Auteur Topic: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn  (gelezen 11564 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Gepost op: zondag 26 september 2010 - 21:58:26 »
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100926_027

Juister bericht, uitvoerig met videobeelden:
Citaat
http://www.stern.de/panorama/13-tote-bei-busunglueck-fahrt-in-den-tod-reisebus-rast-gegen-bruecke-1607576.html
...
Der schwere Unfall passiert am Sonntagvormittag am Schönefelder Kreuz südlich von Berlin. Ein weinrotes Auto mit Berliner Kennzeichen will am gewöhnlich stark befahrenen Schönefelder Kreuz von der A113 auf die A10 auffahren. Die Frau, die am Steuer sitzt, verliert nach Angaben eines Polizeisprechers die Kontrolle und prallt gegen den vorbeifahrenden Reisebus. Der Fahrer verliert ebenfalls die Kontrolle und rast gegen einen Brückenpfeiler.
...]

Zeer weinig schade aan de Poolse bus...

Heeft ook wat met "lakse" gordeldracht te maken, nochtans quasi "Europees verplicht" vanaf 9 mei 2006 op alle voertuigen + 3,5 T, vooral  moderne reisbussen die ermee uitgerust zijn... (aan de foto´s niet uit te maken)

Aja, in Duitsland geldt de gordelplicht voor bussen al in april 2004, aangezien het daar gebeurde, de Poolse bus moet er wel mee uitgerust zijn. (driepuntsgordel vooraan, bekkengordel op andere plaatsen)

Citaat
http://www.gesund-vital-online.de/die-einhaltung-der-gurtpflicht-schuetzt-buspassagiere,793/



Eine EU-Richtlinie schreibt mittlerweile die Ausrüstung neuer Reisebusse mit Sicherheitsgurten zwingend vor. Wenn Gurte vorhanden sind, müssen sie auch angelegt werden, diese allgemeine Anschnallpflicht gilt in Deutschland schon seit April 2004.

De volledige EU-richtlijn:
Polen heeft het blijkbaar omgezet in nationale wetten [3], Be is bij de landen die uitzonderingen gevraagd hebben :
Citaat
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/06/583&format=HTML&aged=1&language=EN&guiLanguage=en
Road safety: new European rules on seat belt use

The latest European Directive[1] on the compulsory use of seat belts has to be incorporated into law in the Member States by 9 May 2006. Under the existing European legislation it was compulsory to use seat belts in vehicles below 3.5 tonnes fitted with restraints. This obligation has now been extended to all categories of vehicles. The Directive also requires the use of restraint systems specially adapted for children.
...

Twelve Member States[3] have informed the European Commission of their national measures for implementing Directive 2003/20/EC.
Six Member States[4] have asked the Commission to be allowed to grant exemptions.
See also : IP/05/612
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Directive 2003/20/EC of the European Parliament and of the Council of 8 April 2003 amending Council Directive 91/671/EEC on the approximation of the laws of the Member States relating to the compulsory use of safety belts in vehicles of less than 3.5 tonnes. Official Journal No L 115, 9.5.2003 pages 63 – 67.
[2] Study by ECORYS Research and Consulting. “Impact Assessment Road Safety Action Programme, 15 April 2005:
http://ec.europa.eu/transport/road/library/rsap_midterm/rsap_mtr_impact_assmt_en.pdf
[3] Austria, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Spain, Italy, Lithuania, Latvia, Malta, Poland, Portugal and Slovenia.
[4] Belgium, Denmark, France, Sweden, Spain and the UK.

ook in de krant:
 http://www.volkskrant.nl/binnenland/article306304.ece/Gordel_vanaf_dinsdag_verplicht_in_touringcar
« Laatst bewerkt op: zondag 26 september 2010 - 22:28:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgische bus 28 doden, waaronder 22 schoolkinderen.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 09:56:30 »
Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1135369/28-belgen-overleden-na-busongeval-in-zwitserland.aspx



In Zwitserland zijn dinsdagavond minstens 28 mensen om het leven gekomen bij een zwaar busongeval. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van ongeveer 12 jaar oud - 15 Belgen en 7 Nederlanders - en de twee chauffeurs.

