Auteur Topic: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...  (gelezen 10724 keer)

wooter

• Gast
Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 16:43:58 »
Volgens mijn info is het daar in Sint Niklaas zelfs mogelijk de BBK in te rijden zonder ooit een F1 tegen te komen, langs de openbare weg / parking van een shoppingcenter ...
Ideaal voor wie er te snel reed   ;D
Ik ken ook zo een route doorheen Diepenbeek om in een Zone 30 en vermoedelijk ook Bebouwde Kom te geraken zonder een bord te passeren, gebruik makend van een parking van een supermarkt.

Meer nog: wie de Zone 30 verlaat, dan de parking op rijdt, en dan de parking verlaat, zit terug in de Zone 30 zonder het begin van de Zone 30 gepasseerd te zijn :).

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 16:56:09 »
Ik ken ook zo een route doorheen Diepenbeek om in een Zone 30 en vermoedelijk ook Bebouwde Kom te geraken zonder een bord te passeren, gebruik makend van een parking van een supermarkt.

Meer nog: wie de Zone 30 verlaat, dan de parking op rijdt, en dan de parking verlaat, zit terug in de Zone 30 zonder het begin van de Zone 30 gepasseerd te zijn :).
Waar dat ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 17:32:22 »
Met een straatnaambordje zou het duidelijk om een openbare weg gaan en hoeven we ons  niet af te vragen wat cassatie vindt over inritten.

Met straatnaambordje is er duidelijk iets mis met het wegbeheer als dit een voorrangsweg zou zijn (gele ruit) want dan zou die B9 na het kruispunt herhaald moeten worden of beginnen.
Als de voorrangsweg na dat kpt begint moet de voorrang van rechts verplicht aangegeven worden met een B17.
Als het al eerder voorrangsweg zou zijn dan moet de B9 na het kruispunt herhaald worden en dan moet er een STOP of omgekeerde driehoek staan in de zijstraat.
En wat staat die 50 daar dan te doen net voor het kpt?

Zonder straatnaambordje hebben we volgens mij een probleem omdat men tegenwoordig elke weg die voor het publiek toegangkelijk is om naar een parking ofzo te rijden als openbare weg wil beschouwen zodat ook op die parkings opgetreden kan worden ingeval van inbreuken tegen de wegcode en om een verantwoordelijke te kunnen aanstellen bij ongeval. Verder moeten voertuigen dan ook verzekerd zijn en mag men niet positief rijden ivm met drugs en alcohol.
Men wil  ervoor zorgen dat parkings van warenhuizen bijvoorbeeld veiliger worden en dat dezelfde regels gelden ivm met inbreuken tegen de verkeersregels en verkeerswet.

MAAR......
Men vergeet dat de uitritten en toegangswegen van die parkings ergens aansluiten op het algemeen wegennet.
En hier wringt het schoentje.
Want als je je op zo'n parking aan de wet moet houden, waar ik in principe niet tegen ben dan moeten de eigenaar en de wegbeheerder van de aansluitende weg er wel voor zorgen dat de voorrang geregeld wordt met de juiste verkeersborden.
Het heeft dan geen zin om bij de uitrit een stopteken te plaatsen als de weg waarop die uitrit uitkomt geen voorrang heeft.
Er moet dan weer wel een stopteken of omgekeerde driehoek geplaatst worden als de uitrit uitkomt op een voorrangsweg.
Dit zijn maar twee voorbeelden van de zovele plaatsingsvoorwaarden waar men geen rekening mee houdt op die punten van aansluiting.

Volgens mij is er tot op heden nog geen veroordeling geweest omtrent de voorrang op het punt van de aansluiting met de straat.
(Hoop ik, want anders worden we pas echt voor de zot gehouden)
De uitrit vd parking tov de "openbare weg" wordt dan blijkbaar door de verzekeringen bij aanrijding nog altijd als ondergeschikt beschouwd.
Maar éénmaal op de parking gelden dan weer wel de normale voorrangsregels.
Dit is tegenstrijdig, maar daar heeft men bij cassatie met de beste bedoelingen niet bij stilgestaan.

Stel dat dit (foto) beschouwd wordt als kpt zonder straatnaam, dus openbare inrit dan zou de vvr van toepassing zijn en de 50 na het kpt vervallen.
Maar als die weg voordien reeds voorrangsweg zou zijn met een B9 wat je niet kan zien op de foto dan is het hek helemaal van de dam, want ik zie geen omgekeerde driehoek of stop staan in die uitrit en ook geen B9 na het kpt.

Dit is Belgie. Men neemt te goedertrouw een beslissing maar men heeft geen enkele notie van de gevolgen.

