Auteur Topic: rechts afslaan en fietsers op rijbaan  (gelezen 27687 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 19:09:26 »
Ina, gelijk heb ik niet. Ik citeer in de (ijdele?) hoop dat er iemand iets van wil leren. Wie niet wil leren zal mij worst wezen. Je reacties zijn wel dermate dat dit forum hetzelfde lot beschoren zal zijn als wegcode. Afschaffen die cafepraat.

Hu ?
Ik kan FF niet volgen.
Ik geef je gelijk en het is nog niet goed ?

Rechts afslaan zo kort mogelijk uitvoeren, betekent toch principiëel rechts de ingeslagen weg oprijden ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 20:52:00 »
Citaat
Uit de situatieschets, door de verbalisanten bij de strafinformatie gevoegd, kan worden afgeleid dat bestuurder R. vooraleer rechts af te slaan in de Noordstraat tussen zijn wagen en de uiterst rechterkant van de rijbaan een zekere en voldoende vrije ruimte overliet, dewelke aan fietsers en/of bromfietsers de mogelijkheid bood om zich in bedoelde vrije ruimte te plaatsen naast bedoelde wagen vooraleer het kruispunt op te rijden.

Zoals al gezegd : zorg dat er rechts geen plaats is om voorbij te rijden of in te halen ...

Ik heb antwoord op mijn vraag gekregen. Ik zorg dat er rechts geen plaats is om mij in te halen.

(Ik zorg dat er rechts indien mogelijk plaats is om voorbijgereden te worden.
Ik zal eventueel plaats laten om rechts voorbijgereden te worden omdat ik nog zal moeten stoppen door het verkeer voor mij alvorens af te slaan naar rechts.
Ik zal trachten geen plaats te laten om rechts ingehaald te worden terwijl ik mijn voornemen om rechts af te slaan heb kenbaar gemaakt ,als ik niet hoef te stoppen door het verkeer voor mij.)

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #62 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 21:22:16 »
Sorry Ina, verkeerd gelezen, gebeurt wel meer.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 23:18:18 »
Je bent wel verplicht de rijbaan die je oprijdt, rechts op te rijden (19.2.4)
Leuke poging maar je verwart met het links afslaan (19.3. 5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt)Ik geloof nooit dat jij links/rechts-verwarring hebt. ;)
Die heeft Kunde zeker niet.
Meer zelfs, hij heeft gewoon gelijk ...

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

Ina , je gebruikt een half citaat. Het ging mij over de verwarring in woordgebruik en artikelgebruik en over het feit dat je niks fout doet als je met de voorkant van je voertuig deels op de linkerweghelft komt. Tijdens die fase is het perfect mogelijk dat die beweging toch zo kort mogelijk is. Daar ging de discussie over. Kan je daarmee leven?

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #64 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 11:21:00 »
Citaat
over het feit dat je niks fout doet als je met de voorkant van je voertuig deels op de linkerweghelft komt
Toch wel, je moet rechts rijden en niet over het midden, tenzij het niet anders kan. Vermits je voorafgaandelijk aan het rechts afslaan mag uitwijken naar links kan het dus wel anders.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #65 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 15:25:18 »
Citaat
over het feit dat je niks fout doet als je met de voorkant van je voertuig deels op de linkerweghelft komt
Toch wel, je moet rechts rijden en niet over het midden, tenzij het niet anders kan. Vermits je voorafgaandelijk aan het rechts afslaan mag uitwijken naar links kan het dus wel anders.
Je mag 'mag' en 'moeten' niet verwarren. Je moet niet naar links uitwijken. Je moet enkel je bocht zo kort mogelijk nemen. Als ik de bocht zo kort neem als mogelijk is, maar toch met de voorkant van m'n voertuig op de linkerkant van de ingeslagen rijbaan kom, doe ik dus niets fout.
Eigenlijk is het nog sterker maar dat vertel ik later.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 16:37:30 »
... Het is nu later.
Als je het letterlijk neemt (en dat moeten we toch) mag je voor het rechts afslaan niet links uitwijken als het mogelijk is om de bocht te nemen zonder uitwijken. Dat de voorkant van je voertuig even aan de linkerkant komt op de ingeslagen weg is niet per defenitie verboden. Je mag dus enkel op voorhand links uitwijken als het technisch echt NIET anders kan.

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 18:42:14 »
Je MOET rechts rijden. Bij het rechtsaf slaan MAG je links uitwijken om aan de moet te kunnen voldoen rekening houdend met de afmetingen van je voertuig of lading.

Offline Stefto

• Expert
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 19:30:45 »
Je MOET rechts rijden. Bij het rechtsaf slaan MAG je links uitwijken om aan de moet te kunnen voldoen rekening houdend met de afmetingen van je voertuig of lading.
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.

Je was niet volledig genoeg. Als het niet anders KAN mag je links uitwijken. Anders MOET je rechts blijven. Als je dus in de in te slagen weg genoeg ruimte hebt om je bocht af te werken MAG je niet eerst naar links uitwijken en MOET je rechts blijven.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 25 maart 2011 - 23:24:18 »
Allemaal heel mooi te omschrijven met heel veel woorden . . . . . . tot de praktijk er is op minder of niet vertrouwde wegen.
Dan is het altijd wel voor iemand verkeerd.

