Auteur Topic: rechts afslaan en fietsers op rijbaan  (gelezen 27653 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #90 Gepost op: donderdag 07 april 2011 - 11:35:28 »
Citaat
geen markeringen heeft mag je dus niet op voorhand links uitwijken
En dan zit je met je 18 meter lekker vast. Een situatie die jij kent: komende vanuit Edegem, Prins Boudewijnlaan rechtsaf de Ringlaan op. Alhoewel de Ringlaan geen rijstroken heeft zal je op voorhand moeten uitwijken of je neemt vanalles mee. Overigens kan ik binnen de bebouwde kom meestal voorafgaandelijk moeilijk vaststellen hoe de situatie in de zijstraat zal zijn.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #91 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 21:50:23 »
 Als bestuurder van een oplegger of ander groot voertuig mag je niet naar links uitwijken om rechts af te slaan als daar geen reden toe is.
Gezien het door de lengte van een oplegger bij een richtingsverandering van 90° of meer gewoon onmogelijk is om zowel de voorwielen en de achterwielen langs de boordsteen te houden is het niet meer dan logisch dat een vrachtwagenbestuurder de mogelijkheid krijgt om bij een richtingsverandering naar rechts eerst naar links uit te wijken.
Maar van de andere kant kan het best zijn dat op voorhand naar links uitwijken geen optie is en dat de vrachtwagenbestuurder toch zijn richtingsverandering zo kort mogelijk uitvoert door met zijn achterwielen rakelings langs de boordsteen te gaan en hij hiervoor onvermijdelijk met zijn voorwielen over het denkbeeldige midden zou gaan.
Alles hangt af van de situatie.
Hoe ziet de weg eruit die hij wil verlaten? Zeer smalle straat waar de vrachtwagen nu al in het midden rijdt of een bredere weg met rijstroken maar hindernis in tegenovergestelde rijstrook enz.
Hoe ziet de weg eruit die hij wil indraaien? Smal, breed maar aanschuivende file in tegenovergestelde richting of zeer breed en totaal verlaten of met meerdere rijstroken.
Heeft de bestuurder zicht op de situatie achter de hoek, of is zijn zicht belemmerd.
Kent hij de situatie of is deze ongekend en weet hij niet waaraan hij zich kan verwachten.

Als hij op de weg die hij naar rechts wil verlaten door omstandigheden beter niet naar links uitwijkt en duidelijk kan zien dat de weg die hij wil inrijden toelaat omdat daar geen verkeer is en met de voorwielen op het gedeelte van de tegenliggers  komt voldoet hij volgens mij nog altijd aan de voorschriften om zo kort mogelijk af te slaan.
Van het ogenblik dat ook zijn achterwielen op het gedeelte van de tegenliggers komen voldoet hij niet meer aan de voorwaarde.

Met een vrachtwagen van 18m rijden vergt meer inzicht dan zwart op wit te stellen dat hij altijd naar links zou moeten uitwijken om de ingeslagen weg rechts te kunnen oprijden.
Wat is rechts, en over welk deel van de vrachtwagen hebben we het dan?
Moet hij ook naar links uitwijken als de weg die hij gaat inslaan éénrichtingsverkeer is of  2X2 rijstroken heeft en hij deze twee stroken benut met het voorste van zijn voertuig?
De vraag is en blijft wat is het veiligst en in welke situatie.
Ik zal bijvoorbeeld mijn tegenliggers van de weg die ik verlaat niet speciaal gaan hinderen om ineens mooi rechts uit te komen op de weg die ik insla als die weg breed genoeg is en mijn tegenliggers aldaar geen hinder ondervinden van het feit dat ik met mijn voorwielen niet langs de boordsteen blijf.
Ik zou honderden voorbeelden kunnen aanhalen en dan hangt het er nog vanaf hoe de verkeersdrukte is en op welke weg, de te verlaten weg of de in te slagen weg.

Naar mijn mening zitten Kunde en Stefto eigenlijk naast mekaar te praten omdat niet duidelijk verwoord wordt wat ze eigenlijk in gedachten hebben.
Ik volg beide redeneringen.
Voor mij gaat het over de juiste afweging.