Dan moeten ze al die eigenaars verplichten om de juiste voorrangsborden te plaatsen bij de aansluiting.
Wel opletten, overal stopborden plaasten is ook niet de juiste oplossing gezien op aansluitende wegen waar de voorrang van rechts geldt op de meeste kruispunten ineens B15 borden geplaatst moeten worden voor al die uit/inritten, wat dan weer tot verwarrende toestanden kan leiden doordat al de kpt van een weg met voorrang van rechts geregeld worden en alleen ter hoogte van de uitrit een bord zal staan dat je voorrang geeft waardoor verwarring kan ontstaan op het daaropvolgende kruispunt.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 17:56:29 »
Wow, die had ik nog niet gezien !

Ik toen ook nog niet.   ;)
Gelukkig moeten we alleen het verkeersreglement kennen...   ;D

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 20:44:57 »

Waar dat ?

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=diepenbeek&aq=&sll=50.805935,4.432983&sspn=4.638426,11.634521&ie=UTF8&hq=&hnear=Diepenbeek,+Limburg,+Vlaams+Gewest&ll=50.906801,5.429982&spn=0.004519,0.011362&t=h&z=17

Het kan zijn dat het gedeelte van de Molenstraat ten zuiden van de spoorweg ook al helemaal bebouwde kom is, maar alleszins weet ik dat de Molenstraat niet Zone 30 is, en de Zone 30 ter hoogte van de school ligt tegenover de supermarkt op de Wijkstraat.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 21:24:53 »
Het kan zijn dat het gedeelte van de Molenstraat ten zuiden van de spoorweg ook al helemaal bebouwde kom is,
De Molenstraat is al bebouwde kom.

Citaat
maar alleszins weet ik dat de Molenstraat niet Zone 30 is, en de Zone 30 ter hoogte van de school ligt tegenover de supermarkt op de Wijkstraat.
De Molenstraat is geen zone 30, die begint ergens aan de verhooogde inrichting thv de Toekomststraat.

'k zal eens zien als ik er nog eens langs kom  ;)
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 22:35:02 »
Als de voorrangsweg na dat kpt begint moet de voorrang van rechts verplicht aangegeven worden met een B17.

Aan welke kruispunten met VVR moet er een B17 geplaatst worden?

Citaat
Verder moeten voertuigen dan ook verzekerd zijn en mag men niet positief rijden ivm met drugs en alcohol.

Dat geldt niet alleen op openbare wegen, doch op alle openbare plaatsen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 07:39:15 »
Plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens :

8.5.6 Wanneer een voorrangsweg onmiddellijk na een kruispunt met voorrang van rechts begint, moet vóór dit kruispunt altijd het verkeersbord B17 geplaatst worden.

8.6. Verkeersbord B11. Einde van voorrangsweg.
Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het naderen van het kruispunt waar de voorrangsweg dit karakter verliest, behalve aan de uitritten van autosnelwegen waar het niet mag geplaatst worden.

Aan dit kruispunt moet de voorrangsregel die van toepassing is, altijd worden aangekondigd door verkeersborden B1, B5 of B17 volgens het geval.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 15:28:06 »
Aan welke kruispunten met VVR moet er een B17 geplaatst worden?
- als het vorige kruispunt op dezelfde weg een B15 had
- VVR na einde voorrangsweg B11
- VVR met dwarsen dubbelrichtingsfietspad
- VVR met BEV (gebeurt bijna nooit, in de wijde regio is A'pen de uitzondering, daar staan ze vaak wel)
- indien na het kp met VVR een voorrangsweg begint

Talloze borden inzake voorrang worden eenvoudigweg niet geplaatst ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 16 februari 2011 - 21:28:41 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 16 februari 2011 - 23:52:17 »
Er staan in die omgeving meerdere zonale flaters - o.a. illegale herhalingsborden, zones die nooit eindigen, C43s met dezelfde snelheidsbeperking als de zone.

Het is allemaal zeer sterk afhankelijk van de (on)kunde van de bevoegde ambtenaar.
Lier en Putte bvb hebben ook prutsers eerste klas zitten.
Weg Wanbeheer.be

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 17 februari 2011 - 01:17:04 »
wat ik daar ook zie is een C43 van 50 km/u gevolgd door een C43 van 70
je mag er eigenlijk maar 50 blijven rijden want een C43 kan niet opgegeven worden door een andere C43
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 17 februari 2011 - 11:17:46 »
wat ik daar ook zie is een C43 van 50 km/u gevolgd door een C43 van 70
je mag er eigenlijk maar 50 blijven rijden want een C43 kan niet opgegeven worden door een andere C43
Hoewel wegcode.be wat anders beweert, en de Vlaamse overheid het ook zo toepast, is er inderdaad geen enkele bepaling in de wegcode die stelt dat een C43 een andere C43 opheft, of die stelt dat een C43 slechts geldt tot aan een volgende C43.

Rechtspraak ten gronde (HvC) in die zin heb ik alvast nooit teruggevonden.
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 09:55:35 »
Vorig weekend nagekeken: Ik kan in Diepenbeek vanop de Molenstraat de parking oprijden, en vervolgens de parking verlaten aan de Wijkstraat, midden in een Zone 30.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 23:39:07 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 maart 2011 - 11:03:43 door Rafael »