Auteur Topic: BMW Advanced I rijvaardigheidscursus gedaan  (gelezen 4405 keer)

wooter

• Gast
BMW Advanced I rijvaardigheidscursus gedaan
« Gepost op: zondag 03 oktober 2010 - 21:36:50 »
Ik volg al enkele jaren geregeld rijvaardigheidscursussen, kwestie van ook effectief een betere chauffeur te willen worden.

Vandaag pas de BMW Advanced I cursus gedaan vandaag. Omdat het moet om de M-cursus te mogen doen, en omdat mevrouw woot nog nooit zo een cursus had gedaan en onzeker was om het alleen te doen. Recentelijk heb ik de RACB/Peugeot cursus Hoge Prestaties gedaan, wat in groepsvorm 3 dagen een semi-circuittraining is. Remmen zonder ABS, rijden op de limiet, stuurtechnieken voor alle soorten bochten, onder- en overstuur uitlokken en het oplossen of powersliden. Alles behalve eigenlijk het ontwijken van plotse objecten.

Pro
  • Goede catering. Koffiekoeken, koffie, thee en fruitsap 's ochtends, traiteur-broodjes 's middags en een vieruurtje versnaperingen.
  • Duidelijk verstaanbare lesgever die op tijd en stond kritiek geeft op een humoristische toon.
  • Verzorgd en modern terrein, verzorgde nieuwe 118d's met sportzetels en deftige gepaste banden
  • Een onderhoudend theorie-stuk waar ik zeker niets op aan te merken heb. Zithouding, Kijktechniek, Stuurtechniek
  • Een stevig deel sensibilisering en rijveiligheid onder de vorm van het ontwijken van de klassieke hindernis, zonder de Freude am Fahren te verliezen en dus ook lekker een driftcirkel of twee aan te leggen om iedereen te leren powersliden, of oefeningen doen waarbij de rit terug al powerslidend moet gebeuren

Con
  • Mijn RACB/Peugeot-kennis werd versleten als 15-jaar oude kennis, duwtechniek is het devies
  • De laatste rijtraining is nog geen jaar geleden, maar het is verbazend hoe weinig ik nog echt goede kijktechnieken onderhield als de wagen grip verloor. Het is confronterend om bij de eerste hindernis al los door de kegelmuur te gaan
  • Grote focus op het ontwijken van kegels, lichte focus op bochtentechnieken maar dat was light in vergelijking met de RACB/Peugeot Hoge Prestaties cursus. Wat logisch is, als je Advanced I opvat als een basiscursus + powersliden. Maar is dan de stuurtechniek ook zo correct, als je weet dat BMW hier niet erg diep op in ging, terwijl ik bij RACB/Peugeot een virtuele drie dagen niets anders deed?

Ik reed dus naar huis met gemengde gevoelens. Zeker geen verloren dag, maar de rijvaardigheidsscholen komen niet overeen met hun stuurtechnieken, zijn ook niet open naar wat het walhalla van hun eigen stuurtechniek ook eigenlijk is en misbegrijpen de stuurtechnieken van de concurrentie. En op hoeveel manieren kan je nu verdomme een stuur van een auto hanteren!

RACB/Peugeot zegt
  • Trektechniek is achterhaald...
  • Maar onze techniek is een combinatie van duwen bij alle bochten waar je je handen niet moet verzetten, en een trektechniek als accuraatheid met bijbehorende duwtechniek voor kracht, zodat je in elke bocht uit komt op kwart-na-9 hoewel je ingestuurd in de bocht bent, en zo ideaal geplaatst bent om kleine correcties aan te brengen
  • En met de techniek weet je dat je vanuit rechtdoor door eenmaal onderhands en eenmaal bovenhands overnemen je full-lock kan draaien, en vervolgens door driemaal onderhands overnemen full-lock de andere richting kan draaien, om vervolgens met eenmaal onderhands en eenmaal bovenhands terug rechtdoor rijdt. Handig om te weten wanneer je aan het driften en powersliden gaat.

BMW/Federale Politie (de lesgevers zijn ook lesgever bij de FedPol) zegt
  • Trektechniek is te abrupt, duwtechniek accuraat
  • De "methode Peugeot" is 15 jaar oud, auto's hebben nu servostuur en dan moet je geen extra kracht meer op het stuur zetten

Mijn mening?
  • Met de duwtechniek sta ik in de bocht plots met een handje te sturen omdat het andere handje moet overnemen
  • Als auto's nu allemaal een servostuur hebben, waarom moet ik dan kracht halen uit de krachtigere duwtechniek?
  • En hoe weet ik hoe mijn wielen staan?

Bon, conclusie is dat ik eens in Duitsland en Frankrijk moet gaan proeven wat het juiste is, want tussen Peugeot/RACB en de FedPol moet ik zeggen dat Peugeot/RACB meer ervaring heeft met dingen zoals rallyrijden, driften etc...

Ik ga mijn RACB/Peugeot-techniek dus nog niet zomaar opgeven, al was het maar omdat ik op elke rotonde en in elke bocht met een gedraaid stuur zit maar mijn handen toch kwart-over-9 horizontaal, en op dat moment dus de meeste controle heb. En tegelijk weet hoe ver mijn wielen gedraaid zijn, hoever ik nog kan draaien, en hoe snel ik terug rechtdoor kan draaien.

