De meeste Nederlanders rijden toch al 120 kmh op hun snelwegen, zelfs in veel mindere omstandigheden (redelijk druk verkeer, natte snelweg, enz...)
Dan is 160 kmh de veel betere limiet, want een uiterste limiet is voor de beste omstandigheden.
Heeft men trouwens in Oostenrijk op A10 uitgetest en gemeten (was een dynamische 160 kmh), waar in goede omstandigheden de limiet 160 kmh vrijgeven werd. 15 % van de autobestuurders benutten toen die limiet (legaal dan)
Ik heb een jaar lang elk WE gependeld naar Rhenen aan de Rijn (NL), quasi steeds snelweg, en steeds tijdens de drukkere uren.
Als de omstandigheden soms goed waren reden toch 1/4 van de inhalende autobestuurders regelmatig 140-160 kmh.
Men "moet" ook vlot inhalen volgens de verkeersregels hé.
Wat begrijpen sommige **** hier niet aan ?
Daarbij hebben de Nederlanders voldoende onderzoek gedaan naar ongevaloorzaken op hun snelweg.
Overdreven snelheid is daar quasi te verwaarlozen als ongevaloorzaak bij
snelwegdoden, wat begrijpen sommige **** hier niet aan ?
Ik zoek het "onderzoek" even op, ttz het is een download om het te kunnen lezen, ik citeer:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2005/10/14/vragen-dijksma-pvda-over-de-stijging-van-het-aantal-verkeersdoden.html
Vragen Dijksma (PvdA) over de stijging van het aantal verkeersdoden
PDF document | 7 pagina's | 68 KB
Kamerstuk | 14-10-2005 | OCW
< Download >
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Onderwerp verkeersongevallencijfers 2003, vragen van lid Dijksma en reactie op AVV-rapport "Ontwikkelingen in de verkeersveiligheid tussen 2010 en 2020"
... page 3 en 4
1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen
Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven.
Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:
- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;
- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;
- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;
- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere
jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.
Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.
Ter informatie geef ik u een overzicht van de toedracht van ongevallen waarbij verkeersdoden vielen op 120 km/uur-wegen:
Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.
1998 1999 2000 2001 2002 2003
Totaal op alle 120 km/uur wegen: *gemiddelde/jaar
57 59 77 64 68 89 = 69 / jaar
Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen, verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen):
17 10 25 14 28 19 = 19 / jaar
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden:
4 3 0 6 0 17 = 5 / jaar
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden:
4 11 10 9 7 6 = 8 / jaar
Onvoldoende afstand bewaren:
3 2 5 6 4 9 = 5 / jaar
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3 = 1,8 / jaar
Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen:
2 6 7 7 1 4 = 4,5 / jaar
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg, slaap/ziekte) :
1 7 6 1 5 6 = 4,3 / jaar
Onbekend/geen toedracht:
24 17 22 21 22 25 = 22 / jaar
| *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendg/1114307.html