Auteur Topic: fietsers rijden rechtdoor  (gelezen 2427 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
fietsers rijden rechtdoor
« Gepost op: zondag 05 juni 2011 - 02:34:31 »
Was vanmiddag in Antwerpen en heb bijna een aanrijding gehad met een fietser.
De zoveelste bijna aanrijding met fietsers de laatste weken.
Ik begin echt bang te worden voor aanrijdingen met fietsers die onvoorzien en tegen alle voorrangsregels in zomaar oversteken of van richting veranderen.
Wat als het tot een aanrijding komt waarbij de fietser werkelijk in de fout gaat? Hoe interpreteert de rechter zoiets?
Je kan toch niet meer doen dan voorzichtig zijn en de regels toepassen. Maar wat helpt voorzichtig zijn als fietsers alle regels flagrant aan hun laars lappen

Ik sta met mijn auto in een file in de rechterrijstrook met voorsorteringspijlen naar rechts aan verkeerslichten te wachten aan een kruispunt waar een D1 staat verplicht rechts af te slaan(ook voor fietsers, geen onderbord uitgezonderd fietsers) en waar op de rijbaan enkel twee rijstroken zijn met pijlen naar rechts. Er is geen fietspad.
In het midden van de dwarsweg loopt een middenberm waar je met de auto niet over kan, daarom verplicht naar rechts afslaan.
Voetgangers kunnen wel rechtdoor die hebben een oversteekplaats voor voetgangers die het trottoir dat rechts van ons loopt verbindt met de overkant(middenberm).
Ook is er een schuine kant voorzien ter hoogte van die oversteekplaats  voor rolstoelpatienten of mindervaliden in een wagentje.

Het licht wordt groen en de auto's beginnen te rijden allemaal met hun pinker op naar rechts.
Soms moeten we even stoppen omdat een voetganger de rijbaan die we willen oprijden over wil steken.
Ik rij dus stapvoets met mijn pinker op naar rechts, zie geen voetganger die wil oversteken en begin naar rechts te sturen om de verplichte richtingsverandering uit te voeren.
Net op dat moment halen twee fietsers mij langs rechts in, er is geen fietspad, zij rijden in mijn rijstrook om rechts af te slaan. Ze rijden gevoelig sneller dan ik met mijn auto. Een man gevolgd door zijn vrouw met een kind achterop.
Probleem : zij slaan niet rechts af terwijl er toch een D1 staat en ze zich in een rijstrook bevinden om rechts af te slaan.
Ze rijden rechtdoor, rakelings voor de rechtervoorkant van mijn auto die reeds een beetje naar rechts was gedraaid,  over de oversteekplaats voor voetgangers tot op de middenberm gebruik makend van de schuine kanten aan de overkant bedoeld voor mindervaliden.
Ik kon nog net op tijd stoppen want het scheelde geen haar.
Ik had die fietsers daar niet verwacht, en zeker niet dat ze rechtdoor zouden rijden.
Ik heb niet gereageerd, maar de man op de fiets gebaarde met veel armbewegingen dat hij voorrang had.
Tevreden dat ik hen niet heb aangereden maar toch met een bang hart, want dit is echt niet de eerste keer dat ik gelijkaardige dingen met fietsers meemaak.
Het ergste is dat het vooral volwassen mannelijke fietsers zijn die zo tekeer gaan en denken dat ze voorrang hebben waar dit niet het geval is en dit nog eens extra in de verf willen zetten door snel en arrogant bewust voor je wielen in te rijden.
Kinderen kunnen zich vergissen maar zijn meestal zelf niet zeker waardoor het gevaar om bewust net voor iemand in te rijden met een zekere arrogantie zeer klein is.
Zelf ben ik ook fietser, maar op die plaats moet je rechts afslaan of afstappen en te voet oversteken naar de middenberm waar je als fietser ook niet mag rijden.
Mij maakt het eigenlijk niet uit dat die fietser daar niet afstapt, ik speel geen rechter en ook geen politieman. Maar als fietsers tegen de regels in fietsen mogen ze wel wat voorzichtiger zijn en voorrang verlenen of wachten tot iemand je veilig wil en kan laten oversteken.

De arrogantie van fietsers wordt met de dag erger. Het wegbeheer zorgt daarenboven voor blijkbaar onduidelijke situaties door al hun fantasietjes.
Weinig fietsers worden op de bon geslingerd omdat men eigenlijk het fietsen wil aanmoedigen en het autogebruik in de stad wil ontmoedigen.
Maar zo kan het echt niet meer verder.
Straks moet ik nog opdraaien voor het wangedrag van deze kamikaze fietsers die met geen enkele regel rekening houden.
Waarom kan dat niet allemaal veel eenvoudiger en juridisch sluitend uniform geregeld worden?
Je zou echt gaan denken dat men van hogerhand bewust twijfel zaait ipv éénduidigheid.
Door die twijfel en daarbij foute aanbreng van verkeerstekens kan de rechter in geval van ongeval volgens mij geen zuiver oordeel meer vellen, en zal hij zoveel als mogelijk de fietser proberen schadeloos te stellen waardoor de automobilist de pineut is en de fietser vrijgeleide krijgt om aan alle regels zijn voeten te vegen.