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #70 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 11:34:17 »
Stefto wil absoluut vergeten dat je rechts moet rijden, dus ook op de rijbaan die je rechts oprijdt. Zoals ik al zei: waarom zou je bij het links afslaan de rijbaan rechts moeten oprijden terwijl je dit niet zou moeten doen bij het rechts afslaan.
En Bibi, als defensief bestuurder neem je de nodige voorzorgen om ongevallen te vermijden. Ben je niet vetrouwd met het kruispunt alwaar je rechts zal afslagen, ook dan mag je gerust bochtverbreding uitvoeren. Voorkomen is beter dan genezen.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 21:18:12 »
Stefto wil absoluut vergeten dat je rechts moet rijden, dus ook op de rijbaan die je rechts oprijdt. Zoals ik al zei: waarom zou je bij het links afslaan de rijbaan rechts moeten oprijden terwijl je dit niet zou moeten doen bij het rechts afslaan.
En Bibi, als defensief bestuurder neem je de nodige voorzorgen om ongevallen te vermijden. Ben je niet vetrouwd met het kruispunt alwaar je rechts zal afslagen, ook dan mag je gerust bochtverbreding uitvoeren. Voorkomen is beter dan genezen.

Volledig akkoord met die bochtverbreding, maar wat met fietsers die nadat je hebt kenbaar gemaakt dat je rechts wil afslaan en aan je bochtverbreding begint toch nog rechts willen inhalen?
Mijn vraag is reeds opgelost als ik met een autootje rij waar ik niet aan bochtverbreding hoef te doen om rechts te houden na mijn richtingsverandering.
Maar wat als ik met de oplegger wel op voorhand naar links moet uitwijken met mijn rechter pinker op?
Iemand die links afslaat mag je rechts inhalen. Mag je ook iemand die rechts afslaat nadat hij dit duidelijk kenbaar heeft gemaakt rechts inhalen ? Geen 9.5. of fietspad, maar zelfde deel van de weg.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #72 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 22:38:47 »
Maar wat als ik met de oplegger wel op voorhand naar links moet uitwijken met mijn rechter pinker op?
Iemand die links afslaat mag je rechts inhalen. Mag je ook iemand die rechts afslaat nadat hij dit duidelijk kenbaar heeft gemaakt rechts inhalen ?

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

Maw, in eenvoudige taal: inhalen geschiedt pas langs de rechterkant wanneer

1) de voorligger moet naar links pinken
2) en zich naar links begeven om die beweging uit te voeren

Beide voorwaarden dienen voldaan te zijn.  Zoniet, geschiedt het inhalen langs de linkerkant.  

Let wel: de klassieke fout die nog teveel vrachtwagenchauffeurs maken, is om de (indien nodig, toegelaten) uitwijking naar links, ook aan te kondigen.   De onderliggende gedachte is dat achterliggers in de gaten krijgen dat de camion "iets" van plan is, waardoor ze een afwachtende houding aannemen.  Een beetje gebruik (misbruik?) van de euhm verwarring die er ontstaat, zeg maar.  De camion pinkt naar links, wijkt uit, zet vervolgens zijn pinker naar rechts op, en rijdt in 1 beweging met veel zwier en zwaai de weg rechts in.  

Gevolg: vlak voordat de camion afdraait, zijn beide voorwaarden (1) en 2)) voldaan, en en de achterligger gaat de camion langs rechts inhalen, om vervolgens te worden gesandwiched tussen de camion die plots toch rechts af draait en ...

Vandaar: je pinkt in dat geval wel degelijk naar rechts, NOOIT naar links.  Wat niet wegneemt dat je goed in je spiegels moet kijken.  Immers wat betreft dat uitwijken naar links:

In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

Maar aangezien je niet naar links pinkt, is alvast die voorwaarde niet voldaan, waardoor het eventueel inhalen wel degelijk langs links dient te geschieden.

Naar ik vernomen heb, zou het op een praktijkexamen ook als fout aangerekend worden om de zijdelingse verplaatsing aan te kondigen door naar links te pinken.  Ik vermoed dat hogerstaande de reden daartoe is.

Geen 9.5. of fietspad, maar zelfde deel van de weg.

Dat maakt dus dat de voorangsplicht op basis van artikel 19 niet toegepast kan worden.  Immers:

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Die fietser volgt dan geen ander deel van dezelfde openbare weg (fietspad), maar hetzelfde deel van diezelfde openbare weg (rijbaan).

Ik vermoed eerder voorrang verlenen op basis van de voorrang van rechts, dan?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 maart 2011 - 23:16:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 26 maart 2011 - 23:27:57 »
Stefto wil absoluut vergeten dat je rechts moet rijden, dus ook op de rijbaan die je rechts oprijdt.

En als we dan toch bezig zijn met muggenziften:  Vergeet niet dat de wegcode uitdrukkelijk uitzonderingen hierop voorziet:

Voor het rechts afslaan:

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

En voor het links afslaan idem:

5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: zondag 27 maart 2011 - 04:56:24 »

Was iedereen maar zo ruimdenkend. ;)