Auteur Topic: rechts afslaan en fietsers op rijbaan  (gelezen 25157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #105 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 22:16:27 »
Hof van Verbreking 5/10/1988: "De verplichting voor de bestuurder om voorrang te verlenen is een algemene verplichting die geldt zolang de rijbeweging duurt en geen verband houdt met het rijgedrag van de voorranghebbende bestuurder, voor zover diens nadering geen niet te voorziene hindernis oplevert."

Dus .... je kan wel degelijk voorrang hebben.

@ Bert: mijn interventie was niet persoonlijk maar algemeen.

Had ik wel door  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #106 Gepost op: maandag 11 april 2011 - 15:13:53 »
Een tegenligger mag men sowieso NOOIT hinderen. Logisch ook want vroeg of laat komt men daarmee in de problemen.
Klopt, maar ik kan me vaag herinneren dat ik de wind vanvoren kreeg toen ik ooit eens een filmpje plaatste van een vrachtwagenchauffeur die uit een voorrangsplichtige weg kwam en zijn draai naar rechts zo ruim nam dat ie op mijn rijvak kwam. Ik had maar moeten remmen :)
Ja en neen.
Vermits de weg ondergeschikt was had jij in principe voorrang.
Maar zoals altijd wordt van de vrachtwagenbestuurder of van elke bestuurder die een manveuver uitvoert verwacht dat hij daar niet aan begint als daardoor anderen gehinderd kunnen worden. Daarentegen zou het als normaal beschouwd moeten worden dat een vrachtwagenbestuurder die aan zijn maneuver of richtingsverandering begint op een weldoordacht moment dat er geen andere weggebruikers in aantocht zijn,  je terwijl deze volop bezig is met zijn beweging of maneuver opduikt en in het zicht van die bestuurder komt  deze toch de kans moet geven zijn maneuver af te werken.

Dus om te antwoorden op jou vraag zou ik zeggen als de vrachtwagenbestuurder kon voorzien dat er een auto aan kwam en toch verderreed maakt hij misbruik van de situatie, en als de vrachtwagenbestuurder niet kon zien dat er ineens een auto zou opduikt is het normaal dat je deze zijn beweging even laat voltooien.
En daar begint het probleem bij al die voorrangsregels.
Het egoisme van vele bestuurders bestaat er net in om zogezegd reeds bezig te zijn met iets terwijl ze duidelijk gezien hebben dat je in aantocht bent.
Dit is HET probleem hier bij ons, zowel voor fietsers als voor andere weggebruikers in smalle doorgangen en bij andere voorrangsregelingen.

Gedragsregel A
-Eerst de zuivere voorrangsregel toepassen en daarbij ver genoeg kijken en alle voorranghebbende bestuurders die je zou kunnen hinderen laten voorgaan.
(Behalve wanneer noodgewongen een andere oplossing moet gezocht worden voor specifieke omstandigheden kan de voorrangsgerechtigde daar anders over beslissen, maar niet de voorrangsplichtige.)
Gedragsregel B
-Eénmaal een bestuurder aan dit eerste punt heeft voldaan en beslist om in alle veiligheid de rijbaan of het kruispunt op te rijden of een maneuver uit te voeren en er dan onvoorzien toch iemand komt aangereden, wordt van die iemand verwacht dat hij die voorrangsplichtige zijn beweging of maneuver laat beeindigen.

