Auteur Topic: lijnbussen steeds vaker geflitst  (gelezen 9695 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: lijnbussen steeds vaker geflitst
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 23:06:03 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #31 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 03:39:36 »
Hier gaan we het nooit over eens worden vrees ik. 't is niet omdat je nauwelijks opties hebt om er succesvol wat aan te doen, dat je maar wat moet knoeien (wat wel een werkwoord is). Ofwel denk je na en doe je wat goed, ofwel doe je niks. Wat klossen in het wilde weg met een berg gedupeerden die er niets mee te maken hebben is wat mij betreft een dikke no go.

idd, daar zullen we 't nooit over eens worden.  Niks doen, da's voor mij een no go.  Ze kunnen voor mijn part niet aan de kant blijven staan en de regels blijven overtreden met de ene hand.  En terzelfdertijd met de andere hand maar blijven jammeren dat 't allemaal zo'n verkeersveilige mannen zijn.  Dat is namelijk ook een werkwoord: LIEGEN.  Zoals ze nu bezig zijn, zitten er een dikke hoop verkeerscriminelen tussen, jawel!  En daar is geen enkel excuus voor.  Het kàn simpelweg niet dat ze met mensenlevens van onschuldige weggebruikers blijven spelen, met pakweg gemiste treinen als alibi.  Dat is namelijk de dagelijkse realiteit geworden en gewoonweg onaanvaardbaar.  Ze krijgen al genoeg voordelen.  Vrije busbanen, voorrang bij 't verlaten van hun halte in de bbk, de vrije busbaan op de autosnelweg bij files (of is het een bob?), moeten nog maar zelden vervoersbewijzen verkopen, bussluizen, verkeerslichten die door hun komst worden beïnvloed her en der.  Je kan 't nog zo gek niet bedenken.  't Zal stillekes aan wel volstaan, zeker?  Als het dan nog steeds teveel gevraagd is om een klein beetje menselijk rijgedrag te vertonen, dan moeten ze 't maar fameus voelen ook in hun portemonnee.  Het rijgedrag van velen onder hen moet stoppen, punt.  Gemiste treinen of niet.

Ik wil je graag volgende dilemma voorleggen.  Stel: je wil maandagochtend met de bus en trein naar je werk.  Je neemt de bus van 6u20 (ja toch hé?).  Alleen hangt er nu een onwaarschijnlijk dichte mist, die op de koop toe kan aanvriezen.  Stilaan naderen we de tijd van 't jaar dat zulke weersomstandigheden niet uit te sluiten zijn.  Wat verwacht je van die buschauffeur:

a) Dat hij veilig rijdt, zijn snelheid aanpast en je heelhuids op je bestemming brengt.  Helaas mis je nu je trein daardoor.
b) Mist of niet, aanvriezen of niet: blijven gaan met de banaan tegen 80 waar hij 70 mag.  Anders mis jij je trein immers.

Mijn peroonlijke voorkeur gaat uit naar chauffeur a).  En jouw voorkeur?

Trouwens nu blijven ze ook maar wat klossen met een berg onschuldige gedupeerden.  Of vergeet je die stakingen om de haverklap soms (meestal voor 't onnozelste eerst)?  Acties voor de verkeersveiligheid zitten er zelden tussen.  

Als de auto er al langs zit, zal de bus moeten wachten of het is een flipperkast. Logisch. Kan die auto nog stoppen nadat de buschauffeur al duidelijk aangaf dat hij wou invoegen en is er achter de auto nog 100 km lege baan, dan nog zal hij strikt gezien moeten stoppen. Hoffelijkheid is een andere zaak, waarom zou de wagen moeten stoppen en extra vervuilen als de bus er achter ook nog kan? Om ergens de lijn te trekken. Duidelijkheid is nodig in zo'n gevallen; geen onnodige twijfel maken in de zin "gaat die chauffeur me nu nog voorlaten of niet", neen, duidelijkheid, anders wordt er nog meer tijd verloren door het getwijfel van beiden. De bus wil vertrekken, heeft dit tijdig kenbaar gemaakt en zàl ook vertrekken. Chauffeurs die tegelijkertijd vertrekken als ze hun richtingaanwijzer aanzetten zijn wel in fout en moeten aangepakt worden, maar vreemd genoeg heb ik het voordeel dat ik dat hier zelden zie. Ik zal dan ook niet beweren dat die niet bestaan.

Hier in Antwerpen is het aantal passagiers thv van de bushalte een veel betrouwbaardere parameter.  Als je hier afwacht of hij gaat pinken, dan kom je gegarandeerd vroeg of laat in de flank van zo'n lijnbus terecht.  En je zal verdomd vroeg moeten opstaan om er niet integraal voor op te draaien.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 oktober 2010 - 12:43:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Lise

• Starter
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 13:12:32 »

Ik wil je graag volgende dilemma voorleggen.  Stel: je wil maandagochtend met de bus en trein naar je werk.  Je neemt de bus van 6u20 (ja toch hé?).  Alleen hangt er nu een onwaarschijnlijk dichte mist, die op de koop toe kan aanvriezen.  Stilaan naderen we de tijd van 't jaar dat zulke weersomstandigheden niet uit te sluiten zijn.  Wat verwacht je van die buschauffeur:

a) Dat hij veilig rijdt, zijn snelheid aanpast en je heelhuids op je bestemming brengt.  Helaas mis je nu je trein daardoor.
b) Mist of niet, aanvriezen of niet: blijven gaan met de banaan tegen 80 waar hij 70 mag.  Anders mis jij je trein immers.

Mijn peroonlijke voorkeur gaat uit naar chauffeur a).  En jouw voorkeur?

Dat kan je helemaal niet vergelijken :-)
Tuurlijk past een chauffeur zijn rijgedrag aan, en kom jij te laat.. Maar dat ligt dan ook helemaal niet aan de chauffeur, maar aan de weersomstandigheden waar je helemaal geen vat op hebt. Dan maakt het niet uit want met de auto was je dan ook te laat geweest. (als je op hetzelfde uur vertrekt)

Ik ben al jaren afhankelijk van het OV, en ik moet zeggen dat ik toch liever heb dat ze iets te snel gaan rijden zodat ik overal nog op tijd ben, dan dat ik met al mijn materiaal in de kou moet blijven staan wachten tot een volgende aansluiting.
Ik ben blij dat mijn bus stroken op de snelweg heeft, anders kon ik evengoed met de auto in de file staan aanschuiven..
In al die jaren heb ik mij nog maar een paar keer (met 1 hand kom ik toe) "onveilig" gevoeld, maar dat lag niet aan de chauffeur maar eerder aan de infrastructuur van de weg.
The best and most beautiful things in the world
cannot be seen, nor touched
but are felt in the heart

- Helen Keller

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #33 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 13:33:52 »
Dat kan je helemaal niet vergelijken :-)
Tuurlijk past een chauffeur zijn rijgedrag aan, en kom jij te laat.. Maar dat ligt dan ook helemaal niet aan de chauffeur, maar aan de weersomstandigheden waar je helemaal geen vat op hebt.

Jawel.  Dat is perfect te vergelijken.  Zulke weersomstandigheden kunnen deze tijd van 't jaar namelijk erg vaak gaan voorkomen.  Om het met Rafaels eigen argmunt te stellen: ben je er dan mee akkoord dat telkens er dichte mist hangt Rafael te laat aankomt op zijn werk omdat hij z'n trein gemist heeft?    Zijn baas zal er mee lachen, dan.

Dan maakt het niet uit want met de auto was je dan ook te laat geweest. (als je op hetzelfde uur vertrekt)

Ik sta altijd vroeg genoeg op.  Weet perfect welk weer 't is.  Vertrek desnoods wat vroeger als dat moet.  Echt niet moeilijk.  En beroepshalve zal ik NOOIT harder gaan rijden om verloren tijd in te halen.  Dat lukt trouwens toch niet.  Enne, ik kom liefst van al diezelfde avond nog heelhuids thuis.  Daar wachten namelijk twee kids en een geweldige echtgenote op mij.

Ik ben al jaren afhankelijk van het OV, en ik moet zeggen dat ik toch liever heb dat ze iets te snel gaan rijden zodat ik overal nog op tijd ben, dan dat ik met al mijn materiaal in de kou moet blijven staan wachten tot een volgende aansluiting.
Ik ben blij dat mijn bus stroken op de snelweg heeft, anders kon ik evengoed met de auto in de file staan aanschuiven..
In al die jaren heb ik mij nog maar een paar keer (met 1 hand kom ik toe) "onveilig" gevoeld, maar dat lag niet aan de chauffeur maar eerder aan de infrastructuur van de weg.

Oh ja?  Dan heb je beslist nog nooit hier in de buurt of in Antwerpen-Centrum een lijnbus genomen of zien rijden.  Want de capriolen die ze zich hier maar al te vaak permitteren hou je niet voor mogelijk.  Van enige zin voor verantwoordelijkheid kan je velen onder hen zeker niet verdenken.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 oktober 2010 - 13:43:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Lise

• Starter
  • *
« Reactie #34 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 13:46:20 »

Ik sta altijd vroeg genoeg op.  Weet perfect welk weer 't is.  Vertrek desnoods wat vroeger als dat moet.  Echt niet moeilijk.

Ik kan niet tegen mijn bus zeggen om even 10 minuutjes vroeger te komen omdat het slecht weer is ;)

Oh ja?  Dan heb je beslist nog nooit hier in de buurt of in Antwerpen-Centrum een lijnbus genomen of zien rijden.  Want de capriolen die ze zich hier maar al te vaak permitteren hou je niet voor mogelijk.  Van enige zin voor verantwoordelijkheid kan je velen onder hen zeker niet verdenken.

Ik pak de bus naar Antwerpen-Centrum  :) Vanuit Antwerpen-Centraal pak ik de tram naar mijn school.
Om terug naar Antwerpen-Centraal te gaan pak ik een tram of een bus terug... Geen enkel probleem met de chauffeur gehad, enkel sommige andere bestuurders en de weg.

- Helen Keller

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #35 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 14:23:49 »
Ik kan niet tegen mijn bus zeggen om even 10 minuutjes vroeger te komen omdat het slecht weer is ;)

Wat ik schreef, was dan ook een reactie op "met de auto was je dan ook te laat".

Ik pak de bus naar Antwerpen-Centrum  :) Vanuit Antwerpen-Centraal pak ik de tram naar mijn school.
Om terug naar Antwerpen-Centraal te gaan pak ik een tram of een bus terug... Geen enkel probleem met de chauffeur gehad, enkel sommige andere bestuurders en de weg.

Ik zie hier in Antwerpen-Centrum anders véél ontoelaatbare capriolen. 

1) Druk bellen is bvb al eenklassieker. 
2) Rakelings langs fietsers rijden, ook.  Als je op de bus zit, ervaar je dat mischien niet altijd als gevaarlijk.  Maar rij maar eens met je fiets en er raast daar zo'n lijnbus je voorbij.  Dan voelt 't al meteen een stuk minder prettig aan.
3) Vooorrangsnegatie, daar kennen ze anders ook wat van.
4) Pinkers staan blijkbaar ook niet standaard op zo'n lijnbus, spiegels dienen vaak om hun haar te kammen
5) Al rijdend hun kassa maken, geld tellen (dat kan écht niet wachten tot aan de Rooseveltplaats waar de bus nochtans ruim lang genoeg halt houdt).
6) Steek als voetganger maar eens dat zebrapad daar over (Rooselveltplaats).  Ik geef je 1 goeie raad: kijk maar driedubbel uit je doppen.  Want gegarandeerd dat je anders vroeg of laat onder de wielen van zo'n lijnbus terechtkomt.  Die chauffeur heeft het immers veel te druk met z'n geld te tellen.  En die paar voetgangers kunnen z'n rug op.

En de dingen die ik hier opsom, zijn zeker geen uitzonderingen.  Als je zulke zaken nog nooit gezien hebt, dan vraag ik me toch af of je wel wakker bent als je in Antwerpen de lijnbus neemt.

Dat er naast de lijnbuschauffeurs nog een hoop andere zotten rondrijden, zal ik zeker niet ontkennen.  En ik erken ook gerust dat er wel degelijk verantwoorde chauffeurs tussenzitten.  Veralgemenen is uit den boze.

Offline Lise

• Starter
  • *
« Reactie #36 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 14:32:27 »

1) Druk bellen is bvb al eenklassieker. 
2) Rakelings langs fietsers rijden, ook.  Als je op de bus zit, ervaar je dat mischien niet altijd als gevaarlijk.  Maar rij maar eens met je fiets en er raast daar zo'n lijnbus je voorbij.  Dan voelt 't al meteen een stuk minder prettig aan.
3) Vooorrangsnegatie, daar kennen ze anders ook wat van.
4) Pinkers staan blijkbaar ook niet standaard op zo'n lijnbus, spiegels dienen vaak om hun haar te kammen
5) Al rijdend hun kassa maken, geld tellen (dat kan écht niet wachten tot aan de Rooseveltplaats waar de bus nochtans ruim lang genoeg halt houdt).
6) Steek als voetganger maar eens dat zebrapad daar over (Rooselveltplaats).  Ik geef je 1 goeie raad: kijk maar driedubbel uit je doppen.  Want gegarandeerd dat je anders vroeg of laat onder de wielen van zo'n lijnbus terechtkomt.  Die chauffeur heeft het immers veel te druk met z'n geld te tellen.  En die paar voetgangers kunnen z'n rug op.

En de dingen die ik hier opsom, zijn zeker geen uitzonderingen.  Als je zulke zaken nog nooit gezien hebt, dan vraag ik me toch af of je wel wakker bent als je in Antwerpen de lijnbus neemt.

Dat er naast de lijnbuschauffeurs nog een hoop andere zotten rondrijden, zal ik zeker niet ontkennen.  En ik erken ook gerust dat er wel degelijk verantwoorde chauffeurs tussenzitten.  Veralgemenen is uit den boze.

