onduidelijk. Stel je wordt gestopt en je krijgt een - later blijkt onterecht - rijverbod, waardoor je met de taxi verder naar huis dien te rijden. Betaalt de politie die taxi dan terug ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 09:20:40 »
Indien positief zal men speeksel afnemen om dit in het lab (met een andere test) te controleren.
die 8% foutmarge is na de tweede test
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 20:46:37 »
er is zelfs een fout mogelijk van 8% (dat zijn dan mensen die nog nooit iets gebruikt hebben)
ik vind dat toch een beetje hoog om dan zoiets als standaard te gebruiken
als mijn baas zegt dat ik 8% kans heb om niet levend van een opdracht terug te komen, dan ben ik morgen niet meer in dienst

Het verschil is natuurlijk wel dat, ook als een speekseltest een foutief resultaat oplevert, je er wél levend vanaf komt.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 23:01:45 »
er is zelfs een fout mogelijk van 8% (dat zijn dan mensen die nog nooit iets gebruikt hebben)
ik vind dat toch een beetje hoog om dan zoiets als standaard te gebruiken
als mijn baas zegt dat ik 8% kans heb om niet levend van een opdracht terug te komen, dan ben ik morgen niet meer in dienst

Het verschil is natuurlijk wel dat, ook als een speekseltest een foutief resultaat oplevert, je er wél levend vanaf komt.  :D
Maar dat wist je als niet gebruiker ook zonder je rijbewijs af te geven.
Wie is er met die 8% in het nadeel? Diegene die zich wel hebben onthouden van die rommel, zoals met de Fiat 500 die niet door de keuring kwam, oeps foutje maar je zult het maar voorhebben.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 02 oktober 2010 - 16:41:21 »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 02 oktober 2010 - 19:13:52 »
http://www.deredactie.be/permalink/1.874613

Amai, das gene kak, effe 20 % gepakt   :o   Wie kent er Wervik ?

Citaat
In Wervik werd de test voor het eerst gebruikt tijdens een controle van de lokale politie. Uiteindelijk werden 50 bestuurders gecontroleerd, 4 van hen (8%) testten positief op drugs, 6 anderen hadden te veel gedronken.

In totaal werden 5 rijbewijzen meteen ingetrokken. De bestuurders die onder invloed waren van drugs riskeren boetes tot 11.000 euro en een rijverbod tot 5 jaar. Volgens de politie is het uitzonderlijk dat in totaal 20% van de gecontroleerde bestuurders tegen de lamp loopt.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 oktober 2010 - 19:16:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 02 oktober 2010 - 20:29:17 »
Het toont in ieder geval wel aan dat het meer dan wenselijk is dat erop gecontroleerd wordt.  Alleen, liefst met middelen die niet onmiddellijk onderuit gehaald kunnen worden door al te lepe advocaten.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 00:21:34 »
Wel, hoe meer mensen er drugs gebruiken hoe nauwkeuriger die test zal worden ! En voor de mensen die denken: "die JC heeft precies een beetje te veel gedronken", sla je boeken van statistiek maar eens terug open.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 01:02:13 »
http://www.deredactie.be/permalink/1.874613

Amai, das gene kak, effe 20 % gepakt   :o   Wie kent er Wervik ?

Ik heb er nog gewerkt, was amper enkele kilometer van mijn vroegere woonplaats.
Ligt ook vlak tegen de grens met Frankrijk.
Omgeving is moeilijk te herkennen op het filmpje bij duisternis.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #25 Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 19:24:39 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 20 november 2010 - 12:09:00 »
Link naar krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop de verwijderde link nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 augustus 2011 - 22:27:30 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 20 november 2010 - 15:47:30 »

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop de verwijderde link nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Onzen Bert heeft gefoefeld.  :D ;)

Ziehier de juiste link:

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 augustus 2011 - 22:28:36 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."