Auteur Topic: Nederlanders mogen 130 km per uur  (gelezen 15026 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 30 november 2011 - 00:19:40 »
En kijk eens naar hoe groot de 120 landen zijn.
Deel de km² eens door 24 of de lengte van de snelwegen.
De lengte van de snelwegen is mss interessant, maar maakt niet zoveel uit;
Spanje heeft bvb relatief zeer veel snelweg, zelfs langer als D (maar capaciteit = aantal rijstroken weet ik niet)
UK dan relatief weinig, maar die hebben veel expresswegen die ook 113 kmh hebben.
De oost-Europese landen hebben nog een grote achterstand in snelweglengte, zie Polen.

En ~ 1/3 van de Duitse Autobahnen is permanent begrenst tot 120/130 kmh (zelfs uitzonderlijk 100 kmh door stedelijk gebied)

gerangschikt kms snelwegnet:

1   Spanien    13515
2   Deutschland   12813
3   Frankreich    11163
4   Italien    6629
5   Vereinigtes König  3674
6   Niederlande    2631
7   Schweden    1855
8   Portugal    1835
9   Belgien    1763
10   Österreich    1696
11   Griechenland    1600
12   Ungarn    1273
13   Dänemark    1128
14   Polen    849
15   Finnland    765
16   Slowenien    747
17   Tschechische Rep.  729
18   Irland    663
19   Bulgarien    418
20   Slowakei    391
21   Rumänien    321
22   Litauen    309
23   Zypern    257
24   Luxemburg    152

25   Estland    100  enkel 2+2 , geen snelweg

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/setupModifyTableLayout.do
http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_Greece#Highways
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 november 2011 - 00:59:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 30 november 2011 - 12:19:59 »
We kunnen niet stellen dat onze wegen niet deugen en onveilig zijn (wat klopt, en zeker 's nachts zonder licht opvalt) en dan tegelijk om een snelheidsverhoging jengelen ...

Oh jawel hoor.  Ik wil nl. dat onze wegen verbeterd worden én dat de snelheidslimiet verhoogd wordt
Dan wel eerst verbeteren, en dan de max. snelheid verhogen.
Niet andersom.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 30 november 2011 - 19:29:06 »
Dan wel eerst verbeteren, en dan de max. snelheid verhogen.
Niet andersom.
Je zegt dat precies zo dat indien - hoofdwegen buiten bbk -  beter en veiliger gemaakt worden dat ze dan ook een hogere limiet kunnen krijgen of verdienen ?  ???

Toch (nog) niet in Belziek, eerder integendeel.

De 1+1 en 2+2-middenberm die veiliger geworden zijn hebben "als dank" een 20 à 30 kmh lagere limiet gekregen.
Mooi toch...  ::)

- * sommige 1+1 kregen volledig gescheiden dure fietspaden (enkele meters achter de bomen mits onteigeningen) en een nieuw wegdek gevolg : van meestal 90 kmh naar doorgaand 70 kmh.

- * sommige 2+2-middenberm kregen doorgaand beveiligde middenbermen: van 120 kmh naar 90 kmh.

- sommige autowegen en snelwegen kregen doorgaand beveiligde middenbermen en afgeschermde wegrandinfra:
 van 120 kmh naar ... 120 kmh.

V85 telt niet in Belziek... dan mogen er nog zoveel nationale en internationale studies over bestaan.
Citaat
http://wiki.infopolitie.nl/index.php/V85

De V85

Begrip in de verkeerskunde. De maximale snelheid die door 85% van de weggebruikers op een weg wordt gereden. De overige 15 % overschrijdt de V85-waarde. In de verkeerskunde wordt aangenomen dat de V85-waarde symbool staat voor de weginrichting.

Bij klachten over snelheid wordt bij metingen veelal gebruik gemaakt van de V85. Indien de V85 (vrijwel) overeenkomt met de ter plaatse vastgestelde maximumsnelheid, heeft de wegbeheerder gezorgd voor een snelheidsregime, dat overeenkomt met de inrichting van de weg, 85% van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid.

Met name bij de beslissing om snelheidscontroles te houden op 30- en 60 km/h-wegen wordt gekeken naar de V85. Indien de V85 de vastgestelde maximumsnelheid ruim overschrijdt, correspondeert de inrichting van de weg niet met het snelheidsregime en zal de wegbeheerder maatregelen moeten nemen om snelheid en inrichting met elkaar in overeenstemming te brengen door aanpassing van de infrastructuur of het nemen van snelheidsremmende maatregelen, zoals de aanleg van drempels. Uiteraard kan ook de maximumsnelheid worden aangepast.

Citaat
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/156.pdf

Snelheidsmanagement en snelheidsbeheer
Literatuurstudie
RA-MOW-2008-006
S. Vlassenroot, W. Vandenberghe, J. De Mol
Onderzoekslijn Duurzame mobiliteit

p 17 onderaan:
...
Tabel 2. V85 snelheden waargenomen sinds 2003 tot 2005 (Bron: BIVV)

Voor de V85, die een realistische weergave zou moeten zijn van de acceptatie van snelheidslimieten stelt men dat de verkeerslimiet haast altijd * met minimaal 10 km/u wordt overschreden.
Deze twee indicaties geven aan dat er dringend meer werk moet gemaakt worden om een integraal aanvaardbaar snelheidsbeleid te voeren.
 
* Geen wonder als men de 120 volgens de wegcode naar 90 zet.
* Geen wonder als men de 90 volgens de wegcode naar 70 zet.
Citaat
7.2.2 Snelheidslimieten

• Overweeg om te komen naar een harmonisatie van snelheidslimieten (regionaal, nationaal en internationaal) om de kredietwaardigheid en de aanvaarding van de limieten te verhogen.

• Overweeg om de maximale snelheid ...]
Is niet van mij hé.  ;D

En dit is van de Vlaamse wegbeheerder hé:
http://www.addemar.be/files/cust_121/files//Artikel_2_december_07.pdf
via:
Citaat
http://www.addemar.be/files/cust_121/mailing_42381/show_mail_report.html

NIEUWSBRIEF 19.12.2007
 
Geachte,
Hierbij vindt u de eerste elektronische nieuwsbrief van het Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken, spoor Verkeersveiligheid. Deze nieuwsbrief bevat korte artikels over het onderzoek door het Steunpunt. Hij is bedoeld voor een breed publiek in Vlaanderen, dat interesse heeft voor verkeersveiligheid in zijn verschillende aspecten.
...]
halfweg


Op heel wat Vlaamse gewestwegen is sinds enkele jaren een gehele of gedeeltelijke snelheidsbeperking tot 70 km/u buiten de bebouwde kom van toepassing. Vanuit het standpunt van de wegbeheerder en de betrokken gemeentebesturen was een dergelijke lokale snelheidsbeperking aangewezen om veiligheidsredenen. Voor de weggebruiker is de situatie echter niet altijd duidelijk. Zelfs al is het systeem juridisch in orde, toch vereist het een aanzienlijke inspanning van de weggebruiker om op elk ogenblik goed te weten welke snelheid toegelaten is. Op eenzelfde wegvak kan het voorkomen dat nu eens 90, dan 70, dan 50 of 30 km/u van toepassing is.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 november 2011 - 20:05:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I