Wat een vrachtwagenbestuurder vooral niet moet doen is agressief uit de hoek komen en voorrang die hij niet heeft onbeleefd afdwingen door misbruik te maken van de grote van zijn voertuig.
Als men je niet doorlaat terwijl je geen andere oplossing hebt door overmacht, dan blijf je gewoon rustig staan.
Een bestuurder van een personenauto begrijpt meestal niet wat de problemen zijn, maar het is niet aan de vrachtwagenbestuurder om dat allemaal op te lossen.
Je moet natuurlijk niet te vroeg stoppen,maar wel op tijd laten verstaan waar je naartoe wil en hiervoor al tijdig uitwijken.
Als ze het niet snappen, dan stop je en dan moeten de anderen het maar oplossen.
 

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #92 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 23:11:21 »
@ mazda:

Hoe een vrachtwagenbestuurder naar rechts afslaat, hangt inderdaad van heel wat factoren af.

Kunde en Stefto hebben het over wat wettelijk toegestaan, verplicht en verboden is.

Als aan een kruispunt geen van de aldaar samenkomende wegen een voorrangsweg is en er een vrachtwagenbestuurder staat te wachten om rechtsaf te slaan omdat ik als tegenligger aankom uit de weg die hij wil inslaan, dan vertraag ik of stop ik desnoods en geef hem een lichtsignaal om aan te geven dat ik hem ruimte laat afslaan. Ook als dat in België tot een claxonconcert achter mij leidt (dan ga ik nog eerst eens kijken of mijn uitlaat misschien op het wegdek hangt en vragen wat het probleem is).

Maar als hij niet wacht tot ik hem een teken geef, tóch afslaat en ik daardoor moet vertragen, dan kan hij er zeker van zijn dat ik ervoor zal zorgen dat hij het afslaan niet zal kunnen voltooien en hij terug achteruit kan.

Het is dus simpel: gedraagt hij zich correct, dan kom ik hem tegemoet, maar hangt hij het uit, dan sta ik op mijn strepen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #93 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 23:13:14 »
Ik zal bijvoorbeeld mijn tegenliggers van de weg die ik verlaat niet speciaal gaan hinderen om ineens mooi rechts uit te komen op de weg die ik insla als die weg breed genoeg is en mijn tegenliggers aldaar geen hinder ondervinden van het feit dat ik met mijn voorwielen niet langs de boordsteen blijf.

Een tegenligger mag men sowieso NOOIT hinderen. Logisch ook want vroeg of laat komt men daarmee in de problemen.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #94 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 12:03:19 »
Citaat
Een tegenligger mag men sowieso NOOIT hinderen. Logisch ook want vroeg of laat komt men daarmee in de problemen.
Dus zal je proberen rechts uit te komen op de rijbaan die je oprijdt om problemen te vermijden. Het is uiteraard evident dat je als bestuurder van een voertuig rekening houdt met het feit dat de andere bestuurders misschien niet (kunnen) weten hoeveel plaats jij nodig zal hebben en je rijgedrag daarop aanpast.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #95 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 21:13:56 »
Een tegenligger mag men sowieso NOOIT hinderen. Logisch ook want vroeg of laat komt men daarmee in de problemen.
Klopt, maar ik kan me vaag herinneren dat ik de wind vanvoren kreeg toen ik ooit eens een filmpje plaatste van een vrachtwagenchauffeur die uit een voorrangsplichtige weg kwam en zijn draai naar rechts zo ruim nam dat ie op mijn rijvak kwam. Ik had maar moeten remmen :)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #96 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 03:54:49 »
Citaat
Een tegenligger mag men sowieso NOOIT hinderen. Logisch ook want vroeg of laat komt men daarmee in de problemen.
Dus zal je proberen rechts uit te komen op de rijbaan die je oprijdt om problemen te vermijden. Het is uiteraard evident dat je als bestuurder van een voertuig rekening houdt met het feit dat de andere bestuurders misschien niet (kunnen) weten hoeveel plaats jij nodig zal hebben en je rijgedrag daarop aanpast.

