Vraag: welke strekkingen zijn er betreffende fietsoversteekplaatsen op een kruispunt (over de voorrangsweg in dit geval)? Alternatieven voor zover bekend:
1) behouden van de fietsoversteekplaats op het kruispunt.
Kan perfect - voor zo ver het niet om een kruispunt met voorrang van rechts gaat.
Op een KP waar fietsers dezelfde voorrangs
regels (dus niet verkeers
tekens !) zouden moeten volgen als het andere verkeer, is de fietsoversteekplaats immers verboden omdat ze de voorrangssituatie zou veranderen.
Op een KP geregeld met voorrangsborden, waar de fietspaden voor en na het KP verder lopen,
moet het fietspad doorgetrokken worden over het KP op de voorrangsweg, en
mag het doorgetrokken worden op de ondergeschikte weg.
* Doorlopend fietspad is dus geen enkel probleem op de voorrangsweg.
* Doorlopend fietspad op de ondergeschikte weg (dus over de voorrangsweg) is ietwat problematisch, aangezien men vanuit overheid en drukkingsgroepen de fietsers massaal is gaan voorliegen dat ze
"altijd voorrang hebben op een fietspad" - wat natuurlijk van geen kanten klopt.
Het fietspad op de ondergeschikte weg onderbreken met een oversteekplaats over het KP is een betere optie.
Het illustreert ook de ondergeschiktheid van / aan de oversteekplaats beter tegenover de voorrangweg.
Er is geen enkel verbod in de wegcode of plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens om een fietsoversteekplaats een voorrangsweg te laten dwarsen aan een KP.
Het is mij nog steeds onduidelijk wat de Vlaamse overheid ooit bezield heeft om die beginnen weg te halen, en dergelijke onzin in hun Vademecum te zetten. Nu, aangaande
"verkeersdeskundigheid" zijn er alle redenen om zwaar te twijfelen aan de capaciteiten van en bij de Vlaamse overheid. Deze overheid stapelt de overtredingen inzake plaatsing van verkeerstekens op, maar er wordt niet tegen opgetreden door politie of parket ...
2) verplaatsen van de fietsoversteekplaats buiten het kruispunt + begeleidende maatregelen.
Af te raden, tenzij er dan een zeer grote afstand omgereden zou moeten worden.
Het is contra-productief om nog meer conflictpunten tussen de verschillende weggebruikers te creëren op de Belgische wegen.
Het verhoogt enkel maar het aantal punten waarop het mis kan - en zal - lopen.
En daarvan zijn er al veel te veel.
Bestudeer Nederlandse verkeerssituaties.
Deze zijn er op gericht om zoveel mogelijk conflictpunten te vermijden.
In het dubbel zo onveilige België maakt men conflictpunten bij bosjes bij ...
3) gewoon weglaten markeringen, maar met anderkleurige zone om over te steken.
Dan valt men terug op de gewone voorrangsregels / voorrangstekens op het KP.
Deze situatie verandert dus niets aan de juridische toestand, enkel wordt de algehele verwarring en de onduidelijkheid er nog wat groter door.
Kleurtjes op de weg hebben geen enkele juridische waarde.
Wordt die waarde er toch aan gehecht, dan is het aanbrengen ervan niet-reglementair !
Fietsers en andere weggebruikers krijgen het - foute - idee dat een kleurtje ook iets betekent terwijl dat niet zo is.
4) gewoon weglaten + de gewone kleur van de rijbaan.
Ook dan valt men terug op de gewone voorrangsregels / voorrangstekens op het KP.
Deze situatie verandert dus niets aan de juridische toestand.
De fietsers zien niet meer waar ze verwacht worden over te steken.
Het overige verkeer ziet dat evenmin.