Auteur Topic: Bomen horen in het bos, niet naast een weg  (gelezen 13618 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #30 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 17:00:55 »
Maar de 6 miljoen autogebruikers in Be zijn niet allemaal ezels hé.

Inderdaad, het zijn er slechts 5.999.999.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #31 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 17:32:03 »
Maar de 6 miljoen autogebruikers in Be zijn niet allemaal ezels hé.

Inderdaad, het zijn er slechts 5.999.999.
... die "ezels" kunnen dan ongelooflijk goed auto rijden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #32 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 17:33:23 »
Hebben de Alpenbewoners die ongevalgevolgverhogende feiten allemaal zelf geplaatst en uitgegraven ?

Jonge bomen daarentegen...  ;)

Zou dat gegeven mss niet kunnen betekenen, dat er ook nog andere denkpistes bestaan om het aantal ongevallen (en de ernst ervan) drastisch omlaag te halen?  Ha neen, daar mag ik natuurlijk weer niet over beginnen.  Daar ging dit topic niet over, right?  :(
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #33 Gepost op: zondag 30 december 2012 - 18:04:49 »
Zou dat gegeven mss niet kunnen betekenen, ..
Het gegeven dat bomen dikwijls onnodig (langs vlotte wegen, buibbk) ingeplant worden ?
Ik ben curieus wat nog onnodig ingeplant wordt langs de wegrand en drastisch de ernst van een ongeval...  :-\  

Citaat
, dat er ook nog andere denkpistes bestaan om het aantal ongevallen (en de ernst ervan) drastisch omlaag te halen?  Ha neen, daar mag ik natuurlijk weer niet over beginnen.  Daar ging dit topic niet over, right?  :(

Daar ben ik zeker van, maar toch best dan een ander topic beginnen, denk ik zo, anders is het eigenlijk OT.  ;)

Citaat
@ wooter, topiconderwerp: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
Edoch, aangezien er uit de statistieken blijkt dat 1/3e van de doden in België valt omdat ze tegen een object oprijden, lijkt het me zeker nuttig om in navolging van onze verkeersveiligere buurlanden na te denken over het nut van de plaatsing van een rij bomen evenwijding met de rijbaan.

Vroeger plantte men bomen naast rijkswegen om de reizigers (paard en kar, te voet) schaduw te bieden. Is dat nu nog nodig met onze auto's met airco? Nee? Waarom doen zovele overheden het dan nog? En liefst nog van die jonge bomen die eens ze 10-20-30 cm breed zijn het dodelijkst zijn?
« Laatst bewerkt op: zondag 30 december 2012 - 18:20:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #34 Gepost op: maandag 31 december 2012 - 00:48:14 »
Ik blijf erbij: bomen horen niet langs de weg, maar in het bos. En iedereen die stelt dat ik bedoel dat we dan alle bomen naast de rijbaan moeten rooien, heeft groot gelijk. Want geen enkele boom is spontaan beginnen groeien naast een rijbaan.

Het verschil BE vs NL, op het platteland:





En eens je in een bos rijdt, in BE:



En in NL:



En natuurlijk zijn er ook wegen in NL en DE waar er wel nog bomen vlak naast de rijbaan staan. En niet toevallig zijn dat ook de meest dodelijke wegen.

Bottom line is dat die bomen vlak naast de weg onnatuurlijk zijn ingeplant, en enkel maar levens eisen. Toen we nog met paard en kar reden had dat zijn nut, zo beschut zijn van regen en wind... Maar nu?

Door zo een bomen is het veiliger om loeihard op circuit te rijden dan aan aangepaste snelheid over zo een rijbaan omzoomd met bomen, want eender welk foutje van jezelf of een tegenligger, achterligger of voorligger wordt hard afgestraft. Onwaarschijnlijk? Dagelijkse kost... God saves fools and drunks.
« Laatst bewerkt op: maandag 31 december 2012 - 00:57:17 door wooter »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #35 Gepost op: maandag 31 december 2012 - 09:37:25 »
ze zouden die bomen beter vervangen door een haag als natuurlijke vangrail, met daarachter een gescheiden fietspad

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #36 Gepost op: maandag 31 december 2012 - 11:50:16 »
Ik blijf erbij: bomen horen niet langs de weg, maar in het bos. En iedereen die stelt dat ik bedoel dat we dan alle bomen naast de rijbaan moeten rooien, heeft groot gelijk. Want geen enkele boom is spontaan beginnen groeien naast een rijbaan.

Het verschil BE vs NL, op het platteland:

Mooie en duidelijke foto´s, nu weet men - wslk de hoofdreden - waarom de daling van dodelijke boomongevallen in NL (-50%) quasi 2-maal zo groot kon zijn dan in Belgie (-25 %) over een periode van 7-8 jaar; ondanks dat in Belgie de gordeldracht in die jaren véél meer steeg.

