Auteur Topic: Nederlanders mogen 130 km per uur  (gelezen 15025 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 16:31:03 »
Vervolg :
Veel mensen hebben daar schrik van, maar blijkbaar kunnen ze daar beter met een auto rijden .

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 16:47:19 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 november 2010 - 16:49:55 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 16:56:18 »
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .

Om tegen 200 km/h te kunnen rijden moet je echt geen hopen geld hebben.

Ik heb destijds in België geregeld tegen 180 km/h veel veiliger gereden dan een aantal taffelaars die het rond 120 km/h hielden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 19:17:46 »
[PUI]
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .
Men kan wel per vergissing wat te hard rijden,dat kan iedereen overkomen, maar 200 en meer, dat is moetwil .
Ik heb in mijn carriere een paar millioen km gereden met vanalles en nog wat en durf dus zeggen dat ik enie ervaring heb.
Maar de Antwerpse ring, dat is toch gekkenwerk, dat ze daar eens een beperking van 80 maken, en zonder pardon met 85 zware boete, het zal daar heel wat veiliger worden,soms lijken het wel losgelaten cowboys , en het tijdsverschil zal maar enkele minuten zijn, soms integendeel, het verkeer zal vlotter verklopen .
Geef mij dan maar de perefeique in Parijs,veel mensen hzbben d
[/PUI]

wooter

  • Gast
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 19:45:56 »
Huh? Als ik voor Aken al probleemloos 180 kan rijden, waarom zou hetzelfde doen op de E313 in Grobbendonk dan een halszaak zijn?

En 100 per uur op de Antwerpse Ring is ook maar traag. Denk dat daar dagelijks nog probleemloos snelheden worden gehaald die meer zijn dan wat vroeger toegelaten was.

De truuk is om je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. In de avondspits geraak ik daar ook maar moeizaam aan 100 km/u, als de signalisatie het al toelaat.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 13 november 2010 - 23:36:04 »
Over de Antwerpse ring gesproken.... Als je Antwerpen uitrijdt door de Kennedytunnel richting Kruibeke, weet er dan iemand waar de snelheidsbeperking van 100 ooit eindigt? In Gent aan het viaduct waar je maar 90 mag? Anyone?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #21 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 02:52:19 »
Ik neem aan aan het eerste kruispunt, dus aan de af/oprit linkeroever ongeveer. ;D

Toen wij indertijd nog onbegrensd reden gingen we meestal iets sneller op slechte snelwegen om het schokken, met toen nog bladveren, wat minder te voelen in onze rug.
Bijkomende voordelen waren onder andere dat men makkelijker alert bleef en vroeger op de bestemming waren.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #22 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 10:01:10 »
Over de Antwerpse ring gesproken.... Als je Antwerpen uitrijdt door de Kennedytunnel richting Kruibeke, weet er dan iemand waar de snelheidsbeperking van 100 ooit eindigt? In Gent aan het viaduct waar je maar 90 mag? Anyone?
Tussen de afslag en de oprit die van en naar de e34 gaat.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #23 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 10:08:46 »
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .

Om tegen 200 km/h te kunnen rijden moet je echt geen hopen geld hebben.

Ik heb destijds in België geregeld tegen 180 km/h veel veiliger gereden dan een aantal taffelaars die het rond 120 km/h hielden.
Maar dan denk ik direct aan :
Luc Beaucourt gepakt aan 186 km per uur
Maar je mag hem niet hypocriet noemen, hij wou gewoon snel naar huis....
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #24 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 13:05:30 »
De meeste Nederlanders rijden toch al 120 kmh op hun snelwegen, zelfs in veel mindere omstandigheden (redelijk druk verkeer, natte snelweg, enz...)

Dan is 160 kmh de veel betere limiet, want een uiterste limiet is voor de beste omstandigheden.

Heeft men trouwens in Oostenrijk op A10 uitgetest en gemeten (was een dynamische 160 kmh), waar in goede omstandigheden de limiet 160 kmh vrijgeven werd. 15 % van de autobestuurders benutten toen die limiet (legaal dan)

Ik heb een jaar lang elk WE gependeld naar Rhenen aan de Rijn (NL), quasi steeds snelweg, en steeds tijdens de drukkere uren.
Als de omstandigheden soms goed waren reden toch 1/4 van de inhalende autobestuurders regelmatig 140-160 kmh.
Men "moet" ook vlot inhalen volgens de verkeersregels hé.

Wat begrijpen sommige **** hier niet aan ?  ;)

Daarbij hebben de Nederlanders voldoende onderzoek gedaan naar ongevaloorzaken op hun snelweg.
Overdreven snelheid is daar quasi te verwaarlozen als ongevaloorzaak bij snelwegdoden, wat begrijpen sommige **** hier niet aan ?

