Auteur Topic: oversteekpl fietsers  (gelezen 17617 keer)

wooter

• Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 15:31:24 »
Het zijn overigens ook allemaal samenvattingen. Je moet al vonnis per vonnis doornemen, en dan gaan kijken of er geen navolgende uitspraak in correctionele of cassatie is die de rechter in eerste aanleg of beroep terugfluit.

Aangezien jij zo nodig wil bewijzen dat het beter is een voetganger om te rijden dan voorrang te verlenen, mag jij dan ook die opzoekingen doen.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 10 maart 2011 - 17:35:19 »
Citaat
Maar de plicht tot het verlenen van voorrang aan de voetganger blijft niettemin bestaan.
Juist, maar men mag een zwakke weggebruiker ook niet in gevaar brengen.
Citaat
Aangezien jij zo nodig wil bewijzen dat het beter is een voetganger om te rijden
Waar heb ik dat geschreven of gezegd?
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 maart 2011 - 17:37:21 door Kunde »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 14:18:59 »
Citaat
Maar de plicht tot het verlenen van voorrang aan de voetganger blijft niettemin bestaan.
Juist, maar men mag een zwakke weggebruiker ook niet in gevaar brengen.
Klopt.
Citaat
Aangezien jij zo nodig wil bewijzen dat het beter is een voetganger om te rijden
Waar heb ik dat geschreven of gezegd?
Klopt ook.

En hoe ga je niet stoppen voor een zebrapad en er toch zeker van zijn dat de voetganger niet oversteekt? :)

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011 - 18:29:23 »
Citaat
En hoe ga je niet stoppen voor een zebrapad en er toch zeker van zijn dat de voetganger niet oversteekt
Jij mag die opzoeking doen.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 12:28:00 »
Ah nee, want ik stop wel voor een zebrapad waarop een voetganger aanstalten maakt om over te steken :).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 13:49:02 »
Citaat
En hoe ga je niet stoppen voor een zebrapad en er toch zeker van zijn dat de voetganger niet oversteekt
Jij mag die opzoeking doen.

Hoofd uit het raam steken en brullen: "Blijf staan of ik rijd je morsdood."

En dan ben je nog niet helemaal zeker.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 16:43:01 »
Hoofd uit het raam steken en brullen: "Blijf staan of ik rijd je morsdood."  En dan ben je nog niet helemaal zeker.

Vergeet de obligate middenvinger niet  :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 17:25:00 »
Hoofd uit het raam steken en brullen: "Blijf staan of ik rijd je morsdood."  En dan ben je nog niet helemaal zeker.

Vergeet de obligate middenvinger niet  :D
Vergeet niet dat Jozef in D woont daar kost dat mucho dinero
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 17:45:42 »
Vergeet niet dat Jozef in D woont daar kost dat mucho dinero

En met het uiten van doodsbedreigingen zou je daar dan wegkomen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 20:03:23 »
Ah nee, want ik stop wel voor een zebrapad waarop een voetganger aanstalten maakt om over te steken :).

Mijn vraag die al in verschillende discussies aan bod kwam is nog altijd niet beantwoord.
Wat als een voetganger plots aanstalten maakt om over te steken terwijl een bestuurder op dat ogenblik te dicht genaderd is om veilig te kunnen stoppen?
Of rij jij altijd tegen 5km per uur voorbij een oversteekplaats om zeker in alle situaties te kunnen stoppen?
Als een voetganger absotute voorrang zou genieten en de bestuurder in alle gevallen moet kunnen stoppen aan een oversteekplaats dan is er een probleem met de plaats waar sommige oversteekplaatsen zijn aangebracht.

Rechtspraak uit de tijd dat voetgangers alleen voorrang hadden als ze zich op de oversteekplaats bevonden is geen referentie.
De rechtspraak moet dateren van na de verandering dat ook de voetganger die aanstalten maakt voorrang heeft.
Dit citaat uit de post van Kunde (9 maart 2011)kan voldoening geven.
Artikel 40.4.2 van de Wegcode bepaalt dat de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid mag naderen en voorrang moet verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. DIT VERONDERSTELT DAT DE BESTUURDER NIET AL TE DICHT GENADERD IS EN DAT HIJ NOG IN DE MATERIELE MOET ZIJN TE VERTRAGEN OF TE STOPPEN.  Een voetganger mag zich dan ook niet veroorloven op te stappen wanneer hij ziet of moet zien dat een bestuurder te dicht genaderd is om nog adequaat te kunnen reageren.
Pol. Mechelen 19 maart 2008.

Conclusie:
Als bestuurder ben je dus verplicht voorrang te verlenen als een voetganger aanstalten maakt om over te steken, behalve als je op het moment dat de voetganger aanstalten maakt zo dicht genaderd bent dat je niet meer gestopt zou geraken en het aldus geen verschil maakt dat je doorrijdt of vol in de remmen gaat en pas tot stilstand zou komen voorbij de oversteekplaats.
Neen erger nog, het maakt wel een verschil want door vol in de remmen te gaan goed wetende dat je niet meer gestopt geraakt zelfs aan 30km uur zou je de voetganger de verkeerde indruk kunnen geven.
Een voetganger mag ten allen tijde aanstalten maken maar mag zich uit veiligheidsoverwegingen niet ten allen tijde op de oversteekplaats begeven.
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 maart 2011 - 21:28:25 door mazda »

wooter

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 17 maart 2011 - 23:01:59 »
Mazda, uit eigen ervaringen:

Zolang er geen ijverige agent staat, en je de voetganger niet aanrijd, is alles goed.

