Auteur Topic: Bomen horen in het bos, niet naast een weg  (gelezen 13617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 10:30:03 »
We gaan eens wat bijhouden hoe succesvol bomen zijn in het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Een quasi rechte baan, in het bos, omgeven met extra dikke bomen naast de rand van de rijbaan die op regelmatige afstand van mekaar zijn ingeplant. Pas achter de bomen loopt een vrij ondiepe gracht. Mogelijke reden voor een uitwijkmanoever: overstekende herten.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 01:46:24 door jozef »

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 10:32:34 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 01:46:42 door jozef »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 17:34:00 »
Ik heb nog nooit een boom de rijbaan weten oversteken. Dat ze ervoor zorgen dat ze rijden waar ze moeten! Wat zouden die gasten hier doen, met aan één kant van de weg een rotsblok en aan de andere kant een afgrond?

Als je voor een overstekend hert uitwijkt, dan zoek je problemen, en hoor je niet achter een stuurwiel te zitten. Tot een impact van 80 km/h met een hert kom je er als inzittende van een auto vrij ongehavend uit. Ik ga voor zo een dier ook vol in de remmen, maar ga niet dermate een zwaai aan mijn stuurwiel geven dat ik in het decor beland.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #3 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 20:30:15 »
Jozef, gezien de beperkte vereisten voor bestuurders hier is het volledig normaal dat mensen voor de minste schijt gaan uitwijken. En voornamelijk gaan kijken wat ze zoal gaan raken.

Niet iedereen heeft jouw rijvaardigheid in noodsituaties.

En dan heb ik het nog niet over de gevalletjes aangereden worden zodat je in het decor (boom/paal) belandt.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #4 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 22:53:30 »
Los het probleem dan op waar het zich stelt.

Niet die bomen zijn het probleem, wél de rijvaardigheid van die bestuurders. 

Bomen rooien, helpt dus niet.  Want als 't geen bomen zijn, wordt er wel tegen wat anders geknald.  Wil je het probleem oplossen, dan zal je wat moeten doen aan de rijvaardigheid van de bestuurders.  Met de huidige vereisten om een rijbewijs te behalen, lukt dat niet.  De examens in hun huidige vorm, deugen simpelweg niet.

Dus zal je mijns inziens beter wat veranderen aan de rijopleiding + vereisten (norm) om een rijbewijs te behalen.
« Laatst bewerkt op: maandag 09 mei 2011 - 23:13:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 04:12:21 »
Jozef, gezien de beperkte vereisten voor bestuurders hier is het volledig normaal dat mensen voor de minste schijt gaan uitwijken. En voornamelijk gaan kijken wat ze zoal gaan raken.

Ach ja, de beperkte vereisten voor bestuurders met een Belgisch rijbewijs. En bijna niemand die het beseft, en er wat aan doet met bijkomende opleidingen. "We mogen rijden, dus we kunnen rijden". Ook in streken zoals hier in de Alpen, waar veel meer rijvaardigheid vereist is dan in België.

Een hert willen ze ontwijken, want dat veroorzaakt blikschade. Maar waar ze dan door hun onverantwoord uitwijkmaneuver wél tegen terecht zullen komen met blikschade en zwaar lichamelijk letsel als gevolg, zal hen worst wezen. Verstandig is anders.

Maar zo doen ze het ook als ze hier te voet in de bergen trekken (onvoldoende voorbereiding, slecht schoeisel, geen goede kaarten, overschatting van hun mogelijkheden, enz.), met als resultaat dat de vrijwilligers van de Bergwacht zich in het hoogseizoen hier tot drie keren per dag moet inzetten. Dikwijls zijn die hulpverleners dan ook nog lid van de Freiwillige Feuerwehr, waardoor hun werkgever hen dan vraagt of ze nog van plan zijn om af en toe eens te komen werken (want tijdens al die interventies moet hun werkgever hen doorbetalen).

Citaat
Niet iedereen heeft jouw rijvaardigheid in noodsituaties.

Helaas niet. Ik ben niet zo getraind als jij, doch ik beschouw mijn rijvaardigheid in noodsituaties als een elementaire vereiste.

@ Bert:

Volkomen akkoord met jouw posting.

Zolang bestuurders er niet zullen in slagen om niet van de rijbaan af te wijken, zullen er zware ongevallen gebeuren. Men kan nu eenmaal niet van de overheid verwachten dat er overal naast de rijbaan een zone aangelegd wordt waar onbekwame bestuurders zonder letsel tot stilstand kunnen komen.

