Auteur Topic: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging  (gelezen 9776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #15 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 17:07:59 »
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Reform_der_Kraftfahrzeugsteuer_zum_1._Juli_2009
Hubraumsteuer

Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel     9,50 € pro angefangene 100 cm3

Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km    frei
jedes weitere g CO2     2,00 €

Waar kan ik intekenen ?
152 euro  Hubraumsteuer en 24 euro Kohlendioxid-Steuer.

Da's pakweg 70 euro minder dan wat ik hier nu al aan verkeersbelasting betaal ..
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #16 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 17:30:11 »
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Reform_der_Kraftfahrzeugsteuer_zum_1._Juli_2009
Hubraumsteuer

Benziner 2,00 € pro angefangene 100 cm3
Diesel     9,50 € pro angefangene 100 cm3

Kohlendioxid-Steuer
bis 120 g CO2 pro km    frei
jedes weitere g CO2     2,00 €

Waar kan ik intekenen ?
152 euro  Hubraumsteuer en 24 euro Kohlendioxid-Steuer.

Da's pakweg 70 euro minder dan wat ik hier nu al aan verkeersbelasting betaal ..
Idd, zo´n systeem zou al niet slecht zijn voor Be;
maar dan wel de Duitse dieselprijs nemen hé, is maar + 5 cent   ;)  
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #17 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 17:34:28 »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #18 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 17:37:02 »
Hier als de CO² drastisch naar beneden moet : http://www.mo.be/artikel/uitstoot-europees-vee-kan-met-een-vijfde-naar-omlaag
En "sport" verbieden voor iedereen.
Na het werk in de zetel, en in b#d rustig aan...    :D ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #19 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 18:13:09 »
Hier als de CO² drastisch naar beneden moet : http://www.mo.be/artikel/uitstoot-europees-vee-kan-met-een-vijfde-naar-omlaag
Nu nog melk zien te maken zonder runderen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #20 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 18:15:34 »
Hier als de CO² drastisch naar beneden moet : http://www.mo.be/artikel/uitstoot-europees-vee-kan-met-een-vijfde-naar-omlaag
Nu nog melk zien te maken zonder runderen ...
Dat is niet zo een probleem.
Citaat
Andere dierlijke producten dan vlees doen het nog beter: melk haalt een score van 1,4 kilogram CO2-equivalent.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 15:33:07 »
Dat past hier ook bij:
Voorstellen of planning van de EU (volgens ´Witboek Verkeer´), samengevat:

1. alinea:
 vooral de uitlaatgassen in steden moet verminderd worden:

- 2030 : een halvering van voertuigen op fossiele brandstoffen in de stad.
- 2050 :  geen voertuigen meer op fossiele brandstoffen in de stad.

2. alinea:
de brandstofaccijnzen moeten zodanig veranderd worden naargelang hun CO2-inhoud, minstens voor 50% aangerekend.

- daardoor zou op diesel meer taksen/accijnzen geheven worden als op benzine, volgens link.
- daardoor zou eigenlijk eveneens op aardgas(cng) en lpg bepaalde taksen geheven moeten worden naargelang hun CO2 per 1 liter equivalent (specifieke taksen moeten dan gecompenseerd moeten worden)

#  aardgas (CNG*) heeft het minste CO2 per liter verbranding: - 25 % CO2 tov benzine.
(*in Be zijn er 4 openbare tankstations, en enkele half-openbare: http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu )
#  LPG : heeft - 15% CO2 tov benzine.
#  diesel : heeft + 14 % CO2 tov benzine. ( # bron www. ongevere ~ waardes)

Citaat
http://www.heise.de/autos/artikel/EU-Vorschlag-In-Staedten-keine-Autos-mit-Verbrennungsmotoren-mehr-1203629.html

08.03.2011
 EU-Vorschlag: In Städten keine Autos mit Verbrennungsmotoren mehr

Die EU-Kommission will Autoabgase in Städten einem Zeitungsbericht zufolge drastisch reduzieren. Der Anteil herkömmlicher Fahrzeuge in den Innenstädten solle bis 2030 halbiert werden, berichtet das Handelsblatt (Dienstag) aus dem „Weißbuch Verkehr“ der EU-Kommission. Spätestens 2050 solle es in den europäischen Städten dann überhaupt keine Autos und leichten Nutzfahrzeuge mit Verbrennungsmotoren mehr geben. Das „Weißbuch Verkehr“ der EU-Kommission soll in der kommenden Woche vorgestellt werden. Es ist eine Sammlung von Anregungen, aus denen später einmal Richtlinien werden können.

