Auteur Topic: Schouppe pleit voor verplichte rijlessen  (gelezen 7636 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Schouppe pleit voor verplichte rijlessen
« Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 17:17:58 »
Citaat van: autokanaal.be
Schouppe pleit voor verplichte rijlessen

Uittredend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil rijlessen verplichten, voor je een rijbewijs kan halen.

Het aantal onervaren chauffeurs die zonder rijbewijs rijden is in tien jaar tijd verdubbeld. Volgens Schouppe moeten leerlingen eerst basishandelingen leren, zodat ze daarna met een begeleider of alleen mogen rijden.

De staatssecretaris bekijkt ook of een opfrissingscursus voor de begeleiders mogelijk is. Ervaren autobestuurders, die potentiële begeleiders zijn van jonge bestuurders in opleiding, kennen immers amper de helft van de belangrijke verkeersregels. Dat blijkt uit de resultaten van een verkeerstest van VAB-Rijschool.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Schouppe pleit voor verplichte rijlessen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 18:00:48 »
 Schoupe zelfs is een paar testjes gaat doen, misschien zit hem in de onderste helft. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 18:16:30 »
Schoupe zelfs is een paar testjes gaat doen, misschien zit hem in de onderste helft. ;D
misschien ? zijt maar zeker dat hij niet zou slagen.

De meeste Be-politiekers overigens. Die rijden ofwel met de fiets of die laten zich rijden...  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 21:55:29 »
Ziouden ze toch eindelijk slimmer worden?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 23:48:08 »
Ziouden ze toch eindelijk slimmer worden?

Een klein beetje misschien wel. Maar veel zal het niet uithalen:

- als er geen veel grondigere rijschoolopleiding verplicht wordt, en
- als onder de rijschoolinstructeurs het kaf niet van het koren gescheiden wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 00:31:17 »
« Laatst bewerkt op: zondag 12 december 2010 - 00:36:43 door Rafael »

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 12:22:36 »
Voor een € 1.200,00 ben je al gesteld tenzij je op 20 uur er nog niet veel van bakt natuurlijk. Anderzijds zou het gesubsidiëerd kunnen worden waardoor je betere bestuurders kan krijgen, dan minder ongevallen en dus minder kosten voor de gemeenschap.
Citaat
Uit een internetpeiling van VAB bij meer dan 30.000 deelnemers blijkt dat specifieke regels van dewegcode slecht gekend zijn. Anderzijds is het zo dat de verkeersinfrastructuur misleidend is. Daardoor vergroten de twijfel en het risico op ongevallen.
Dit zegt genoeg.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 21:55:11 »
Hoe je de kennis vergaart is voor mij niet erg belangrijk, een goed examen scheidt het kaf van het koren. Er zijn idioten van vrije begleiders zoals er idioten zijn van rij-instructeurs. Er is veel voor te zeggen om de rijopleiding van de rijschool te doen. Een rijschool moet echter geld verdienen en zal daardoor ervoor zorgen dat de kandidaat chauffeurs slagen voor het examen. Dit geldt immers als reclame, zij doen meestal echter niet meer dan dat, voorbereiden voor het slagen, niet om een prima chauffeur te zijn.

Ik heb zelf ook leren rijden met mijn vader en was er van de eerste maal door op mijn examen. Mijn remtechniek was trouwns van in het begin correct. De lokale KWB richtte die tijd een lessenreeks in ter voorbereiding van het theorie examen. Een nogal arrogante lesgever nam bij het begin van de lessenreeks een examen af van iedereen die aanwezig was, daar waren toch een groot aantal 'vrije begeleiders' bij. Hij stelde dat waarschijnlijk enkele kandidaat chauffeurs zouden slagen, maar zeker geen enkele vrije begeleider. Die woorden kwamen als een boomerang in zijn gezicht terug wanneer bleek dat er van de 50 aanwezigen er 2 het examen perfect hadden ingevuld, mijn vader en ikzelf!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 09:36:21 »
Als ze hier écht willen dat er iets verbetert in het verkeer, dan zouden ze beter wat meer controleren op rijgedrag en niet op snelheid! De juiste rijtechnieken toepassen is één ding, maar hoffelijkheid, kalmte en correctheid...

