Ik verwijs naar de volgende draad op de Vraagbaak van wegcode.be:
http://wegcode.be/forum/showthread.php/32013-PV-voor-gebruik-draagbare-telefoonDe mogelijkheid die ik zie is dat je bij de betaling geen gebruik hebt gemaakt van de gestructureerde mededeling xxx/xxxx/xxxxx
Dit staat op het antwoordformulier uitgelegd.
Alleen hiermee kan een betaling door het systeem herkend worden. Vergeet je die cijfercode in te vullen of maak je een fout dan wordt de zaak uiteindelijk als onbetaald gemarkeerd en vertrekt het PV naar het parket.
In de eerste plaats wens ik op te merken dat het bij mijn weten rechtsongeldig is om een betaling met niet de verlangde mededeling als onbetaald te beschouwen.
In de bank waar ik werkte, kregen we elke dag overschijvingsopdrachten ten gunste van de bank met een onvoldoende mededeling om de vordering te kunnen identificeren. Ze gingen de hele bank rond met een briefje eraan "Voor wie?". Juist: je kan een bankier op kosten jagen door 1 Euro over te schrijven op zijn postrekening zonder mededeling. Uiteindelijk blijft het bedrag dan op een wachtrekening staan, tot het vandaar bij het afsluiten van het boekjaar overgeheveld wordt naar een balansrekening met betrekking tot schulden op korte termijn.
In de tweede plaats is het uiterst onwaarschijnlijk dat een overschrijving met een foutieve gestructureerde medeling zou doorgaan. De twee laatste cijfers zijn immerrs, zoals bij de rekenignummers, een "check digit": de rest van de deling van de vorige cijfers door 97 (het grootste priemgetal met 2 cijfers). Je zou dus al die vorige cijfers moeten verhogen met een veelvoud van 97, of de check digit herberekenen in functie van die vorige cijfers, om een foutieve gestructureerde mededeling te kunnen ingeven. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat Jan met de Pet zich hiermee zou bezighouden