Zu den Vorschlägen für den Verkehrssektor gehört der Zeitung zufolge außerdem eine Vereinheitlichung der Mineralölsteuern. Die Steuersystematik für Kraftstoffe soll demnach so umgestellt werden, dass sich künftig die Höhe der Steuer zumindest zur Hälfte danach bemisst, wie viel Kohlendioxid durch einen Kraftstoffe erzeugt wird. Demnach müsste Diesel künftig höher besteuert werden als Normalbenzin. (dpa)
Volgende week zullen we meer weten van het "Witboek Verkeer" van de EU, wslk via de media.
Op de voorstellen in dit Witboek kunnen toekomstige EU-richtlijnen baseren qua verkeer/transport.

In´t Nederlands nog niets dergelijks gevonden, lijkt wel het derde witboek te zijn van de EU na 2001 en 2006:
http://www.mobimix.be/inhoud/nieuw-eu-witboek-vervoer-tegen-2010
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 maart 2011 - 15:55:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 16:47:42 »
#  aardgas (CNG*) heeft het minste CO2 per liter verbranding: - 25 % CO2 tov benzine.
(*in Be zijn er 4 openbare tankstations, en enkele half-openbare: http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu )
#  LPG : heeft - 15% CO2 tov benzine.
#  diesel : heeft + 14 % CO2 tov benzine. ( # bron www. ongevere ~ waardes)
weet iemand wat het verbruik van aardgas is per km?
van LPG weten we dat het verbruik in aantal liters dubbel is van een ander voertuig (+70% uitstoot/km tov benzine en + 100% uitstoot/km tov diesel)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 16:51:07 »
LPG dubbel? dan zou ik mijn Berlingo op naft aan 4.5L kunnen rijden......
Merk eigenlijk maar een literke meer op LPG, van 8 naar 9.
Toegegevnen dat is als ik heel braaf rij.... :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 18:58:16 »
weet iemand wat het verbruik van aardgas is per km?
Een pak minder als bij benzine, bron Volkwagen, Passat Ecofuel bvb.:
ECE-verbruik aardgas 6,6m³ of 4,3 kg/100 km of 117 g/km CO2
stelt dezelfde auto op benzine om dan is het 6,8 liter/100 km, of 157 g/km CO2

Bij aardgas is het verbuik wel in kilogram hé.
Hier vind je de vergelijkende cijfers ook:
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Passat_B7#Motoren
Citaat
van LPG weten we dat het verbruik in aantal liters dubbel is van een ander voertuig (+70% uitstoot/km tov benzine en + 100% uitstoot/km tov diesel)
weten we ?  :-\
Dubbel  ? :o dat lijkt me serieus overdreven bij LPG (uit welke tijd zijn die LPG-installaties ? )

PS. het gaat eigenlijk wat 1 LITER LPG-verbranding aan CO2-uitstoot geeft,
 je betaald toch per liter of per kg(aardgas) aan de pomp ?


Maar waarom neem je niet spritmonitor.de ? Volvo heeft CNG en LPG modellen naast diesel en benzine.
even copy/paste van de 5 zuinigste van elk type brandstof, alle Volvo´s 140 PK, bouwjaar van 2000 tot 2010:
Aardgas/CNG gemiddeld 5,27 kg/100 km
Citaat
Volvo Bi-Fuel
Erdgas (CNG), 140 PS  5,13    Tromik  
  Volvo S60 bifuel
Erdgas (CNG), 140 PS  5,19    sonne6911  
  Volvo V70 Bi-Fuel
Erdgas (CNG), 140 PS  5,23    anilssongbg  
  Volvo bifuel
Erdgas (CNG), 140 PS  5,33    audilight  
  Volvo V70 Bi-fuel aut
Erdgas (CNG), 140 PS  5,46    rookie1
Diesel in liter /100km : gemiddeld 5,85 l/100 km
Citaat
Volvo P26 TDi
Diesel, 140 PS  5,38   elch_olli  
  Volvo V70 II
Diesel, 140 PS  5,68   acbeer  
  Volvo BJ 2000
Diesel, 140 PS  5,98    kolin82  
  Volvo s60 2.4D
Diesel, 140 PS  6,04    w__outer  
  Volvo 2,5TDI
Diesel, 140 PS  6,16    MaxML  
Benzines in liter/100 km: gemiddeld 8 liter/100 km
Citaat
Volvo 2,4
Benzin, 140 PS  7,22   bagger  
  Volvo 2.4 Momentum
Benzin, 140 PS  7,67    Eike9  
  Volvo S70 2,4
Benzin, 140 PS  8,23    pv144  
  Volvo K&N
Benzin, 140 PS  8,43    priboy  
  Volvo S60 2.4
Benzin, 140 PS  8,46    gaer
LPG in liter/100 km: gemiddeld 9,65 liter/100 km
Citaat
Volvo 2,4 Comfort
Autogas (LPG), 140 PS  9,02    transporter33  
  Volvo S60 2.4 Automatik LPG
Autogas (LPG), 140 PS  9,63    rklinger  
  Volvo V70 II
Autogas (LPG), 140 PS  9,72    sehrkomisch  
  Volvo V70
Autogas (LPG), 140 PS  9,82    Devanthar  
  Volvo 2,4T (TS65)
Autogas (LPG), 140 PS  10,06    S80_cruiser