Van deze logica heeft men bij ons blijkbaar nog nooit gehoord als ik zie wat men allemaal uitspookt.
Als een voorranghebbende even wacht om de voorrangsplichtige bijvoorbeeld uit een smalle doorgang te laten komen kan je er bijna zeker van zijn dat aankomende voorrangsplichtige bestuurders  misbruik maken van het feit dat je toch niet kan vertrekken en gewoon allemaal de doorgang inrijden.
Of fietsers die terwijl ze je duidelijk zagen aankomen de oversteekplaats voor fietsers oprijden.
Of bestuurders die niet vertragen om voorrang van rechts te verlenen en dan de voorranghebbende die toch iets probeert te forceren verwijten dat deze uit veiligheidsoverwegingen had moeten stoppen.
Of bestuurders die uit een onderschikte weg komen en je duidelijk zien aankomen toch voor je de weg oprijden terwijl je daarvoor moet afremmen.
Zij beweren dan dat ze plaats genoeg hebben om zich op de weg te smijten om eveneens de door jou gevolgde richting uit te gaan maar houden geen rekening met de snelheid waarmee je komt aangereden.
Erger nog als je zegt dat je 90 of 70 reed waar dat toegelaten is geven ze jou nog de indruk dat jijzelf fout bezig bent.
Bij het oversteken van een voorrangsweg is inderdaad minder ruimte/afstand nodig dan wanneer je de voorrangsweg opdraait want dan ben je niet ineens over maar dan kan je pas beginnen met optrekken.

« Laatst bewerkt op: maandag 11 april 2011 - 15:31:02 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #107 Gepost op: maandag 11 april 2011 - 15:45:25 »
Als je dus afstapt van het idee dat je voorrang hebt zitten wij dichter bij de oplossing. Je neemt dus de voorrang pas wanneer je hem gekregen hebt. En in sommige gevallen zal je aan de voorangverlenende bestuurder toch nog duidelijk moeten maken dat je met zijn cadeau niks kan doen omdat hij dan in de weg staat. Dit alles is dus verkeersinzicht. Dat heb je dus niet als je ervan overtuigd bent dat je voorrang hebt.
Het verlenen van voorrang is geen cadeau.
Het afstaan van voorrang zou een cadeau kunnen zijn.
Stel dat die voorrangverlenende bestuurder de smalle straat in wil waar jij als voorranghebbende vrachtwagenbestuurder in de weg staat? Wat heb je er dan aan om je voorrang af te staan?
En éénmaal samen op het kruispunt met nog een paar volgelingen zal de situatie er niet op verbeteren.
De voorrangsplichtige die te laat aangeeft dat hij naar rechts wil afslaan en niet tijdig stopt omdat jij met je vrachtwagen je richtingsverandering naar links zou kunnen uitvoeren rijdt zich door het feit dat jij in de waan was dat die rechtdoor zou rijden, wat de reden is waarom jij in deze situatie het beter achtte om jou voorrang af te staan, muurvast.
Eén van beiden zal dus op de berm moeten rijden of een andere richting uitgaan en daarna terugkeren.
Raad eens wie?
En dat allemaal om de vrachtwagen bestuurder zijn voorrang waar hij gebruik kan van maken afstaat aan een bende onozelaars.

Ik begijp wel dat de meeste mensen die over voorrang nemen spreken alleen aan de voorrang van rechts denken.
En daar wringt het schoentje. Alvorens over voorrang te spreken moet je je gedachten hierover volledig zuiveren.
De voorrang van rechts is een evenwaardige regel zoals de andere voorrangsregels.
Ooit al eens iemand op een voorrangsweg bij elk kruispunt zien stoppen om er zeker van te zijn dat de voorrang hem bij elke ondergeschikte zijweg wel degelijk verleend zal worden.
Natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn en als je ziet dat voorrangsplichtige echt geen aanstalten maakt om voorrang te verlenen is het uit defensief oogpunt nodig om te stoppen.
Stel ik rij op een rotonde en de auto die de rotonde oprijdt heeft mij niet gezien. Dan zal ik proberen een ongeval te vermijden.
Maar ik zal niet aan elke toegangsweg op die rotonde stoppen of zodanig vertragen omdat er misschien een bestuurder zou kunnen zijn die zich niet aan de regels houdt.
Ik moet er kunnen vanuitgaan dat weggebruikers zich aan de afspraken houden en dat ik daar kan op rekenen.
Want anders durf ik nergens nog door het groene licht te rijden.

