Auteur Topic: Trajectcontrole op snelweg doet pakkans toenemen  (gelezen 3680 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Trajectcontrole op snelweg doet pakkans toenemen
« Gepost op: maandag 08 november 2010 - 14:31:18 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 09:32:00 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Trajectcontrole op snelweg doet pakkans toenemen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 08 november 2010 - 15:05:38 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: maandag 08 november 2010 - 18:11:17 »
Wat een mop ... pakkans hoger ?

"Eerlijker" is het alleszins, men kan nog een "lichte fout" gemakkelijk rechzetten.
één flitspaal is een momentopname, meerdere flitspalen achtereen meerdere momentopnames...

Hier de werking in ´t kort uitgelegd met foto en tekening, en de kosten...:
Citaat
http://www.gentblogt.be/2009/10/22/proefproject-trajectcontrole-op-het-viaduct-van-gentbrugge
...
Bron: Persbericht Minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Men meet de gemiddelde snelheid door vaste afstand (1,9 km) / tijd, als men daar onder blijft is er niets gebeurd.

Hypothetisch: dus ik kan perfect de eerste helft aan 110 kmh rijden en de tweede helft aan 70 kmh, gemiddelde blijft 90 kmh... veilig is anders...

Of omgekeerd door achter een trage vrachtwagen te blijven hangen aan 80 kmh kan ik pakweg de tweede helft inhalen aan 100 kmh.
Of als de file plots oplost eens goed gas te geven...  :-X

Rekening houdend met de nog altijd geldende marge van 6 kmh kan ik zelfs tot 96,9 kmh gemidddelde gaan.  ;D

Voor de verstrooiden die met 120 kmh iedereen inhalen en plots hunne cent valt... die moeten wel serieus afremmen tot 60 kmh de tweede helft of tot 70 kmh en wat slalom rijden (meer afstand) tussen linkerrand en rand pechstrook... grapje...  ;D

Of het "veiliger" is als pakweg 6 flitspalen om de 300 m  ? Ik denk het niet...

Daarbij is die 90 er enkel als geluidsmindering... beweert men.
Eens aan de omwonenden vragen..:

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=NQ2GQ42S&PostCode=9000
'Wij liggen te daveren in bed' 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat systeem heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden als een flitspaal (het is ook duur genoeg, zie bovenste link):
- controle nummerplaten met databank (valse of gezochte ...)
- inhaalverbod zw. vrachtwagens
- pechstrookcontrole

Hier wat meer uitleg in het Duits met tekeningen:
http://www.autotouring.at/pages/html/export/at_index_2_1_1_1_4.html

Idd Rafael, dat kennen we al een tijdje, daarbij zijn alle omwonenden ook ferm geholpen door dat kaboenk-gedrocht daar te verbeteren of op te lossen.

Edit: ik heb het even uitgerekend als men 71 sec tussen de portalen doet komt men aan 96,4 kmh gemiddeld.
75 sec is safer dan zit men aan 91,2 kmh (90 kmh = 76 sec over 1,9 km)
;D
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 09:32:38 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 november 2010 - 18:53:55 »
Getuige de resultaten in Nederland zal dit extra filelast generereren:

- brave automobilsisten gaan op hun wijzerplaat 90 rijden, wat vaak 85km/u is aan reeele snelheid
- vrachtwagens gaan 90 rijden, op de begrenzer, en opgehouden worden door brave automobilisten
- vrachtwagens en brave automobilisten gaan opgehouden worden door mensen die te hard de trajectcontrole inreden en de hogere snelheid compenseren door verder in het traject extra traag te rijden.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 08 november 2010 - 20:03:42 »
Getuige de resultaten in Nederland zal dit extra filelast generereren:

- brave automobilsisten gaan op hun wijzerplaat 90 rijden, wat vaak 85km/u is aan reeele snelheid
een nederlander is niet slimmer dan een belg

op dat stuk weg gaat de gemiddelde belg bij elke flitspaal in de remmen, ook al rijdt hij minder dan 90 km/u
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 08 november 2010 - 22:43:06 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 01:09:10 »
Let op, beste mensen, met de berekening van de gemiddelde snelheid door een trajectcontrole.

Een voorbeeld.

Een trajectcontrole vindt plaats over 6 km.

Ik rijd eerst gedurende 1 minuut tegen een snelheid van 180 km/h, hetzij 60 km/h sneller dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).

Daarna rijd ik gedurende 2 minuten tegen een snelheid van 90 km/h, hetzij 30 km/h minder dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).

Mijn gemiddelde snelheid bedraagt 6 km x 60 / 3  = 120 km/h.

Ik heb volgens de trajectcontrole (als 120 km/h toegestaan is) dus niet sneller dan toegestaan gereden, niettegenstaande ik gedurende de helft van het traject tegen 180 km/h gereden heb.

Een gemiddelde is maar waard wat het waard is.

Als ik willekeurig 10 mannen en 10 vrouwen uit de bevolking neem, dan is de kans groot dat die 20 mensen gemiddeld één teelbal hebben, doch er niet één bij is die slechts één teelbal heeft (ze hebben er ofwel 2, ofwel geen).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 01:23:24 »
Jozef, je haalt daar een mooi voorbeeld aan. Ik durf er een groot aantal Duvels op te verwedden dat de 90% van de bevolking en waarschijnlijk zelfs meer zal antwoorden.

Helft gereden aan 180 en de andere helft aan 90 dus gemiddelde snelheid is (180 + 90)/2 = 135 km/u !

Een pijnlijke werkelijkheid !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 08:15:08 »
op dat stuk weg gaat de gemiddelde belg bij elke flitspaal in de remmen, ook al rijdt hij minder dan 90 km/u
Dat kan niet dat jij dat weet! Crevits laat een -wss duur- onderzoek uitvoeren om dat te bepalen en jij gaat dat gewoon even zo zeggen! Dat kan toch niet zeker! *einde sarcasme*
1 tip voor Crevits... Kom eens kijken voor de Kennedytunnel...

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 09:38:37 »
Wanneer gaat dat zwaar accident komen op het viaduct in Gentbrugge ?
Dat ze dat eens onderzoeken.
Wat ik daar vooral zie is een hoop zenuwachtig gedoe en iedereen zit met z'n neus op z'n teller, voor mij is het niet dat het ongeval gaat gebeuren maar wanneer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 09 november 2010 - 20:36:53 »
Let op, beste mensen, met de berekening van de gemiddelde snelheid door een trajectcontrole.

Een voorbeeld.

Een trajectcontrole vindt plaats over 6 km.

Ik rijd eerst gedurende 1 minuut tegen een snelheid van 180 km/h, hetzij 60 km/h sneller dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).

Daarna rijd ik gedurende 2 minuten tegen een snelheid van 90 km/h, hetzij 30 km/h minder dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).

Mijn gemiddelde snelheid bedraagt 6 km x 60 / 3  = 120 km/h.

Ik heb volgens de trajectcontrole (als 120 km/h toegestaan is) dus niet sneller dan toegestaan gereden, niettegenstaande ik gedurende de helft van het traject tegen 180 km/h gereden heb.

Een gemiddelde is maar waard wat het waard is.
Goed gezien Jozef,   8)  op het allereerste zicht had ik idd twijfel maar het klopt.

Even de praktijk genomen voor dat 1,9 km kaboenkviaduct.

Als men die allereerste 950 m aan gemiddeld 80 kmh wat opgehouden wordt, mag men de tweede 950 m gemiddeld 102,857 kmh rijden (gemiddeld = 90 kmh)   ;)

Wer zuerst bremst, verliert...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 november 2010 - 20:38:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 08:52:12 »
Minder zware ongevallen in buurt flitspalen

Op de Vlaamse gewestwegen waar flitspalen staan, is het aantal zware verkeersongevallen met maar liefst zestig procent gedaald. Dat leert een evaluatie ons, die werd aangevraagd door Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Het aantal zware ongevallen op de Vlaamse gewestwegen daalde in totaal met een kwart, maar in de zones met flitspalen is de daling nog opmerkelijker. Er zijn minder ongevallen met doden en zwaargewonden. De flitspalen maakten pas acht jaar geleden hun opwachting in het straatbeeld.

