Auteur Topic: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013  (gelezen 5206 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 11:45:02 »
Eerst zal men toch het Eurovignet moeten afschaffen. Of dat zo gemakkelijk zal kunnen gebeuren weet ik nog niet.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 12:52:46 »
Gaan ze de LV een Tacho verplichten om die rijstijd te controleren?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 13:05:31 »
Maar enkele maanden voor de invoering, verlaagt men de verkeerstaks
dat geloof je toch zelf niet
ze laten ons gewoon meer betalen
de koe is nog niet helemaal leeg

echt geloven doe ik het idd niet, maar ik ben toch redelijk optimistisch.

vergeet ook niet (ik ben ook 50% dieselrijder) dat de accijnscompenserende-hogere verkeerstaks voor voertuigen al een heel tijdje verminderd (vanaf 2005 ?) tot het in januari 2008 helemaal afgeschaft is.

Dieselvoertuigen betalen dus al 3 jaar evenveel verkeerstaks als benzines.
(europa had er niets tegen  ;D )

Daarvoor werd de diesel aan de pomp soms iets duurder (soort prijslimiet-systeem).
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 januari 2011 - 13:11:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 14:04:12 »
vergeet ook niet (ik ben ook 50% dieselrijder) dat de accijnscompenserende-hogere verkeerstaks voor voertuigen al een heel tijdje verminderd (vanaf 2005 ?) tot het in januari 2008 helemaal afgeschaft is.
Vergeet ook niet dat die taks amper 10 jaar heeft bestaan.
Dat is zo eenzelfde dode vogel in je hand als het afschaffen van de dubbele taks op alleenstaande, eerst rammen ze dat door je strot en 10 jaar later halen ze dat weg onder het mom van kijk eens hoe goed we zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 14:14:51 »
vergeet ook niet (ik ben ook 50% dieselrijder) dat de accijnscompenserende-hogere verkeerstaks voor voertuigen al een heel tijdje verminderd (vanaf 2005 ?) tot het in januari 2008 helemaal afgeschaft is.
Vergeet ook niet dat die taks amper 10 jaar heeft bestaan.
Dat is zo eenzelfde dode vogel in je hand als het afschaffen van de dubbele taks op alleenstaande, eerst rammen ze dat door je strot en 10 jaar later halen ze dat weg onder het mom van kijk eens hoe goed we zijn.

10 jaar maar ?
wist ik niet, dat is dan pas gebeurd sinds 1998 ? (accijnscompenserend taksverschil is afgeschaft in 2008)
Ik dacht dat diesels altijd meer taks moesten betalen als benzines per fiskale PK. Ik moet daar wat overzien hebben (tja vroeger reed ik nooit met een diesel).

Ik vraag me nog altijd af waarom dan de accijns van benzine steeds veel duurder is als die van de diesel.
Alhoewel de diesel de duurdere brandstof is op de wereldmarkt.

Men had de accijns  geleidelijk kunnen gelijk brengen vanaf 1988 toen er *Europese richtlijnen uitkwamen om het schadelijke dieselroet drastisch te beperken.
(toen in 1988 waren de diesels ( ca. 700.000) serieus in de minderheid tov de benzines ( ca. 2.700.000 , cijfers 1987 )

Dan had men de verkeerstaks altijd op hetzelfde niveau kunnen houden voor beide soorten auto´s

Citaat
* bron Wikipedia: *Grenzwerte für Partikel (Ruß) aus Dieselmotoren wurden 1988 eingeführt
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 januari 2011 - 14:25:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 16:12:12 »
Nog een oorzaak van het snel invoeren van die taks zou de elketrische auto zijn waar de staat gemiddeld 12000€ taks/auto misloopt, subsidies maken het totaal nog erger.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 16:34:18 »
Nog een oorzaak van het snel invoeren van die taks zou de elketrische auto zijn waar de staat gemiddeld 12000€ taks/auto misloopt, subsidies maken het totaal nog erger.

Ik ben echt benieuwd wat ze met die ecoscore gaan aanvangen ?

Of is dat maar voor de lol ?

