Auteur Topic: zin of onzin van winterbanden?  (gelezen 45349 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 04 januari 2011 - 00:32:33 »
Proof is in the pudding... In Nederland blijkt dat de zomerbanden oververtegenwoordigd zijn in de schadegevallen...

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/30/minder-autoschade-op-winterbanden

En in B zal het ook niet veel anders zijn.

Wie weet binnenkort gaan de verzekeringen weer klagen... of ze worden duurder omdat ze de laatste 2 winters zoveel schadegevallen hadden...   ;D

En goed voor files : http://www.youtube.com/watch?v=TiORWMH0_hY

"modale" Vlaming/Hollander aan den toog : " ikke voortractie ik hoef da nie   ::) "

In B grijpen de verzekeringen alles aan om op te slagen maar bij mijn weten moet je op je ongevalsaangifte niet vermelden of je met winterbanden reed ja dan neen.

Gewoon met sneeuwkettingen is nog het beste, en ook instant verkrijgbaar http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/22/het-bestaat-vloeibare-sneeuwketingen  ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 04 januari 2011 - 12:00:15 »
Gewoon met sneeuwkettingen is nog het beste...  ]
Beste tov wat of welke combinatie ?

Ik bedoel maar dat sneeuwkettingen of zoiets op zomerbanden totale onzin is, maar dat wist je.  ;)
Zeker als je om de zoveel kms terug op sneeuw- en ijsvrije baan moet rijden, of vrijgereden rijsporen hebt.

Daarom heet het ook sneeuwkettingen, en niet winterkettingen.  ;)

Als het navenant steil bergop gaat en bochtig (Alpenpassen, in Ardennen eerder zelden nodig) zijn natuurlijk (goede) sneeuwkettingen bij de hand (koffer) de oplossing om nog betere tractie te verkrijgen (ook bij licht doorslippen), uiteraard om over je winterbanden te trekken.

Eens googlen wat de ADAC er van denkt:
Citaat
http://www.autosieger.de/article16252.html
...
Die Ketten-Montage sollte unbedingt entspannt vor Reiseantritt geübt werden, denn im Ernstfall müssen die Schneeketten schnell aufgezogen werden können. Wenn das Fahrzeug erst unter widrigen Bedingungen feststeckt, sind die Ketten kaum noch über die Räder zu bekommen.

Ketten sollten nur auf Winterreifen aufgezogen werden. Natürlich ersetzen Schneeketten auf keinen Fall die Winterreifen.
Kettingen zouden enkel over winterbanden getrokken mogen worden. Natuurlijk vervangen sneeuwkettingen op geen enkele manier winterbanden.

En eerst thuis wat oefenen met het opleggen van die kettingen hé.
Bij besneeuwde (berg)wegen met zulke (verplichtings)borden heel raadzaam ze vroeg genoeg en op een geschikte plaats op te leggen:

in kolonne gaat ook

http://home.1und1.de/themen/reise/reisetipps/327043s/ein-viertel-der-alpenpaesse-dicht/

Testresultaat ADAC "sneeuwkettingen" van 2008:

http://www.autosieger.de/article16252.html

« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 januari 2011 - 12:45:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 04 januari 2011 - 23:38:52 »
Proof is in the pudding... In Nederland blijkt dat de zomerbanden oververtegenwoordigd zijn in de schadegevallen...

Ook bestuurders die niet meer alcohol in het bloed hebben dan toegestaan is, zijn oververtegenwoordigd in de schadegevallen...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 00:22:15 »
In B grijpen de verzekeringen alles aan om op te slagen maar bij mijn weten moet je op je ongevalsaangifte niet vermelden of je met winterbanden reed ja dan neen.

De door de verzekeraar aangestelde expert zal ongetwijfeld wel nagaan welke banden er op het beschadigd voertuig liggen (of ga je er nog vlug even winterbanden opleggen vooraleer de expert langskomt).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 01:09:34 »

De door de verzekeraar aangestelde expert zal ongetwijfeld wel nagaan welke banden er op het beschadigd voertuig liggen (of ga je er nog vlug even winterbanden opleggen vooraleer de expert langskomt).
En als je met je zomerbanden een ongeval veroorzaakt, in fout, met een auto van 500€ heeft het dan nog zin om een expert langs te laten komen? Tegenpartij mag dan 10 keer winterbanden hebben, dat zal de expert kunnen zien.
Nu de keren dat ik een expert heb bezig gezien heb ik hem nog niet naar de banden weten kijken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 01:11:51 »
Ik merk eigenlijk heel weinig verschil in rij- en remgedrag tussen mijn winter- en zomerbanden bij gewoon koud of nat weer.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 08:40:51 »
Ik merk eigenlijk heel weinig verschil in rij- en remgedrag tussen mijn winter- en zomerbanden bij gewoon koud of nat weer.
kan dat zijn omdat je normaal rijd
ik voel ook weinig verschil, maar ik leg mijn winterbanden er steeds op voor de winter
dus is het moeilijk te vergelijken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 09:37:40 »
kan dat zijn omdat je normaal rijd
ik voel ook weinig verschil, maar ik leg mijn winterbanden er steeds op voor de winter
dus is het moeilijk te vergelijken
Ik voel wel degelijk verschil tussen mijn eigen auto en de firmawagen waar ik soms mee rij, maar ik pas mijn rijstijl aan
Voor mijn gemak en mijn gemoedsrust zal ik voor volgende winter wel winterbanden gaan overwegen denk ik

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 10:39:44 »
Ik voel wel degelijk verschil tussen mijn eigen auto en de firmawagen waar ik soms mee rij, maar ik pas mijn rijstijl aan
Dan praat je over een andere auto, dat gaat altijd verschillen geven.

Bij mij gaat het over dezelfde auto, met dezelfde bandenmaat (op de snelheidsindex na), banden van dezelfde fabricant, en met dezelfde rijstijl nu de sneeuw weg is.

Het enige dat ik merk is dat de remmen stilaan aan hun einde komen - dat zijn de originele nog na bijna 140.000 km.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 15:17:45 »
Het enige dat ik merk is dat de remmen stilaan aan hun einde komen - dat zijn de originele nog na bijna 140.000 km.

::)

Je weet toch dat het dat middenste pedaal is om te remmen?

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 16:10:25 »
Je weet toch dat het dat middenste pedaal is om te remmen?
was dat niet de linkse???
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 16:19:22 »

Bij een automaat wel, ja
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 17:17:33 »

Bij een automaat wel, ja

Niet bij allemaal.

Op een aantal Mercedessen bedien je met het uiterst linkse pedaal de parkeerrem.

En het schijnt dat bij een Lada het uiterst linkse pedaal dient om de airbag op te pompen.  ;D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 21:15:43 »
Op mijn Vito zat links de parkeerrem, op het dash heb je dan een hendel om hem af te zetten, is even wennen maar moeilijk was het niet.
Van die Lada weet ik niet, al zou ik niet neen zeggen tegen een Niva.

Maar er zijn nog auto's met links een extra pedaal, voor de ruitenwisser, dacht oude Suzuki's.

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 23:51:00 »
Dat kleine linkse pedaaltje zit op de XM ook.

En dan heb je ook nog auto's die uiterst links de claxon hebben zitten...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !