Auteur Topic: ritsen  (gelezen 5022 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
ritsen
« Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 14:20:51 »
Op de N1 net voorbij het station in Mechelen richting Brussel is de rechterrijstrook afgeloten door werken.
Het is een 2X2 buiten bbk.
De snelheid is beperkt tot 70 en 100 meter voor versmalling tot 50.
De meeste bestuurders vormen bij druk verkeer een file in de linkse rijstrook en laten de rechtse strook zo goed als leeg.
Wat is het juiste gedrag?

Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.
Mag je de traagrijdende file rechts voorbij rijden? Is 9.5 van toepassing gezien geen file in de rechterstrook?
Mag je links een file vormen als de strook rechts vrij is en je niet van plan bent om ergens links af te slaan?
Wie heeft voorrang aan de wegversmalling? De auto's uit de linkse rijstrook die verder loopt of de auto's uit de rechtse rijstrook vermits die bestuurders gewoon de rechterkant van de weg blijven volgen?


Graag jullie meningen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: ritsen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 15:37:55 »
Toch niet alweer over ritsen  ???
Citaat
Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.

1. - Mijn mening kennen jullie, zorg dat het wettelijk wordt en beboet diegenen die niet reglementair laten ritsen.

Anders kan men nog eens 10 jaar zagen en mekkeren dat er niet geritst wordt zoals in Duitsland...

Uit eigen ervaring van 1973 tot de ritswet 01.02.2001 (D):
Het zal na enkele maanden al direct vlotter gaan en na een jaar is het de normaalste zaak van de wereld.
Door de verplichting zal elke vrije rijstrook benut worden tot kort voor de versmalling waar verplicht kan geritst worden.
(niemand gaat meer schrik hebben er vooraan niet meer tussengelaten te worden, hoe meer voertuigen de -dan verse- wet opvolgen hoe sneller de wet gaat werken)

Betreft wettelijke maken : onder andere Duitsland (1.2.2001) en wat later Oostenrijk (1.7.2005) hebben het voorgedaan (links onderaan)

men nadert een versmalling... ... na 150 meter ...  

Maak van | Einordnen lassen | > | verplicht laten ritsen |, desnoods met Belgisch kleurtje whatever, of op z´n Schouppe-Milquet´s (ook verwittigingsbord)

Na 1 maand responsabilisatie met de nodige persoonlijke waarschuwingen voor de afblokkers vooraan aan de versmalling(en), volgt de maand erna een boete van 100 € O.I. voor elke afblokker ...  lap, ´t zal rap gedaan zijn. AMEN.  ;D

2. - Voorrangsregels zijn irrelevant als er een degelijke wet komt; de (rits)borden heffen de voorrangsregel op.

De Duitse links naar hun ritswetten vind je hier ook:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%9Fverschlussverfahren

„Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, daß sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlußverfahren).“
Deutschland: § 7 Abs. 4 StVO

„Wenn auf Straßen mit mehr als einem Fahrstreifen für die betreffende Fahrtrichtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder nicht zulässig ist oder ein Fahrstreifen endet, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Wechsel auf den zunächst gelegen verbleibenden Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass diese Fahrzeuge jeweils im Wechsel einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug nachfolgen können (Reißverschlusssystem).“
Österreich: § 11 Abs. 5 StVO

Duits is een officiele ambtstaal in Be, of gewoon laten vertalen door onze Duitse gemeenschapsregering
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitstalige_Gemeenschap
« Laatst bewerkt op: zaterdag 11 december 2010 - 16:14:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ritsen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 16:40:57 »
De meeste bestuurders vormen bij druk verkeer een file in de linkse rijstrook en laten de rechtse strook zo goed als leeg.
Wat is het juiste gedrag?

Wettelijk gesproken zijn de bestuurders op de linkse rijstrook niet verplicht om de bestuurders op de rechter rijstrook ertussen te laten.

Ze kunnen deze laatsten dat echter enkel beletten door zelf een overtreding te begaan, namelijk door onvoldoende afstand tot hun voorligger te laten.

Dit is één van de vele situaties die aantonen dat het naleven van de verkeersregels geenszins volstaat voor een vlot en veilig verkeer, doch dat daartoe ook nog een gezonde sociale ingesteldheid en wat hoffelijkheid vereist is.

Een bijkomend probleem in België is dat, als je er een bestuurder wil tussenlaten, er zeven proberen in het gat te duiken.

Citaat
Mag je de traagrijdende file rechts voorbij rijden? Is 9.5 van toepassing gezien geen file in de rechterstrook?

AR 9.5 is van toepassing.

AR 9.5 bepaalt immers niet dat er al verkeer moet zijn op elke rijstrook. Het stelt enkel als voorwaarde "wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt". Vermits een dergelijke verkeersdichtheid zich voordoet op de linker rijstrook, mag jij als eerste beginnen met, in toepassing van AR 9.5, de file voorbij te rijden op de rechter rijstrook.