In sommige knelpuntsituaties moet je er inderdaad niet altijd vanuitgaan dat je je voorrang moet gebruiken en ook niet dat je persee je voorrang moet gebruiken als je weet dat daardoor de situatie vast komt te zitten.
Dat is verkeersinzicht en dan gaat het om specifieke, knelpunt of drukke situaties.
Maar niet elke voorrang van rechts is een specifieke, knelpunt of drukke situatie, maar gezien het gedrag van vele bestuurders in Vlaanderen lijkt het daar wel op.
Ook op kruispunten met een andere voorrangsregeling kan het gepast zijn om je voorrang af te staan in die bepaalde situaties.
 

  Kunde schreef : Je neemt dus de voorrang pas wanneer je hem gekregen hebt.
Mijn vraag is : Hoelang sta je dan te wachten op een bestuurder die nog in aantocht is?
Ik zal mijn vraag anders formuleren. Hoever moeten bestuurders van elkaar verwijderd zijn om van voorrang te kunnen spreken?
Ik denk dat ik Kunde kan volgen in zijn uitspraken. Alleen vermoed ik dat het beeld dat hij schets en dat hij in gedachten heeft bij het uitschrijven ervan niet overeenkomt met het beeld dat diegene die leest wat hij geschreven ervan maakt.
Op papier iets schrijven kan soms anders geinterpreteerd worden dan wanneer je een praktijkvoorstelling zou kunnen geven.
Hardnekkig je voorrang opeisen van een bestuurder die geen aanstalten maakt om voorrang te verlenen is geen goede houding.
In die zin kan ik Kunde begrijpen. Het hardnekkig vasthouden aan IK HEB VOORRANG is fout.
Maar je hebt wel voorrang.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 april 2011 - 09:56:18 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #108 Gepost op: dinsdag 12 april 2011 - 15:57:40 »
Hoever moeten bestuurders van elkaar verwijderd zijn om van voorrang te kunnen spreken?

Als de vooranghebbende bestuurder zelfs maar in zeer geringe mate dient te vertragen om een aanrijding te vermijden, heb je hem geen voorrang verleent.

In Duitsland komt daar voor de voorrangsplichtige bestuurder nog de verplichting bij om, door het tijdig matigen van zijn snelheid, aan te geven dat hij voorrang gaat verlenen. Met volle snelheid tot vlak bij het kruispunt rijden en daar dan alles dichtgooien, staat gelijk met het niet verleend hebben van voorrang.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #109 Gepost op: dinsdag 12 april 2011 - 21:43:59 »
Hoever moeten bestuurders van elkaar verwijderd zijn om van voorrang te kunnen spreken?

Als de vooranghebbende bestuurder zelfs maar in zeer geringe mate dient te vertragen om een aanrijding te vermijden, heb je hem geen voorrang verleent.


Dit is nu net het probleem als Kunde stelt dat je pas mag gebruik maken van je voorrang als die verleend wordt.
Want dan staat de voorranghebbende misschien al lang stil om te zien of de aankomende voorrangsplichtige werkelijk zal vertragen om voorrang te verlenen.

Mijn vraag naar Kunde toe is om duidelijkheid hieromtrent.
De voorrang forceren omdat de voorrangsplichtige flagrant de voorrang negeert bij het oprijden van het kruispunt is zeker niet gepast en dan kan je aldus wel stellen dat je beter geen gebruikt maakt van je voorrang en dat je om het met de woorden van Kunde te zeggen dus geen gebruik kan maken van je voorrang omdat die niet verleend wordt.
Maar wanneer stop je dan wel en wanneer niet? Hoever moet je verwijderd zijn van de voorangsplichtige om te kunnen vaststellen dat deze de voorrang wel of niet zal verlenen?