Zeer wslk is de chauffeur onwel geworden (of beroerte) of ingedommelt... ze weten het niet, en zullen het wslk nooit weten.

Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest. Daardoor zijn het losse en zeer zware projectielen die door de bus vliegen en botsen.

In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig.
Behalve op de voorzetels neem ik aan.

De verplichte gordeldracht in Belgische* reisbussen zal weer in het nieuws komen.

* ook in de 5 andere landen [4] die een uitzondering op de EU-richtlijn van 2006 aangevraagd hebben en die richtlijn niet omgezet heeft in nationale wetten. Of al die andere 12 landen het gedaan hebben weet ik niet, maar volgens mij hebben 9 landen (die niet in de richtlijn opgesomd zijn) het al uitgevoerd in hun wetten, Duitsland bvb heeft het al in 2004 ingevoerd en niet gewacht op de EU-richtlijn.
Citaat
Eine EU-Richtlinie schreibt mittlerweile die Ausrüstung neuer Reisebusse mit Sicherheitsgurten zwingend vor. Wenn Gurte vorhanden sind, müssen sie auch angelegt werden, diese allgemeine Anschnallpflicht gilt in Deutschland schon seit April 2004.

uit vorige post:
Citaat
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/06/583&format=HTML&aged=1&language=EN&guiLanguage=en
Road safety: new European rules on seat belt use

The latest European Directive[1] on the compulsory use of seat belts has to be incorporated into law in the Member States by 9 May 2006. Under the existing European legislation it was compulsory to use seat belts in vehicles below 3.5 tonnes fitted with restraints. This obligation has now been extended to all categories of vehicles. The Directive also requires the use of restraint systems specially adapted for children.
...
Twelve Member States[3] have informed the European Commission of their national measures for implementing Directive 2003/20/EC.
Six Member States[4] have asked the Commission to be allowed to grant exemptions.
See also : IP/05/612
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Directive 2003/20/EC of the European Parliament and of the Council of 8 April 2003 amending Council Directive 91/671/EEC on the approximation of the laws of the Member States relating to the compulsory use of safety belts in vehicles of less than 3.5 tonnes. Official Journal No L 115, 9.5.2003 pages 63 – 67.
[2] Study by ECORYS Research and Consulting. “Impact Assessment Road Safety Action Programme, 15 April 2005:
http://ec.europa.eu/transport/road/library/rsap_midterm/rsap_mtr_impact_assmt_en.pdf
[3] Austria, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Spain, Italy, Lithuania, Latvia, Malta, Poland, Portugal and Slovenia.
[4] Belgium, Denmark, France, Sweden, Spain and the UK.

In vliegtuigen is het aangordelen van een bekkengordel verplicht (behalve i.p. eens in de lucht), in (onze) (reis)bussen (nog) niet ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 maart 2012 - 10:20:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Belgische bus 28 doden, waaronder 22 schoolkinderen.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 10:48:34 »
In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig.
Behalve op de voorzetels neem ik aan.
Het voertuig was zo goed als nieuw, preciseerde de procureur, en was uitgerust met veiligheidsgordels.
Zelfs als ze al gedragen werden heeft een impact tegen een massief blok natuurlijk dramatische gevolgen, waarbij het een verzwarende factor is dat het einde van zo'n inham loodrecht op de rijrichting staat ipv schuin. Zie achter de blauwe takelwagen op foto 21 http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120314_009&pid=1558842.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgische bus 28 doden, waaronder 22 schoolkinderen.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 12:32:53 »
In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig.
Behalve op de voorzetels neem ik aan.
Het voertuig was zo goed als nieuw, preciseerde de procureur, en was uitgerust met veiligheidsgordels.
Zelfs als ze al gedragen werden heeft een impact tegen een massief blok natuurlijk dramatische gevolgen, waarbij het een verzwarende factor is dat het einde van zo'n inham loodrecht op de rijrichting staat ipv schuin. Zie achter de blauwe takelwagen op foto 21 http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120314_009&pid=1558842.

