Auteur Topic: Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen  (gelezen 1257 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen
« Gepost op: woensdag 29 september 2010 - 23:33:07 »
Citaat van: autokanaal.de
Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen

Een verbod op (manueel) mobiel bellen achter het stuur doet het aantal ongevallen niet dalen. Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse Highway Loss Data Institute (HLDI).

Volgens het onderzoek heeft de maatregel geen enkele impact gehad op het aantal ongevallen. Dat zou te wijten kunnen zijn aan het feit dat veel bestuurders ondertussen handenvrij bellen, wat volgens HLDI nauwelijks voor een grotere veiligheid zorgt.
Afgeleid

"Het aantal ongevallen daalt niet omdat de risico's even groot zijn. De chauffeur wordt immers nog altijd afgeleid", aldus Adrian Lund, voorzitter van HLDI.

Uit een onderzoek van HLDI, nog geen tien jaar geleden, blijkt dat het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur het risico op een ongeval verviervoudigt.

De titel is natuurlijk een vlag die de lading niet dekt.

Ik dat we samenvattend kunnen zeggen dat GSM-gebruik tijdens het rijden, ook handsfree, het risico op een ongeval aanzienlijk verhoogt, en dit risico slechts in relatief geringe mate daalt door handsfree te bellen in plaats van met het toestel in de hand.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 08:21:56 »
"Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen"
Ah nee, toen je nog "manueel" kon bellen achter het stuur, zag je tenminste dat iemand zat te bellen achter het stuur (lees: slingeren over de weg) en dan kon je nog uit de buurt blijven :P

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 18:22:33 »
"Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen"
Ah nee, toen je nog "manueel" kon bellen achter het stuur, zag je tenminste dat iemand zat te bellen achter het stuur (lees: slingeren over de weg) en dan kon je nog uit de buurt blijven :P

Goed gezien, Jari.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 20:56:15 »
De schrijver had mijns inziens zijn titel toch zorgvuldiger moeten kiezen.  Wie nu enkel de titel leest, en niet veel verder kijkt dan z'n neus lang is, trekt natuurlijk compleet foute conclusies.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 21:15:23 »
De schrijver had mijns inziens zijn titel toch zorgvuldiger moeten kiezen.  Wie nu enkel de titel leest, en niet veel verder kijkt dan z'n neus lang is, trekt natuurlijk compleet foute conclusies.

Precies. Vandaar dat ik schreef dat de vlag de lading niet dekt.