Als... ge de snelheid kunt inschatten... de auto legde ca. 80 meter af de laatste 2 seconden...
Als je zelfs bij die snelheden, waarbij er dus op zeer korte tijd een grote wijziging gebeurt in het visuele beeld, nog niet kan inschatten dat een aankomende auto zeer snel rijdt, en dat je dus best blijft staan ipv af te slaan, ben je volgens mij niet rijgeschikt ...
Idd, snelheid en afstand moet men als rijgeschikte altijd kunnen en
willen inschatten, ongeacht plaats of omgeving.
Maar die ongelukkige bestuurder met kind deed dat wslk helemaal niet zoals het moet. Of hij "voelde zich veilig" "omdat" in de bbk de verwachte snelheden om de ~ 50 kmh liggen of een auto op 70 meter passeert pas na 5 seconden, en niet na 1,8 seconden.
Dat bedoelde ik met " als ... ge de snelheid kunt (
en wilt) inschatten" OK, ik was niet duidelijk genoeg, -
en wilt - moest erbij staan.
Om de wegcoderegel te citeren, die overal geldt, of het nu een donkere snelweg is of een woonerf:
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
En je ziet enkel de voorkant van de auto, men moet al minstens 2 keer kijken om iet of wat snelheid te kunnen inschatten.
m.a.w zou jij niet één rijstrook durven over te rijden als je in de bebouwde kom een autofront ziet naderen op 60-80 meter ?
Ik heb eerlijk gezegd geen enkel probleem om dergelijke snelheden en afstanden in te schatten.
Ik kijk duidelijk ook niet enkel naar afstand, maar naar de combinatie afstand + snelheid.
Idd, en dat probeer of doe je altijd en overal in welke omstandigheden of plaats ook. Ook al geldt er 120 kmh of 20 kmh.
Een algemeen verspreid
Vlaams woord: "
Snelheidsduivel" zegt genoeg.
Men hoeft daarvoor niet op ´n donkere Autobahn te rijden om grotere afstand / snelheidsverschillen in te kunnen schatten in een paar spiegels... Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar mij valt het meteen op indien een voertuig niet de normale, verwachte snelheid rijdt.
Daarvoor moet ik niet wachten op mijn 2de check of de weg vrij is.
Idd, mij ook. Maar ik bedoelde die bestuurder in Molenbeek die dat wslk niet of niet goed deed. Hij keek mss in een flits, maar was zich niet bewust... of keek niet, of zag het niet, men weet het niet.
Ik kijk dus inderdaad altijd minstens 2 keer alle kanten uit alvorens af te slaan, en ik hou ook het verkeer in het oog terwijl ik dat aan het uitvoeren ben. Waar ik rij heeft daar eerlijk gezegd geen enkel effect op.
exactly.
En ik denk niet dat ik superman ben of een bovennatuurlijk begiftigd chauffeur, eerder integendeel ...
Als ik dat kan, kan iedereen dat.
idd, moeten dat voldoende kunnen om Art 12.5 op te volgen.
Dé vraag is of ze dat ook doen ...
Idd, of ´ze´ dat wel bewust doen (het actieve autorijden)
Van snelheidsduivels gesproken, enkele zinnen kunnen tussen - zoals Jozef schreef - [begin advocaat des duivels] ... [einde advocaat des duivels]