Een tegenligger mag men sowieso NOOIT hinderen. Logisch ook want vroeg of laat komt men daarmee in de problemen.
Klopt, maar ik kan me vaag herinneren dat ik de wind vanvoren kreeg toen ik ooit eens een filmpje plaatste van een vrachtwagenchauffeur die uit een voorrangsplichtige weg kwam en zijn draai naar rechts zo ruim nam dat ie op mijn rijvak kwam. Ik had maar moeten remmen :)

Dit filmpje dus:

http://www.youtube.com/watch?v=yY2tJ2Td-lk

Hier terug te vinden:

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1208.0.html

Daar sprak je van voorrangsnegatie van de vrachtwagen terwijl zijn maneuvre al begonnen was
- voor je in zijn gezichtsveld kwam (het is niet omdat je de vrachtwagen ziet dat de chauffeur jou kan zien = hoofdoorzaak van dodehoekongevallen)
- hij/zij alles deed om zo snel mogelijk terug rechts uit te komen
- die jou eigenlijk niet hinderde alhoewel iets over de middenlijn kwam
- onnodig en te snel panikeren nooit goed is

Was die gestopt op het moment dat hij/zij jou kon zien dan had je een reden om te klagen want dan had je ofwel moeten stoppen, ofwel in het gras, ofwel er tegen moeten rijden.
Doorrijden om zo snel mogelijk terug rechts te komen was in dit geval ook de beste oplossing en dus valt er die vrachtwagenbestuurder niks te verwijten.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #97 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 10:42:28 »
-Soms heb ik de situatie waarin ik voorrang moet verlenen aan mijn tegenliggers in een smal stuk omdat de hindernissen aan mijn kant staan.
Maar dat ik bij het inrijden van die versmalling die vrij lang is geen enkele tegenligger kan zien.
Naar het einde toe als ik bijna uit de versmalling ben daagt daar dan toch ineens een auto op vanachter een zachte bocht ofzo.
Achteruitrijden is geen optie met een oplegger. Stoppen ook niet want dan staat alles inderdaad muurvast.
Ik probeer mij dus zo snel als mogelijk uit de voeten te maken maar wat ik dan niet begrijp is dat dit niet in dank aanvaard wordt en dat tegenliggers terwil je op dat ogenblik geen kant meer uitkan gewoon zeer dichtbij komen enkel en alleen maar om jou te laten verstaan dat zij voorrang hebben, precies of ik weet dat niet.  

- Over de wettelijkheid van links uitwijken en rechts de rijbaan oprijden bij het naar rechts afslaan :
Met een vrachtwagen zit je altijd met de overmacht dat je op vele plaatsen niet volledig rechts kan rijden gezien de lengte van het voertuig behalve op kaarsrechte stukken weg dan, zie mijn uitleg bij vorige post.
Om te antwoorden op de vraag zou ik zeggen dat je eerder gebruik moet maken van naar links uitwijken alvorens naar rechts af te slaan dan op de ingeslagen weg op het gedeelte van de tegenlliggers te komen.
Waar ik onmiddellijk aan toevoeg dat het in bepaalde situaties en omstandigheden  beter kan zijn om het andersom te doen maar dan moet je wel zeker zijn van je stuk.


-Door het zien van het filmpje over de vrachtwagen die van de rotonde komt en even over het gedeelte van de tegenligger komt heb ik een vraag over de voorrang.
Gezien de vrachtwagen hoogstwaarschijnlijk reeds zo links mogelijk reed alvorens naar rechts de rotonde te verlaten kan je deze niet verwijten niet naar links te hebben uitgeweken.
Gezien de vrachtwagen voorrang had tov de bestuurder die de rotonde nadert, want die heeft een omgekeerde driehoek, ben ik er nog niet zo zeker van dat die bestuurder deze vrachtwagen zelfs zou mogen hinderen.
Dezelfde vraag stel ik mij bij een vrachtwagen die een voorrangsweg verlaat en een ondergeschikte weg indraait.
Stel dat die vrachtwagen inderdaad zo links mogelijk uitwijkt op de voorrangsweg maar dat die ondergeschikte weg vrij smal is en dat die vrachtwagen de eerste 20 m van die weg over de ganse breedte moet benutten om rechts te geraken, en stel dat op dat moment een bestuurder van een auto uit die ondergechikte weg komt aangereden maar zich op dat ogenblik nog niet in die 20 laatste meters bevindt want dan kan je als vrachtwagenbestuurder natuurlijk niet verwachten dat ze achteruit gaan rijden, is het dan niet zo dat de vrachtwagen voorrang heeft en niet gestoord mag worden in zijn rijbeweging?
Vermits de bestuurder uit de ondergeschikte weg toch voorrang moet verlenen aan de bestuurder die op de voorrangsweg rijdt, zelfs al verlaat die bestuurder op dat ogenblik de voorrangsweg.
Hetzelfde bij voorrang van rechts.
Als een vrachtwagen van rechts komt en een autobestuurder moet die vrachtwagen voorrang verlenen, maar die vrachtwagen wil links afslaan in de straat waar die auto uitkomt maar zal door de lengte van zijn voertuig en de breedte van de in te slagen weg de eerste 10 m een gedeelte van de tegenliggers nodig hebben om zijn bocht te kunnen nemen dan kunnen er twee dingen gebeuren.
Ofwel zit die auto al te dicht bij het kruispunt en dan staat de vrachtwagen uit noodzaak zijn voorrang af ofwel is  die auto in aantocht en de vrachtwagen maakt gebruik van zijn voorrang, de auto moet ver genoeg van het kruispunt stoppen om de voorranghebbende vrachtwagen niet te hinderen.