Ik zoek het "onderzoek" even op, ttz het is een download om het te kunnen lezen, ik citeer:
Citaat
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2005/10/14/vragen-dijksma-pvda-over-de-stijging-van-het-aantal-verkeersdoden.html
Vragen Dijksma (PvdA) over de stijging van het aantal verkeersdoden
PDF document | 7 pagina's | 68 KB
Kamerstuk | 14-10-2005 | OCW
< Download >  

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Onderwerp verkeersongevallencijfers 2003, vragen van lid Dijksma en reactie op AVV-rapport "Ontwikkelingen in de verkeersveiligheid tussen 2010 en 2020"
... page 3 en 4

1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen

Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven.

Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:
- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;

- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;

- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;

- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere
jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.

Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.
Ter informatie geef ik u een overzicht van de toedracht van ongevallen waarbij verkeersdoden vielen op 120 km/uur-wegen:

Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.

1998 1999 2000 2001 2002 2003

Totaal op alle 120 km/uur wegen:  *gemiddelde/jaar
57     59     77     64     68     89    =  69 / jaar

Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen, verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen):
17     10     25     14     28     19    =  19 / jaar
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden:
4       3       0       6        0     17    =  5 / jaar
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden:
4       11     10      9       7       6    =  8 / jaar
Onvoldoende afstand bewaren:
3        2       5      6       4       9   =   5 / jaar
Te snel rijden
2        3       2     0       1      3   =   1,8 / jaar

Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen:
2         6      7       7      1       4   =   4,5 / jaar
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg, slaap/ziekte) :
1         7       6      1      5       6   =   4,3 / jaar
Onbekend/geen toedracht:
24      17     22     21     22     25  =  22 / jaar
| *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |

In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875

Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendg/1114307.html
« Laatst bewerkt op: zondag 14 november 2010 - 13:21:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #25 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 13:43:43 »
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
mss omdat ze het daar aan bestuurders vragen
in belgie wordt die vraag meestal aan het station gesteld aan mensen die (bijna) nooit met de wagen rijden

het valt me de laatste dagen trouwens op dat veel mensen schrik hebben om met de auto te rijden in nat winderig weer
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #26 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 15:01:27 »
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
mss omdat ze het daar aan bestuurders vragen
Zoals ik schreef.
Tja aan wie anders, het zijn alleen moto- en autobestuurders die van die hogere snelheden kunnen gebruik maken.
Enkel "autobestuurders" zal dat dus 6 op 10 zijn. (motorrijders tellen ook maar die zijn bijna verwaarloosbaar in aantal)

Volgens de ÖAMTC-bevraging bij 21,2 % niet-autobestuurder (212 op 1000), was de gemiddelde limiet 145 kmh.
Dat vind ik toch een redelijk objectieve bevraging.

30 % was hier voor 160 kmh; 58 % voor 140 kmh of méér. (incl. 4 % voor +160 kmh of geen limiet)
40 % wou quasi bij de 130 kmh blijven.

Ik citeer best de resultaten.

Citaat
ÖAMTC-Umfrage

1.000 Personen, davon 788 Autofahrer, wurden Anfang März österreichweit befragt. "In der Frage, welches Tempo auf Autobahnen bei optimalen Bedingungen vertretbar ist, zeigt sich eine deutliche Polarisierung zwischen den Befürwortern von 130 km/h und 160 km/h", berichtet ÖAMTC-Verkehrstechniker Roman Michalek. Die Voraussetzung für ein höheres Tempolimit: Eine gut ausgebaute Autobahn mit wenig Verkehr bei guten Wetterbedingungen.

Die Umfrage-Ergebnisse im Detail:

•Tempolimit erhöhen
Wer die Autobahn intensiv nutzt, spricht sich besonders deutlich für eine Anhebung des Tempolimits aus. Jeder sechste Autofahrer ist täglich oder fast täglich auf der Autobahn unterwegs. Beinahe die Hälfte der Befragten aus dieser Gruppe will 160 km/h oder schneller fahren dürfen. "Tendenziell sind es eher Männer, jüngere Autofahrer und Berufstätige, die für die Anhebung des Tempolimits sind", weiß der ÖAMTC-Verkehrstechniker aus den Umfrage-Ergebnissen.

•Tempolimit beibehalten
Dem gegenüber stehen vier von zehn Autofahrern, die weiterhin bei Tempo 130 km/h bleiben wollen. Die stärksten Befürworter des Status Quo sind die eher sicherheitsorientierten Frauen und die Senioren. "Nur drei von zehn Lenkern, die nach eigenen Angaben seltener als einmal wöchentlich auf der Autobahn unterwegs sind, sprechen sich für eine Anhebung des Tempolimits auf 160 km/h oder gar noch mehr aus", sagt der ÖAMTC-Experte.