Verder ben ik het eigenlijk eens met Rafael!

wooter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:34:30 »
Hoffelijkheid staat niet in het verkeersreglement. Kalmte evenmin :)

Ikzelf ben kind van de rijschool. Mijn vrouw heb ik zelf opgeleid. In sé zal het niet veel schelen in hoe ze nu rijdt, maar met die ervaringen rijker denk ik dat ze veel sneller een bepaald minimumniveau qua rijvaardigheid en technieken kon halen als ze ook via de rijschool was gegaan.

De kinderen stuur ik later dus naar de rijschool, met het risico dat daar natuurlijk ook weer kloefkappers tussenzitten... :).
« Laatst bewerkt op: maandag 13 december 2010 - 10:37:06 door wooter »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 11:21:32 »
Voor sommigen is rijschool zeker niet nodig. Maar dat gaat maar over enkelingen die een goede begeleider hebben.
De kandidaat bestuurder weet immers niet of zijn begeleider iets waard is of niet.
Daarom zou het volgens mij toch niet slecht zijn dat iedereen eventueel een paar lessen zelfs samen met die begeleider naar de rijschool gaat.
Dan kan die begeleider zelf uitmaken of hij het al dan niet zal aankunnen om die lessen te geven.
Spijtig voor die enkelingen die verplicht worden om toch een paar lessen te volgen, maar wie gaat anders uitmaken of de begeleider geschikt is?
Misschien is een soort examen voor de begeleider alvorens van start te gaan een mogelijke optie.

Met al de gedragsproblemen op de weg zou het niet slecht zijn moesten we allemaal op ongeveer dezelfde manier reageren in het verkeer.
Hier is een rol weggelegd voor de rijscholen.
Kijk maar naar onze discussies hier op het forum over ritsen, naleven snelheidsbeperkingen, voorrang enz
We komen er niet echt uit. Ieder zijn mening.
Je kan je mening hebben, maar hou je aan de afspraken.
Teveel afwijkingen zorgen voor problemen.
Uniformiteit en naleven wegcode samen met de juiste technieken kunnen  zorgen voor een veilig verkeer.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 december 2010 - 14:00:10 door mazda »

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 11:57:16 »
Citaat
van de 50 aanwezigen er 2
Dus amper 4%.
Citaat
Maar dat gaat maar over enkelingen die een goede begeleider hebben
Citaat
Een rijschool moet echter geld verdienen en zal daardoor ervoor zorgen dat de kandidaat chauffeurs slagen voor het examen. Dit geldt immers als reclame, zij doen meestal echter niet meer dan dat, voorbereiden voor het slagen, niet om een prima chauffeur te zijn.
Die zijn dan niet goed bezig en hebben dan ook een verkeerde insgesteldheid. Als je een kandidaat behoorlijk leert rijden zal hij slagen in het examen én een behoorlijk chauffeur worden. Dat is publiciteit.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 12:22:52 »
Citaat
van de 50 aanwezigen er 2
Dus amper 4%.
Citaat
Maar dat gaat maar over enkelingen die een goede begeleider hebben
Citaat
Een rijschool moet echter geld verdienen en zal daardoor ervoor zorgen dat de kandidaat chauffeurs slagen voor het examen. Dit geldt immers als reclame, zij doen meestal echter niet meer dan dat, voorbereiden voor het slagen, niet om een prima chauffeur te zijn.
Die zijn dan niet goed bezig en hebben dan ook een verkeerde insgesteldheid. Als je een kandidaat behoorlijk leert rijden zal hij slagen in het examen én een behoorlijk chauffeur worden. Dat is publiciteit.

4% met een perfect score, je hoeft geen perfecte score te halen om te slagen !

Vergeet ook niet dat dat einde jaren '80 quasi alle rijscholen rondreden met auto's met een automatische versnelling. Daar kan je een chauffeur natuurlijk veel sneller het rijden in aanleren. Het schakelen blijft een probleem voor een groot gedeelte van de leerlingen (kijk maar eens naar de vragen op GRO over schakeltechnieken). Zij moeten toch geweten hebben dat hun leerlingen na het examen bijna zeker met een handgeschakelde bak gingen rijden en dat dit onveilige situaties zou opleveren. Ze reden met een automatisch bak omdat ze hiermee grotere slaagkansen konden bereiken met het minimum aantal uren rijschool. Dat is wat doorverteld wordt, je bent er daar bijna zeker van de eerste keer door! Niemand zegt, daar leer je echt goed rijden. De leerlingen, meestal jongeren, hebben maar één doel voor ogen, zo snel mogelijk achter het stuur met hun rijbewijs.