Stel dat de voorrangsplichtige nog in aantocht is en de voorrangsgerechtigde gebruik maakt van zijn voorrang op het moment dat de voorrangsplichtige nog plaats en tijd genoeg heeft om af te remmen maar daar nog net niet mee bezig is.  Moet je dan staan wachten tot hij  begint met remmen alvorens verder te rijden? Is dat het signaal dat je moet krijgen?

Het probleem in Vlaanderen ligt veel dieper.
 -Voorrangsplichtige bestuurders remmen af om over een verhoogd kruispunt/plateau te rijden, de voorrangsgerechtigde ziet dat afremmen en krijgt daardoor het signaal dat de voorrang hem zeker verleend zal worden maar toch verleent de voorrangsplichtige geen voorrang omdat deze de regel niet kent of niet wil toepassen en alleen maar afremde om schade te voorkomen bij het oprijden van de verhoogde inrichting.
- Of je maakt als voorranghebbende op een veilige manier gebruik van je voorrang op het moment dat de voorrangsplichtige nog een 10 tal meter verwijderd is van het kruispunt en dus nog tijd genoeg heeft om zonder enig gevaar te kunnen vertragen, maar de voorrangsplichtige ziet dat niet zo en vertraagt pas veel later, komt wat in je gat boren en steekt daarbij zijn vuist op,soms beginnen ze zelfs onverantwoord in te halen om zich dan aggressief voor jou wielen in te smijten. Ze zijn er werkelijk van overtuigd dat je hen hebt gehinderd omdat ze een beetje moesten afremmen. Maar eigenlijk zijn ze nog altijd te snel voorbij dat kruispunt gereden terwijl ze in je gat komen boren. Te snel om voorrang te kunnen verlenen.
 

 Gewoon van de weg halen zou ik zo zeggen dan rijdt er morgen in Vlaanderen geen 10% van de bestuurders meer rond.
 

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #110 Gepost op: woensdag 13 april 2011 - 00:59:29 »
Stel dat de voorrangsplichtige nog in aantocht is en de voorrangsgerechtigde gebruik maakt van zijn voorrang op het moment dat de voorrangsplichtige nog plaats en tijd genoeg heeft om af te remmen maar daar nog net niet mee bezig is.  Moet je dan staan wachten tot hij  begint met remmen alvorens verder te rijden?

Neen, en al zeker niet als je daarmee het achteropkomend verkeer nodeloos zou ophouden.

Je kan niemand die per sé tegen jouw wagen wil rijden, dat beletten.

Citaat
Is dat het signaal dat je moet krijgen?

In Duitsland wel, in België niet. Daar geef jij, door van je voorrang gebruik te maken als de voorrangsplichtige jou deze nog ruimschoots kan verlenen, een duidelijk signaal dat je volkomen terecht verwacht dat de voorrangsplichtige bestuurder jou voorrang zal verlenen.

Citaat
Het probleem in Vlaanderen ligt veel dieper.
[...]
- Of je maakt als voorranghebbende op een veilige manier gebruik van je voorrang op het moment dat de voorrangsplichtige nog een 10 tal meter verwijderd is van het kruispunt en dus nog tijd genoeg heeft om zonder enig gevaar te kunnen vertragen, maar de voorrangsplichtige ziet dat niet zo en vertraagt pas veel later, komt wat in je gat boren en steekt daarbij zijn vuist op,soms beginnen ze zelfs onverantwoord in te halen om zich dan aggressief voor jou wielen in te smijten. Ze zijn er werkelijk van overtuigd dat je hen hebt gehinderd omdat ze een beetje moesten afremmen. Maar eigenlijk zijn ze nog altijd te snel voorbij dat kruispunt gereden terwijl ze in je gat komen boren. Te snel om voorrang te kunnen verlenen.

Wat die 10 meter betreft: de afstand hangt af van de snelheid, de toestand van het wegdek, de weersomstandigheden, enz.

Het probleem dat veel dieper ligt is dat jij bang bent van het gespuis dat je beschrijft.