Dus ook in Belgische reisbussen vanaf x bouwjaar wslk is de gordel verplicht, ik kan die link nergens niet vinden vanaf welk bouwjaar.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Belgische bus 28 doden, waaronder 22 schoolkinderen.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 13:55:49 »

Zeer wslk is de chauffeur onwel geworden (of beroerte) of ingedommelt... ze weten het niet, en zullen het wslk nooit weten.

Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest.
ze waren 20 minuten aan het rijden, dus indommelen zal er nog niet bijgeweest zijn
en als je het wrak van de bus bekijkt, hadden degenen die in de eerste helft van de bus zaten weinig kans (met of zonder gordel)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgische bus 28 doden, waaronder 22 schoolkinderen.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 15:20:11 »

Zeer wslk is de chauffeur onwel geworden (of beroerte) of ingedommelt... ze weten het niet, en zullen het wslk nooit weten.

Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest.
ze waren 20 minuten aan het rijden, dus indommelen zal er nog niet bijgeweest zijn
en als je het wrak van de bus bekijkt, hadden degenen die in de eerste helft van de bus zaten weinig kans (met of zonder gordel)
Ondertussen weet men idd meer.
Ik zou zeggen in het eerste 1/3 van de bus hadden ze weinig kans, ook aangegordeld. (heb alle 36/36 foto´s bekeken)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 16:05:19 »
Foto uit hln.be enkel de achterste rij zetels hielden stand bij die enorme frontale klap...  :o
(was die dwarswand maar schuin ...)



Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1408570/2012/03/14/Slachtoffer-belt-vader-De-zetels-vlogen-om-ons-heen.dhtml

Tijdens de korte conversatie vroeg in de middag wist het meisje haar vader duidelijk te maken wat er met haar gebeurd was. "Ik voelde een harde knal. Daarna werd alles donker. Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen. Ik werd naar voren geslingerd, en raakte gekneld tussen twee zetels", aldus het meisje over de telefoon."

hln.be breaking news  : 24 kinderen hebben het -voorlopig- overleefd, daarvan 3 in coma.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 maart 2012 - 16:11:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 16:29:53 »
Intrieste dag!

Ik neem aan dat deze slachtoffers in de Zwitserse statistieken gaan terecht komen, maar dan geven ze toch wel een vertekend beeld. Want alles lijkt hier veiligheidstechnisch (vooralsnog) in orde. Was dit soms een Setra (met VanHool opbouw?). Voor zover ik Top Tours op de baan tegenkom nooit iets op aan te merken. Heel droeving werd ik ook bij het interview van de vrouw van een van de chauffeurs. Autocarreizen blijft al bij al een veilig middel, tot het noodlot en de fataliteit om de hoek komt kijken.

Tenzij zo een scherpe rand. Inderdaad wat afgeschuind en de uitkomst was allicht veel minder zwaar. Spijtig ook dat de bus tegen de rechterwand is aangedrukt gebleven en niet links om zijn lengteas bewoog. Ik neem ook aan dat de voorwielen door het takelen weer naar voor zijn gebracht.

Mijn deelneming.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 19:14:03 »
Innige deelneming.

Wij hebben zelf 2 kinderen 1 van 11 en 1 van 12 jaar, ik mag er niet aan denken....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 19:21:21 »
Citaat van: GVA
Duitse ongevalsexpert: "Veiligheidsproblemen in tunnel"

http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1135903/duitse-ongevalsexpert-veiligheidsproblemen-in-tunnel.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 19:29:41 »
Citaat van: Bild
Warum wurde in der Röhre nicht nachgebessert?
Deutliche Abstriche bei der Sicherheit


http://www.bild.de/auto/auto-news/verkehrsunfall/tunnel-ausstattung-kritik-23137056.bild.html
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 14 maart 2012 - 20:17:52 »
 :'(
Het nieuws pas deze namiddag vernomen wegens eigen familiale omstandigheden
 :'(

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 03:15:24 »
Ach ja, beste mensen: het is natuurlijk weer voer voor de hoofdpagina van de media.

