Auteur Topic: rechts afslaan en fietsers op rijbaan  (gelezen 27730 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 23:06:28 »
Volgens het zwaantje waar ik daarstraks achter reed, is een sliert personenwagens op het linkervak die 110 rijden op de snelweg ook een reden om rechts voorbij te rijden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 00:34:19 »
In het buitenland hebben ze definities voor file en fileverkeer. 110 kmh lijkt me iets te hoog...  ;D ;)

file: < 10 kmh minstens 1 minuut lang, dikwijls stilstand.

fileverkeer: < 30 kmh minstens 1 minuut lang, ook kortstondig stilstand.

Citaat
Stau im Sinne der Verkehrsinformation ergibt sich,

•wenn auf Hochleistungsstrassen oder Hauptstrassen ausserorts die stark reduzierte Fahrzeuggeschwindigkeit während mindestens einer Minute unter 10 km/h liegt und es häufig zum Stillstand kommt
•wenn auf Hauptstrassen innerorts bei Knoten oder Engpässen die Verlustzeit insgesamt mehr als 5 Minuten beträgt

Stockender Verkehr im Sinne der Verkehrsinformation ergibt sich,

•wenn ausserorts die stark reduzierte Fahrzeug-Geschwindigkeit während mindestens einer Minute unter 30 km/h liegt und/oder es teilweise zu kurzem Stillstand kommt.

http://www.astra.admin.ch/themen/nationalstrassen/00619/00621/index.html?lang=de

Nederland (ook voor de foto  ;)):
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer)
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
# langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
# stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
# langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.

De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat worden behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd.
Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route-informatiepanelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af.
Een veelvoorkomend verschijnsel is de zogenaamde harmonicafile, in Vlaanderen ook wel accordeonfile genoemd. Hiermee wordt een situatie over een langere afstand bedoeld waarin congestie wordt afgewisseld met vrij rijdend verkeer.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 maart 2011 - 00:47:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 11:57:01 »
Volgens het zwaantje waar ik daarstraks achter reed, is een sliert personenwagens op het linkervak die 110 rijden op de snelweg ook een reden om rechts voorbij te rijden.
kan zijn
gezien die sliert zich beroept op art 9.5. (Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :)
anders moeten ze naar rechts
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 11:58:52 »
Zoniet kan ik alleen maar besluiten dat fietsers alleen onder bepaalde voorwaarden 9.5 een bijkomende file kunnen vormen en dat zij in al de andere gevallen een file rijdende auto's links moeten inhalen.
dan nog zal een bijkomende file links gevormd worden, gezien de eerste file uiterst rechts moet rijden
dus de fietser moet naar links
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 21:59:26 »
Citaat
Pol. Brussel (6e k.) 6 december 2000 Verkeersrecht 2001, afl. 7, 217, noot COLTURA, M..
Overwegende verder dat eiseres op verzet ook vruchteloos aanvoert dat het rijgedrag van M.L., die met zijn motorfiets tussen de twee files voertuigen verder reed, «onvoorzienbaar» zou zijn geweest;
Dat, voorzover dit voorzichtig en aan matige snelheid gebeurt (zie o.m. art. 8.3 en 10.1 Wegcode), geen enkel voorschrift van de Wegcode dergelijke rijbeweging verbiedt en M.L. zelfs geen inhaalbeweging aan het uitvoeren was, vermits ter plaatse het verkeer geschiedde overeenkomstig de artikelen 9.4 en/of 9.5 van de Wegcode (zie ook art. 16.2);
Dat trouwens het rijden van fietsers of motorfietsers tussen twee stilstaande of traag rijdende files voertuigen in het hedendaags stadsverkeer geenszins nog als een uitzonderlijke gebeurtenis kan worden aanzien en in ieder geval niet als onvoorzienbaar kan worden beschouwd in hoofde van de andere bestuurders.

Rechtbank van Eerste aanleg te Brussel, 4 februari 2010
Artikel 9.5.2. van het Wegverkeersreglement laat het verkeer in meerdere files toe wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt. Nergens wordt hierbij vermeld dat het verboden is in meer files te rijden dan er rijstroken zijn. De rijbeweging van een motorrijder, die in een file tussen de voertuigen doorrijdt, kan dan ook niet als inhalen worden beschouwd. Dergelijke rijbeweging is ook geen manoeuvre en vereist geen gebruik van de richtingaanwijzers.

