Het bedroeft me dat door sommigen de beperking van het uitzicht van de bestuurder door naast hem rechtstaande reizigers als een verzachtende omstandigheid gezien wordt.
Het doet me denken aan de vrachtwagenbestuurders die gevaarlijke overtredingen plegen, welke dikwijls tot zware ongevallen leiden, onder voorwendsel van de druk die hun baas op hen uitoefent.
Voor iedere weldenkende bestuurder moet de veiligheid ten allen tijde en in alle omstandigheden de allerhoogste prioriteit zijn.
Als je niet veilig kunt afslaan bij gebrek aan uitzicht, dan sla je niet af. Punt. Basta. Amen. Flasche leer.
De bestuurder, en niemand anders, is de kapitein van het schip. Als een piloot om veiligheidsredenen beslist om niet op te stijgen of een noodlanding te maken, dan kan ook hem daar niemand van weerhouden. Zelfs als in het wegverkeer een bevoegd persoon mij een bevel geeft, en het overduidelijk is dat door het opvolgen van dat bevel gevaar voor een ongeval zou bestaan, dan is het mijn plicht om dat bevel niet uit te voeren, en zal ik daar niet voor gestraft worden.
Laat het over aan lieden voor wie de dood van een 14-jarig meisje ondergeschikt is aan hun verstandhouding met hun werkgever om dat risico er maar bij te nemen bij gebrek aan uitzicht, maar zorg ervoor dat je jezelf nog in een spiegel kunt bekijken zonder te kotsen vanwege de manier waarop je je beroep uitoefent en het onnoemelijk menselijk leed dat je erdoor veroorzaakt.