Bumperklever? Dan doe je wat in dat geval de wegcode voorschrijft:

Citaat
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, [...]

Met andere woorden: je verlaagt jouw snelheid dermate, dat je, ook in het slechtste geval, om een aanrijding te vermijden, voldoende langzaam kunt afremmen om te vermijden dat jouw bagageruimte opgeplooid wordt en jij er een whiplash aan overhoudt.

De voorrangsplichtige steekt een vuist op? Er niet op reageren is het beste om een escalatie te vermijden. Het is overigens ook af te raden een agressieveling in de ogen aan te kijken.

Onverantwoord inhalen en jou afsnijden? Dat laatste kan je vermijden door, wanneer je merkt dat een agressieveling je inhaalt, net vóór hij vóór jou kan invoegen, je snelheid te verminderen (eventueel zelfs even het rempedaal indrukken).

Bij onverantwoord inhalen doe je alles wat je kan om een aanrijding met een tegenligger te vermijden, ook al zou je daarbij zelf geen schade oplopen. Dus: uiterst rechts houden, en desnoods vertragen om de onverlaat de kans te geven een zwaar ongeval te vermijden.

Zoals ook in andere levensomstandigheden: wees niet bang, maar wees voorzichtig.

In België wordt je onvermijdelijk geregeld geconfronteerd met agressiviteit. Je moet er assertiviteit tegenover stellen: opkomen voor jezelf, doch op een gecontroleerde manier.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 april 2011 - 01:01:36 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #111 Gepost op: woensdag 13 april 2011 - 11:23:59 »
@Jozef

Citaat : Wat die 10 meter betreft:.....

Ik sprak wel over een 10 tal meter en had daarbij wel meer dan 10 meter in gedachten, 30, 40 meter al naargelang de snelheid.

We worden hier als we de regels met verstand respecteren elke dag geconfronteerd met agressiviteit.
Het probleem is dat die agressievelingen niet echt agressief willen zijn maar doordat ze de regels niet kennen er steeds vanuitgaan dat diegene die zich aan de regels houdt hen werkelijk voor de voeten komt rijden.
Hierin worden zij meestal nog gesteund door de meeste andere weggebruikers die spijtig genoeg diezelfde mening zijn toegedaan.
Het foute gedrag dat de meeste bestuurders vertonen is eigenlijk gewoon ingeburgerd.
De Vlaming leeft zo zijn eigen wegcode na en onder mekaar verstaan zij mekaar blijkbaar en hebben ze weinig problemen of is er geen nood aan agressief gedrag.
Maar als iemand de wegcode zonder gevaar, rekening houdende met de rondrijdende debielen wil toepassen komt deze pas echt in de problemen.
Hou maar eens 2 seconden afstand terwijl je niet sneller rijdt dan de maximumtoegelaten snelheid. Dan duwen ze je gewoon van de weg.
Vertraag maar eens om voorrang van rechts te verlenen terwijl de voorranghebbende hier niet wil op reageren en de achterliggers werkelijk in je gat liggen duwen of doodleuk met boze blik inhalen.
Help ik ben de vijand want ik wil de wegcode toepassen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 april 2011 - 11:37:50 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #112 Gepost op: woensdag 13 april 2011 - 23:00:25 »
Het probleem is dat die agressievelingen niet echt agressief willen zijn maar doordat ze de regels niet kennen er steeds vanuitgaan dat diegene die zich aan de regels houdt hen werkelijk voor de voeten komt rijden.

Volgens mij zijn velen wel degelijk agressief.

Zelfs als je iets fout zou doen, kan een bestuurder bumperkleven bijvoorbeeld nooit verantwoorden. Het principe "oog om oog, tand om tand" is ook in het wegverkeer uit den boze.

Ook is er veel onverdraagzaamheid. Waar gaat het naartoe als een achterligger niet kan verdragen dat je ergens waar de MAXIMUM toegestane snelheid beperkt is tot 50 km/h, tegen 45 km/h rijdt, zijnde 90% van de maximum toegestane snelheid?