Citaat
Mag je links een file vormen als de strook rechts vrij is en je niet van plan bent om ergens links af te slaan?

Neen. Je overtreedt dan namelijk AR 9.3.1 (verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan te blijven).

Citaat
Wie heeft voorrang aan de wegversmalling? De auto's uit de linkse rijstrook die verder loopt of de auto's uit de rechtse rijstrook vermits die bestuurders gewoon de rechterkant van de weg blijven volgen?

Als de bestuurders die de rechter rijstrook volgen, ter plaatse van de wegversmalling van rijstrook moeten veranderen, moeten ze daarbij voorrang verlenen aan de bestuurders die verder de linkse rijstrook blijven volgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: ritsen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 19:20:59 »
Het probleem is volgens mij dat teveel Belgen vinden dat het anders moet dan voorgeschreven.
Er is een wegcode, maar daarnaast zijn er afspraken die best gerespecteerd worden zoals bijvoorbeeld : hoeveel afstand houden en laten invoegen bij ritsen.
Massaal verzet de Belg zich tegen een aantal afspraken. Probeer een mentaliteits gedrag dat door een ganse groep als normaal beschouwd wordt maar eigenlijk indruist tegen de regels of afspraken in Europa maar eens te doorbreken, dan wordt je aanzien als de vijand.
De vraag is of de rechter ingeval van betwisting er ook zo over denkt.

In Duitsland houden de meeste bestuurders zich aan de afspraken. Er zijn misschien kleine afwijkingen want een mens is geen robot.
Maar het is een herademing om in Duitsland met de auto te rijden als je gewoon bent om in Belgie rond te rijden.
Dat verschil merk je van het ogenblik dat je na een vakantie terug over de grens rijdt.
Snelheidsbeperkingen worden in Duitsland bij benadering door iedereen nageleefd.
Alleen met respect voor de ander is een onbeperkte snelheid zoals op het grootste deel van de Duitse autosnelwegen mogelijk.
Fouten kunnen gemaakt worden, maar dat gaat eerder over toevallige vergissingen of kleine afwijkingen waar men niemand mee stoort.

De perfectie bestaat niet maar hier bij ons is er echt een groot probleem.

Hopelijk komt er een regel die ritsen regelt en de afstanden tussen voertuigen.

Om concreet  terug te komen op mijn vraag : Hoe reageer ik best in de gegeven situatie zolang ritsen niet geregeld is?
Zowel Michel  als Jozef antwoorden bevredigend maar ik kan hier in Belgie gezien de wetgeving en het gedrag eigenlijk niet veel mee aanvangen.
 

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: ritsen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 21:59:31 »
Doen zoals de rest. Proberen er niemand tussen te laten en als je er zelf tussen wil het afdwingen. Dat vinden de Belgische bestuurders normaal terwijl ze het zeer abnormaal vinden als je een plaatsje laat om er iemand tussen te laten.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: ritsen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 22:04:22 »
Citaat
Hof van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.of van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nrKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ritsen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 23:55:42 »
Citaat
Hof van Verbreking 22/10/2002
Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement (1). (1) Zie Cass., 28 jan. 1992, AR 4700, nr 276 en 24 nov. 2000, AR C.99.0341.N, nr 642.

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorranKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
[/quote]

Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorrang van rechts.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: ritsen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 04:44:49 »
Citaat
Hof van Verbreking 22/10/2002
... witte rijstrookverminderingspijlen ...

Ik dacht niet die ooit al gezien te hebben bij wegenwerken.
Of dat nu naar links of naar rechts of naar het midden is doe ik altijd het zelfde bij wegenwerken of ongevallen.
Proberen op gelijke snelheid mee schuiven met de traagste file en niet veranderen van rijstrook (afhankelijk van gereden snelheid) tot net voor de versmalling.
Gaat voor iedereen het vlotst normaal gezien.

Onlangs nog 3 weken dagelijks, soms meer dan een uur, in de file gestaan voor hoop en al 3 kilometer af te leggen in Oostakker (R4 Gent).
"herstellen" (ze hadden er, net zoals bij de andere bruggen, beter met hun fikken af gebleven want liggen er nu nog slechter bij dan voordien. Een beetje een ziekte in de streek van Gent, mijn gedacht. Denk maar aan het viaduct in Gentbrugge) van het brugdek.

