diesel : 5.85 * 2.62 = 15.327 kg CO²/100 km
benzine : 8 * 2.32 = 18.56 kg CO²/100 km
LPG : 9.65 * 1.9 = 18.335 kg CO²/100 km
dus als CO² uitstoot de norm is, of zie ik dit verkeerd?
Klopt bijna, voor LPG nemen ze de factor 1,74 vind ik hier* en op andere bronnen;
zal wel met de exacte dichtheid én energiewaarde te doen hebben;
CO2-uitstoot is tenslotte een chemische verbinding van C en O2 tijdens de verbranding, waarin vooral O2 de zwaarste brokken zijn.

* de beste rekenaar die ik vind:
http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php (alle brandstoffen, alle info)
* Dan is het (in het geval van de "relatief onzuinige" Volvo 140 PK):
CNG : 5,27 * 2,75 = 14,49 kg CO2/100 km
diesel: 5,85 * 2,64 = 15,44 kg CO2/100 km
LPG: 9,65 * 1,74 = 16,79 kg CO2/100 km
benzine : 8 * 2,33 = 18,64 kg CO2/100 km
*
berekeningsbasis:
Informationen zur Berechnung des CO2-Ausstoßes:
1 Liter Benzin verbrennt zu 2,33 Kilogramm CO2
1 Liter Diesel verbrennt zu 2,64 Kilogramm CO2
1 Liter Autogas verbrennt zu 1,74 Kilogramm CO2
1 Kilogramm Erdgas verbrennt zu 2,75 Kilogramm CO2
* respectievelijke dichtheid en energiewaarden:
Kraftstoffsorten im Vergleich:
Treibstoff Dichte Form Heizwert kWh/kg Heizwert kWh/l
Superbenzin 740 kg/m3 flüssig 12,0 8,9
Diesel 830 kg/m3 flüssig 11,8 9,8
Autogas (LPG/GPL) 540 kg/m3 flüssig 12,8 6,9
Erdgas H-Gas (CNG/GNV) 0,81 kg/m3 gasförmig 13,0 10,5
Erdgas L-Gas (CNG/GNV) 0,82 kg/m3 gasförmig 11,3 9,3
Methanol 787 kg/m3 flüssig 6,49 5,1
Ethanol 789 kg/m3 flüssig 7,44 5,9
Pflanzenöl 920 kg/m3 flüssig 10,0 9,2
Benzin-Benzol-Gemisch 796 kg/m3 flüssig 11,6 9,3
Benzol 879 kg/m3 flüssig 11,1 9,76
vooral de energiewaarde van aardgas geeft de doorslag. Per kg - of liter:
(afgerond, komt van:
http://www.gas24.de/cms/81-0-vergleich-cng-lpg.html )
geloof me, ik zou liefst in een auto op zonnecellen rijden, maar voorlopig lukt dat in belgië nog niet
Tja CNG komt er duidelijk het beste uit, zeker als men de veel belangrijkere schadelijke stoffen volgens Euronorm erbij neemt.
En net CNG is totaal verwaarloosd in Be (amper 4 openbare pompen, de rest 4 à 5 semi-public);
voor een nieuwe CNG-auto te kopen moet men al naar de buurlanden denk ik; want hier worden die via (officiële) weg niet ingevoerd (Be-importeur).