Auteur Topic: Nederlanders mogen 130 km per uur  (gelezen 15027 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Nederlanders mogen 130 km per uur
« Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:41:21 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 13:43:54 »
Eerst die regering vormen, zaterdag is nog een beslissende dag dacht ik.
Maar er zijn daar  inderdaad plaatsen genoeg waar 130 goed zou kunnen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 15:42:31 »
²
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 oktober 2010 - 16:36:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 16:22:13 »
Woordvoerders van hier halen natuurlijk weer het meest belachelijke argument aan waar je gewoon alles mee kan bewijzen:
Citaat
Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'

Denk maar aan de bomen en palen en obstakels die op en langs de baan staan, hoe meer dat er zijn, hoe erger een eventueel ongeval wordt, bij eender welke snelheid. Daarom zet/plant de overheid er zoveel mogelijk bij.  ::)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 16:34:14 »
Nederland 130 kmh, UK* zal ook wel volgen met 80 mph officieel of wie weet 90 mph (70 mph is nog van 1965)

Al een hele resem EU-landen hebben ondertussen hun max-snelwegen verhoogd, de laatste 2 tot 160 kmh...

Ik had eens uitgerekend dat enkel EU-landen -met snelwegen- (24 landen van EU-27) de gemiddelde max al bijna 135 kmh was.
*
Citaat
http://www.dailymail.co.uk/news/article-92486/Drive-80mph-motorways.html

'Drive at 80mph on motorways'by DAVID WILLIAMS, Evening Standard

Motorway speed limits could be raised from 70 to 80mph under radical plans being studied by ministers.

But drivers on congested sections of Britain's expressways could be forced to slow to 50mph under an official review of speed limits by the Department of Transport which is being considered by Transport Minister John Spellar.

Officials believe that the higher limit - rigidly enforced - would restore drivers' respect for all speed limits after surveys repeatedly showed that more than half of all drivers regularly exceed 70mph on motorways because it is "too slow".

The move would help mend relations with Britain's 30 million motorists after bruising encounters over the proliferation of "spy" cameras and the fuel tax protests more than a year ago. The higher limit would bring Britain closer into line with other European countries where 80mph is the norm.
...
The RAC Foundation said it would welcome an 80mph limit, saying it was a "perfectly safe" speed in good conditions when motorists left a safe gap between themselves and the vehicle in front.
"There is no doubt that ministers are keen to placate motorists after problems over petrol prices and speed cameras," said the foundation's executive director, Edmund King, describing the plan as "a sweetener".

According to the foundation a higher limit would have to be effectively enforced, however, to prevent motorists believing it was acceptable to cruise at 90 or 100mph.
Earlier this year the Tories called for an 80mph limit on motorways, attacking the 70mph limit as " discredited and ignored". They said 80mph was "normal and safe in the right conditions".

Citaat
130 is al de maximumsnelheid bij onze zuiderburen in Frankrijk, en in Duitsland mag je op veel plaatsen zelfs nog sneller. Als Nederland de maximumsnelheid verhoogt, is België als een eiland dat de beperking tot 120 km per uur handhaaft. En tenzij de regeringsonderhandelaars er anders over beslissen, blijft dat voorlopig zo.
Be is al een eiland zeker wat de domheid qua verkeersveiligheid betreft.

Citaat
'Gezien onze slechte statistieken over de verkeersveiligheid hebben we nooit overwogen om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen', zegt Jan Pauwels, woordvoerder van ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).
Achterlijke en absurde redenering, wie had ook anders verwacht.
Denemarken heeft het al voorgedaan in 2004. Zelfs een 20 kmh limiet-verhoging van 110 naar 130 kmh, 110 kmh had sowieso geen draagvlak. Door 130 kmh in te voeren ging de gemiddelde snelheid niet eens omhoog aldaar om dat vele foert-rijders ver boven de limiet zich nu wel véél meer aanpasten aan de 130 kmh.

Citaat
'Integendeel: er is veeleer een omgekeerde tendens. De gewesten hebben de bevoegdheid om de maximumsnelheid te beperken waar ze dat nodig achten. En dat doen ze ook. Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'

Achterlijke egoïstische vent, precies dat de R1-drukte (van x-uren per dag) een referte is voor 7/7 24/24h-snelwegen in gans Vlaanderen, en dit voor heel de Vlaamse bevolking.
Ook als op vele snelwegen in Vlaanderen dikwijls rustig verkeer is.
Begrijpen die idioten nu echt niet dat een algemene limiet altijd geldt ook op verlaten autosnelwegen in beste rijomstandigheden ?