In alle andere gevallen ben je bescheten.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 19:45:04 »
Mijn vraag die al in verschillende discussies aan bod kwam is nog altijd niet beantwoord.
Wat als een voetganger plots aanstalten maakt om over te steken terwijl een bestuurder op dat ogenblik te dicht genaderd is om veilig te kunnen stoppen?
Dan rem je toch zeker , hopen dat je het kan bewijzen, en hopen dat het arro Mechelen is  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 18 maart 2011 - 20:09:18 »
een voetganger werd nooit ontslagen van zijn verplichting naderende voetuigen in acht te nemen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 09:08:01 »
een voetganger werd nooit ontslagen van zijn verplichting naderende voetuigen in acht te nemen
De bestuurder andersom ook niet ...

Toen de wegcode daaromtrend gewijzigd werd - net om de dubbelzinnige situatie die er bestond op te heffen - heeft de snuggere bevoegde minister van toen een andere dubbelzinnigheid  ingevoerd, en vereist dat autobestuurders paranormale gaven bezaten. Zij moeten immers kunnen voorspellen of een voetganger al dan niet gaat oversteken ...

De rechters passen daardoor de wet toe ... als je kan bewijzen dat die voetganger plots overstak.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 11:00:18 »
Mazda, uit eigen ervaringen:

Zolang er geen ijverige agent staat, en je de voetganger niet aanrijd, is alles goed.

In alle andere gevallen ben je bescheten.
Daar kan ik alleen maar aan toevoegen dat het de ijverige verbaliserende agent in zulke situaties totaal aan inzicht en begrip ontbreekt.
Waar spijtig genoeg bij sommmige "ijverige" agenten eerder nood is aan een bijkomende opleiding die hen duidelijk maakt waar de echte problemen zitten.
Een agent zou duidelijk het verschil moeten kunnen maken tussen een voetganger die plots en onvoorzien ergens van achter een hoekje komt en een voor bestuurders niet te voorziene handeling uitvoert en daarentegen een bestuurder die hardnekkig geen voorrang wil verlenen, alvorens over te gaan tot verbaliseren.
In elke zuivere situatie mag van mijn part iedereen die in de fout gaat geverbaliseerd worden.

Wanneer verbaliseer je iemand die door het oranje licht rijdt?
Wanneer verbaliseer je iemand die zich niet aan artikel 10 houdt? (Gebeurt dit ooit?)
Wanneer verbaliseer je iemand die geen voorrang verleent omdat op dat ogenblik de voorranghebbende het kruispunt door omstandigheden niet kan oprijden?
Wanneer verbaliseer je iemand die door omstandigheden en buiten zijn wil toch tot stilstand komt op een oversteekplaats?
enz.

Blijkbaar worden de agenten hiervoor niet opgeleid, maar iedereen die werkelijk tracht om de wetgeving na te leven en door omstandigheden waar anderen aan de basis van liggen een foutje maakt verdient geen PV.

In Frankrijk wordt streng maar met tact opgetreden. De verkeerspolitie wordt daarvoor speciaal opgeleid.
Voor zuivere en moedwillige overtredingen wordt in het land van Sarkozy onverbiddelijk een PV opgemaakt.
Maar men gunt je nog de twijfel in gevallen waar de voorranghebbende zich in bepaalde situaties niet gedraagt om een ongeval te vermijden maar eerder om er één uit te lokken.
In Belgie zou men veel strenger mogen zijn op de naleving van alle verkeersregels maar het gevaar bestaat dat onopgeleide agenten door onkunde niet begrijpen waar dat op slaat en doodleuk ijverig iedereen de bon op zouden slingeren.
Vooraleer over te gaan tot verbaliseren zouden de agenten minstens op de hoogte moeten zijn van de correcte plaatsingsvoorwaarden waar geregeld  de reden te vinden is voor het niet naleven van een aantal verkeersregels.

Er is hier in Belgie zoveel werk aan de winkel dat blijkbaar voorlopig alleen geverbalisserd wordt op snelheid maar dan wel alleen artikel 11, op parkeren en telefoneren aan het stuur.
Zolang het wegbeheer niet zorgt voor de juiste plaatsing van verkeerstekens en daarenboven logischerwijze  bepaalde zaken gaat combineren om de weggebruiker te begeleiden ipv te misleiden heeft  het bijvoorbeeld ook geen zin om een rijbewijs met punten in te voeren.
De agenten zijn niet klaar om de juiste afweging te kunnen maken.
De kennis zou te ver moeten gaan ook omdat de overheid te laks is om de openbare weg correct in te richten.
Eenvoudig en uniform. Duidelijk voor de weggebruiker maar eveneens voor de politie die controle moet uitvoeren.