Auteur Topic: lijnbussen steeds vaker geflitst  (gelezen 9708 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: lijnbussen steeds vaker geflitst
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 14:37:54 »
Laat ik eens vergelijken met het buitenland.  Als ik op vakantie ga naar Sauerland, bijvoorbeeld.

Daar kan ik op de dienstregeling m'n klok gelijk zetten.  De chauffeurs zijn allen zeer vriendelijk, gedienstig.  Wil ik met m'n gezin naar Kahler Asten gaan, suggereert de chauffeur prompt Haltestelle Nordhang.  Van daaruit een fikse klim te voet naar Kahler Asten.  Ofwel roept hijzelf een andere chauffeur op, een taxi.  Hij geeft door met hoevelen we zijn in ons gezinnetje.  En tegen de tijd dat hij die halte nadert, staat er al een busje ons op te wachten.  De vering laat hij bij elke halte zakken aan passagierskant (makkelijker instappen).  En toch duurt het oprijden en weer wegrijden aan die halte beslist niet langer dan hier.  Alles heel vriendelijk.

Kijk ik naar de aankomsttijden, die zijn veel duidelijker dan hier.  Daar staat meteen ook aangegeven hoe laat ik op een bepaalde halte zal aankomen.  Erg overzichtelijk allemaal.  Meteen valt mij ook op dat in spitsverkeer (schoolgaande jongeren) men een aanmerkelijk langere reistijd neemt.

Hier neemt men gewoon telkens dezelfde reistijden.  Ongeacht of het nu een bus is ergens tussen 8.00 en 9.00 u (woon-werk, scholieren, spitsverkeer) dan wel eentje in de loop van de dag wanneer er quasi geen reizigers opzitten, en er geen kat op de baan is.  Moet je dan een transporteconoom zijn om in te zien dat ofwel die verbindingen tussen 8.00 u en 9.00 u te krap bemeten zijn, ofwel de andere veel te ruim?

Niet enkel het personeel is daar anders, overigens.  Ook de reizigers zelf.  Wil je erop met een kinderwagen of dergelijke, is er gegarandeerd wel iemand die je erop/eraf helpt.  Toen m'n echtgenote haar eerste zwangerschap niet langer kon verborgen worden, was er altijd wel iemand meteen bereid haar te laten zitten.  Met de glimlach.  Moet je hier eens proberen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 14:59:39 »
In België is het voor de buschauffeurs ook dikwijls niet gemakkelijk om een halte te verlaten. Jazeker, ze hebben daarbij voorrang, doch er zijn vaak andere bestuurders die hen deze voorrang niet gunnen en proberen om de bus toch nog maar voorbij te rijden.

Niet zo in Salzburg. Of er andere bestuurders aankomen of niet: de buschauffeur laat 5 keren zijn linker richtingsaanwijzers knipperen, en dan verlaat hij ook onverbiddellijk zijn halte.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 15:14:56 »
Wie weet komt de discussie weer op gang absurde 50/70 kmh buiten bbk te herzien.

Of wie weet al die onwettige drempels/plateaus buiten de bbk op voorrangswegen enz... nu eens eindelijk op te ruimen, tesamen met andere verkeershinderende rommel.

Gewoon de wet volgen. En niet misbruiken.

Of wie weet nu eens eindelijk alle VVR-kp´s buiten de bebouwde kom te veranderen in voorrangswegen.

Maar daar denken ze zeker niet aan, de hypocrieten...  
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 - 15:20:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 15:22:55 »
Wel Bert, wat je hier komt te schrijven is het gevolg van een correcte opvoeding en houding tov anderen. In de meeste landen rondom ons merk je dat er een zekere vorm van beleefdheid en sociaal denken bestaat.
Net deze houding ontbreekt VOLLEDIG in VLAANDEREN, het zijn hier (bijna)allemaal egoisten.
Hier op dit forum spreken wij over het gedrag op de weg, maar dat gedrag op de weg is gewoon een weerspiegeling van het algemeen gedrag hier in Vlaanderen.
Er moet dus dringend iets gebeuren aan de normen en waarden.