Toen mijn dochter in 2002 overleden is aan een ongeneeslijke ziekte, is dan in geen enkele krant verschenen.

Diezelfde dag zijn er mogelijk in België nog meer personen aan diezelfde en andere ongeneeslijke ziekten overleden dan nu op die bus. Is het dan enkel het feit dat er op die bus zovelen in één klap gedood werden, dat zoveel verschil maakt inzake sensatie?

De Nederlandse prins Friso heeft hier in Oostenrijk een skiongeval gehad, waarbij hij het risico genomen had om buiten piste te gaan skiëen. De media hebben er bol van gestaan. Nochtans zijn dergelijke ongelukken hier in de Alpen schering en inslag. Wat zou in Gods naam het ongeval van prins Friso belangrijker maken dan dat van een andere skiër? Sinds wanneer zou het leven van de ene mens meer waard zijn dan het leven van een andere mens? Toen Friso op de operatietafel lag, viel daar alleszins niets van te merken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 06:56:45 »
Op het moment dat het ongeval gebeurde was ik in Lommel ons filiaal aan het bevoorraden.
Vreemd toeval waar je toch effe stil van wordt.

Wat ik nog vreemd vind is dat, volgens de echtgenote, de chauffeur telkens iets liet weten wanneer hij ging rijden. Deze keer niet. ? ? ?

Citaat
"Normaal laat hij mij altijd iets weten voor hij begint te rijden", vertelde de vrouw aan vtm. "Gisterenavond was dat niet het geval. Toen ik rond half 4 wakker werd en zag dat ik nog altijd geen boodschap had gekregen, werd ik ongerust. Mijn sms'jes kwamen niet aan, en toen ik probeerde te bellen kwam ik meteen op zijn voicemail terecht", vertelde ze. Uiteindelijk vernam ze het nieuws via het internet.

BRON

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 10:21:44 »
Ik ken het traject dat die bus heeft afgelegd vrij goed. De eerste keer dat ik daar in de buurt kwam was in 1984, als 14-jarige met CM. Wij zaten dan wel iets verden dan Saint-Luc, nl. in Chandolin. Sindsdien ben ik volledig weg van die streek en ben ik nog een 10-tal keer richting Val d'Anniviers gereden of Val d'Herens gereden. De afdaling vanuit Saint-Luc is voor een chauffeur m.i. prachtig, veel haarspeldbochten en een stijl traject. Ik kan me inbeelden dat een buschauffeur dit ook zo ziet. Mijn vader was buschauffeur en hij keek uit naar dergelijke trajecten. Als je dan éénmaal in Val d'Anniviers gekomen bent blijft het nog altijd een boeiend traject, zeker met een bus.
Die bus is dus afgedaald uit Saint-Luc naar Sierre, wat toch een 1000-tal m hoogteverschil is. In de media stelt men dat die chauffeur nog maar een 30 à 40 min aan het rijden was. Ik durf stellen dat hij al langer onderweg was, waarschijnlijk eerder richting een uur. Hiermee wil ik geenszins zeggen dat hij vermoeid was, ietwat chauffeur verwerkt dit zonder problemen.
De crash is gebeurd wanneer hij nog maar enkele minuten op de snelweg was. Een 'menselijke' fout lijkt me dan ook plausibel in deze situatie. De chauffeur heeft pakweg 50 min heel geconcentreerd gereden en komt op de snelweg en relaxed, dat is zeer menselijk. Misschien komt er op dat moment nog een koffietje bij, een kleine stuurfout en in dit geval verschrikkelijke gevolgen.

In de media werd gisteren gemeld dat de bus wel was uitgerust met veiligheidsgordels, maar dat ze toch 10 jaar oud was. Daarmee spreken ze zichzelf voor een stuk tegen, zo recent was die wagen dus niet! Zelf vind ik het geen probleem om met een bus van meer dan 10 jaar oud mee te rijden als die prima onderhouden is. Wat wel eigenaardig is dat de zetels zo snel los komen en de voorliggende zetels en personen verpletteren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519