Twee maanden geleden kondigde Crevits aan dat ze tientallen nieuwe onbemande camera's wilde plaatsen. De West-Vlaamse politica kreeg een storm van kritiek te verwerken. Ook de politievakbond NSPV deed een duit in het zakje door het in vraag stellen van 1 op de 5 flitszones.

De minister bestelde daarop een grondige evaluatie over de 675 zones waar onbemande camera's staan (1.400 flitspalen).

De studie wijst wel aan dat de procedure rond het plaatsen van de camera's beter kan. Geregeld baseert men zich op verouderde ongevallencijfers of zijn de bewuste plaatsen al van verkeerssituatie gewijzigd.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 09:25:14 »
Minder zware ongevallen in buurt flitspalen

Twee maanden geleden ...

De minister bestelde daarop een grondige evaluatie over de 675 zones waar onbemande camera's staan (1.400 flitspalen).

De studie....
normaal duurt een studie een paar jaar en nu kan het plots op twee maand
ik stel me vragen over hoe grondig het kan zijn
ze hebben wss gestudeerd tot ze het gewenste resultaat op papier gezet hebben en dat was het
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 10:02:28 »
copie van mijn posting op De Standaard naar aanleiding van het artikel over de gevoerde studie flitspalen.

WTBV of wat te bewijzen viel. Hopelijk vinden wij later deze gegevens op het net en kunnen wij, wakkere burgers, onze eigen analyse opmaken. Vooreerst zijn er rode licht/snelheids flitsers, snelheidsflitsers en snelheidsflitsers op snelwegen. Voor de eerste soort kan ik de bewering van een dalend aantal ongevallen onderschrijven. Voorrangsnegatie is nog altijd de OORZAAK van letselongevallen. Snelheid maken ze ernstiger. Voor mijn part mag elk verkeerslicht zijn flitser krijgen. Maar voor de 2de en 3de soort flitsers heb ik bij de resultaten van dit (pseudo)onderzoek wel mijn twijfels. Hoeveel ongevallen die eenzame flitser op de Heyselvlakte (Ring 0) reeds vermeden heeft weet ik niet want de meeste ongevallen situeren zich verderop in de kom en bocht van Wemmel. Op gewestwegen (90 km/u) hebben die palen wel hun nut bewezen. Op de N8 Brussel Ninove vallen nauwelijks nog slachtoffers. Met de verlaging naar 70 km/u worden het wel 'cash cows'.

@ Michel (en de anderen :) ) jij die aan veel cijfermateriaal geraakt, kun je een ons een signaal geven als deze studie ergens beschikbaar wordt. Heeft iemand van ons "relaties" cq "lange arm"?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 10 november 2010 - 12:39:48 »
@ Michel (en de anderen :) ) jij die aan veel cijfermateriaal geraakt, kun je een ons een signaal geven als deze studie ergens beschikbaar wordt. Heeft iemand van ons "relaties" cq "lange arm"?

Ik kan alleen op het www zoeken, maar men weet op voorhand dat zo´n studie politiek correct zal zijn.
Verwacht er maar niets van.

De laatste studie Nuyts 2006 over onbemande camera´s in 5 politiezones gaf allleszins een niet-significant resultaat betreft letselongevallen;
enkel wat vage hoop bij enkel materiële ongevallen=die in Be niet geregistreerd worden-  door cijfers uit het buitenland aan te halen.
Dat niet-significant was ook te wijten omdat men te weinig, en vooral -te weinig objectieve voor de studie - flitspalen had.

Waarom de Vlaaamse overheid zo verwoede pogingen doet het stijgende -al wereldrecordaantal flitspalen- snelheidscontroles te rechtvaardigen door nog meer flitspalen/trajectcontroles en lagere snelheidsmaxima is toch wel duidelijk. Kassa.

Nederland neemt 3 maal meer in via snelheidsboetes als Be... en Nederland is verkeersveiliger...
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 november 2010 - 12:41:44 door Michel »
© Koning Willem I