Awel nu hoop ik echt dat de Waalse politiekers 130 kmh gaan invoeren op Waalse snelwegen (is al voorgesteld), benieuwd wat er met de kronkelende taalgrens-snelwegen gebeurd (E40,...) ;D

Maar zo is het meestal, die "bekrompen meneertjes" die regelmatig in de file staan en toch meestal niet sneller kunnen als 100 kmh in hun dagelijks mobiliteitsbeeld, en buiten hun pendeluren maar zelden de auto nemen willen hun ego-willetje dan opdwingen: " als ik bestraft wordt door druk verkeer moet maar iedereen bestraft worden door de limieten zo absurd laag te houden als ikke-ikke kan rijden. "  >:(

Die idioten gaan nooit beseffen dat er zoiets als wederzijds respect en acceptantiegraad bestaat, het is een kwestie van geven en krijgen.

Verhoog de snelheidslimieten -op de bewezen veiligste wegen - naar een veel groter draagvlak (rond V85), dat deze snelwegen ook verdienen, en vele bestuurders gaan veel lagere limieten veel eerder respecteren op veel conflictrijkere wegen (bbk,...).

Zolang ze niet absurd en ongeloofwaardig laag zijn natuurlijk (70, gewone weg, is al het laagste in Europa).
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 oktober 2010 - 17:02:19 »
Woordvoerders van hier halen natuurlijk weer het meest belachelijke argument aan waar je gewoon alles mee kan bewijzen:
Citaat
Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'

Denk maar aan de bomen en palen en obstakels die op en langs de baan staan, hoe meer dat er zijn, hoe erger een eventueel ongeval wordt, bij eender welke snelheid. Daarom zet/plant de overheid er zoveel mogelijk bij.  ::)
En grachten !  Daarvoor moet je eens naar het vernieuwde stuk N41 tussen Hofstade en Gijzegem komen kijken !
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren eer er daar eentje in sukkelt

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 02 oktober 2010 - 23:07:43 »
Citaat
Voor bussen en autocars gaat in België de snelheid wél omhoog, van 90 naar 100 km per uur. 'Dat is om in overeenstemming te zijn met de rest van Europa. En om ze tussen de vrachtwagens vandaan te halen, zodat de passagiers zich veiliger voelen.'

Ja, dat die vrachtwagenchauffeurs zich onveilig voelen tijdens het treintje rijden op de rechterrijstrook doet er niet toe.
Zorgt voor meer spektakel in de media. ::)

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 11 november 2010 - 21:06:02 »
Zolang snelheid als de enige oorzaak van onveiligheid en ongevallen wordt beschouwd, en niet het ganse plaatje (infrastructuur-rijatitude-opleiding-pakkans...) zal men in belgië moeten blijven trager en trager rijden. (desnoods op 1 meter achter mekaar)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 november 2010 - 11:27:46 »
Nog een reden waarom in België geen 130 op de autosnelwegen kan: putten, bulten, spoorvorming, springschansen, enz..In het buitenland liggen die wegen er een pak beter bij.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 november 2010 - 11:52:11 »
Nog een reden waarom in België geen 130 op de autosnelwegen kan: putten, bulten, spoorvorming, springschansen, enz..In het buitenland liggen die wegen er een pak beter bij.
Dat kan hoogstens een flauw excuus zijn maar is helemaal geen reden om die max-snelheid te veralgemenen op alle snelwegen in Be.

Een "oldie met sleurhut" < 3,5 T mag ook 120 kmh op dezelfde snelweg als hij door de keuring geraakt...   ;D

Precies of die 10 kmh-meer wat uitmaakt aan het weggedrag van de doorsneewagen voor die wegtoestand.

Goede auto´s genoeg die dat -tijdelijk- wegtoestandprobleem gemakkelijk kunnen compenseren aan die snelheid relatieve traagheid.

Een bestuurder past zijn snelheid aan naargelang de mogelijkheden van zijn voertuig en de wegtoestand en... ttz de geest van Art 10.1.1

Een snelheidslimiet is bij mijn weten nog altijd "het uiterste" in goede omstandigheden en geen aanbevolen richtsnelheid.

Daarom is die 120 kmh duidelijk te laag als algemene limiet, ik ken stukken Be-snelwegen genoeg waar het wegoppervlak beter is als sommige stukken in Duitsland waar dan een aanbevolen 130 kmh geldt. Men past zijn snelheid gewoon aan hé, zoals bijna elke Duitse bestuurder het daar gaat doen, die gaat ook geen +200 rijden op een snelweg in (tijdelijke) slechte staat. En al zeker niet bij regen.

