Als het echt het naaldje zou zijn, zou deze toch een stuk omhoog moeten springen bij een verkeersdrempel, bijvoorbeeld?
Neen.
Bij het oprijden van een verkeersdrempel heeft die naald veel meer vrijheid om niet mee naar omhoog te gaan (ten opzichte van het wegdek) dan je auto.
Het kan dus best dat zij, door haar inertie, even lijkt te dalen, wijl ze daarbij alleen even achterblijft bij het volgen van het oprijden van de verkeersdrempel.
Door de inertie waarmee ze daarna wel omhoog gaat, kan het zijn dat ze niet bij het juiste toerental stopt, doch nog even verder naar omhoog gaat en daarna weer terugkeert.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de aanwijzer van het brandstofpeil, is het moeilijk om de naald van een toerenteller van een demper te voorzien om ongewenste schommelingen te voorkomen. Het brandstofpeil wijzigt immers relatief langzaam, terwijl een bestuurder ook over een sterke wijziging van het motortoerental onmiddellijk feedback wenst via de toerenteller.
Kom je bij je dealer het fijne ervan niet te weten, aarzel dan niet om telefonisch contact op te nemen met de afdeling naverkoopdienst van de invoerder. Daar zitten dikwijls gasten die maar al te blij zijn als ze hun uitgebreide en hoogstaande kennis eens haarfijn kunnen uitleggen.