Was vanmiddag in Antwerpen en heb bijna een aanrijding gehad met een fietser.
De zoveelste bijna aanrijding met fietsers de laatste weken.
Ik begin echt bang te worden voor aanrijdingen met fietsers die onvoorzien en tegen alle voorrangsregels in zomaar oversteken of van richting veranderen.
Wat als het tot een aanrijding komt waarbij de fietser werkelijk in de fout gaat? Hoe interpreteert de rechter zoiets?
Je kan toch niet meer doen dan voorzichtig zijn en de regels toepassen. Maar wat helpt voorzichtig zijn als fietsers alle regels flagrant aan hun laars lappen
Ik sta met mijn auto in een file in de rechterrijstrook met voorsorteringspijlen naar rechts aan verkeerslichten te wachten aan een kruispunt waar een D1 staat verplicht rechts af te slaan(ook voor fietsers, geen onderbord uitgezonderd fietsers) en waar op de rijbaan enkel twee rijstroken zijn met pijlen naar rechts. Er is geen fietspad.
In het midden van de dwarsweg loopt een middenberm waar je met de auto niet over kan, daarom verplicht naar rechts afslaan.
Voetgangers kunnen wel rechtdoor die hebben een oversteekplaats voor voetgangers die het trottoir dat rechts van ons loopt verbindt met de overkant(middenberm).
Ook is er een schuine kant voorzien ter hoogte van die oversteekplaats voor rolstoelpatienten of mindervaliden in een wagentje.
Het licht wordt groen en de auto's beginnen te rijden allemaal met hun pinker op naar rechts.
Soms moeten we even stoppen omdat een voetganger de rijbaan die we willen oprijden over wil steken.
Ik rij dus stapvoets met mijn pinker op naar rechts, zie geen voetganger die wil oversteken en begin naar rechts te sturen om de verplichte richtingsverandering uit te voeren.
Net op dat moment halen twee fietsers mij langs rechts in, er is geen fietspad, zij rijden in mijn rijstrook om rechts af te slaan. Ze rijden gevoelig sneller dan ik met mijn auto. Een man gevolgd door zijn vrouw met een kind achterop.
Probleem : zij slaan niet rechts af terwijl er toch een D1 staat en ze zich in een rijstrook bevinden om rechts af te slaan.
Ze rijden rechtdoor, rakelings voor de rechtervoorkant van mijn auto die reeds een beetje naar rechts was gedraaid, over de oversteekplaats voor voetgangers tot op de middenberm gebruik makend van de schuine kanten aan de overkant bedoeld voor mindervaliden.
Ik kon nog net op tijd stoppen want het scheelde geen haar.
Ik had die fietsers daar niet verwacht, en zeker niet dat ze rechtdoor zouden rijden.
Ik heb niet gereageerd, maar de man op de fiets gebaarde met veel armbewegingen dat hij voorrang had.
Tevreden dat ik hen niet heb aangereden maar toch met een bang hart, want dit is echt niet de eerste keer dat ik gelijkaardige dingen met fietsers meemaak.
Het ergste is dat het vooral volwassen mannelijke fietsers zijn die zo tekeer gaan en denken dat ze voorrang hebben waar dit niet het geval is en dit nog eens extra in de verf willen zetten door snel en arrogant bewust voor je wielen in te rijden.
Kinderen kunnen zich vergissen maar zijn meestal zelf niet zeker waardoor het gevaar om bewust net voor iemand in te rijden met een zekere arrogantie zeer klein is.
Zelf ben ik ook fietser, maar op die plaats moet je rechts afslaan of afstappen en te voet oversteken naar de middenberm waar je als fietser ook niet mag rijden.
Mij maakt het eigenlijk niet uit dat die fietser daar niet afstapt, ik speel geen rechter en ook geen politieman. Maar als fietsers tegen de regels in fietsen mogen ze wel wat voorzichtiger zijn en voorrang verlenen of wachten tot iemand je veilig wil en kan laten oversteken.
De arrogantie van fietsers wordt met de dag erger. Het wegbeheer zorgt daarenboven voor blijkbaar onduidelijke situaties door al hun fantasietjes.
Weinig fietsers worden op de bon geslingerd omdat men eigenlijk het fietsen wil aanmoedigen en het autogebruik in de stad wil ontmoedigen.
Maar zo kan het echt niet meer verder.
Straks moet ik nog opdraaien voor het wangedrag van deze kamikaze fietsers die met geen enkele regel rekening houden.
Waarom kan dat niet allemaal veel eenvoudiger en juridisch sluitend uniform geregeld worden?
Je zou echt gaan denken dat men van hogerhand bewust twijfel zaait ipv éénduidigheid.
Door die twijfel en daarbij foute aanbreng van verkeerstekens kan de rechter in geval van ongeval volgens mij geen zuiver oordeel meer vellen, en zal hij zoveel als mogelijk de fietser proberen schadeloos te stellen waardoor de automobilist de pineut is en de fietser vrijgeleide krijgt om aan alle regels zijn voeten te vegen.