Ik heb daarbij natuurlijk begrip voor een ongeval zoals Dirk Deckx van wegcode.be overkomen is. Hij heeft moeten uitwijken voor een vrachtwagen die frontaal op hem afkwam, en is daarbij tegen een boom terechtgekomen. Een frontale aanrijding met een vrachtwagen is uiteraard het laatste wat je wil.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 07:53:48 »
Edoch, aangezien er uit de statistieken blijkt dat 1/3e van de doden in België valt omdat ze tegen een object oprijden, lijkt het me zeker nuttig om in navolging van onze verkeersveiligere buurlanden na te denken over het nut van de plaatsing van een rij bomen evenwijding met de rijbaan.

Vroeger plantte men bomen naast rijkswegen om de reizigers (paard en kar, te voet) schaduw te bieden. Is dat nu nog nodig met onze auto's met airco? Nee? Waarom doen zovele overheden het dan nog? En liefst nog van die jonge bomen die eens ze 10-20-30 cm breed zijn het dodelijkst zijn?

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 07:56:16 »
Ik heb daarbij natuurlijk begrip voor een ongeval zoals Dirk Deckx van wegcode.be overkomen is. Hij heeft moeten uitwijken voor een vrachtwagen die frontaal op hem afkwam, en is daarbij tegen een boom terechtgekomen. Een frontale aanrijding met een vrachtwagen is uiteraard het laatste wat je wil.
En voor zover ik (en jij) weet, is dhr. Deckx als lid van de WPR oude generatie bijna een expert op rijvaardigheid in vergelijking met de gemiddelde forumbezoeker, laat staan de rest van de Belgische bestuurders. De enigen in België die beter dan een WPR-agent kunnen rijden, zijn hun instructeurs. En die blinken uit in bescheidenheid en het erkennen van het bestaan van eigen falen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 13:18:22 »
@ wooter:

Je opent het topic met als titel: "Bomen horen in het bos [...]".

En dan schrijf je al in je eerste bericht: "Een quasi rechte baan, in het bos, [...]".

Bomen veroorzaken geen ongevallen. Ze zorgen enkel voor aanzienlijke lichamelijke letsels en materiële schade als je er tegenaan rijdt. Maar voor een verhoging op zware letsels bij een ongeval zorg jij ook door met een motorfiets te rijden in plaats van met een auto.

Moet men dan al die bomen maar vervangen door botskussens? Want als er geen boom staat, rijden ze wel een huis binnen.

Voor mij mogen die bomen er staan. Ik zie nu eenmaal liever groen en natuur dan beton of het nieuwe gerechtshof in Antwerpen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 15:21:43 »
Een rij bomen naast een weg is geen bos.

Een weg die doorheen een bos gaat, waar men op de openbare weg (dus vanaf de linkerberm tot de rechterberm) bomen gaat plaatsen, is idioot. Een normaal bos ontwikkelt zich met struikgewas aan de uiteinden wat veel beter aanrijdingen opvangt dan een boom die elk jaar wordt gesnoeid zodat de stam naakt blijft.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 16:37:40 »
Oelegemsteenweg in Zandhoven, net opnieuw aangelegd, vrije ruimte +3m dan gracht dan pas fietspad, huizen staan 10-20m van het straat af.
Perfect en dan gaan ze bomen planten om de paar meter op een meter van de rijbaan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 19:49:49 »
Toch soms ondoordachte veralgemeende reacties hier; niemand denkt bvb aan de onschuldige passagiers, steeds wordt er enkel aan de bestuurder gedacht. Waarom   :-  ?

Wooter heeft zeker een punt dat het hoognodig is voor Be, wat aan het aantal boomongevallen te doen, vooral als ongevalverzwarend randobstakel hé.

Nederland en vooral Duitsland doet het ons al jarenlang voor. Studies genoeg.
Opmerkelijke resultaten door op kritische plaatsen bomen te verwijderen (en desnoods te vervangen door struikgewas);
in Be wordt nog steeds ondoordacht aangeplant met amper visie.

