Dan wel eerst verbeteren, en dan de max. snelheid verhogen.
Niet andersom.
Je zegt dat precies zo dat indien - hoofdwegen buiten bbk - beter en veiliger gemaakt worden dat ze dan ook een hogere limiet kunnen krijgen of verdienen ?
Toch (nog) niet in Belziek, eerder integendeel.
De 1+1 en 2+2-middenberm die veiliger geworden zijn hebben "als dank" een 20 à 30 kmh lagere limiet gekregen.
Mooi toch...
- * sommige 1+1 kregen volledig gescheiden dure fietspaden (enkele meters achter de bomen mits onteigeningen) en een nieuw wegdek gevolg : van meestal 90 kmh naar doorgaand 70 kmh.
- * sommige 2+2-middenberm kregen doorgaand beveiligde middenbermen: van 120 kmh naar 90 kmh.
- sommige autowegen en snelwegen kregen doorgaand beveiligde middenbermen en afgeschermde wegrandinfra:
van 120 kmh naar ... 120 kmh.
V85 telt
niet in Belziek... dan mogen er nog zoveel nationale en internationale studies over bestaan.
http://wiki.infopolitie.nl/index.php/V85
De V85
Begrip in de verkeerskunde. De maximale snelheid die door 85% van de weggebruikers op een weg wordt gereden. De overige 15 % overschrijdt de V85-waarde. In de verkeerskunde wordt aangenomen dat de V85-waarde symbool staat voor de weginrichting.
Bij klachten over snelheid wordt bij metingen veelal gebruik gemaakt van de V85. Indien de V85 (vrijwel) overeenkomt met de ter plaatse vastgestelde maximumsnelheid, heeft de wegbeheerder gezorgd voor een snelheidsregime, dat overeenkomt met de inrichting van de weg, 85% van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid.
Met name bij de beslissing om snelheidscontroles te houden op 30- en 60 km/h-wegen wordt gekeken naar de V85. Indien de V85 de vastgestelde maximumsnelheid ruim overschrijdt, correspondeert de inrichting van de weg niet met het snelheidsregime en zal de wegbeheerder maatregelen moeten nemen om snelheid en inrichting met elkaar in overeenstemming te brengen door aanpassing van de infrastructuur of het nemen van snelheidsremmende maatregelen, zoals de aanleg van drempels. Uiteraard kan ook de maximumsnelheid worden aangepast.
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/156.pdf
Snelheidsmanagement en snelheidsbeheer
Literatuurstudie
RA-MOW-2008-006
S. Vlassenroot, W. Vandenberghe, J. De Mol
Onderzoekslijn Duurzame mobiliteit
p 17 onderaan:
...
Tabel 2. V85 snelheden waargenomen sinds 2003 tot 2005 (Bron: BIVV)
Voor de V85, die een realistische weergave zou moeten zijn van de acceptatie van snelheidslimieten stelt men dat de verkeerslimiet haast altijd * met minimaal 10 km/u wordt overschreden.
Deze twee indicaties geven aan dat er dringend meer werk moet gemaakt worden om een integraal aanvaardbaar snelheidsbeleid te voeren.
* Geen wonder als men de 120 volgens de wegcode naar 90 zet.
* Geen wonder als men de 90 volgens de wegcode naar 70 zet.
7.2.2 Snelheidslimieten
• Overweeg om te komen naar een harmonisatie van snelheidslimieten (regionaal, nationaal en internationaal) om de kredietwaardigheid en de aanvaarding van de limieten te verhogen.
• Overweeg om de maximale snelheid ...]
Is niet van mij hé.
En dit is van de Vlaamse wegbeheerder hé:
http://www.addemar.be/files/cust_121/files//Artikel_2_december_07.pdfvia:
http://www.addemar.be/files/cust_121/mailing_42381/show_mail_report.html
NIEUWSBRIEF 19.12.2007
Geachte,
Hierbij vindt u de eerste elektronische nieuwsbrief van het Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken, spoor Verkeersveiligheid. Deze nieuwsbrief bevat korte artikels over het onderzoek door het Steunpunt. Hij is bedoeld voor een breed publiek in Vlaanderen, dat interesse heeft voor verkeersveiligheid in zijn verschillende aspecten.
...]
halfweg
Op heel wat Vlaamse gewestwegen is sinds enkele jaren een gehele of gedeeltelijke snelheidsbeperking tot 70 km/u buiten de bebouwde kom van toepassing. Vanuit het standpunt van de wegbeheerder en de betrokken gemeentebesturen was een dergelijke lokale snelheidsbeperking aangewezen om veiligheidsredenen. Voor de weggebruiker is de situatie echter niet altijd duidelijk. Zelfs al is het systeem juridisch in orde, toch vereist het een aanzienlijke inspanning van de weggebruiker om op elk ogenblik goed te weten welke snelheid toegelaten is. Op eenzelfde wegvak kan het voorkomen dat nu eens 90, dan 70, dan 50 of 30 km/u van toepassing is.