Even mijn bedenkingen ivm al die betreffende artikels.
-In het maneuver de rijbaan oversteken bedoelt men buiten de kruispunten. Op de kruispunten steek je eigenlijk als bestuurder de rijbaan niet over maar het kruispunt volgens de geldende regels.
- Uit art 40 bis :ofwel in rijen, vergezeld van een leider; één rij fietsers is mischien wel een file maar zeker geen rijEN in het meervoud.
Trouwens artikel 40 gaat enkel over voetgangers dus heeft 40 bis ook alleen betrekking op voetgangers en niet op fietsers.
- Uit art 40 bis :ofwel die de rijbaan oversteekt onder de controle van een jeugdverkeersbrigade, van een leider of van een gemachtigd opzichter. Hier spreekt men van de rijbaan oversteken en niet het kruispunt.
- Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt. Hier spreekt men niet over het oversteken van de rijbaan buiten de kruispunten maar over het dwarsverkeer stilleggen op kruispunten.
40bis2. De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die ter beveiliging van het oversteken van kinderen, scholieren, personen met een handicap of bejaarden, door daartoe gemachtigde opzichters worden gegeven.
40bis3. Om het verkeer stil te leggen, moeten de gemachtigde opzichters gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is en waarvan de karakteristieken bepaald worden door de Minister van Verkeerswezen.
41.3.1. De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden :
1° ter vergemakkelijking van de beweging der legerkolonnes, door daartoe gemachtigde militairen;
2° om de veiligheid te verzekeren :
a) van culturele, sportieve en toeristische evenementen, van wielerwedstrijden en van niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of -competities, door daartoe gemachtigde signaalgevers;
b) van de groepen fietsers en groepen motorfietsers, door wegkapiteins;
c) van de groepen voetgangers en groepen ruiters, door groepsleiders;
d) van het personeel van de werken op de openbare weg door de werfopzichters;
e) van uitzonderlijke voertuigen, door de begeleiders en de verkeerscoördinators.
41.3.2. Om het verkeer stil te leggen, moeten die militairen, signaalgevers, wegkapiteins, groepsleiders, werfopzichters, begeleiders en verkeerscoördinators gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is en waarvan de karakteristieken bepaald worden door de Minister van Verkeerswezen.
Conclusie :
A)Het is nergens in deze artikels voorzien dat fietsers in groep de rijbaan buiten de kruispunten kunnen oversteken onder toezicht van een wegkapitein of signaalgever.
Voor fietsers in groepen kunnen onder bepaalde voorwaarden wegkapiteins het dwarsverkeer op de kruispunten stilleggen. Er moet dus eerst aan de voorwaarde wegkapitein en fietsers in groep voldaan worden en ook aan de voorwaarde kruispunt zonder verkeerslichten.
B)Het artikel 40bis. Gedrag tegenover groepen kinderen, scholieren, personen met een handicap en bejaarden kan alleen betrekking hebben op voetgangers en niet op fietsers.
Als men spreekt over de rijbaan oversteken in rijen vergezeld van een leider kan het niet over fietsers gaan maar enkel over voetgangers gezien een groepsleider enkel instaat voor voetgangers en ruiters. Hier spreekt men duidelijk over het oversteken van de rijbaan en niet over kruispunten. Zowel buiten de kruispunten als AAN de kruispunten steken voetgangers de rijbaan over al dan niet op een oversteekplaats voor voetgangers.
C) Gemachtigde opzichters kunnen worden ingezet onder bepaalde voorwaarden en kunnen aldus het verkeer met een bordje C3 stilleggen.
Als er geen gemachtigde opzichter is aangesteld en aanwezig is om het verkeer stil te leggen op een bepaalde plaats kunnen fietsers, (geen wielerwedstrijd)als deze niet vergezeld zijn van wegkapiteins niet als groep aanzien worden maar wel als individuele fietser die nauwgezet elke voorrangsregel moet naleven.
Het artikel 40 bis is hier aldus niet van toepassing gezien dit artikel enkel voetgangers betreft.