A. Best dit eens doorlezen vooraleer er verder gereageerd wordt.
Ik citeer enkel mijn tekst, de grafieken en bronnen vind je in dit topic:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1356.msg28447.html#msg28447

Nu heb ik specifiek onderzoek/aanpakbeleid en boomongeval-evolutie uit Duitsland gevonden (vb 2 links):

1. PD Göttingen : 89 verkeersdoden gemiddeld 2008-2009.
of heuvelachtig Zuid-Niedersachsen, 6,8 verkeersdoden/100.000 inwoners.
ttz een (logisch) hoger gemiddelde als D (5/inw); PD Göttingen heeft 7800 km² en 1,31 milj inw. of 168 inw/km² vergelijkbaar met 2 provincies in Wallonië (202 inw/km²)

Evolutiegrafieken zeggen meer als woorden:  ...

Dus ge leest dat het zwaartepunt van het politie-onderzoek bij "boomongevallen" ligt op ´snellere wegen´ buiten bbk, ttz algemeen geweten als de gevaarlijkste wegen betreft verzwarende ongevalgevolgen door wegrandinfra, het laatste jaar hadden ze 43% minder verkeersdoden enkel op bomen (33 naar 17).
Als we de objectievere statistische vuistregel nemen van telkens drie jaar hebben we een daling van 38 (03-´05) naar 27 (07-´09) of 30%´verkeersdoden op bomen´, en het ~ aantal boomongevallen een daling van 34% (771-> 516 vuistregel)

2. Brandenburg (wel oudere grafieken ´97 - 2004, maar ze zijn er tenminste vroeg mee bezig) :
... een nog minder bevolkte deelstaat van D (2,51 milj inw/ 86 inw/km²) waar de evolutieresultaten zeer opmerkelijk zijn:

Of op 7-8 jaar tijd een daling van 53% boomongevallen, met als gevolg 62% minder specifieke verkeersdoden.

Heeft er iemand ondertussen al iets gehoord van dergelijk onderzoek/aanpak in Be ?

B. Het starttopic met de NL-studie dat er tot 30 doden minder per jaar kunnen vallen wel door complete aanpak van de wegrandinfra (incl. doordacht omgaan met boombeplanting, zie maatregelen), - maar opgelet - enkel al bij enkelvoudige ongevallen* !

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1356.msg11770.html#msg11770

Citaat
p 3

Kenmerken van enkelvoudige ongevallen

In de jaren 2002 t/m 2006 vonden er 6747 enkelvoudige ongevallen plaats met gemotoriseerde voertuigen waarbij dodelijke slachtoffers en/of ziekenhuisgewonden vielen (geregistreerde ongevallen). Dit zijn gemiddeld 1349 ongevallen per jaar, 46% van het totale aantal ongevallen met gemotoriseerde voertuigen. Bij meer dan een kwart van de geregistreerde enkelvoudige ongevallen was een jonge bestuurder betrokken (18-24: 28%)
1. Een groot deel gebeurt zaterdag en zondag (36%), ’s nachts en ’s avonds (19:00-7:00: 46%).
 In ongeveer tweederde deel van de ongevallen gaat het om verlies van de controle over het voertuig, slippen of fout door een bocht (69%).
 Enkelvoudige ongevallen zijn relatief vaak alcoholgerelateerd (16%).

Mensgerelateerde achterliggende oorzaken en oplossingsrichtingen

Mensfactoren die bij alle groepen bestuurders bijdragen aan enkelvoudige ongevallen zijn: vermoeidheid, rijden onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen en onoplettendheid.
 Maatregelen moeten vooral worden gezocht in het versterken van de bottom-up informatie, waardoor het attentieniveau wordt verhoogd en
bestuurders beter bewust raken van omgevingskenmerken (situation awareness).
De volgende maatregelen worden als kansrijk en effectief ingeschat: ... 

[...]

p 20:
Maatregelen gericht op de weg

In de bestudeerde literatuur en in de interviews is een groot aantal mogelijke maatregelen naar voren gebracht die een bijdrage zouden kunnen leveren aan het verminderen van het aantal slachtoffers ten gevolge van enkelvoudige ongevallen.
Hieronder een samenvatting daarvan:

• De Onderzoeksraad voor Veiligheid beveelt aan om de gevaarlijkste wegvakken aan te pakken met
maatregelen zoals:
− aanpassen bermen (met semi-verharding),
− controle op obstakels in bermen,
− onderzoek naar verlichting en afwatering ter plaatse.

• Bermversteviging. De berm wordt steviger gemaakt, zodat het voertuig niet wegzakt in de wegberm en gemakkelijker kan corrigeren. Mochten alle wegbeheerders voldoende budget voor bermverharding op stroomwegen vinden, dan is na ongeveer 15 jaar een jaarlijkse besparing van ruim 30 doden te realiseren (Schoon, 2003).
Naast bermverharding is Schoon van mening dat ook een voldoende obstakelvrije zone belangrijk is om het aantal wegbermongevallen te reduceren.