Politierechtbank te Brugge, 5 november 2001
Een bestuurder begaat een onvoorzichtigheid door bij het naar rechts afslaan geen en/of onvoldoende rekening te houden met andere voorrangsgerechtigde weggebruikers, in het bijzonder met bromfietsers en/of  fietsers, dewelke hij vooraleer van richting te veranderen had opgemerkt en/of kunnen opmerken en die zich op het ogenblik van de aanrijding op reglementaire wijze naast de wagen bevonden, zelfs indien deze zich bij het aanzetten van de wagen in de zogenaamde “dode hoek” bevonden.
Uit de situatieschets, door de verbalisanten bij de strafinformatie gevoegd, kan worden afgeleid dat bestuurder R. vooraleer rechts af te slaan in de Noordstraat tussen zijn wagen en de uiterst rechterkant van de rijbaan een zekere en voldoende vrije ruimte overliet, dewelke aan fietsers en/of bromfietsers de mogelijkheid bood om zich in bedoelde vrije ruimte te plaatsen naast bedoelde wagen vooraleer het kruispunt op te rijden.
Rekening houdend met de vrije ruimte, dewelke zich bevond tussen de wagen en de uiterst rechterkant van de rijbaan, was bestuurster S.D. dan ook gerechtigd om de stilstaande wagen rechts voorbij te rijden, terwijl geen enkele inbreuk aan bestuurster S.D. op de bepalingen van art. 16.3 AVR de Rechtbank bewezen voorkomt, nu het inhalen slechts geldt t.a.v. bestuurders die in beweging zijn (art. 16.1 AVR). Door rechts naast de stilstaande wagen tot stilstand te komen heeft bestuurster S.D. naar het oordeel van de Rechtbank dan ook geen enkele fout of onvoorzichtigheid begaan, in oorzakelijk verband met het ongeval en de schade.
Bestuurder R. bracht naar het oordeel van de Rechtbank zijn voertuig opnieuw in beweging en voerde een draaimanoeuvre naar rechts uit zonder rekening te houden met mogelijke fietsers of bromfietsers, die rechts van hem stilstonden en dewelke hij mits de nodige aandacht en voorzichtigheid had kunnen en dienen op te merken, minstens te voorzien, zodat de inbreuk van bestuurder R. op de bepalingen van de art. 19.1 en 19.2 AVR de Rechtbank bewezen voorkomen. Als bestuurder, die diende te stoppen en vervolgens naar rechts wenste af te slaan, was bestuurder R. er immers toe gehouden om na te zien dat hij de andere weggebruikers niet hinderde, terwijl hij pas mocht aanzetten en afzwenken naar rechts rekening houdend met de mogelijke aanwezigheid van andere weggebruikers, die zich reglementair uiterst rechts van de rijbaan bevonden. Zonder de fout of onvoorzichtigheid van bestuurder R. zou het ongeval en de schade zich niet, minstens niet in die mate hebben voorgedaan.
Bestuurder R. dient naar het oordeel van de Rechtbank dan ook uitsluitend aansprakelijk gesteld te worden voor het ongeval en de eruit voortspruitende schadelijke gevolgen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 22:29:49 »
Bottom line is dus dat als je rechts wil afslaan, je met de banden tot bijna in de goot moet rijden om te voorkomen dat fietsers je langs rechts nog voorbij komen. Zoals de verkeerswetgeving ook zegt.


Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:32:17 »
Niet echt handig met een voertuig van 18 meter lang en een zijweg van amper 8 meter breed.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 00:53:08 »

Zelfs met een personenwagen kun je alvast niet zo dicht tegen de rechterrand van de rijbaan rijden als je rechtsaf wil slaan en je een aanhangwagen hebt, want ofwel rijdt de aanhangwagen dan over het trottoir, ofwel kom je op de linkerkant terecht van de weg die je inslaat.