Jullie mening?
« Laatst bewerkt op: zondag 10 april 2011 - 10:44:52 door mazda »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #98 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 10:55:11 »
Dezelfde vraag stel ik mij bij een vrachtwagen die een voorrangsweg verlaat en een ondergeschikte weg indraait.
Stel dat die vrachtwagen inderdaad zo links mogelijk uitwijkt op de voorrangsweg maar dat die ondergeschikte weg vrij smal is en dat die vrachtwagen de eerste 20 m van die weg over de ganse breedte moet benutten om rechts te geraken, en stel dat op dat moment een bestuurder van een auto uit die ondergechikte weg komt aangereden maar zich op dat ogenblik nog niet in die 20 laatste meters bevindt want dan kan je als vrachtwagenbestuurder natuurlijk niet verwachten dat ze achteruit gaan rijden, is het dan niet zo dat de vrachtwagen voorrang heeft en niet gestoord mag worden in zijn rijbeweging?
Vermits de bestuurder uit de ondergeschikte weg toch voorrang moet verlenen aan de bestuurder die op de voorrangsweg rijdt, zelfs al verlaat die bestuurder op dat ogenblik de voorrangsweg.
Hetzelfde bij voorrang van rechts.
Als een vrachtwagen van rechts komt en een autobestuurder moet die vrachtwagen voorrang verlenen, maar die vrachtwagen wil links afslaan in de straat waar die auto uitkomt maar zal door de lengte van zijn voertuig en de breedte van de in te slagen weg de eerste 10 m een gedeelte van de tegenliggers nodig hebben om zijn bocht te kunnen nemen dan kunnen er twee dingen gebeuren.
Ofwel zit die auto al te dicht bij het kruispunt en dan staat de vrachtwagen uit noodzaak zijn voorrang af ofwel is  die auto in aantocht en de vrachtwagen maakt gebruik van zijn voorrang, de auto moet ver genoeg van het kruispunt stoppen om de voorranghebbende vrachtwagen niet te hinderen.

Bij mijn weten staat er nergens in de wegcode dat je ook verplicht bent om je voorrang daadwerkelijk op te nemen.

Concreet.  In dat geval heeft die vrachtwagen voorrang.  Alleen kan hij met die voorrang niks aanvangen.  In zo'n geval zal een beetje vrachtwagenchauffeur geen gebruik maken van zijn voorrangsrecht.  Doch die auto uit die weg laten komen (voorrang vrijwillig afstaan, dus).  Vervolgens kan hijzelf er ook veel gemakkelijker in.  Doet hij dat niet, dan maakt hij het zichzelf (en die auto) onnodig moeilijk.  In een grasberm rijden met een vrachtwagen om je tegenligger te kunnen kruisen is bvb al zelden een verstandig idee.