Citaat
De Vlaming leeft zo zijn eigen wegcode na en onder mekaar verstaan zij mekaar blijkbaar en hebben ze weinig problemen of is er geen nood aan agressief gedrag.

Was het maar zo eenvoudig. Maar de ongevalcijfers tonen helaas aan dat het "verkeren" met elkaar op de weg niet zo goed verloopt.

Citaat
Hou maar eens 2 seconden afstand terwijl je niet sneller rijdt dan de maximumtoegelaten snelheid. Dan duwen ze je gewoon van de weg.

Wat is het alternatief, mazda? Als je beslist om die 2 seconden, die echt wel een minimum zijn op droog wegdek, niet meer aan te houden, is het nog slechts een kwestie van tijd vooraleer je bij een ongeval betrokken geraakt.

Ik ben nog iemand met principes. Eén van die principes is dat de veiligheid altijd en in alle omstandigheden de grootste prioriteit heeft. Ik weet dat dit een juiste ingesteldheid is, en daarom wijk ik er dan ook voor niemand van af.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 14 april 2011 - 07:53:39 »
Waar gaat het naartoe als een achterligger niet kan verdragen dat je ergens waar de MAXIMUM toegestane snelheid beperkt is tot 50 km/h, tegen 45 km/h rijdt, zijnde 90% van de maximum toegestane snelheid?
Wel, goh, omdat 45 op je teller vermoedelijk nipt 40 is aan reële snelheid, en iemand die er 45 op nahoudt, vaak ook niet 70 gaat halen buiten de bebouwde kom, en zeker niet de 90 gaat aantikken...

Ik kan niet zeggen dat ik ogenblikkelijk voorbij steek, maar met plezier achter iemand rijden die in België onder de snelheidslimieten rijdt zonder dat daar een duidelijke externe reden voor is, doe ik niet met plezier.

Het verschil met Duitsland is dat de dorpskernen vaak mooier zijn, en tussen de dorpskernen je terug snelheid kan/mag maken.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #114 Gepost op: dinsdag 19 april 2011 - 13:48:10 »
Mijn  teller heeft geen 1% afwijking, maar ik rij ook niet meer met de standaard bandenmaat.
Los van het feit of je op teller of op GPS aan het rijden bent, als ik 45 rij in een 50 zone en je komt gevaarlijk dicht kleven of je denkt me te moeten opjagen met lichtflitsen of eenders wat, ja dan ga ik nog trager rijden.

En ik vind het ook hatelijk dat men niet meer vlot kan rijden maar vlot rijden is voor mij wel meer dan enkel die snelheid.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #115 Gepost op: dinsdag 19 april 2011 - 13:59:18 »
Los van het feit of je op teller of op GPS aan het rijden bent, als ik 45 rij in een 50 zone en je komt gevaarlijk dicht kleven of je denkt me te moeten opjagen met lichtflitsen of eenders wat, ja dan ga ik nog trager rijden.
Ideaal, want hoe trager jij rijdt, hoe korter mijn inhaalmanoever :D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #116 Gepost op: dinsdag 19 april 2011 - 14:20:57 »
Los van het feit of je op teller of op GPS aan het rijden bent, als ik 45 rij in een 50 zone en je komt gevaarlijk dicht kleven of je denkt me te moeten opjagen met lichtflitsen of eenders wat, ja dan ga ik nog trager rijden.
Ideaal, want hoe trager jij rijdt, hoe korter mijn inhaalmanoever :D
Precies, laat mij u niet ophouden, vlot verkeer daar gaat het om.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #117 Gepost op: dinsdag 19 april 2011 - 14:24:51 »
En een kort inhaalmanoeuvre is wel geen overbodige luxe hier in Vlaanderen.
Nu nog hopen dat ze niet net op die plaats staan te flitsen. 8)