Oordeel zelf of dat dit (tot) het dubbele is.
LPG verbruikt gemiddeld 65 % meer als een dieselversie, en 20 % meer als de benzineversie.  

Info: dichtheid in kg per liter of per m³:
aardgas of CNG:
Citaat
Erdgas „L“ besteht aus etwa 85 % Methan, 4 % weiteren Alkanen (Ethan, Propan, Butan, Pentan) und 11 % Inertgasen.
Erdgas „H“ aus der Nordsee besteht aus circa 89 % Methan, 8 % weiteren Alkanen (Ethan, Propan, Butan, Pentan) und 3 % Inertgasen.
Erdgas „H“ aus GUS besteht aus circa 98 % Methan, 1 % weiteren Alkanen (Ethan, Propan, Butan, Pentan) und 1 % Inertgasen.

Dichte  = 0,700 – 0,840 kg/m³ (Erdgas H – Erdgas L)
diesel:
Citaat
Dichte 0,820…0,845 kg/L (15 °C) [2]
benzine:
Citaat
Dichte 0,720–0,775 kg/L
LPG:
Citaat
Flüssiggas hat eine Energiedichte (Heizwert) von 12,9  kWh/kg und
bei 20 °C eine Dichte von 540  kg/m³
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 maart 2011 - 19:16:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 19:14:17 »
weet iemand wat het verbruik van aardgas is per km?
In kg ongeveer  -10 tot + 10%
Voor de CNG wagens die ik opgezocht heb op spritmonitor.de ligt de  spreiding voor CNG beter dan voor benzine.
Laagste is lager, hoogste verbruik is ook lager ...

De waarden op gas zijn zeer laag .
Kijk maar eens, uittreksel van de ganse database CNG rijders op spritmonitor :
http://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?fueltype=4&vehicletype=1&powerunit=2
Die zijn natuurlijk iets milieubewuster.

Kampioen : een prius op CNG.

Citaat
van LPG weten we dat het verbruik in aantal liters dubbel is van een ander voertuig
Die tijd is wel voorbij met de LPi.

Dat gaat van 0 tot +20%
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 23:33:47 »
Maar waarom neem je niet spritmonitor.de ? Volvo heeft CNG en LPG modellen naast diesel en benzine.
even copy/paste van de 5 zuinigste van elk type brandstof, alle Volvo´s 140 PK, bouwjaar van 2000 tot 2010:
Aardgas/CNG gemiddeld 5,27 kg/100 km
Diesel in liter /100km : gemiddeld 5,85 l/100 km

Benzines in liter/100 km: gemiddeld 8 liter/100 km

LPG in liter/100 km: gemiddeld 9,65 liter/100 km

Citaat
1 l Diesel etwa 2,62 kg CO2[3]
1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2

diesel : 5.85 * 2.62 = 15.327 kg CO²/100 km
benzine : 8 * 2.32 = 18.56 kg CO²/100 km
LPG : 9.65 * 1.9 = 18.335 kg CO²/100 km

dus als CO² uitstoot de norm is, of zie ik dit verkeerd?

geloof me, ik zou liefst in een auto op zonnecellen rijden, maar voorlopig lukt dat in belgië nog niet
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 00:13:59 »
Kan die waarde toch niet geloven, begrijp ook niet waarom ze geen huidige LPI nemen ipv. die LPG, is een beetje appelen met peren vergelijken zo.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 09:47:22 »
Ik heb ervaring met drie LPG-voertuigen:

- halfweg jaren '90 met een Rover 820Si, 2.0 l motor met 136 pk. Op benzine verbruikte die ongeveer 8.5 l/100 km op LPG was dat 9.0 l/100 km. Dat was een klassieke LPG en reed trouwens fantastisch op LPG. De motor was veel soepeler en trilde beduidend minder op LPG

- enkele jaartjes later een ROver 416GSi16v, 1.6 l motor met 116 pk. Ik heb met die auto zo'n 110 000 km gereden op benzine. Het verbruik op benzine was zo'n 8 l/100 km. De persoon die die auto kocht van me kende ik goed en liet onmiddellijk LPG inbouwen. Het verbruik op LPG steeg nauwelijks. Op LPG was je wel het typisch nerveuze karakter van de (van Honda afgeleide) motor kwijt.