Ook de achterliggers van die vrachtwagen moeten niet mopperen, lijkt mij.  In zulke gevallen gaat het namelijk veel sneller en vlotter allemaal als je wat hoffelijk bent en je voorrang afstaat.  Immers wanneer je toch die voorrang gaat opeisen, dan maak je het jezelf daardoor meteen een pak lastiger om die weg in te draaien, en je tegenligger te kruisen.  En dus zal het ook voor achteropkomend verkeer van die vrachtwagen onnodig langer duren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #99 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 11:49:40 »
Als je dus afstapt van het idee dat je voorrang hebt zitten wij dichter bij de oplossing. Je neemt dus de voorrang pas wanneer je hem gekregen hebt. En in sommige gevallen zal je aan de voorangverlenende bestuurder toch nog duidelijk moeten maken dat je met zijn cadeau niks kan doen omdat hij dan in de weg staat. Dit alles is dus verkeersinzicht. Dat heb je dus niet als je ervan overtuigd bent dat je voorrang hebt.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #100 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 12:21:32 »
Als je dus afstapt van het idee dat je voorrang hebt zitten wij dichter bij de oplossing.

Daar stap ik NIET van af.  En dat heb ik ook nergens geschreven.  Integendeel zelfs.  Ik schreef namelijk:

Concreet.  In dat geval heeft die vrachtwagen voorrang.  Alleen kan hij met die voorrang niks aanvangen. (...)  

Je neemt dus de voorrang pas wanneer je hem gekregen hebt.

Neen.  Ik heb dan wel degelijk voorrang, doch maak er geen gebruik van.  Nergens in de wegcode is mij zulks immers verplicht.   Zo gaat 't gewoon een stuk vlotter, ook voor mezelf.  Dat getuigt namelijk van enig verkeersinzicht.

En in sommige gevallen zal je aan de voorangverlenende bestuurder toch nog duidelijk moeten maken dat je met zijn cadeau niks kan doen omdat hij dan in de weg staat.

Niet iedereen z'n frank valt altijd even snel, nee.  En dan krijg je vaak als bedankje nog een smoeleke van "Jajaa jong, 't is al goe.  Gij moet mij ni commanderen wat ik moet doen hé, met uwe camion." (ipv een simpel bedankend gebaar en doorrijden dan)

Dit alles is dus verkeersinzicht. Dat heb je dus niet als je ervan overtuigd bent dat je voorrang hebt.

Ik was al aan 't wachten tot je dààr weer mee ging afkomen.

Doe anders eens de test.  Kom met je wagen uit zo'n smalle voorrangsplichtige weg, waar een vrachtwagen net wil indraaien.  Heb de pech dat die vrachtwagen niet zo slim is om  z'n voorrang af te staan voor 1 keer.  Rij gewoon door, want volgens jou heeft die vrachtwagen immers pas voorrang als jij hem voorrang verleent.  Toch? (Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp hé)

Good luck with that als het dan BENG is.

Als vrachtwagen in die situatie zou ik m'n voorrang (die ik wel degelijk héb, jawel Kunde!) afstaan.  Maar als voorrangsplichtige automobilist zou ik niet zonder boe of ba de voorrangsplicht tav die camion negeren.   Want als 't raak is, dan ben ik degene die z'n voorrang genegeerd heeft.  Lees: dan ben ik de klos.
« Laatst bewerkt op: zondag 10 april 2011 - 12:40:27 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #101 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 14:30:58 »
Je neemt dus de voorrang pas wanneer je hem gekregen hebt.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
« Laatst bewerkt op: zondag 10 april 2011 - 14:37:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #102 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 20:47:24 »
Je neemt dus de voorrang pas wanneer je hem gekregen hebt.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ....Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Onzin.

Wat niet uitsluit dat je jouw voorrang kan afstaan, ttz er geen gebruik van maakt door verkeersinzicht, dit in zeer specifieke omstandigheden.
[/quote]

Achter deze stelling sta ik al jaren.

Want als je te pas en te onpas je voorrang afstaat kan er verwarring ontstaan. Stel dat je bij elke B15 zou stoppen om je voorrang af te staan dan is normaal verkeer niet meer mogelijk.
In principe moet je erop kunnen rekenen dat de voorrang jou verleend wordt door de voorrangsplichtige.
Als je geen reden hebt om je voorrang af te staan is het wenselijk om er gebruik van te maken.
Met grote voertuigen heb je daarentegen in bepaalde gevallen redenen genoeg om je voorrang af te staan.
Je kan dan een teken geven aan de voorrangsplichtige zodat deze bij eventuele controle op de naleving van de voorrangsregels kan terugvallen op het feit dat je als voorrangsgerechtigde je voorrang daadwerkelijk afstond.
 