Blijkbaar telt voor de Belgische politiekers enkel maar de wereldklimaathype om CO2, de ganse aarde zou 0,6 °C warmer geworden zijn tov het gemidddelde van 100 jaar voordien (1900 - 2000), maar kan ook evengoed zijn dat het in (het kleine) Europa kouder geworden is sinds 2004 (onderaan*). In Limburg is het zeker alsmaar kouder geworden en dat al sinds die superzomer van de einde 90´s.  ;D

Citaat
http://www.mobimix.be/inhoud/2010/8/14/1866

CO2-waarde belangrijke parameter bij een aankoop

 Koolstofdioxide (CO2) is verantwoordelijk voor bijna 90 procent van de totale emissies die op een jaar tijd vanuit België in de atmosfeer terechtkomen. Sinds 1990 is de totale CO2-emissies amper met 3,4% gedaald. Tussen 1990 en 2004 zijn de emissies van broeikasgassen in de hele EU met ongeveer 5% gedaald, maar de CO2-emissies van het wegvervoer zijn met 26% gestegen.

Klimaatsverandering

De meningen over de aanwezigheid van toereikende technologieën zijn verdeeld. De Europese Commissie vreest dat nieuwe technologieën niet opwegen tegen de immense toename van het aantal auto's. Alle factoren bijeengenomen is een toename van de totale CO2-uitstoot voor de hand liggend. In België is dat vooral de gunstige fiscale regeling voor bedrijfsauto's en in Vlaanderen het verouderd belastingsysteem. Bovendien gebruikt 70 % van de Belgen zijn auto dagelijks tegenover 53% van de Nederlanders. Het openbaar vervoer vertegenwoordigde in 2008 amper 5 % van het totale personenvervoer. We zijn dus lang niet de beste leerling van de klas.

Maximaal 120 gram CO2 per kilometer
Nieuw verkochte auto's mogen vanaf 2012 gemiddeld niet meer dan 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu is dat nog 160 gram. De autoproducenten zelf moeten die emissienorm behalen door schonere motoren te ontwikkelen. Producenten die de norm niet halen, krijgen een boete. Die begint met 20 euro per te veel geproduceerde gram CO2, om in 2016 op te lopen naar 95 euro. De ingenieurs zullen dus de motoren kleiner en lichter moeten maken. Een andere technologie om de doelstellingen te realiseren is een automatisch start-stopsysteem. Dat legt de motor onmiddellijk stil als de auto in neutraal staat.

Steeds strengere euronormen
De nieuwe norm die in 2012 bindend wordt, is een variabele norm. Dat wil zeggen dat een kleinere auto vanaf 2012 minder mag uitstoten dan een grotere auto. Daarna zullen de Euronormen nog veel strenger worden. Zo pleit het Europese Parlement voor een emissienorm van hoogstens 95 gram CO2 per kilometer tegen 2020 en 70 gram CO2 per kilometer tegen 2025.

Ecoscore
Iedereen kan de CO2-uitstoot bekijken van de (nog aan te schaffen) op de website www.ecoscore.be. Wie de uitstoot van wagen zelf wil berekenen, moet het verbruik van de wagen (in liter per 100 kilometer) vermenigvuldigen met 26,40 voor een dieselwagen, met 23,92 voor een bezinewagen, met 16,65 voor een wagen op LPG en met 18,19 voor een CNG-wagen.

Wie een milieuvriendelijke auto belangrijk vindt, moet weten dat weinig CO2-uitstoot niet garant staat voor een lage milieuafdruk. De CO2-uitstoot zegt immers niets over de uitstoot van vele andere schadelijke stoffen. Die zijn bepaald in de Euronormen, die op hun beurt geen rekening houden met de CO2-uitstoot van de auto.

De ecoscore combineert de CO2-uitstoot, de Euronorm en de geluidshinder van de auto. Zo heeft u een objectief totaalbeeld van uw auto. U kunt uw ecoscore berekenen met de gegevens op uw bewijs van conformiteit of u kunt op zoek naar auto's met de laagste ecoscore.

Systeem nog niet aangepast aan de wensen Europese Commissie

In België is de CO2-uitstoot doorslaggevend bij de aankoop van een nieuwe auto. Dat komt dankzij de korting op de factuur van de federale overheid voor auto's die hoogstens 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. De jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling (BIV) zijn echter niet aangepast aan de wensen van de Europese Commissie. Het Vlaamse belastingsysteem promoot eigenlijk de aanschaf van een auto met minder schone motoren, een tweedehandsauto.