- een latere Rover 416si met 111 pk liet ik in 2003 ombouwen naar LPi. Deze had een verbruik van zo'n 8.7 l/100 km op LPG, op benzine was het ongeveer een halve liter minder.

Uit mijn ervaring zou ik dus zeggen dat je zo'n 5% extra verbruik in liter hebt t.o.v. benzine. Gezien het zeer lage soortelijk gewicht van een liter LPG en de lagere koolstofinhoud van LPG t.o.v. benzine daalt je CO2 uitstoot dus drastisch. Ik heb ooit iemand anders van Touring anders horen beweren in een autoprogramma op TV. Die stelde dat je 15% meer verbruikte op LPG en dat dan ook je CO2 uitstoot toenam. Wat een uil en dat men die dan nog voor een camera durft zetten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Dieselrijder betaalt dit jaar 75 tot 150 euro meer door accijnsverhoging
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 11:26:32 »
diesel : 5.85 * 2.62 = 15.327 kg CO²/100 km
benzine : 8 * 2.32 = 18.56 kg CO²/100 km
LPG : 9.65 * 1.9 = 18.335 kg CO²/100 km
dus als CO² uitstoot de norm is, of zie ik dit verkeerd?
Klopt bijna, voor LPG nemen ze de factor 1,74 vind ik hier* en op andere bronnen;
zal wel met de exacte dichtheid én energiewaarde te doen hebben;
CO2-uitstoot is tenslotte een chemische verbinding van C en O2 tijdens de verbranding, waarin vooral O2 de zwaarste brokken zijn.  ;)

* de beste rekenaar die ik vind:  http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php  (alle brandstoffen, alle info)

* Dan is het (in het geval van de "relatief onzuinige" Volvo 140 PK):
CNG  : 5,27 * 2,75 = 14,49 kg CO2/100 km
diesel: 5,85 * 2,64 = 15,44 kg CO2/100 km
LPG:   9,65 * 1,74 = 16,79 kg CO2/100 km
benzine : 8 * 2,33 = 18,64 kg CO2/100 km

*berekeningsbasis:
Citaat
Informationen zur Berechnung des CO2-Ausstoßes:

1 Liter Benzin verbrennt zu 2,33 Kilogramm CO2
1 Liter Diesel verbrennt zu 2,64 Kilogramm CO2
1 Liter Autogas verbrennt zu 1,74 Kilogramm CO2
1 Kilogramm Erdgas verbrennt zu 2,75 Kilogramm CO2

* respectievelijke dichtheid en energiewaarden:
Citaat
Kraftstoffsorten im Vergleich:
Treibstoff                          Dichte       Form    Heizwert kWh/kg Heizwert kWh/l
Superbenzin                   740 kg/m3     flüssig         12,0                8,9
Diesel                            830 kg/m3     flüssig         11,8                9,8
Autogas (LPG/GPL)          540 kg/m3     flüssig         12,8                6,9
Erdgas H-Gas (CNG/GNV) 0,81 kg/m3    gasförmig    13,0               10,5
Erdgas L-Gas (CNG/GNV)  0,82 kg/m3   gasförmig    11,3                9,3

Methanol                        787 kg/m3     flüssig         6,49               5,1
Ethanol                           789 kg/m3     flüssig         7,44               5,9
Pflanzenöl                       920 kg/m3     flüssig         10,0               9,2
Benzin-Benzol-Gemisch    796 kg/m3     flüssig         11,6               9,3
Benzol                            879 kg/m3     flüssig         11,1               9,76
vooral de energiewaarde van aardgas geeft de doorslag. Per kg - of liter:
(afgerond, komt van: http://www.gas24.de/cms/81-0-vergleich-cng-lpg.html )
 

Citaat
geloof me, ik zou liefst in een auto op zonnecellen rijden, maar voorlopig lukt dat in belgië nog niet
Tja CNG komt er duidelijk het beste uit, zeker als men de veel belangrijkere schadelijke stoffen volgens Euronorm erbij neemt.

En net CNG is totaal verwaarloosd in Be (amper 4 openbare pompen, de rest 4 à 5 semi-public);
voor een nieuwe CNG-auto te kopen moet men al naar de buurlanden denk ik; want hier worden die via (officiële) weg niet ingevoerd (Be-importeur).
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 maart 2011 - 11:44:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I