Maar wat als ik met de oplegger wel op voorhand naar links moet uitwijken met mijn rechter pinker op?
Iemand die links afslaat mag je rechts inhalen. Mag je ook iemand die rechts afslaat nadat hij dit duidelijk kenbaar heeft gemaakt rechts inhalen ?
16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.Maw, in eenvoudige taal: inhalen geschiedt pas langs de rechterkant wanneer
1) de voorligger moet naar links pinken
2) en zich naar links begeven om die beweging uit te voeren
Beide voorwaarden dienen voldaan te zijn. Zoniet, geschiedt het inhalen langs de linkerkant.
Let wel: de klassieke fout die nog teveel vrachtwagenchauffeurs maken, is om de (indien nodig, toegelaten) uitwijking naar links, ook aan te kondigen. De onderliggende gedachte is dat achterliggers in de gaten krijgen dat de camion "iets" van plan is, waardoor ze een afwachtende houding aannemen. Een beetje gebruik (misbruik?) van de euhm verwarring die er ontstaat, zeg maar. De camion pinkt naar links, wijkt uit, zet vervolgens zijn pinker naar rechts op, en rijdt in 1 beweging met veel zwier en zwaai de weg rechts in.
Gevolg: vlak voordat de camion afdraait, zijn beide voorwaarden (1) en 2)) voldaan, en en de achterligger gaat de camion langs rechts inhalen, om vervolgens te worden gesandwiched tussen de camion die plots toch rechts af draait en ...
Vandaar: je pinkt in dat geval wel degelijk naar rechts, NOOIT naar links. Wat niet wegneemt dat je goed in je spiegels moet kijken. Immers wat betreft dat uitwijken naar links:
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.
Maar aangezien je niet naar links pinkt, is alvast die voorwaarde niet voldaan, waardoor het eventueel inhalen wel degelijk langs links dient te geschieden.
Naar ik vernomen heb, zou het op een praktijkexamen ook als fout aangerekend worden om de zijdelingse verplaatsing aan te kondigen door naar links te pinken. Ik vermoed dat hogerstaande de reden daartoe is.
Geen 9.5. of fietspad, maar zelfde deel van de weg.
Dat maakt dus dat de voorangsplicht op basis van artikel 19 niet toegepast kan worden. Immers:
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.Die fietser volgt dan geen ander deel van dezelfde openbare weg (fietspad), maar hetzelfde deel van diezelfde openbare weg (rijbaan).
Ik vermoed eerder voorrang verlenen op basis van de voorrang van rechts, dan?