Ik ken het traject dat die bus heeft afgelegd vrij goed. De eerste keer dat ik daar in de buurt kwam was in 1984, als 14-jarige met CM. Wij zaten dan wel iets verden dan Saint-Luc, nl. in Chandolin. Sindsdien ben ik volledig weg van die streek en ben ik nog een 10-tal keer richting Val d'Anniviers gereden of Val d'Herens gereden. De afdaling vanuit Saint-Luc is voor een chauffeur m.i. prachtig, veel haarspeldbochten en een stijl traject. Ik kan me inbeelden dat een buschauffeur dit ook zo ziet. Mijn vader was buschauffeur en hij keek uit naar dergelijke trajecten. Als je dan éénmaal in Val d'Anniviers gekomen bent blijft het nog altijd een boeiend traject, zeker met een bus.
Die bus is dus afgedaald uit Saint-Luc naar Sierre, wat toch een 1000-tal m hoogteverschil is. In de media stelt men dat die chauffeur nog maar een 30 à 40 min aan het rijden was. Ik durf stellen dat hij al langer onderweg was, waarschijnlijk eerder richting een uur. Hiermee wil ik geenszins zeggen dat hij vermoeid was, ietwat chauffeur verwerkt dit zonder problemen.
De crash is gebeurd wanneer hij nog maar enkele minuten op de snelweg was. Een 'menselijke' fout lijkt me dan ook plausibel in deze situatie. De chauffeur heeft pakweg 50 min heel geconcentreerd gereden en komt op de snelweg en relaxed, dat is zeer menselijk. Misschien komt er op dat moment nog een koffietje bij, een kleine stuurfout en in dit geval verschrikkelijke gevolgen.
In de media werd gisteren gemeld dat de bus wel was uitgerust met veiligheidsgordels, maar dat ze toch 10 jaar oud was. Daarmee spreken ze zichzelf voor een stuk tegen, zo recent was die wagen dus niet! Zelf vind ik het geen probleem om met een bus van meer dan 10 jaar oud mee te rijden als die prima onderhouden is. Wat wel eigenaardig is dat de zetels zo snel los komen en de voorliggende zetels en personen verpletteren.