Inhalen is uiteraard geen maneuver, doch een gereglementeerde rijbeweging.
Waarbij je niet uit het oog mag verliezen, dat het wisselen van rijstrook daartoe, wel degelijk een maneuver is. Bovendien:
Ertussen heeft men geen normale plaats op de rijbaan als men op de rijstrook van de tegenliggers rijdt
Het maneuver duurt dus voort.
Ook Cassatie, uiteraard.
Inhalen is zo een uitzondering. De wegcode stelt immers dat, behoudens de voorziene uitzonderingen, het inhalen links moet geschieden.
Je mag daar dan inderdaad rijden op dat ogenblik. Maar dat wil nog geenszins zeggen dat je je dan ook op de normale plaats op de rijbaan bevindt.
Enne, meer dan 1 uitzondering, dus?
Voorligger geeft richting aan naar links, en is uitgeweken naar links om die beweging makkelijk te kunnen uitvoeren. En dan zijn er nog een aantal gevallen waarvan de wegcode dan weer net uitdrukkelijk gesteld heeft dat er van inhalen
géén sprake is ...
Welke uitzondering is er dan nog? Want behalve spoorvoertuigen
(rechts, tenzij links niet kan wegens (...))Doch in het aangehaalde geval ging het niet om inhalen, maar om voorbijrijden.
Moet je ook weer mee opletten. Zodra de file zich weer in beweging zet, is er opnieuw sprake van inhalen....
De auteur zegt niet wat voor een parking hij verlaten heeft. Als het een parking van een grootwarenhuis was die als een openbare weg beschouwd wordt, dan kan het best zijn dat hij voorrang van rechts had.
Doet mij spontaan dan weer denken aan:
http://wegcode.be/forum/showthread.php/30651-parking-openbare-weg?p=177633#post177633
De rechter in beroep doet nu volgende, toch wel opnieuw zeer vreemde, uitspraak :
De rechtbank is van oordeel dat de weg die leidt naar de sporthal (die dus rond de parking loopt - eigen commentaar) kan beschouwd worden als een openbare weg in de zin van artikel 1 van de Wegcode. Deze weg staat immers open voor alle weggebruikers en is voor iedereen toegankelijk (referentie naar Hof van Cassatie).
En dan komt het :
De omschrijving "openbare weg" vanuit de toegankelijkheid voor andere weggebruikers heeft louter gevolgen voor de toepassing van de verkeersreglementering op mogelijke verkeersongevallen die zich ook kunnen voordoen op deze plaatsen. Deze omschrijving leidt er niet toe dat de oprit dient beschouwd te worden als een kruispunt met de straat xx waardoor het verkeersbord C43 moet herhaald te worden. Een bestuurder die van deze parking afrijdt, voert nog steeds een maneuver uit in de zin van artikel 12.4 Wegcode."