Daar is toch niets op tegen? Wel opletten voor tegenliggers op die ingeslagen weg natuurlijk.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 01:17:34 »

Zelfs met een personenwagen kun je alvast niet zo dicht tegen de rechterrand van de rijbaan rijden als je rechtsaf wil slaan en je een aanhangwagen hebt, want ofwel rijdt de aanhangwagen dan over het trottoir, ofwel kom je op de linkerkant terecht van de weg die je inslaat.

Daar is toch niets op tegen? Wel opletten voor tegenliggers op die ingeslagen weg natuurlijk.

Voor mij niet maar blijkbaar wel voor de examinator die ik indertijd had. "We zien u graag komen en daarom mag je nog eens terugkeren". ::)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 10:13:26 »
Citaat
Daar is toch niets op tegen? Wel opletten voor tegenliggers op die ingeslagen weg natuurlijk.
Je bent wel verplicht de rijbaan die je oprijdt, rechts op te rijden (19.2.4). De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven. In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen (19.2.2). Deze rijbeweging is niet onlogisch vermits je, alvorens af te slaan, meestal niet kan zien of er verkeer aankomt op de rijbaan, die je wil oprijden, terwijl je wel het verkeer kan waarnemen op de rijbaan die je gaat verlaten.
Citaat
met de banden tot bijna in de goot moet rijden om te voorkomen dat fietsers je langs rechts nog voorbij komen
Een defensief bestuurder zal inderdaad in de mate van het mogelijke elk risico uitsluiten.
 

Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 11:08:11 »
In de geciteerde rechtspraak was het wel een stilstaande auto die rechts voorbijgereden werd, van rechts inhalen door een fietser was geen sprake.

Citaat
Politierechtbank te Brugge, 5 november 2001
Een bestuurder begaat een onvoorzichtigheid door bij het naar rechts afslaan geen en/of onvoldoende rekening te houden met andere voorrangsgerechtigde weggebruikers, in het bijzonder met bromfietsers en/of  fietsers, dewelke hij vooraleer van richting te veranderen had opgemerkt en/of kunnen opmerken en die zich op het ogenblik van de aanrijding op reglementaire wijze naast de wagen bevonden, zelfs indien deze zich bij het aanzetten van de wagen in de zogenaamde “dode hoek” bevonden.
Uit de situatieschets, door de verbalisanten bij de strafinformatie gevoegd, kan worden afgeleid dat bestuurder R. vooraleer rechts af te slaan in de Noordstraat tussen zijn wagen en de uiterst rechterkant van de rijbaan een zekere en voldoende vrije ruimte overliet, dewelke aan fietsers en/of bromfietsers de mogelijkheid bood om zich in bedoelde vrije ruimte te plaatsen naast bedoelde wagen vooraleer het kruispunt op te rijden.

Rekening houdend met de vrije ruimte, dewelke zich bevond tussen de wagen en de uiterst rechterkant van de rijbaan, was bestuurster S.D. dan ook gerechtigd om de stilstaande wagen rechts voorbij te rijden, terwijl geen enkele inbreuk aan bestuurster S.D. op de bepalingen van art. 16.3 AVR de Rechtbank bewezen voorkomt, nu het inhalen slechts geldt t.a.v. bestuurders die in beweging zijn (art. 16.1 AVR). Door rechts naast de stilstaande wagen tot stilstand te komen heeft bestuurster S.D. naar het oordeel van de Rechtbank dan ook geen enkele fout of onvoorzichtigheid begaan, in oorzakelijk verband met het ongeval en de schade.

betreffende in startpost:

Als een automobilist rechts wil afslaan moet hij toch geen voorrang verlenen aan een fietser die hem langs rechts inhaalt op de rijbaan terwijl hij met zijn richtingaanwijzer naar rechts vertraagt om af te slaan?
[...]

Dit naar aanleiding van een vraag op wegcode.be "Rechts inhalen door fietser "
"Na uw vraagbank geconsulteerd te hebben ben ik er van overtuigd dat een fietser enkel een stilstaand voertuig rechts mag inhalen.
...]

