Ik vind heel die zone-30 dikke zever.
Het is ineffectief, het leidt tot veel trustratie, het belemmert onnodig de doorstroming.
Mogelijk is het zelfs gevaarlijk omdat veel mensen (volgens Memling 40%) de zone-30 niet respecteren.
Veel effectiever zou mijns inziens zijn als er met borden en wegmarkeringen zou worden gewaarschuwd dat je bij een school in de buurt komt.
Vrijwel iedereen wilt koste wat het kost voorkomen dat er een kindje onder zijn auto komt en ik veronderstel (ook uit ervaring aangezien ze het in Nederland al minstens 2 decennia zo doen) dat verreweg de meeste mensen op zo'n moment ook extra goed zullen opletten. Zien ze dat er een hoop kindjes wandelen dan zullen ze hun snelheid zeker aanpassen (niet noodzakelijk 30).
Maar als het vol met kinderen loopt stel ik vast dat er zich óók nagenoeg niemand aan houdt(zels niet aan de 50 van de bebouwde kom).
Dus stel ik echt de vraag of ze het uit zichzelf zouden doen.
Met borden en wegmarkeringen die waarschuwen maar niets onnodigs opleggen, volgens mij zouden ze dat dus uit zichzelfd doen.
Wat ik nu echt absurd vind is als de overheid (of wat er voor doorgaat) ergens een zone-30 gaat invoeren met als bedoeling dat de mensen nog maar 50 rijden omdat waar ze 50 mogen rijden ze 70 zouden rijden (zou het niet kunnen dat bijna alle snelheidslimieten gewoon te laag liggen?). Het gevolg is dat wanneer de mensen dan 50 rijden, wat oorspronkelijk de bedoeling van de overheid was, dat ze dan een zware bekeuring krijgen omdat ze 20 km/uur te hard zouden rijden.
Zo word het erg onrechtvaardig en verwarrend. Laat de mensen daar dan gewoon 50 rijden en pak de mensen die harder rijden aan, dan zijn ze wel rechtvaardig bezig onder voorwaarde dat de 50 daar gerechtvaardigd is.
Maar nee, de politie is incompetent (of onderbemand) en kan de mensen hun gedrag niet beïnvloeden. Het gevolg daarvan is dat ze de maximumsnelheid voor iedereen verlagen en de mensen die al uit zichzelf met een aangepaste snelheid zouden rijden (dan weer wat lager, dan weer wat hoger) een boete mogen betalen omdat een minderheid zijn verstand niet gebruikt (waaronder de wegbeheerder dus, die beter met waarschuwingsborden en waarschuwingsmarkeringen zou werken).
Ik heb het al eerder gezegd. Bij mij in de buurt zijn er 4 scholen voor volwassenen. De trotoir staat vol met fietsen terwijl er ruim voldoende stalling is, gewoon omdat veel studenten te lui zijn om dat kleine stukje te wandelen. De politie had daar vorig jaar een paar maandjes briefjes om het stuur gehangen (ook een akelige gewoonte in Leuven voor minder frisse commerciële doeleinden).
Weet je wat ze hadden moeten doen om er voor te zorgen dat het trotoir nu bewandelbaar zou zijn (is nu niet het geval), boetes uitdelen. Dan zouden de studenten het snel laten.
Overigens, voor het zonder licht fietsen delen ze wel boetes uit en elke student in Leuven weet dat. Raad maar eens wat het resultaat is...