Zoals Michel schrijft: men misbruikt de wet, zelfs van hogerhand.

Een echt apeland en het wordt met de dag erger.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 - 15:34:58 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 15:30:17 »
In België is het voor de buschauffeurs ook dikwijls niet gemakkelijk om een halte te verlaten. Jazeker, ze hebben daarbij voorrang, doch er zijn vaak andere bestuurders die hen deze voorrang niet gunnen en proberen om de bus toch nog maar voorbij te rijden.

't Moet inderdaad altijd van 2 kanten komen.  Ik wil trouwens ook lang niet alle lijnbuschauffeurs over 1 kam scheren.  Er zijn daar zeker ook rustige, verantwoorde chauffeurs aan de slag.  Die krijgen helaas door anderen meteen ook een slechte stempel op hun voorhoofd.  Ten onrechte.

Citaat van: Jozef
Niet zo in Salzburg. Of er andere bestuurders aankomen of niet: de buschauffeur laat 5 keren zijn linker richtingsaanwijzers knipperen, en dan verlaat hij ook onverbiddellijk zijn halte.

Aan de manier waarop een lijnbus haar halteplaats verlaat, is vaak al af te leiden of je je binnen dan wel buiten de bebouwde kom bevindt.  De eerste keer niet dat ze hier met veel zwier en zwaai hun halteplaats verlaten zonder te pinken.  En achteropkomend verkeer dat al te dicht genaderd is, moet maar zorgen dat ze nog een uitweg vinden.  Genre: "ik ben de breedste, alleman opzij voor mij".  Neem maar eens bus 33 in Merksem.  Als die de Catershoflaan afrijdt, en de Maantjessteenweg oversteekt, dan vlieg je achteraan in de bus gewoonlijk zowat een halve meter omhoog.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 15:40:09 »
Eens langskomen met mijn ramkarretje, het duveltje uit "humor" maar dan serieus versterkt en elke dag op dezelfde plaats dezelfde bus aanrijden die geen voorrang wil verlenen

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 18:05:18 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 19:14:17 »
De vergelijkingen met de transportsector vat ik niet helemaal, van die transport hangen niet direct anderen hun jobs af, behalve die van de chauffeur zelf. Ik kan zelf geen betere oplossing verzinnen, maar daarom hoef ik nog altijd niet akkoord te gaan met een "lap"-oplossing. Er zou simpelweg van hogerhand een oplossing moeten komen zonder dat de chauffeurs daar iets moeten aan doen, maar dat is een utopie.

Andermans oplossingen kelderen is natuurlijk veel makkelijker dan zelf een zinvolle oplossing te bedenken, zover was ik intussen ook al wel.  En als oplossingen van hogerhand uitblijven, wat dan te doen?  Hardnekkig de regels aan hun laars blijven lappen met "onrealistische rijtijden" als alibi?  Klasse!

Stakingen en/of allemaal strikt de regels volgen raakt de gebruiker er van, niet de "bazen". Klachten? So what, de inkomsten van de gebruikers dekken bijna niks, dus dat die minderen boeit praktisch niets.

En dus doet de chauffeur niks, maar blijft wel hardnekkig te hard rijden.  Je moet hier bij mij eens komen kijken.  Zo om het half uur kan je hier makkelijk je auto total loss rijden als je wilt.  Het betreft hier een kruispunt waar drie wegen samenkomen.  Met enorm veel zwier en zwaai vlammen ze de Heiligstraat hier in.  Dat ze daarbij wel voorrang moeten verlenen aan fietsers op het fietspad dat ze dwarsen, of voorrang aan rechts aan de Varenstraat, ho maar!  De pret mag niet gedrukt worden door het volgen van de meest elementaire verkeersregels, zeker.  De enige keer dat ze zich hier deftig gedragen, is als er welbepaalde chauffeurs rijden, of als ze al van ver de politiecombi zien staan (voor de weinige keren dat die hier controle doen toch).