« Laatst bewerkt op: zondag 05 juni 2011 - 02:55:20 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: fietsers rijden rechtdoor
« Reactie #1 Gepost op: zondag 05 juni 2011 - 22:47:56 »
Wat als het tot een aanrijding komt waarbij de fietser werkelijk in de fout gaat? Hoe interpreteert de rechter zoiets?

Citaat
Door die twijfel en daarbij foute aanbreng van verkeerstekens kan de rechter in geval van ongeval volgens mij geen zuiver oordeel meer vellen, en zal hij zoveel als mogelijk de fietser proberen schadeloos te stellen waardoor de automobilist de pineut is en de fietser vrijgeleide krijgt om aan alle regels zijn voeten te vegen.

Als je als automobilist een aanrijding hebt met een fietser, bepaalt de rechter de aansprakelijkheid zoals bij ieder ander verkeersongeval, namelijk op basis van de overtreding(en) die een rechtstreeks oorzakelijk verband hebben met het ongeval.

Wordt de fietser aansprakelijk gesteld, dan dient hij jouw schade te vergoeden (meestal gebeurt dit door zijn verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid gezin, in de volksmond "de familiale verzekering" genoemd).

Bovendien weerhouden de rechters, in veel meer gevallen dan sommigen lief is, een zogenaamde onverschoonbare fout vanwege de fietser. In dat geval krijgt hij geen schadevergoeding.

Zolang je zelf geen overtreding(en) begaat die een rechtstreeks oorzakelijk verband met het ongeval hebben, hoef je dus niet bang te zijn voor een aanrijding met een fietser, temeer omdat jouw schade als automobilist eerder beperkt zal zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 06 juni 2011 - 06:40:53 »
Citaat
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/104-art7

Leuke uitleg van Jozef, maar als kon voorzien worden dat er een fietser ging passeren, rij je hem maar beter niet aan.

En een tip mocht je toch in een aanrijding betrokken geraken met een fietser: verklaar dat je hem nooit gezien hebt.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: maandag 06 juni 2011 - 10:46:50 »
Je moet dubbel voorzichtig blijven tav die fietsers, akkoord.  En je mag hen niet in gevaar brengen, ook akkoord.

Maar die 2 zaken betekenen nog niet dat de fietser altijd en overal voorrang zou genieten, noch dat hij niet onderworpen aan de wegcode zou zijn.  Nogal wat fietsers gaan er namelijk ten onrechte van uit dat dit wél zo zou zijn.  En eigenen zich rechten toe, die geenszins stroken met wat de wegcode terzake bepaalt.
« Laatst bewerkt op: maandag 06 juni 2011 - 15:03:59 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 06 juni 2011 - 19:58:06 »
De vraag is natuurlijk  : wie rijdt wie aan?

Als de fietser flagrant in de fout gaat spreekt men nog altijd van de fietser die werd aangereden.
Waarom zou de fietser geen auto kunnen aanrijden?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 06 juni 2011 - 20:36:24 »
En een tip mocht je toch in een aanrijding betrokken geraken met een fietser: verklaar dat je hem nooit gezien hebt.
En 'm er nooit verwachte, aangezien alle bestuurders verplicht rechtsaf moeten ...

Mazda : KP Mechelsesteenweg en Leien ?
Dat is daar met de regelmaat van de klok zo ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 07 juni 2011 - 00:41:13 »
Hoe gek het ook mag zijn, de voorrang in dit geval is geregeld door art 19.
De fietser volgt de weg verder - ook al mag dat niet - en jij slaat af ...

Men heeft eens ge-experimenteerd met onregelmatig van rechts komen, dat is ook een fiasco geworden ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 07 juni 2011 - 22:38:31 »
En 'm er nooit verwachte, aangezien alle bestuurders verplicht rechtsaf moeten ...

Mazda : KP Mechelsesteenweg en Leien ?
Dat is daar met de regelmaat van de klok zo ...

Ja dat kruispunt is het.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 juni 2011 - 22:41:27 »
Hoe gek het ook mag zijn, de voorrang in dit geval is geregeld door art 19.
De fietser volgt de weg verder - ook al mag dat niet - en jij slaat af ...

Men heeft eens ge-experimenteerd met onregelmatig van rechts komen, dat is ook een fiasco geworden ...

Fietser haalt wel bestuurder die wil afslaan alsnog rechts in en niet op een ander deel van dezelfde openbare weg.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 08 juni 2011 - 00:14:56 »
Leuke uitleg van Jozef,

Het leuke ervan ontgaat mij.

Citaat
maar als kon voorzien worden dat er een fietser ging passeren, rij je hem maar beter niet aan.

Wat niets afdoet van de juridische correctheid van mijn uitleg.

Citaat

Zeker niet doen als je hem had kunnen zien, want dan gaat de rechter ervan uit dat je niet meer over de vereiste geschiktheid beschikt om een motorvoertuig te besturen.

Citaat

Dat lijkt me al een veel betere verdediging: de fietser heeft je in je normale verwachtingen verschalkt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 juni 2011 - 00:17:04 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."