Om even aan dit topic te herinneren, de Nederlanders doen niet zomaar iets met hun wegrandinfra-studies, "bomen-langs-de-weg" is een belangrijk onderdeel van bermbeveiliging:
Citaat
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,1356.0.html
Ruim 30 doden/jaar minder door veiligere wegrandinfra in NL  
...
De SWOV heeft in 2001 berekend dat met maatregelen op het gebied van bermbeveiliging op jaarbasis enkele tientallen doden kunnen worden bespaard op 80 km/uur-wegen. Schoon (2003) geeft aan dat, wanneer alle wegbeheerders voldoende budget voor bermverharding vinden, na zo’n 15 jaar een jaarlijkse besparing van ruim 30 doden is te realiseren.

Maatregelen gericht op de weg (page 20)
[• ... ]
• Obstakelvrije zones. Een obstakelvrije zone creëren door de afstand tot obstakels (bomen) te vergroten en gelegenheid te geven tot uitrollen en snelheidsverlaging. Bijvoorbeeld op provinciale wegen bomen of obstakels binnen # 4,5 meter weghalen. Indien de mogelijkheid wordt geboden om botsvrij van een talud af te rijden, dan moet de obstakelvrije zone vervolgens onderaan het talud opnieuw beginnen.
[• ... ]
# In Frankrijk is er nu 4 meter aanbeveling, bron BIVV :
Citaat
Bij nieuwe aanplantingen verdient het trouwens aanbeveling om een minimale afstand van enkele meters tussen de weg en de bomen
te respecteren. In Frankrijk moeten nieuwe bomen op meer dan 4 meter van de rand van de rijbaan geplant worden.



Citaat
En natuurlijk zijn er ook wegen in NL en DE waar er wel nog bomen vlak naast de rijbaan staan. En niet toevallig zijn dat ook de meest dodelijke wegen.
Dat kan ook een "toeristisch-historische reden" hebben.

Van DE weet ik dat er redelijk veel toeristische wegen zijn (~ 150 Ferienstraßen waaronder Alleenstraßen) waar men in de regel niet zomaar een gezonde boom mag rooien (zeker als het een allee is, de zogezegde Aleenstraßen, dan worden "zieke bomen" vervangen door nieuwe** ) het zou het (historische,toeristische) karakter van de weg teveel veranderen, bronnen:  
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Ferienstra%C3%9Fe

Ferienstraßen fallen zumeist nicht mit den stark befahrenden Hauptrouten der Region zusammen. Teils wurden sie bereits als vorwiegend touristische Straßen gebaut, teils entstanden sie durch entsprechende Kennzeichnung bestehender Straßen. Insgesamt gibt es in Deutschland etwa 150 Ferienstraßen, in Österreich über 60 Erlebnisstraßen. Etwa die Hälfte der deutschen Ferienstraßen verläuft linienförmig, etwa ein Viertel ringförmig und ebenfalls ein Viertel netzartig.[4] Die längste Ferienstraße, die ausschließlich innerhalb Deutschlands verläuft, ist die 1.738 km lange Deutsche Ferienroute Alpen-Ostsee. Zwei Drittel aller deutschen Ferienstraßen sind kürzer als 200 km.
en
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Alleenstra%C3%9Fe
Die Deutsche Alleenstraße ist eine durch ganz Deutschland – von der Ostsee bis zum Bodensee – führende, rund 2.900 km[1] lange Ferienstraße, die überwiegend über Alleen verläuft. Sie ist damit Deutschlands längste Ferienstraße.
**
Citaat
http://www.alleenstrasse.com/aktuelles.php
29. November 2012 Sechs neue Winterlinden für die Deutsche Alleenstraße im Biosphärenreservat Rhön
Im Rahmen der Aktion „Wir sind Wald“ wurden jetzt im Biosphärenreservat Rhön entlang des Teils der „Deutschen Alleenstraße“ zwischen Ehrenberg und Gersfeld sechs Winterlinden angepflanzt.



Het strafste is met zulke maatregelen als geen-nieuwe-bomen-planten-langs-wegen-buiten-bbk spaart men geld en onderhoud wat men kan verwenden om iets aan bepaalde bestaande bomen te doen. Maar iedere gemeente doet maar op zonder visie, als ik de jonge bomen langs de rand van de nieuw aangelegde (ex-doden)weg van Lummen zie. Ze schrijven al petities...
Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/lummen/petitie-over-dodenweg.aspx
Petitie over 'Dodenweg'

nog geluk bij een ongeluk gehad.
« Laatst bewerkt op: maandag 31 december 2012 - 12:59:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #37 Gepost op: maandag 31 december 2012 - 13:27:37 »
Yup, nu zijn het nog blikschades en hier en daar een total loss als iemand de gracht in duikt. Het is wachten tot die twijgen bomen zijn geworden om ook weer dodelijke slachtoffers te noteren, en zal het dan weeral controleverlies zijn door de bestuurder...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #38 Gepost op: maandag 31 december 2012 - 14:21:31 »
Yup, nu zijn het nog blikschades en hier en daar een total loss als iemand de gracht in duikt. Het is wachten tot die twijgen bomen zijn geworden om ook weer dodelijke slachtoffers te noteren, en zal het dan weeral controleverlies zijn door de bestuurder...
En tussen die boompjes zou men nog lichtmasten kunnen plaatsen, kwestie van de gaten in het decor op te vullen, want nu glijden ze er nog tussen ...  ::)