• De door Davidse e.a. (2007) voorgestelde maatregelen richten zich op veilige bermen (semi-verharde bermen, obstakelvrije zones, afscherming van obstakels), markering (ribbel- of ‘rumble’ strips) en schoonhouden van het wegdek.

Obstakelvrije zones. Een obstakelvrije zone creëren door de afstand tot obstakels (bomen) te vergroten en gelegenheid te geven tot uitrollen en snelheidsverlaging. Bijvoorbeeld op provinciale wegen bomen of obstakels binnen 4,5 meter weghalen. Indien de mogelijkheid wordt geboden om botsvrij van een talud af te rijden, dan moet de obstakelvrije zone vervolgens onderaan het talud opnieuw beginnen.

• Botsveilig meubilair / obstakels. Dit zijn obstakels die zijn geconstrueerd om af te breken bij bepaalde botskrachten.

• Afschermen van meubilair / obstakels. Kaatsende of vangende, geleidende voorzieningen.

• Motorvriendelijke geleideconstructie: waar een motorrijder niet onderdoor kan glijden (i.t.t. tot de zogenaamde “patatsnijder”).

• enz...

http://english.verkeerenwaterstaat.nl/kennisplein/3/7/376820/Analyse_enkelvoudige_ongevallen.pdf

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
www.swov.nl/cognos slachtoffers[/quote]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)
Citaat
Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen[Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Ruim 30 doden per jaar minder , en dat in een "al-veilig-weginfra-land" zoals Nederland ?
(met GB top 2 in Europa betreft verkeersdoden/inwoners)
 
Wie waagt een extrapolatie op onze Be-wegrand-infra ? (dan liefst de analyse volledig doornemen, ca. 25 blz)

Nu nog eens even uitzoeken hoeveel  doden jaarlijks in NL vallen enkel bij enkelvoudige ongevallen, want die "30" lijkt voor vele hier wslk als weinig, maar ik denk %-tueel zal dat eerder veel zijn.

Het is grof statistisch ca 50 % ! van alle eenzijdige ongevaldoden in NL.

Citaat
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Aard ongeval:  Eenzijdig
Geregistreerd Aantal
als Werte   
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dood 77     68     71     88    72    73     65    71    50     64    74     53    52     63    64     57    52
[url=http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde]www.swov.nl/cognos slachtoffers[/url]

Aantal dodelijke ongevallen op bomen, NL, totaal doden is uiteraard (veel) meer (denk aan passagiers !)

Betrokkenheid bomen: 1 of meer
jaar                  1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
dodelijk ongeval  221   223   202   200  202   155   146   110  125   126  115
www.swov.nl/cognos ongevallen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 juni 2017 - 18:38:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 20:42:38 »
Mischien moeten die normen mbt nieuwe aanplantingen langsheen wegen beter doordacht uitgevoerd worden, ja.

Maar zelfs al zouden we 't op dat vlak 't even goed beginnen doen als de verkeersveiligste landen, dan nog.  Zolang we hier niks doen met de rijvaardigheid van de bestuurders, zal 't bijlange begot niet volstaan.  Want dan wordt er heus wel tegen wat anders aan gebotst.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 mei 2011 - 21:13:13 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 23:48:57 »
niemand denkt bvb aan de onschuldige passagiers, steeds wordt er enkel aan de bestuurder gedacht. Waarom   :-\  ?

Omdat gekwetste en dode passagiers niet typisch zijn voor aanrijdingen tegen een boom.

Of je het er als passagier heelhuids afbrengt, hangt niet zozeer van bomen langsheen van de weg af, doch vooral van de bestuurder.

Soms heb je als passagier de keuze of je al dan niet met een bepaalde bestuurder meerijdt.

In andere gevallen heb je die keuze niet. Ik denk dan vooral aan de talrijke levenspartners en kinderen van onvoorzichtige bestuurders.

Ik ben daarom tegen initiatieven om carpooling te bevorderen: men zet mensen aan om mee te rijden met iemand van wie ze niet weten hoe hij zal reageren in een noodsituatie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 11 mei 2011 - 11:19:44 »
Omdat gekwetste en dode passagiers niet typisch zijn voor aanrijdingen tegen een boom.
Passagiers rijden nu eenmaal mee, en hebben even veel kans dodelijk te eindigen tegen een boom, of de bestuurder daar nu iets kon aan doen of niet.