Merkt de autobestuurder dat hij zeker tot stilstand gaat komen om rechts af te slaan dan is het beter onvoldoende ruimte vrij te laten voor een fietser die dan eventueel in de dode hoek bevindt (alhoewel spiegelen moet).
De vraag is hoeveel is die ruimte ? Mag een fietser zich tussen een stilstaande wagen en de trottoir inwringen als er maar een gaatje van 0,5 à  1 metertje vrij is ? Wat dan met die 1 meter veiligheidsafstand tussen fietser en auto ?  ???

Wat ik niet begrijp is dat de rechtbank Art 40ter niet aanhaalt ten nadele van de voorbijrijdende fietser. (er zal wel voldoende ruimte geweest zijn zeker ?)

De fietser brengt meestal zichzelf in gevaar. Alhoewel de rechter van een zekere voldoende vrije ruimte sprak. Dat moet dan al 1 m + de breedte van de fietser geweest zijn, of pakweg > 1,5 meter tot de rijbaanrand of trottoir.
Citaat
... een zekere en voldoende vrije ruimte overliet, dewelke aan fietsers en/of bromfietsers de mogelijkheid bood om zich in bedoelde vrije ruimte te plaatsen naast bedoelde wagen vooraleer het kruispunt op te rijden.

Een auto die vertragend tot stilstand komt kan zich onmogelijk dwars verplaatsen op wieltjes om die 1 meter zijdelingse afstand tov de fietser te bewaren of in te nemen als een fietser zich rechts in die vrijgelaten ruimte "wringt".

Citaat
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.
Ik weet...  de motorvoertuigbestuurders moeten zich gedragen tov de fietser... andersom niet...  :P
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 11:38:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 11:28:44 »
Citaat
Daar is toch niets op tegen? Wel opletten voor tegenliggers op die ingeslagen weg natuurlijk.
Je bent wel verplicht de rijbaan die je oprijdt, rechts op te rijden (19.2.4).

Neen. Art. 19.2.4 zegt: 4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.
Het kan zijn dat je de beweging (rechts afslaan) zo kort mogelijk doet en toch met de voorkant van je voertuig op het linker weggedeelte komt. Zolang je met je rechterachterwielen kort bij de rechterrand blijft is het volledig in orde. Je bent trouwens niet verplicht om op voorhand naar links uit te wijken hé. (het is meestal wel de beste optie)

Citaat
Je bent wel verplicht de rijbaan die je oprijdt, rechts op te rijden (19.2.4)
Leuke poging maar je verwart met het links afslaan (19.3. 5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt)Ik geloof nooit dat jij links/rechts-verwarring hebt. ;)

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 16:14:54 »
Je bent wel verplicht de rijbaan die je oprijdt, rechts op te rijden (19.2.4)
Leuke poging maar je verwart met het links afslaan (19.3. 5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt)Ik geloof nooit dat jij links/rechts-verwarring hebt. ;)
Die heeft Kunde zeker niet.
Meer zelfs, hij heeft gewoon gelijk ...

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.


Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 16:22:11 »
Citaat
Uit de situatieschets, door de verbalisanten bij de strafinformatie gevoegd, kan worden afgeleid dat bestuurder R. vooraleer rechts af te slaan in de Noordstraat tussen zijn wagen en de uiterst rechterkant van de rijbaan een zekere en voldoende vrije ruimte overliet, dewelke aan fietsers en/of bromfietsers de mogelijkheid bood om zich in bedoelde vrije ruimte te plaatsen naast bedoelde wagen vooraleer het kruispunt op te rijden.

Zoals al gezegd : zorg dat er rechts geen plaats is om voorbij te rijden of in te halen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rechts afslaan en fietsers op rijbaan
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 24 maart 2011 - 18:59:25 »
Ina, gelijk heb ik niet. Ik citeer in de (ijdele?) hoop dat er iemand iets van wil leren. Wie niet wil leren zal mij worst wezen. Je reacties zijn wel dermate dat dit forum hetzelfde lot beschoren zal zijn als wegcode. Afschaffen die cafepraat.
Voor het overige: waarom zou je de rijbaan alleen rechts mogen oprijden als je linksaf slaat en zou je de rijbaan mogen oprijden waar je wil als je rechtsaf slaat.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2011 - 19:05:02 door Kunde »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.