Fiscale hervorming
Autofederatie Febiac pleit daarom voor de toepassing van de ecobonus en ecomalus, zoals dat nu al in Wallonië gebeurt. Wie een milieuvriendelijke auto koopt krijgt na de betaling van de BIV een ecobonus. Meer informatie vindt u in dit bericht. Een persmededeling van Vlaams Minister van begroting Dirk Van Mechelen uit 2008 wijst op een hervorming van de jaarlijkse verkeersbelasting op basis van de ecoscore. Wanneer dit van kracht gaat is niet duidelijk. De Vlaamse overheid int de verkeersbelasting pas sinds 1 januari van dit jaar.

(Bron: Het Belang van Limburg)

* wereldwijd was 2010 niet warmer als 2005 de temperatuur kan zich evenzo stabiliseren in xx-jaren.  :-\

UAH versus RSS
In November 2005, Carl Mears and Frank Wentz at Remote Sensing Systems (RSS) performed an independent analysis of the satellite data. In the process, they found an algebraic error in the UAH analysis. With the correction made, the UAH trend was now 0.12°C per decade - larger but still less than the surface trend. However, RSS released their own results based on their data analysis - a trend of 0.19°C per decade.

Figure 1: UAH satellite data (red) compared to RSS satellite data (green) and surface measurements (blue).
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 januari 2011 - 16:47:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 17:11:42 »
Ik ben echt benieuwd wat ze met die ecoscore gaan aanvangen ?
Of is dat maar voor de lol ?

Iedereen kan de CO2-uitstoot bekijken van de (nog aan te schaffen) op de website www.ecoscore.be.
De data daar rammelen wel langs alle kanten.
Een hoop al wat oudere wagens stonden er niet in. (de lijst is recent aangepast, net als de website zelf)
De mijne stond er lang niet in, en staat er nu foutief in (ze hebben er een 2L van gemaakt, prutsers)

De ecoscore is ineens nauwelijks nog 56, naast de cilinderinhoud is ook de Euronorm verkeerd, de roetuitstoot is 10 keer hoger dan opgegeven, en het gewicht klopt niet met het PVG !

Hoeveel van dergelijke flaters staan er nog in die databank ???


Mijn auto voldeed en voldoet verdomme de facto aan de Euro V normen !
Niet slecht voor een bakske uit 2005 ... behalve volgens de ecoscore van de Vlaamse overheid.
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 januari 2011 - 18:09:03 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 17:27:53 »

Hoeveel van dergelijke flaters staan er nog in die databank ???

Mijn auto, en vele andere die nog rijden, heeft er nooit ingestaan...

Die databank zal toch geen referte zijn voor een eventuele "ecoscore-taks",
dat zullen wel de officiële homologatiecijfers zijn per model/motor/type/... , volgens (geregistreerde) euronorm.

Als Duitsland dat kan met hun ingeschreven pw, moet Be dat ook kunnen...  ;D
(ze kunnen de D-database eens raadplegen of opvragen...   :D )
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 januari 2011 - 17:29:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 18:18:58 »

Als Duitsland dat kan met hun ingeschreven pw, moet Be dat ook kunnen...  ;D
(ze kunnen de D-database eens raadplegen of opvragen...   :D )
Oei ik denk niet dat dat zal gaan, vermoedelijk heeft de overheid hier een speciaal computerprogramma uit verwegistan want al wat Europa zegt verstaan ze verkeerd, dus die 2 zijn niet compatibel. ::)
Ik snap anders ook niet als Alle landen rondom ons de juiste gegevens hebben waarom wij niet
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 18:12:44 »
Zonet op het Één-nieuws:
 wegenvignet is inbegrepen in een "nieuwe verkeersbelasting",
 waarvan een variabel deel dus milieugebonden is; wslk op basis van "ecoscore", want anders is dat eco-gedoe verloren moeite.

De Europese zegen zou er al zijn.

Dit is ~ wat ze zeiden:

Citaat
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1211384/2011/01/21/Ook-Vlaams-groen-licht-voor-wegenvignet.dhtml

Ook Vlaams groen licht voor wegenvignet
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:23:58 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 18:48:10 »
Zonet op het Één-nieuws:
 wegenvignet is inbegrepen in een "nieuwe verkeersbelasting",

 waarvan een variabel deel dus milieugebonden is; wslk op basis van "ecoscore", want anders is dat eco-gedoe verloren moeite.

Wat ik ervan begrepen heb is dat er 2 ipv 1 belastingen komen:
EN een verkeersbelasting, met een variabel deel op basis van uitstoot (hopelijk niet op basis van ecoscore.be).
EN een wegenvignet.