Als je dagelijks pendelt en die bus echt nodig hebt, dan zal het je werkelijk worst wezen dat die chauffeur 80 km/u rijdt waar 70 km/u toegelaten is en 50 km/u rijdt waar het 30 km/u is "voor de veiligheid" van de kinders. Zie mijn filmpje van de N141. Kilometer zone 30, zonder enige noodzaak cq draagvlak. Ik blijf ook bij mijn standpunt dat ze daarmee nog lang geen verkeersciminelen te noemen zijn die niks om de veiligheid geven. Dat laatste wil ik misschien nog wel herzien als de cijfers ooit vrijgegeven worden en de overgrote meerderheid > 20 km/u te snel rijdt.

Bij hoeveel ongevallen zijn ze betrokken in verhouding tot het aantal gereden kilometers?  Wie kent die statistieken?  Ik meen mij te herinneren dat De Lijn daar abominabel slecht scoort.

Trouwens, verhoogde inrichtingen mogen in principe niet aangelegd worden op trajecten gebruikt door de bus, tenzij na overleg. Als er dan al overlegt wordt, wie houdt het dan tegen of keurt het goed? 't is hetzelfde als overal, degenen die iets te zeggen hebben, hebben geen feeling met de realiteit.

Dan moet je hier eens komen kijken.  De Lijn heeft een buslijn in dienst genomen, en stuurt die bussen hobbel bobbel door de Heiligstraat, over alle mogelijke verkeersdrempels die daar al lagen.  Er ligt nochtans een ideaal alternatief, namelijk de "Witte baan", zonder drempels een een brede weg, voor elke rijrichting een rijstrook.  De twee wegen lopen zelfs compleet parallel.  Maar neen, De Lijn moest en zou door de Heiligstraat rijden.  Bij De Lijn klinkt het dat dat dat moest van ons gemeentebestuur, en daar klinkt het dan weer dat dat beslist is door De Lijn.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 - 19:28:45 door bert.covens »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 19:28:10 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 19:56:13 »
Als je mijn post verder leest zie je dat naar mijn mening er geen oplossing is van de kant van de bestuurder zonder de onschuldige reiziger te kl*ten, waar de bazen dan hoogstwaarschijnlijk niets mee in zitten. Zoals ook gezegd zou er van "hogerhand" een druk moeten komen om dat aan te passen, maar dat dat een utopie is. Dat jij dat niet aanziet als suggestie, is maar hetzelfde als dat ik jouw suggesties ook geen oplossing vind.

Je schrijft zelf dat die druk van hogerhand er niet is.  Dus is het aan de chauffeurs om iets te ondernemen.  Punt.  Doen ze dat niet, dan moeten ze bij mij al niet meer komen zeveren dat ze begaan zijn met het comfort van hun reiziger, noch met de verkeersveiligheid.  Uiteindelijk varen niet alleen hijzelf, doch ook zijn reizigers en de algemene verkeersveiligheid er wel bij op termijn als ze er iets aan zouden doen.  Daarvoor moet men natuurlijk wel iets verder kijken dan de lengte van de eigen neus.

De meeste goede ideeën komen trouwens van werkmensen op de werkvloer zelf.  Niet van een baas achter z'n eiken bureau in een ivoren toren.

Heb wat stukken in het vet gezegd. Kan je me eens zeggen waar ik die dingen goedgekeurd heb? Ik heb het over "overdreven" snelheid (bewuste aanhalingstekens) die ik niet compleet afkeur. Ik zeg nergens dat het mij worst zal wezen dat ze alle regels aan hun laars lappen. Lees wat ik schrijf, niet wat je wil lezen.

Je weet net zo goed als ik dat 't gaat om de algemene rijstijl van de betrokken chauffeurs.  't Zijn heus niet degenen die maximumsnelheid respecteren, die die overtredingen inzake voorrang ook nog eens begaan op de koop toe.  Mij gaat het om het algemene beeld van de rijstijl van de chauffeurs.  En dan kan ik alleen maar vaststellen dat een zware voet meer dan eens hand in hand gaat met andere overtredingen.

Hoeveel van die ongevallen zijn te wijten aan 80 km/u rijden waar 70 km/u toegelaten is en 50 km/u rijden waar 30 km/u toegelaten is? Wederom, dat is mijn punt, en dat is waar het artikel over gaat. Een flitscamera controleert enkel snelheid, geen voorrangsnegatie.

Maar goed voor De Lijn dat dat daar niet meer op gecontroleerd wordt.  Het zou hen pas echt in een bangelijk slecht daglicht stellen.  Trouwens: welke flik wil zich nu onsympathiek maken door een propvolle lijnbus te laat op het werk laten arriveren door een onbezonnen chauffeur op diens rijgedrag aan te spreken?

Wie bepaalt dat traject? Niet de chauffeurs lijkt mij. 't was dan ook ironisch bedoelt van me, ook hier zijn de meeste trajecten verkloot.

Ik zei het al: De Lijn en ons gemeentebestuur schuiven elkaar de zwarte piet toe.  Ik meen mij zo'n geval te herinneren in Sint-Job in 't Goor, waar de chauffeurs actie voerden, en begonnen te weigeren een bepaald deel van hun traject nog te rijden nadat daar zeer ongelukkige herinrichtingen gebeurd waren ingevolge werkzaamheden.  De situatie werd uiteindelijk toch links of rechts aangepast.  Het kàn echt wel hoor.  Als de wil er tenminste is.

Citaat van: Jozef

Hij heeft dan vijf keer gepinkt.  Daarmee heeft hij z'n voornemen tenminste toch duidelijk genoeg kenbaar gemaakt, lijk mij.  Hier is de pinker niet meteen iets wat tot de standaarduitrusting van een lijnbus behoort.  Als ik in de bbk een lijnbus aan haar halte nader, dan wacht ik niet af tot die gaat pinken.  Dan hou ik liever al 't volk aan die halte in 't oog.  Blijkt dat er quasi niemand meer gaat op of afstappen, dan laat ik die lijnbus maar begaan.  Goed wetende dat velen onder hen hier de moeite al lang niet meer doen om behoorlijk te pinken of in de spiegels te kijken.  Sorry voor zij die dat wel doen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 - 20:04:58 door bert.covens »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 20:10:28 »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 20:16:13 »
Eén van de problemen is dat vele gemeenten verkeersremmende inrichtingen plaatsen, de maximum toegelaten snelheid de laatste jaren meer en meer verlagen en te veel voorrang van rechtssituaties heeft op de trajecten van de Lijn, zonder daarbij overleg te plegen met de mensen van de Lijn.

De uurregelingen worden aldus niet aangepast aan de vernieuwde situaties.
De attitude van de bestuurders van de Lijn op de weg is dan weer allesbehalve verkeersvriendelijk te noemen.
Al die uurregelingen moeten dan nog in overeenstemming zijn met de mogelijke aansluitingen, correspondentie enz.

Als men zijn klok gelijk wil kunnen zetten op de uurregeling is het onmogelijk dat een wegbeheerder de snelheid op welke manier dan ook naar beneden haalt zonder overleg met de Lijn.
Al die trajecten moeten getimd worden volgens de aanpassingen die er gebeuren en de drukte/uur van de dag enz.
Een bestuurder van de lijn zou perfect elke verkeersregel moeten kunnen naleven en een voorbeeldfunctie hebben in het verkeer zonder dat daarbij de uurregelingen in het gedrang komen.
Buiten de drukke steden moet dit haalbaar zijn.

Op zeer drukken lijnen in grote steden in het buitenland waar elk kwartier een bus rijdt laat men de uurregeling vallen.
Je moet dan nooit echt veel langer dan 15 minuten op je bus wachten. Meestal gaat het sneller omdat de vorige bus reeds een aantal minuten geleden vertrok.
Maar dat geldt natuurlijk alleen in wereldsteden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 - 20:27:05 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 20:32:32 »
Ik vat de link nog steeds niet hoe de reiziger in de kou zetten gaat helpen. Heb jij garanties dat als je de chauffeurs op 1 lijn krijgt (wat al ontzettend moeilijk zal worden) en ze allemaal de regels strikt volgen (of staken), de schema's ook daadwerkelijk worden aangepast? Heb jij garanties dat dat rond gaat zijn op korte termijn? Ik niet. Daarom stel ik dat dat ook geen oplossing is, want je kan de reizigers onmogelijk een onbepaalde, vermoedelijk lange tijd in de problemen laten komen. Sommigen hebben nu eenmaal geen alternatief, anderen proberen hun steentje bij te dragen tot minder files, minder hun eigen wagen te benutten, maar zij mogen dan wel weer opdraaien zonder enige garantie op oplossingen.

De enige garantie die je nu hebt, is dat alles maar bij 't oude blijft.  Opgeven, is geen werkwoord.

Het artikel en mijn uiteenzetting gaat over "overdreven" snelheid. Het enige wat ik verder heb aan te merken op de meeste chauffeurs hier is dat ze soms nogal "brutaal" hun halte verlaten binnen de bebouwde kom. Waarom? Omdat ze hier anders nog lang kunnen wachten tot iemand hen er -verplicht- tussen laat. Is dat daarom een slechte chauffeur? Omdat hij zich er gewoon moet tussen zetten? Misbruik van de massa, tuurlijk, maar daarom een crimineel? Als jij als buschauffeur je richtingaanwijzer hebt aanstaan en 5 auto's later is er nog steeds niemand die je wil tussenlaten, tja. Aan wie ligt het dan hé. Keur ik het goed? Nee. Kan de chauffeur er verder wat aan doen? Nee. Meer en meer haltes verhuizen naar de rijbaan, mede door die reden.

Ze doen dat heus niet enkel in die omstandigheden.  Dat gebeurt evengoed als er wegeteld 1 auto naast hen zit, en daarachter een eiland waar ze makkelijk veilig kunnen invoegen.  Trouwens, ik keur het ook niet goed dat in jouw voorbeeld minstens vier auto's daar de voorrang negeren.

Hoeft daarom niet direct aan de kant gehaald te worden - hoewel dat mijn voorkeur heeft maar niet stante pede noodzakelijk is. Uur, nummerplaat, locatie. Overdreven snelheid is volgens de Belgische slimmeriken de grootste oorzaak van ongevallen. Die zetten ze toch ook niet aan de kant maar sturen ze een briefje achterna?

Als het maar beteugeld wordt.

Als jij kan garanderen dat de reizigers hooguit 2 dagen hinder ondervinden doordat véél bussen te laat aankomen ten gevolge van het nauwgezet volgen van elke snelheidslimiet, liever gisteren dan vandaag dan. Volledig akkoord. Maar ik vrees dat niemand dat kan garanderen en daar veel meer tijd over gaat.

Waterdichte garanties kan ik natuurlijk niet geven.  Maar als je ervoor zorgt dat je genoeg media-belangstelling krijgt, maak je een goede kans.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 21:08:02 »
Citaat van: bert.covens
Trouwens: welke flik wil zich nu onsympathiek maken door een propvolle lijnbus te laat op het werk laten arriveren door een onbezonnen chauffeur op diens rijgedrag aan te spreken?

Dat hangt er maar vanaf welke flik je treft.

Ooit gezien op de Lambertmontlaan in Brussel. Een zwaantje stond er tijdens de spits op een kruispunt het verkeer te regelen. Niettegenstaande hij op een bepaald ogenblik al geruime tijd een arm omhoog stak, reed een tram toch nog het kruispunt over. Het zwaantje hield prompt op met het verkeer te regelen en sprong op zijn motorfiets. Even verder, aan de Van Praetbrug, zag ik dat hij de trambestuurder doen stoppen had en de tram opstapte.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 21:13:49 »
Petje af voor die flik.  (Alleen: hopelijk werd het verkeer op dat bewust kruispunt niet in 't 100 gestuurd doordat hij daar weg was?)