Edoch, ideaal zou ik elke 3 tot 6 maanden een Advanced II-cursus moeten volgen om de kennis up to date te houden, om verrassingen zoals vandaag waarbij ik de theorie nog ken maar de praktijk vergeten ben te vermijden. Enkel jammer dat BMW overweegt die opfrissingscursus af te schaffen bij gebrek aan interesse!

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: BMW Advanced I rijvaardigheidscursus gedaan
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 01:46:39 »
Bedankt voor dit uitgebreid verslag, wooter.

Citaat
Mijn RACB/Peugeot-kennis werd versleten als 15-jaar oude kennis, duwtechniek is het devies

De reden voor de duwtechniek is niet alleen dat die, nu vrijwel alle auto's over stuurbekrachtiging beschikken, minder kracht vergt, doch vooral omdat het nu eenmaal eigen is aan de fysionomie van de mens dat hij een nauwkeuriger sturen mogelijk maakt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 oktober 2010 - 08:48:49 »
Probleem is dat de Peugeot-techniek hybride is. Je trekt wanneer nauwkeurigheid niet zo belangrijk is, om te eindigen in een positie waar je stuur en wielen gedraaid zijn maar je handen horizontaal kwart-over-negen staan, en dan kan je perfect nauwkeurig corrigeren in de bocht door te duwen.

De BMW-FedPol-techniek betekent dat je gaat duwen om de bocht in te sturen, maar wanneer je de meeste controle nodig hebt om te corrigeren je net moet overnemen en je duwende hand aan het einde van zijn latijn is en je met je andere hand moet gaan trekken.

Het verschil is dat bij Peugeot je op voorhand moet weten dat je gaat overnemen op basis van het type bocht dat je nadert, en dus dan beslissen of je gaat trekken of blijft duwen, terwijl FedPol niet kijkt naar het type bocht en je dus as-you-go overneemt indien nodig.
« Laatst bewerkt op: maandag 04 oktober 2010 - 08:52:43 door wooter »

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 19 oktober 2010 - 00:40:05 »
Hier een filmpje van wat dat geeft, zo een foute stuurtechniek...

http://www.youtube.com/watch?v=NreYvb71sDQ

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 19 oktober 2010 - 10:37:20 »
Allemaal zeer intressant.
Maar waarom is er geen gedeelte voorzien over gedrag op de weg tussen het verkeer? Attitude?
Veiligheidsafstanden, voorrang, snelheid, plaats op de rijbaan, ritsen enz.
Beleefdheid, verkeersetikette.
En dan natuurlijk aansluitend de technieken waarvan sprake.

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 19 oktober 2010 - 12:18:42 »
Veiligheidsafstanden komen aan bod, tesamen met snelheid en plaats op de rijbaan.

Ritsen? Attitude? Gedrag op de weg tussen het verkeer? Beleeftheid? Verkeersetikette?

Ik dacht dat we daarvoor een wegcode hadden. Als iedereen zich aan de wegcode houdt, hoeft niemand zich misbegrepen te voelen. Beleefdheid, attitude en etiquette lijken me net woorden die me aangeven dat je wil afwijken van de wegcode...

Een rijvaardigheidscursus beoogt niet een herhaling te zijn van de wegcode, maar het correct toepassen van de wegcode met daarbij houdend de juiste reacties te hebben in het geval iemand anders zich niet aan de wegcode houdt (het defensieve karakter).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 19 oktober 2010 - 16:42:02 »
Een rijvaardigheidscursus beoogt niet een herhaling te zijn van de wegcode, maar het correct toepassen van de wegcode met daarbij houdend de juiste reacties te hebben in het geval iemand anders zich niet aan de wegcode houdt (het defensieve karakter).

... of in het geval je zelf eens een fout maakt (want ook na vele rijvaardigheidscursussen valt dat niet uit te sluiten).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 21:08:25 »
Hier een filmpje van wat dat geeft, zo een foute stuurtechniek...

http://www.youtube.com/watch?v=NreYvb71sDQ

Wat was er nu het ergste: die chauffeur zelf, of die passagier die er zich mee ging moeien en ook aan dat stuur ging draaien?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 26 oktober 2010 - 03:59:15 »
Ik zou zeggen de chauffeur zelf.
Op het moment dat de passagier het stuur greep was er geen doen meer aan en vond de bestuurder het al niet meer nodig om het stuur vast te houden na er veel te bruuske draaibewegingen aan gegeven te hebben.
Uitstappen doet ie ook op een nogal vreemde manier.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010 - 15:51:17 »
Filmpje bewijst alleen dat met een hand rijden problemen kan opleveren als je plots moet sturen. Bewijst geenzins dat een duw- of trektechniek de beste methode zou zijn. Bestuurder in kwestie heeft waarschijnlijk nog nooit van een van beide gehoord, laat staan geprobeerd of geoefend.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 27 oktober 2010 - 16:28:47 »
Klopt. Geen stuurtechniek betekent armspaghetti wanneer je moet sturen.