Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen.18.2 Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
Tiens @ mazda, en dat Artikel 18.1 Artikel 18.2 "tegenwringt" valt je niet op ?
15 meter is toch minder als 50 m ?
Of liggen alle bruggen binnen de bebouwde kom ?
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Trucker : "Aha, daar komt een lange snelwegbrug daar moet ik maar minstens 15 meter afstand houden". = smiley crazy
Nu weet je waarom ik bij art 10.1.1.2 blijf (voor deze draad), verder lees ik niet.
Die artikels 18
apart is te belachelijk als je het mij vraagt.
Art 18.3:
Als ik met een autoclub in Belgie "in konvooi rij" dan moet ik
minstens 50 meter afstand laten buiten de bbkom.
18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Waarom zouden we aan ~ 70 kmh buiten de bbk als we met 15-20 clubauto´s achtereen rijden 50 meter tussenafstand laten
Ge gaat nog al wat meemaken, van een clubtocht is dan na een tiental kms al geen sprake meer...
- - - - - -
Gaan we hier weer een bijbel opzetten over de interpretatie van (afzonderlijke) onduidelijke (onder)artikels ?
Men moet de wegcode als geheel beschouwen, en ALLE artikels tesamen (proberen) op te volgen in één context, dus rationeel interpreteren van alle verkeersregels; een onderartikeltje eruitpikken uit de interpreteerbare slecht vertaalde lappendeken-verkeersreglement is totaal zinloos.
--- -- - ---
Betreffend "analoog" artikel in de Duitse wegcode:
"Belgisch" art 18.2 <=>
§ 4.(3)18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
§ 4 Abstand
(1) Der Abstand von einem vorausfahrenden Fahrzeug muß in der Regel so groß sein, daß auch dann hinter ihm gehalten werden kann, wenn es plötzlich gebremst wird. Der Vorausfahrende darf nicht ohne zwingenden Grund stark bremsen.
(2) Kraftfahrzeuge, für die eine besondere Geschwindigkeitsbeschränkung gilt, sowie Züge, die länger als 7 m sind, müssen außerhalb geschlossener Ortschaften ständig so großen Abstand von dem vorausfahrenden Kraftfahrzeug halten, daß ein überholendes Kraftfahrzeug einscheren kann. Das gilt nicht,
1.wenn sie zum Überholen ausscheren und dies angekündigt haben,
2.wenn in der Fahrtrichtung mehr als ein Fahrstreifen vorhanden ist oder
3.auf Strecken, auf denen das Überholen verboten ist.
(3) Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t und Kraftomnibusse müssen auf Autobahnen, wenn ihre Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, von vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_04.php
Ik hoef het zelfs niet te vertalen... Ik tel 4 verschillen:
1. > 3,5 T
2. enkel autosnelweg (de normale veiligheidsafstandregel (ook
halber tachoafstand) geldt altijd)
3. > 50 kmh rijdend
4. niet camions onderling, maar op gewone
vooruitrijdende voertuigen ook.
StVO § 4.(2) maakt het afstandplaatje compleet, en nog duidelijker voor algemeen buiten de bebouwde kom.
Euhm... van brug of bruggen is niets te vinden in de StVO (met zoekfunctie alles geprobeerd);
in D zullen die wel steviger gebouwd zijn als in banana.Be zeker ?