Verhaaltje om gedrag doorsnee Vlaming achter het stuur duidelijk te maken :
 Als ik in Vlaanderen op een kruispunt met voorrang van rechts naar rechts wil afslaan en niet op voorhand naar links kan uitwijken waardoor ik op de ingeslagen weg de tegenliggers zou hinderen sta ik mijn voorrang af aan de van links komende bestuurders en geef daarvoor een teken dat ze mogen doorrijden.
Maar die van links komende bestuurders zien dat zelfs niet en rijden meestal gewoon zonder te vertragen voorbij mijn neus.
Eigenlijk had ik toch wel een soort van bedankteken met de hand verwacht.
Maar ja in Vlaanderen kennen weinigen hun beleefdheid en hun voorrangsregels, en ik maar teken doen aan al die auto's die van links komen.
Opeens waren er geen auto's meer die van rechts kwamen en gaf ik geen teken meer aan de van links komende bestuurders.
Ik ging er dus vanuit dat ik terug veilig gebruik kon maken van mijn voorrang gezien ik geen enkele bestuurder zou hinderen,behalve dan de voorrangsplichtige, maar dat is natuurlijk niet hinderen, dat is de normale regel.
Ik vertrek en de van linkskomende bestuurder doet geen enkele moeite om te stoppen, wijkt uit naar de linkse kant van de weg en maakt mij uit voor gek.
Ik had eerder verwacht dat deze bestuurder zich zou excuseren voor zijn wangedrag als voorrangsplichtige.
Iemand die toevallig zijn voorrang vergeet te verlenen steekt zijn hand op als excuus voor het ongemak werd mij destijds aangeleerd.
Bende onopgevoede associale gestoorde ..........
 
« Laatst bewerkt op: zondag 10 april 2011 - 20:59:11 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #103 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 20:56:00 »
In mijn vorige post gaat het over een kruispunt met voorrang van rechts en mag de bestuurder van de vrachtwagen aldus de van rechtskomende bestuurders niet hinderen door op het gedeelte van die tegenliggers te rijden bij het naar rechts afslaan.
Maar wat als je een voorrangsweg verlaat en een ondergeschikte weg indraait.
Heb je dan voorrang op een in de verte aankomende tegenligger of niet?
Op deze vraag hebben julllie, behalve Bert dan  geen duidelijk antwoord gegeven.
De vraag werd omzeild door te stellen dat de voorrang niet gebruikt moet worden in specifieke omstandigheden.
Mijn vraag is niet wat ik of jij zou doen, maar wie wettelijk gezien voorrang heeft gezien deze over de ganse breedte van de rijbaan geldt?
« Laatst bewerkt op: zondag 10 april 2011 - 21:15:48 door mazda »

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #104 Gepost op: zondag 10 april 2011 - 22:03:53 »
Hof van Verbreking 5/10/1988: "De verplichting voor de bestuurder om voorrang te verlenen is een algemene verplichting die geldt zolang de rijbeweging duurt en geen verband houdt met het rijgedrag van de voorranghebbende bestuurder, voor zover diens nadering geen niet te voorziene hindernis oplevert."
Hof van Verbreking 19/01/1993: "Naar luid van art. 12.3.1, tweede lid, Wegverkeersreglement verplicht een verkeersbord B1 op de openbare weg of de rijbaan waaruit een weggebruiker gereden komt, laatstgenoemde voorrang te verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt; de aanwezigheid van een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken, als bepaald door art. 76.2 van voormeld reglement, op een kruispunt doch voorbij de plaats waar die weggebruiker het kruispunt oprijdt, brengt niet mee dat die weggebruiker eerst vanaf die dwarsstreep voorrangplichtig is."
Dit is niet onlogisch. Als je met een lang voertuig linksaf slaat komende van een voorrangsweg, of van rechts komende, moet niet alleen voorrang verleend worden aan de vooras van het voertuig maar ook aan de achteras, die misschien wel tientallen meters op de linker rijstrook blijft hangen omwille van de configuratie van het kruispunt.

@ Bert: mijn interventie was niet persoonlijk maar algemeen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.