Trouwens, bij een opleiding stopt het nog niet! Na de opleiding rijd een gemiddeld chauffeur in België nog een 50 jaar met dat rijbewijs rond en moet hij nooit nog bewijzen of hij de technieken nog beheerst. In die tijd sluipen er gegarandeerd verkeerde technieken in het rijden van die chauffeur. Hij moet regelmatig met de neus de feiten gedrukt worden anders veranderd hij dit gedrag niet. Daarom moet er bv om de 5 jaar terug een examen afgenomen worden voor een verlenging van het rijbewijs. Voeg hierbij dan ook een medisch attest in, zodat je de medisch ongeschikten ook uit het verkeer haalt.

Is het jullie trouwens al opgevallen dat de laatste tijd er vrij veel berichten in de krant staan van oudere chauffeurs die bizarre ongelukken meemaken. Even uit het hoofd:

- auto rijdt achteruit een crêche binnen in Zandhoven
- auto wijkt zonder reden naar links uit in Wommelgem, frontale botsing
- ...

Het gaat dan om chauffeurs van achter in de 60 en dikwijls 80 of meer. Er zit daar dan toch iets fout!

Kleine anekdote:

Vrijdag ging ik naar de supermarkt en raakte ik nauwelijks buiten. Voor me stond een kerel van ik schat 75 die niet direct begreep hoe zo'n draaiende deur werkte, omdat hij te dicht bij de rand kwam stopte die deur. Hij begreep niet wat het was, stond wat rond te kijken tot de deur terug startte en dit een tiental keer achter elkaar. De man was duidelijk verward en niet volledig bij kennis.
Even later zie ik hem terug wanneer hij zijn karretje terugbrengt. Nu hebben ze bij de Delhaize twee duidelijk verschillende types, één volledig plastiek grijs en rood, een andere in metaal en dan nog een volledig ander model. Hij probeert met alle geweld zijn metalen kar bij de plastieken te plaatsen. Ik spreek hem hierover aan en hij verklaart me verward dat hij dit niet gezien had.
Daarop stapt hij in zijn autootje en geraakt nauwelijks uit de parkeerplaats, hoewel hij een zee van plaats had. Bij het de weg  opkomen veroorzaakt hij nog bijna een ongeluk omdat hij geen voorrang verleend.
Gezien het gedrag van de man voor hij in de auto stapte kan het echt niet dat deze kerel nog geschikt is om met de auto te rijden. Ik rook geen alcohol toen ik met hem praatte, ik vermoed echter wel een zwaar medicijnengebruik of misschien één of andere degeneratieve hersenziekte. Neem zo'n mensen hun rijbewijs af, geef ze een lijnabonnement en een verminderingskaart voor de taxi. Het verkeer wordt veiliger en die man zijn leven wordt aangenamer. Ik kan me niet voorstellen dat hij nog graag met de auto rijdt als je zo verward en van de wereld bent.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #13 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 12:26:17 »
@ wooter: Je weet wel wat ik bedoel :)

@ mazda: "Uniformiteit en naleven wegcode samen met de juiste technieken kunnen zorgen voor een veilig verkeer." Inderdaad, daarom vind ik dat ze daar meer op moeten controleren.

Ik ben niet naar de rijschool gegaan wegens "geen geld" (daar betaalde ik m'n studies al mee) en ik ben blij met de manier waarop ik heb leren rijden, maar ik kan me voorstellen dat dat bij sommige mensen wel anders is... Er zijn natuurlijk ook zoveel factoren he... Ik had twee lesgevers en ik zocht veel op op het internet, had dat boekje van GRO, ...

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 14 december 2010 - 09:17:53 »
@ mazda: "Uniformiteit en naleven wegcode samen met de juiste technieken kunnen zorgen voor een veilig verkeer." Inderdaad, daarom vind ik dat ze daar meer op moeten controleren.

Niet enkel controleren.
Zelf ook toepassen op alle gebied en daarmee bedoel ik onder andere:
-Overal dezelfde strafmaat toepassen
-Overal dezelfde regels toepassen
-Overal gelijkwaardige infrastructuur plaatsen/aanleggen
-Overal dezelfde signalisatie gebruiken en op een duidelijk en zichtbare plaats aanbrengen
...