In vele landen is er een regeling die bij het naderen van een rotonde met meer dan één rijstrook en naderen op meer dan één rijstrook voorziet welke strook je moet of mag volgen.
blablabla
Ik spreek niet over turborotondes of andere uitvindingen. Ik spreek over rotondes met meerdere rijstroken (als er al rijstroken zijn aangegeven) en toe- en afritten op die rotondes met meerdere rijvakken.
Ik zal mijn posting verduidelijken.
De naam turborotonde is eigenlijk niet van belang, dat is maar een naam die ze in Nederland geven aan rotondes met meerdere rijstroken waar het verkeer op voorhand gekanaliseerd wordt door middel van pijlen en meerdere toegangsstroken. Normaal gezien zouden alle rotondes met meerdere rijstroken in Nederland voorzien zijn van één of andere vorm van kanalisatie volgens de noden. Eenvoudig toch.
In Frankrijk is er specifiek een uitzondering op rechts houden voorzien, zowel bij het oprijden als bij het volgen van de rotonde in artikel R412-9 van hun wegcode voor rotondes met meerdere rijstroken en meerdere toegangsstroken op dezelfde weg, met uitleg erbij wie gebruik mag maken van die linkse toegangsstrook.
Mijn uitleg gaat niet zomaar over een of andere uitvinding zoals de turborotonde.
Mijn uitleg gaat over het feit dat voor rotondes met meerdere rijstroken wordt nagedacht IN HET BUITENLAND en regels worden uitgeschreven of andere beschikkingen getroffen om het verkeer vlot en correct te laten verlopen.
Samenvatting : Er bestaan in het buitenland in eerste instantie rotondes zonder rijstroken met correcte signalisatie en layout en in tweede instantie rotondes met meerdere rijstroken waarbij voorzieningen getroffen worden.
De regelingen die getroffen worden bij meerdere rijstroken verschillen van land tot land.
Men laat de weggebruiker niet aan zijn lot over zoals hier bij ons.