Een Europese zegen kan er eigenlijk nog niet zijn want de precieze regeling is nog niet bekend.
Tenzij ze al bestaat, maar in de Belgische pers achtergehouden wordt (wat niet veel goeds zou beloven).

Citaat
Bedoeling is dat vanaf 2013 ook alle personenwagens, ook buitenlandse, mee gaan betalen voor het gebruik van onze wegen.
De binnenlandse betalen nu zeer zeker ook al mee !

Citaat
Voor Belgen zal het wegenvignet deel uitmaken van de hervormde verkeersbelasting.
Dit is het soort constructies dat geen EU zegen krijgt ... we zullen zien.

Citaat
Hoe het wegenvignet er precies zal uitzien is nog niet helemaal duidelijk. Dat is nog voorwerp van overleg tussen de gewesten.
Benieuwd hoe snel dat zal gaan.
$$$ binnenhalen zal hier de zeer grote motivator zijn.

Citaat
Bedoeling is alvast alles "zo eenvoudig mogelijk" te houden, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Jaja, vandaar dat er 3 aparte systemen komen ... minstens.

Citaat
Voor Belgen zal alles wellicht geregeld worden via het jaarlijkse aanslagbiljet voor de verkeersbelasting. Voor buitenlanders wordt gedacht aan een elektronisch vignet.
Wat betekent dat je een ganse infrastructuur moet opzetten voor de elektronische controle daarvan.
 

Citaat
De Vlaamse regering weerlegt de kritiek dat de invoering van het wegenvignet voor Vlamingen zal neerkomen op een belastingverhoging. "Het bedrag dat de gemiddelde Vlaming zal moeten betalen blijft constant. Enkel in individuele gevallen, wanneer je bijvoorbeeld een vervuilende wagen hebt, kan het zijn dat je via het variabele deel van de verkeersbelasting meer zal moeten betalen", legt Vlaams minister van Financiën en Begroting uit.
En aangezien eigenlijk niemand weet wat de gemiddelde Vlaming betaalt, of wat voor auto hij heeft en wat die uitblaast, kan men de prijs opdrijven door de Vlaming onterecht het idee te geven dat zijn auto erg vervuilend is tov andere auto's.
Is dat het werkelijke doel van ecoscore.be ?

Citaat
De gewesten hebben ook afgesproken om via een proefproject in de zone van het Gewestelijk Express Net (GEN) na te gaan of er een "maatschappelijk draagvlak" is voor een kilometerheffing voor personenwagens.
Wat zouden ze denken, dat we allemaal staan te springen om een km-belasting te gaan betalen ?

Het begint zeer duidelijk te worden waarom de politici in dit land naar legislatuurparlementen willen
(ttz parlementen die de ganse tijd uit doen, dus zonder tussentijdse verkiezingen als een regering valt - stel u dat voor met dit parlement, de impasse kan dan zelfs met nieuwe verkiezingen niet opgelost geraken want die zijn pas 5 jaar later).
Regeren tegen de wensen van het volk in, dat dan ook de kans ontnomen wordt op snel andere vertegenwoordigers te kiezen.

 
Citaat
De inkomsten van het wegenvignet gaan naar het gewest waar de weggebruiker woont. Voor de inkomsten van buitenlandse personenwagens is er een verdeelsleutel: Vlaanderen (52 procent), Brussel (10 procent) en Wallonië (38 procent). De infrastructuur- en exploitatiekosten worden verdeeld over de drie gewesten op basis van de ontvangsten van elk gewest. (belga/mvdb/vsv)
De reeds bestaande Waalse politiek om zuiniger wagens te promoten - bovenop de federale premies, en itt Vlaanderen - kan zo wel eens vruchten gaan afwerpen.
Minder inkomsten door milieuvriendelijker wagens = exploitatieminder kosten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 19:05:39 »
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1294850953718

Daar spreekt men van een "verkeersbelasting met inbegrip van een gebruiksrecht" (dat laatste is dus het vignet)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wegenvignet en kilometerheffing ! 't Is zover in 2013
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 19:21:58 »
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht&cid=1294850953718

Daar spreekt men van een "verkeersbelasting met inbegrip van een gebruiksrecht" (dat laatste is dus het vignet)
Waarom een belasting betalen als het je geen enkel recht geeft?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien