Ik geef Eliomys helemaal gelijk
Ik had geen glazen bol nodig om dat te voorspellen!
Hoe ? Voor die keer dat BBB en ekik aan 1 lijn trekken
Vooral dan als die fietser alle verkeersregels aan zijn laars lapt, en hij zijn leven dankt aan automobilisten die ervoor zorgen dat er, ondanks het waanzinnig roekeloos gedrag van vele fietsers, geen ongeval gebeurt.
Ach, veel verkeersregels zijn sowieso hopeloos belachelijk, het doet mij een beetje denken aan de discussie tussen zweefvliegers en parapenters
We hebben net zo ongelofelijk veel regeltjes nodig vanwege de enorme auto-belasting van onze wegen. Als iedereen met de vélo zou rijden zou het verkeerswetboek een stukje dunner zijn...
Inderdaad, wij fietsers moeten door weer en wind,
Dat moet je niet, daar heb je zelf voor gekozen, dat is jouw probleem.
Ook niet noodzakelijk: voor veel mensen is een auto een dure luxe die gewoonweg niet te betalen is
.
Ook het risico omver gereden te worden door een verstrooide autobestuurder, uren lang jou luchtverpestende uitlaatgassen inademen (
http://www.env-it.de/luftdaten/trsyear.fwd?comp=PM1), onze landwegeltjes steeds meer laten versnipperen voor koning auto en zo verder, dát zijn ook problemen van fietsers...
Waar het om gaat is dat we een massa milieuvervuiling kunnen verhinderen (en wat belangrijker is de leefbaarheid van vele gebieden sterk kunnen verbeteren) door op een snuggere manier met mobiliteit om te gaan. Meer wagens, meer wegen is geen oplossing.
we nemen weinig plaats in beslag.
Wablieft? De rijbaan, het fietspad, het trottoir, het gedeelte van de rijbaan voor de tegengestelde richting ... de hele breedte van de openbare weg beschouwen vele fietsers als hun domein.
Ik denk dat BBB bedoelde dat de breedte van hem op zijn fietsje minder breed is dan jij in je auto. Ik neem aan dat je dát niet kan miskennen...
Misschiens is hij zelfs smaller als ons 2-en op de fiets.
Jullie mogen dat op twee voorwaarden: als er voldoende plaats is, en enkel zolang we volledig stilstaan.
Dáár zijn de autobestuurders weer die regeltjes opleggen...
En dan nog regeltjes waar je gegarandeerd ambras mee krijgt: hoe ga je bij een conflict bewijzen dat die wagen volledig stilstond ?
Als ik tegen 30 per uur, met de wind in ´t gezicht kom aangesnord, moet ik dan tot volledige stilstand komen om mij ervan te vergewissen dat de wagen écht niet rijdt ?
Als de wagen écht stil stond op het moment dat een fietser hem inhaalt, dan mag hij die fietser achteraf niet van zijn sokken rijden.
Als die wagen echter 2km/h reed, verandert dat iets aan de situatie ?
Wel graag stoppen als je een kras van de achterkant tot de voorkant op mijn wagen maakt, zodat ik je wat verder als bij louter toeval niet van je fiets moet rijden om de schade te regelen.
Beloofd ! Als jij belooft ook te stoppen als je mij in een bocht naar rechts van mijn fiets rijdt
Maar elke dag 110 km fietsen om te gaan werken, dat is me wat van het goede teveel.
En dichterbij gaan wonen ? Ik heb in NL ooit gesolliciteerd en in één van de laatste rondes werd doodleuk verteld dat ik binnen een straal van 30 km MOEST komen wonen... eender waar mijn (toenmalige) vriendin werkte. Heb nog proberen te onderhandelen dat we ergens in ´t midden gingen wonen, maat daar was niets aan te doen. Is het niet een beetje een erg grote belasting voor het milieu om iedere dag 220 km te rijden
?
Voor die ene paljas op zijn fiets zouden tientallen autobestuurders maar tijd moeten verliezen zeker..
Of omgekeerd: heb het ook al dikwijls meegemaakt dat meedere fietsers moesten wachten omdat een autobestuurder met opzet heel erg rechts bleef rijden. Hij vond het precies een persoonlijk affront om ingehaald te worden door een fietser...
Het beste was dan nog toen ik hem uiteindelijk langs links voorbijstak (hij kon maar een 10 per uur rijden): hij week naar links uit en dwong mij (met een gemene grijs) op het andere rijvak
. Goed dat er geen tegenliggers waren.
Dat snap ik nu niet hé: ik neem het de autobestuurders toch ook niet kwalijk als zij sneller op hun werk zijn. Waarom zou diene het idee gehad hebben "ik te laat: iedereen te laat"
Vaak wordt door autobestuurders nog gedacht dat als je met de fiets naar het werk gaat, je "tijd genoeg" hebt. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat ook woon-werk-fietsers deadlines hebben en/of graag snel thuis zijn ?
Die kun je dan nog moeilijker inhalen, want ze kwakkelen van links naar rechts en omgekeerd.
Trek het je niet aan: zelfs met een fiets zijn deze personen moeilijk in te halen
Hoeveel fietsers ken je, buiten mij, die vóór een oversteekplaats voor voetgangers stoppen als er een voetganger aanstalten maakt om over te steken?
Hei, goede vraag. Het is mij (bewust) nog niet overkomen, maar moet ik ook stoppen voor een voetganger die een fietspad wil oversteken ?
Ik kan je verzekeren dat ik het nu in het verkeer als fietser véél gemakkelijker heb dan vroeger.
Dat klopt, maar misschien wordt de wagen voor korte afstanden nog niet genoeg ontraden en wordt de fiets voor korte afstanden nog niet genoeg gepromoot ?
Los van het feit of ze als voetganger of bestuurder van welk voertuig dan ook aan het verkeer deelnemen, zijn het meestal dezelfden die zich niet aan de regels houden. Vandaag rijden ze met de auto en schelden ze een fietser uit die doorrijdt waar hij voorrang heeft. Morgen rijden ze met de fiets en schelden ze een autobestuurder uit die hen daar geen doorgang verleent.
Met je eerste uitspraak ben ik het niet volledig eens (ik durf mij als fietser inderdaad soms iets meer permitteren: stond voor een rood licht waar enkel voetgangers kunnen oversteken en er was geen kat... sorry maar met de fiets rij ik door hoor
), neem met de wagen (tegenwoordig) zo weinig mogelijk risico´s. En ik denk dat er wel meerdere mensen zo zijn (niet dat dat goed is hé
)...
Met het tweede deel ben ik volledig met je eens: mensen die zich in het verkeer snel opjagen, blijven hetzelfde, eender met welk voertuig ze zich voortbewegen, helaas...