Wat bedoel je met niet typisch ?
Ik heb de cijfers van NL nog eens bekeken bij passagiers. Mss kan je me daaraan uitleggen wat daarbij "niet typisch" is bij boomaanrijdingen.
Of stond er iets van in deze studie ?
http://english.verkeerenwaterstaat.nl/kennisplein/3/7/376820/Analyse_enkelvoudige_ongevallen.pdf
(moet ik toch nog eens rustig doornemen, kom er in volgende post op terug; de studie is zeker de moeite)

In een algemeen verkeersveilig land qua wegrandinfra (NL) waren er de laatste 5 jaar, gemiddeld/jaar:

- 656 dodelijke verkeersongevallen, link # (alle weggebruikers, alle mogelijke toedrachten, alle parameters).
nemen we daarvan enkel de personenauto dan vielen er (link slachtoffers):  
als bestuurder : 224 doden
als passagier: 86 doden of 38,4 %, dit is dus alle mogelijke parameters maar enkel typisch personenauto als voorbeeld.
swov.nl - slachtoffers/ vervoerswijze (auto) en wijze van deelname (bestuurder/passagier) respect. selecteren

- Nu van die 656/jaar dodelijke verkeersongevallen alle parameters waren er daarvan 125 /jaar betrokkenheid 1 boom of 19 %. Enkel passagier of bestuurder is hier niet te selecteren, maar ik neem aan dat dit ook de 38,4 % verhouding kan zijn.

125 * 38,4% of 48 dodelijke ongevallen/jaar betrokkenheid 1 boom waar minstens 1 passagier/ongeval dodelijk slachtoffer was.

(enkel het feit dat de statistiek betrokkenheid bomen opneemt als belangrijke parameter zegt toch voldoende, ook betrokkenheid lichtmasten overigens, daar waren 26 dodelijke ongevallen/jaar betrokkenheid 1 lichtmast)

# swov.nl -ongevallen /horizontale balk volledig naar rechts/> betrokkenheid bomen: 1 selecteren  

Citaat
Of je het er als passagier heelhuids afbrengt, hangt niet zozeer van bomen langsheen van de weg af, doch vooral van de bestuurder.
"Niet zozeer" ? "Vooral" ?
Hangt van beide navenant af. Zoals de studies en de cijfers aantonen. Staan er geen obstakels (zonder kreukelzone  ;) ) direct naast de weg worden die ook nooit aangereden als extra ongevalverzwarend bij een ongeval, door eender welke weggebruiker/passagier die daar kan eindigen.

Citaat
Soms heb je als passagier de keuze of je al dan niet met een bepaalde bestuurder meerijdt. In andere gevallen heb je die keuze niet. Ik denk dan vooral aan de talrijke levenspartners en kinderen van onvoorzichtige bestuurders.
Idd, juist daarom ook dat bomen niet hoeven aan de wegrand van een vlotte weg buiten de bebouwde kom als extra ongevalverzwaarder.
En kreukelpalen zijn ook mogelijk bij verlichtingspalen (men kan ze ook afschermen, maar dan zijn er de 2-wielers nog...)

De overheid focust steeds op snelheid bij impact (ook met kreukelzone) als ongevalverzwaarder, en legt steeds maar lagere snelheidmax op 30-50-70, maar anderzijds plant ze er maar rustig op los (vooral buiten de bbk) om die impactkans op obstakels zonder kreukelzone (vooral bomen) te verhogen direct naast de rijbaan.

En die jongere smalle bomen snijden die carosserie zo netjes in twee... Euroncap paaltesten tonen aan dat reeds 29 kmh dodelijk kan zijn (hoofdimpact) bij een zijdelingse impact (ook aangegordeld) met een harde paal zonder kreukelzone. Daarvoor zijn hoofd- en zijairbags te verkrijgen (ook in serie) om dat te milderen...  

Citaat
Ik ben daarom tegen initiatieven om carpooling te bevorderen: men zet mensen aan om mee te rijden met iemand van wie ze niet weten hoe hij zal reageren in een noodsituatie.
Tja, als men niet zelf rijdt is men ook niet (gedeeltelijk) verantwoordelijk. Daaerbij zijn er altijd ongevallen waar zelfs de rijvaardigste en voorzichtigste bestuurder niet kan vermijden, maar dat weet je.


Sommige mensen geven "drastische signalen"  aan de overheid...  (ook Dankuwel-bordje)  ,de politie tast in het duister   ???

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 01:48:10 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I