Anders kunnen ze de helft wat in art 10.1.1 staat schrappen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 november 2010 - 14:20:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 12 november 2010 - 13:11:37 »
Even tabelletje maken.. 8 j-evolutie verkeerdoden/milj. inw. en de hoogste limieten op gewone 1+1 én snelweg:
(gewoon wat zoek- en plakwerk, bij Be Vlaanderen zet ik wel de afgedwongen 70 kmh erbij)

Land (deelstaat)           2001 | 2009 | evolutie % | gewone weg | snelweg

0  Nordrhein-Westfalen   58      35       -40%        (100)           | 250´limiet constructeurs´

1 United Kingdom           61      38       -38 %        (97)            | 113*
2 Sverige                       66      39       -41 %        (90-100)     | 120
3 Nederland                   66      44       -33 %        (80, 100)      | 120*
4 Deutschland                85      51       -40 %        (100)          | 250 =´limiet constructeurs´ ?)
5 Malta                          41      51        24%         (80)           | -
6 Suomi/Finland             84      53        -37 %        (80)          | 120
7 Éire/Ireland                107     54        -50 %        (80/100)    | 120
8 Danmark                     81      55        -32 %       (80/90)      | 130
9 España                      136      58        -57 %       (90/100)    | 120
10 Slovensko                114      64        -44 %       (90/100)    | 160
11 France                     138      67        -51 %       (90)          | 130
12 Italia                        125     68        -46 %       (90)           | 150 (3-vaks)

# EU-27 landen           113      69        -39 %      (90)           | 134,3 kmh  (3223 : 24 landen met snelweg)

13 Eesti                         146     75         -49 %      (90)           | -
14 Österreich                 119     76         -36 %      (100)         | 130
15 Portugal                    163     79         -52 %       (90)          | 120
16 Magyarország            121      82        -32 %       (90)          | 130
17 Slovenija                   140     84        -40 %       (90)           | 130
18 Česká republika          130     87        -33 %       (90)           | 160
19 Κύπρος (Kypros)/Kibris 140    89        -36 %       (80)           | 110
20 Belgique/België           145     90       -38 %       (70/90)       | 120  
21 Luxembourg               159     97        -39 %      (90)            | 130
22 Lietuva                       202    110       -46 %      (90)           | 130
23 Latvija                        236    112       -53 %      (90)           | -
24 България (Bulgaria)    128    118        -8 %       (90)           | 130
25 Polska                        145    120       -17 %      (90)           | 140
26 Ελλάδα (Elláda)           172    130       -24 %      (90)           | 120
27 România                    112    130         16 %      (90)           | 140

Voor diegenen die vallen over die 250 kmh-Autobahn, kunnen we ook 160 kmh nemen, dan is het 3133/24 = 130,5 kmh gemiddeld
 
* UK naar 80 mph (129 kmh) en NL naar 130 kmh is binnenkort mogelijk, waarmee de "gemiddelde max-EU-snelweg" uitkomt op 135,4 kmh, als we dan D-autobahn =160 kmh nemen is het dan 131,6 kmh, EU-24 landen die een autosnelweg hebben.
Citaat
Motorway speed limits could be raised from 70 to 80mph under radical plans being studied by ministers.
But drivers on congested sections of Britain's expressways could be forced to slow to 50mph under an official review of speed limits by the Department of Transport which is being considered by Transport Minister John Spellar.
...
Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-92486/Drive-80mph-motorways.html#ixzz154Ixv8fJ
Nederland naar 130 kmh: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GDT306LTQ

voornaamste bron limieten in Europa:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa  zie ook de refertes onder de tabel
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 november 2010 - 14:18:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 10:08:56 »
Toch even melden dat er in Nederland heel wat tegenstand is tegen die verhoging tot 130 km/u: zie artikel

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 11:00:44 »
Toch even melden dat er in Nederland heel wat tegenstand is tegen die verhoging tot 130 km/u: zie artikel

Was te verwachten dat er vooral klinkklare onzin te lezen valt geuit door de oppositie.

Als ik die titel alleen al lees dan moet ik toch lachen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 11:08:59 »
Toch even melden dat er in Nederland heel wat tegenstand is tegen die verhoging tot 130 km/u: zie artikel
Als je de reacties op dat artikel leest blijkt die tegenstand al heel wat minder, en bovendien komt hij ook weer uit de reeds bekende hoek

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 16:28:36 »
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .
Men kan wel per vergissing wat te hard rijden,dat kan iedereen overkomen, maar 200 en meer, dat is moetwil .
Ik heb in mijn carriere een paar millioen km gereden met vanalles en nog wat en durf dus zeggen dat ik enie ervaring heb.
Maar de Antwerpse ring, dat is toch gekkenwerk, dat ze daar eens een beperking van 80 maken, en zonder pardon met 85 zware boete, het zal daar heel wat veiliger worden,soms lijken het wel losgelaten cowboys , en het tijdsverschil zal maar enkele minuten zijn, soms integendeel, het verkeer zal vlotter verklopen .
Geef mij dan maar de perefeique in Parijs,veel mensen hzbben d