Jazeker, zonder voorrangsnegatie was er geen ongeval gebeurt.
Dat is een zekerheid.
Maar als de doodrijder zich aan de maximum toegestane snelheid gehouden had en, zoals voorgeschreven, dubbel voorzichtig geweest was aan een kruispunt, dan had er in het beste geval geen aanrijding plaatsgevonden, en in het slechtste geval een aanrijding met veel minder zware gevolgen.
En dit zijn hypotheses.
Voer de voorrangsnegatie kort genoeg voor de voorrangsgerechtigde uit, en je komt nog tot een crash, bij eender welke snelheid.
Het enige effect dat ik zie van trager rijden, i.e. 70 en hoe laner hoe vaker nog amper 50 ipv voordien 90, is dat de voorrangsnegeerders intussen nog driester geworden zijn en nog korter voor je in proberen te voegen.
Ik heb allerminst het gevoel dat mijn risico om op zo'n pippo te crashen gedaald is, integendeel.
En de jaarlijks
stijgende aantallen ongevallen wijzen ook in die richting.
Als ik geconfronteerd wordt met een bestuurder die mijn voorrang negeert, zal ik ook wel eens vloeken. Maar ik vind niet dat die mens het verdient dat ik er met een zeer hoge snelheid voor zorg dat hij zijn fout niet zal overleven.
Niet in het minst omdat je er dan zelf ook wel wat aan kan over houden ...