De dingen die je opnoemt, gebeuren idd.. Een paar om toch geen tijd te verliezen.. (Niet iedere bus kan 3min blijven staan omdat er bvb 8 mensen nog een ticket moeten kopen, meestal niet met gepast geld)
Maar ze hebben ook niets te maken met de snelheid. :)

- Helen Keller

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #37 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 14:40:41 »
De dingen die je opnoemt, gebeuren idd.. Een paar om toch geen tijd te verliezen.. (Niet iedere bus kan 3min blijven staan omdat er bvb 8 mensen nog een ticket moeten kopen, meestal niet met gepast geld)
Maar ze hebben ook niets te maken met de snelheid. :)

Neen, maar dergelijke zaken gaan meer dan eens hand in hand met een ontoelaatbare snelheid ook.  Degenen die zich een beetje aan de wegcode houden, zijn meestal ook degenen die veel minder last hebben van een zware voet.

Als ik nu als lijnbuschauffeur de keuze had tussen

1) 1 minuut tijdswinst en m'n geld al rijdend te tellen, maar 't risicio (hoe klein ook) dat er een voetganger onder m'n wielen belandt.
2) 1 minuut te laat vertrekken, maar een beduidend lager risico op ongevallen

Dan was mijn keuze snel gemaakt.  Die ene minuut en een niet-gemiste aansluiting versus mensenlevens.  Jammer genoeg kom ik er nog teveel tegen die resoluut voor keuze 1 gaan.

wooter

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 15:06:14 »
Hoeveel mensenlevens komen zo op een gemiddelde dag om door lijnbussen?

Daar is al direct je statistisch antwoord op waarom buschauffeurs de keuzes maken die ze maken. Net zoals het merendeel van automobilisten.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #39 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 15:38:48 »
Hoeveel mensenlevens komen zo op een gemiddelde dag om door lijnbussen?

Daar is al direct je statistisch antwoord op waarom buschauffeurs de keuzes maken die ze maken. Net zoals het merendeel van automobilisten.

Nope!

Hoe komt dat, denk je?  Omdat de meesten hun staart wel intrekken als er weer zo'n gek met z'n lijnbus komt aangedenderd natuurlijk.  Als je uit jouw stelling al concludeert dat die mannen goed bezig zijn, zit je dik fout.

Citaat van: HLN

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Voilà, zowat 6 ongevallen per 100.000 km.  Maar liefst 221 keer volledig aansprakelijk.  125 Zwaargewonden en 1.328 lichtgewonden.  Il faut le faire, amaai.  Verkeersveiligheid, ho maar!  Dàt is het statististisch antwoord op mijn vragen, eindelijk het artikel gevonden waarnaar ik al die tijd zocht.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 09:38:24 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #40 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 19:09:55 »
Petje af voor die flik.  (Alleen: hopelijk werd het verkeer op dat bewust kruispunt niet in 't 100 gestuurd doordat hij daar weg was?)

Neen. Het verkeer wordt daar door verkeerslichten geregeld. Maar op de spitsuren staat er dikwijls een politiebeamte die bijstuurt, zodat het allemaal wat vlotter verloopt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #41 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 19:13:51 »
Citaat van: Rafael
Duidelijkheid is nodig in zo'n gevallen; geen onnodige twijfel maken in de zin "gaat die chauffeur me nu nog voorlaten of niet", neen, duidelijkheid, anders wordt er nog meer tijd verloren door het getwijfel van beiden.

Dergelijke duidelijkheid heb je in Salzburg, waar, zoals ik schreef, de bus na 5 keren pinken haar halte verlaat.

Als je pakweg nog 10 meter achter de bus bent wanneer ze de eerste keer pinkt, weet je dus dat je ze nog gerust voorbij kunt.

Maar als je ze nog probeert voorbij te rijden als ze al 5 keren gepinkt heeft, weet je met zekerheid dat je er gaat tegen knallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 19:19:16 »
Citaat van: bert.covens

Kijk, Bert. Ik ben vroeger dikwijls van Hoboken naar de Rooseveltplaats in Antwerpen gereden. Nu eens met de auto, dan weer met bus 1.

De bus moet stoppen aan de haltes, en moet soms even wachten om een andere straat te kunnen inslaan tot daar geen tegenliggers meer uitkomen.

Desondanks ben ik er nooit in geslaagd om met de auto dat traject even snel af te leggen als de bus het doet.

De bus kan dat natuurlijk alleen maar met de capriolen waar jij naar verwijst: nergens VVR verlenen, véél sneller dan toegestaan op de Emiel Vloorslaan en de Silvertoplaan, van rijstrook veranderen zonder zich van het achteropkomend verkeer iets aan te trekken, enz.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 22:46:22 »
Ik moet Bert in deze bijtreden, moet er ook bijschrijven dat ik een jaar of 20 geleden mijn vvr eens gepakt hebt, de lijnbus die links aangereden kwam ging zo hard remmen dat diegene die rechtstonden allemaal tegen de vlakte gingen  :-[ :-[ :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 00:07:03 »