Meer kans op zijdelingse impact, ook passagiers niet vergeten.  :-X

Citaat van: hbvl.be
Zaterdagmiddag begon de auto van Tilly Ickmans te slippen net voorbij de middengeleider. Zij en de twee kinderen in haar auto kwamen er met de schrik vanaf. Tilly Ickmans: “Ik reed helemaal niet snel, maar opeens voelde ik mijn auto wegglijden. Mijn voertuig draaide rond en kwam tot stilstand in de berm aan de overzijde van de weg.
Citaat
Maar na vijf ongelukken op een week tijd op dezelfde locatie zou er wel een alarmbelletje moeten gaan rinkelen.
Het zal wel aan de verlichting liggen...   ::)
« Laatst bewerkt op: maandag 31 december 2012 - 14:25:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #39 Gepost op: maandag 31 december 2012 - 14:48:36 »
In sé ligt het altijd aan een onaangepaste snelheid voor de gegeven omstandigheden. De crux is dat het soms onmogelijk is om correct de gegeven omstandigheden in te schatten, zonder te stoppen, uit te stappen en te voet op verkenning te gaan. En dan kan je nog altijd uitglijden en vallen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 01 januari 2013 - 03:17:45 »
Maar de 6 miljoen autogebruikers in Be zijn niet allemaal ezels hé.

Inderdaad, het zijn er slechts 5.999.999.
... die "ezels" kunnen dan ongelooflijk goed auto rijden.

Fantastisch, zo te zien aan de ongevalcijfers. Om dan nog niet te spreken van wat je voortdurend moet doen om in België een ongeval te vermijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 01 januari 2013 - 03:18:58 »
De crux is dat het soms onmogelijk is om correct de gegeven omstandigheden in te schatten

Er bestaat natuurlijk ook zoiets als de voorzichtigheid, waarbij men het zekere voor het onzekere neemt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 01 januari 2013 - 14:38:34 »
Maar de 6 miljoen autogebruikers in Be zijn niet allemaal ezels hé.

Inderdaad, het zijn er slechts 5.999.999.
... die "ezels" kunnen dan ongelooflijk goed auto rijden.

Fantastisch, zo te zien aan de ongevalcijfers. Om dan nog niet te spreken van wat je voortdurend moet doen om in België een ongeval te vermijden.
Als het 5.999.999 ezels zijn (schreef je toch) -die hun auto gebruiken- valt dat dan nog goed mee.  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 januari 2013 - 14:43:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 01 januari 2013 - 20:04:07 »
De crux is dat het soms onmogelijk is om correct de gegeven omstandigheden in te schatten

Er bestaat natuurlijk ook zoiets als de voorzichtigheid, waarbij men het zekere voor het onzekere neemt.
Het zekere is ervan uit gaan dat je op elk ogenblik 0 grip hebt. Maar met 0 grip betekent elke snelheid, ook 5 km/u, genoeg om een verkeersongeval te veroorzaken.

Bijgevolg gaan we er altijd vanuit dat we, omdat onze ervaringen ons dit aangeven, we altijd meer dan 0 grip hebben. Vaak genoeg om ons aan de geldende snelheidslimieten te verplaatsen. En velen doen dit tientallen jaren probleemloos.

De waarheid is dat grip verschilt van voertuig tot voertuig, type tot type, van band tot band. Laatste winter reed ik op een zeker moment aan 90 km/u op het linkervak en ben ik gaan vertragen naar 70 omdat ik voelde dat de wagen nauwelijks nog grip had aan 90. Toch was ik met mijn winterbanden de traagste van iedereen op de rijbaan. Was mijn inschatting dan fout? Was de inschatting van die andere mensen dan fout? Voor 2 anderen wel, want op het traject van 50 kilometer zag ik twee onfortuinlijke kandidaten onvrijwillig in de berm geparkeerd staan. Maar de rest? Die kwam gewoon thuis aan...

Van het moment dat je je beweegt, loop je een risico. En vanuit de zetel vanuit je auto is het vaak moeilijk om op een gegeven plek de grip te bepalen: ofwel is er grip genoeg, en geen probleem; ofwel is er niet genoeg grip en dan is het maar hopen dat je kunnen en/of je rijhulpsystemen het kunnen oplossen met de nog beschikbare grip.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bomen horen in het bos, niet naast een weg
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 01 januari 2013 - 23:07:33 »
Als het 5.999.999 ezels zijn (schreef je toch) -die hun auto gebruiken- valt dat dan nog goed mee.  ;)

Inderdaad, het is elke dag opnieuw een wonder dat er in België niet nog meer ongevallen gebeuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."