Ja, met de oplegger netjes stilstaan, meestal, op de rechterrijstrook terwijl de auto's gezellig voorbij stuiven om er dan gezellig vooraan met 5 tegelijk in te kappen.
Bovendien was de versmalling nog net na een drukke oprit waardoor de rechterrijstrook helemaal stilstond. Bijna dagelijks dan nog eens boempatat van te kort in te kappen, ja zelfs eens 2 auto's tegen mekaar. De ene kapte de vrachtwagen af vanaf de linkerrijstrook en de ander van het begin van de oprit reeds.
Resultaat, ferme blikschade aan zowel beide auto's als aan vrachtwagen.
Pas wanneer er ene de linkerrijstrook wat tegenhield (jawel) begon er wat schot in de zaak te komen maar ja dan waren die van die oprit er nog om de boel te verzieken want ritsen kennen die uiteraard ook niet.
"Zo snel mogelijk in de file staan" kennen ze veel beter.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 december 2010 - 04:47:57 door bibi585 »

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: ritsen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 12:14:10 »
Het Hof is dus van oordeel dat rechts voorgaat op links. In casu waren er rijstrookverminderingspijlen op de weg geschilderd. Maar als er een werfwagen staat met grote oplichtende pijlen is ook dat een rijstrookverminderingspijl.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ritsen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 18:32:51 »
Maar als er een werfwagen staat met grote oplichtende pijlen is ook dat een rijstrookverminderingspijl.

Waarom denk je dat, Kunde?

Want AR 77.2 staat in het AR onder Titel III - Verkeerstekens - Hoofdstuk III - Wegmarkeringen.

Ik dacht altijd dat wegmarkeringen verkeerstekens waren die op het wegdek aangebracht zijn, niet op een werfwagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: ritsen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 19:09:02 »
Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: ritsen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 20:35:41 »
Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.
Dat wordt altijd zo gezegd, maar ik ben een notoir ik-rij-tot-het-einde rijder, en ik heb daar nooit last van.  Je hebt eerder kans iemand voor je te hebben die de hele rijstrook open laat liggen en blokkeert, dan dat men je ter hoogte van de versmalling niet tussen laat.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: ritsen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 20:55:55 »
Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook

Die 2 zijn nochtans niet hetzelfde:

Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook
Een oranjegeel licht, eventueel knipperend, dat de vorm heeft van een 45° schuin naar beneden naar links of naar rechts gerichte pijl kondigt een vermindering aan van het aantal rijstroken die in de gevolgde rijrichting mogen gebruikt worden.

Dit licht betekent dat de bestuurders de strook zodra mogelijk moeten verlaten in de richting door de pijl aangewezen



Terwijl een rijstrookverminderingspijl:


77.2. De onderbroken streep die het naderen van een doorlopende streep aankondigt mag aangevuld worden met witte rijstrookverminderingspijlen.

Deze pijlen kondigen een vermindering van het aantal rijstroken aan die in de gevolgde richting mogen gebruikt worden.




Bij een rijstrookverminderingspijl zie ik geen enkel bezwaar om te blijven doorrijden en pas op het einde in te voegen, in de richting aangeduid door de pijl.  Bij een ontruimingspijl boven een rijstrook ben je wel degelijk verplicht om, zodra het kan, in te voegen in de richting aangeduid door die pijl.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 december 2010 - 21:07:38 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: ritsen
« Reactie #13 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 21:14:18 »
Ik begrijp er geen bal van.

Voorrang van doorgang heb je nu net als je je rijstrook blijft volgen ten opzichte van diegene die naar jouw rijstrook wil komen, of ten opzichte van een tegenligger die naar links wil afslaan.

Maar AR 12.3.1 gaat hoegenaamd niet over voorrang van doorgang, doch over de voorrang van rechts.

Mijn opleiding bij VAB dateert intussen al van 2009.  Ik smijt hier de visie in de groep van onze lesgever.

Soms is de onderbroken wegmarkering op die plaats ook al weggevallen.  In dat geval is er geen sprake meer van artikel 12.4.  Er is dan immers geen onderverdeling meer in rijstroken.  Bijgevolg volgt de bestuurder in de rechts gelegen rijstrook de rechterrand van de rijbaan.  En dan geldt volgens onze lesgver bij VAB de voorrang aan rechts.

Zo er op die plaats nog wel een onderverdeling is in rijstroken, geldt daar volgens hem wel degelijk artikel 12.4
« Laatst bewerkt op: zondag 12 december 2010 - 21:20:06 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: ritsen
« Reactie #14 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 21:48:38 »
Ik kom dagelijks voorbij de Postzegellaan in Mechelen en sta daar dus ook in de file. Ik rijd echter vrijwel altijd rechts daar. Meestal kan ik een groot gedeelte van de file op die manier voorbij rijden, wat ik wel aan lage snelheid doe. Vanaf ongeveer de brug van de spoorweg vertraag ik nog meer en probeer mijn snelheid gelijk te houden met de linker file, vrijwel altijd heeft de bestuurder in de linkerfile door waar ik naartoe wil.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519