Diese Tempolimits wollen die österreichischen Autofahrerinnen und Autofahrer:

•weniger als 130 km/h: 3 Prozent
•130 km/h: 37 Prozent
•140 km/h: 8 Prozent
•150 km/h: 16 Prozent
•160 km/h: 30 Prozent
•mehr als 160 km/h oder gar kein Tempolimit: 4 Prozent sonstiges: 2 Prozent


Fazit
Im Mittel ergibt sich daraus eine Geschwindigkeit unter optimalen Straßen-, Witterungs- und Verkehrsbedingungen von 145 km/h.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 november 2010 - 15:18:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #27 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 15:06:09 »
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.

Op de snelheidsmeter misschien nog net, maar vanaf een gemeten snelheid van 129 km/h (=121 km/h na correctie van 6%) heb je prijs.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #28 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 15:32:20 »
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.

Op de snelheidsmeter misschien nog net, maar vanaf een gemeten snelheid van 129 km/h (=121 km/h na correctie van 6%) heb je prijs.
Op de snelheidsmeter geeft dat toch dik 135
En vanaf hoeveel heb je in Nederland prijs? 121?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #29 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 16:17:39 »
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.
Op de snelheidsmeter misschien nog net, maar vanaf een gemeten snelheid van 129 km/h (=121 km/h na correctie van 6%) heb je prijs.
Op de snelheidsmeter geeft dat toch dik 135
En vanaf hoeveel heb je in Nederland prijs? 121?
Maar bijlange niet op alle snelheidmeters...  ;)

In Nederland is de officiële marge 4 kmh < 100 kmh of 4 %  > 100 kmh
ttz bij 120 limiet wordt men daar vanaf gemeten 126 kmh geflitst. Of is het eigenlijk 127 ?

ALS de flitspolitie hun apparatuur niet iets hoger instellen, het r€nd€ment moet kloppen hé.

Frankrijk heeft een marge van 5 kmh/ 5 %
http://www.controleradar.org/tolerance-radars-automatiques
daar gaat de flits bij 137 kmh af, bij limiet 130.

Maar anders gaat ook:

Polen heeft  alle max-snelheden op hun vlotte wegen verhoogt met 10 kmh sinds 1 mei 2010.
(van 130 naar 140 kmh op snelweg was al eerder)

van 110 naar 120 kmh op expresswegen 2+2
van 100 naar 110 kmh op expresswegen 1+1

(de rest van de 1+1 buiten bbk blijft 90 kmh)
Citaat
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/261926,na_autostradzie_bedziemy_jezdzic_szybciej.html

Na autostradach i drogach ekspresowych będzie można jeździć szybciej o 10 km/h. Na pozostałych drogach i w miastach prędkość pozostanie bez zmian.

Na autostradach i drogach ekspresowych będzie można jeździć szybciej o 10 km/h.

Nawet 140 km/h będzie można jechać autostradą. W przypadku drogi ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h, a na drodze ekspresowej jednojezdniowej - 110 km/h. Takie zmiany zakłada przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Zmiany zakładają także, że szybciej będzie można podróżować również na drogach, które mają co najmniej dwa pasy przeznaczone dla każdego kierunku ruchu. W takim miejscu dopuszczalna prędkość pojazdu wyniesie 110 km/h. Tak więc na wymienionych wyżej drogach będzie można jechać o 10 km/h szybciej niż obecnie. Na pozostałych trasach poza obszarem zabudowanym kierowca nie powinien jechać szybciej niż 90 km/h.
...
Najniższe mandaty będą na drogach ekspresowych i autostradach. Za jazdę przekraczającą o 10-20 km/godz. kara wyniesie 100 zł, natomiast 500 zł za jazdę z prędkością ponad 50 km/godz. od wskazanej na znakach.
- Urządzenia służące do pomiaru prędkości mogą się mylić o 4 km/h zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść kierowcy, dlatego pewna tolerancja powinna być stosowana - uważa Adam Jasiński, komisarz Komendy Głównej Policji.
...
Większość nowych regulacji wejdzie w życie 1 maja 2010 r.
Daar moet ik zelfs geen Pools voor kunnen.  :D
De tolerantie schijnt daar ook 4 kmh/4 % te zijn zoals in NL.

Dus daar gaat de flits af bij 147 kmh op de 140-snelweg.

Er zijn nog EU-landen met 150 kmh (I) en 160 kmh (CZ en SK)...  ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 14 november 2010 - 16:39:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I