Auteur Topic: lijnbussen steeds vaker geflitst  (gelezen 9694 keer)

wooter

• Gast
Re: lijnbussen steeds vaker geflitst
« Reactie #45 Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 00:13:44 »
Hoeveel mensenlevens komen zo op een gemiddelde dag om door lijnbussen?

Daar is al direct je statistisch antwoord op waarom buschauffeurs de keuzes maken die ze maken. Net zoals het merendeel van automobilisten.

Nope!

Hoe komt dat, denk je?  Omdat de meesten hun staart wel intrekken als er weer zo'n gek met z'n lijnbus komt aangedenderd natuurlijk.  Als je uit jouw stelling al concludeert dat die mannen goed bezig zijn, zit je dik fout.
Wat ik concludeer maakt niets uit. Het is de conclusie die de buschauffeurs maken die telt. En statistisch gezien ga je er brokkenpiloten tussen hebben, en mensen die nooit iets aan de hand hebben. Het is tenslotte niet een beroep waar je 9 jaar voor hebt moeten studeren.

Als een buschauffeur concludeert dat ie met 50 door een schoolzone en 80 op een gewone weg al jaren geen accidenten maakt (omdat het misschien vroeger 50 in de schoolzone was en 90 op de gewone weg) dan gaat die man dat blijven doen. Net zoals andere weggebruikers die oude snelheden blijven aanhouden.

Het enige nuttige protest tegen de hoge werkdruk is natuurlijk binnen de snelheidslimieten blijven rijden. En dan kom je op je eindbestemming aan en is je rookpauze van 5 minuten verdwenen, en heb je zelfs geen tijd meer om je boterhammen te eten of pipi te doen.  Daar massaal tegen protesteren betekent 2 jaar lang geen eten en pispauze. Het is tenslotte een overheidsbedrijf. En diegene die niet mee protesteert, kan wel eten en pissen.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #46 Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 04:15:23 »
Kijk eigenlijk is het simpel ; als busbestuurder heb je de volledige verantwoordelijkheid op je genomen over 50-60-70-80 man, het mag dan ook duidelijk zijn dat je die volledig neemt.
En ja elkeen op de weg heeft de verantwoordelijkheid zich beschaafd of wat dan ook te gedragen, maar die busbestuurder heeft direct het lot van die passagiers in handen, het zijn geen zakken meel dat hij vervoert.

Als ik spreek ooit een VVR afgedwongen te hebben van de lijnbus mag je weten dat het lijn 18 op de Collegelaan in Borgerhout was (vroeger gekend voor het belastingskantoor van A-pen en nu nog voor het Xaveriuscollege), dat is 7-800m dat de bussen daar plank rijden want daar valt tijd in te halen, de zijstraten zijn kleinere straten dus daar letten we niet op. >:(

Die busmaatschappijen zijn niet te vergelijken met gewone bedrijfjes, uitleg hoeft niet gegeven te worden als je hun regeltjes niet hebt gevolgd, daar ben ik me van bewust.
Maar wat is het belangrijkste, jongleren met de gezondheid van al je passagiers of je job, kun je als buschauffeur zomaar de knop omdraaien en je job eerst stellen?
In alle eerlijkheid moet het antwoord nee zijn maar dat verander je spijtig genoeg niet, dat zou de vakbond moeten regelen, desnoods door drie weken te staken ja.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #47 Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 21:42:45 »
Kijk,

Als jouw buschauffeur 's morgens al gemiddeld tien per uur te snel moet rijden om jou tijdig op je bestemming te krijgen, dan is er "iets" dubbel en dik mis.  Ok, dat je er niet meteen graten in ziet dat hij eens 80 gaat waar hij 70 mag etc, maar toch.  Het blijft bij mij wringen dat hij daartoe verplicht is om jou op je trein te krijgen.  Dat bewijst toch gewoon dat de uurregelingen niet kloppen.

Is er dan werkelijk niemand bij die vakbonden die dat eens durft aan te klagen?  Voor de rest wordt er voor 't minste gestaakt.  Tenslotte worden ze er nu in feite door hun werkgever halvelings toe gedwongen (minstens ertoe aangezet) om de wet te overtreden.  Als ze geflitst worden, moeten ze immers nog een stuk van die boete zelf betalen ook.  In feite is het nu zowat een frankske op z'n kant.  Valt 't frankse naar de ene kant, wordt hij betrapt, en moet hij z'n boete (gedeeltelijk) zelf mee betalen.  Valt 't frankske naar de andere kant, heeft hij kwaaie reizigers die hun trein missen, niet tijdig op hun werk raken etc.  Als ze hun werkgever er van kunnen overtuigen om de uurregelingen aan te passen, dan varen ze er toch zelf ook wel bij, nee?  Dan zouden ze zelf toch ook veel geruster en comfortabeler op weg zijn.  Ze hoeven geen overtredingen of andere capriolen uit te halen, en krijgen hun rit toch nog tijdig afgewerkt, hebben nog tijd om iets te eten, te plassen etc.

Een mens mag blijven dromen, zeker?

Ik vraag mij trouwens nog altijd af hoe die mannen dan tussen pakweg 8.00 u en 9.00 u tijdig op hun bestemming raken, dan?
* minder haltes waar ze voorbij kunnen rijden (om 6.30 staat er wellicht veel minder volk dan tussen 8.00 en 9.00 u)
* per halte waar hij moet stoppen meer bewegingen van instappen/uitstappen
* drukker verkeer, meer files dus sneller rijden gaat op veel plaatsen al niet meer

Ofwel raken ze NOOIT tijdig rond, ofwel halen ze fameus wat capriolen uit.

Trouwens: wedden dat al die chauffeurs in hun arbeidscontract een clausule hebben ondertekend die stelt dat ze de wegcode kennen en dienen te respecteren?  Wedden?  Een klein zinnetje, maar eentje dat belangrijke gevolgen kan hebben.  Je zal als chauffeur maar betrokken raken in een ernstig ongeluk, te wijten aan een grove fout van jezelf.  Met een beetje extra pech, gebruikt je werkgever dat ene zinnetje tegen jou.  Met de nodige handigheid onttrekt hij zich prompt aan zijn verantwoordelijkheden: "niemand heeft jou verplicht de wet te overtreden".  En wat dan?  Als chauffeur ben en blijf je verantwoordelijk voor je eigen daden.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 oktober 2010 - 21:58:40 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 26 oktober 2010 - 05:09:02 »
De snelste manier om hier tijdens de spits ergens te geraken is een bus van de lijn volgen en ook te stoppen aan alle haltes.
Alle tegenliggers, VVR, niet VVR, .... kruipen in hun schelp als ze die zien afkomen en wanneer je daar net achter zit is het precies de zee die voor je opengaat en moet je er enkel voor zorgen dat je er niet tegen rijd als die remt.